Naturalnie nie każdy pracownik samorządowy będzie zmuszony zrezygnować z prowadzonej wcześniej działalności – wszystko zależy od tego, jakie stanowisko w samorządzie będzie piastował. Im wyższe funkcje, tym więcej ograniczeń dla możliwości dorobienia do pensji.
Przyszły pracownik samorządowy musi liczyć się z koniecznością spełnienia warunków wynikających z przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa).
Do podstawowych obowiązków każdego samorządowca należy:
● przestrzeganie Konstytucji RP i innych przepisów prawa,
● wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
● udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony – jeżeli prawo tego nie zabrania,
● dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
● zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
● zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
● stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Więcej: Stanowisko pracownika samorządowego a prowadzenie innej działalności>>