Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek
REKLAMA
Brak zadłużenia w ZUS dla działalności wielu firm ma kluczowe znaczenie. Posiadanie takiego zadłużenia powoduje na przykład, że nie mogą one skutecznie ubiegać się o zamówienia publiczne, czy też uzyskać kredytu bankowego. Z tych też względów istotne znaczenie ma wydawane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, do których poboru jest zobowiązany ZUS.
Wniosek o wydanie zaświadczenia
REKLAMA
ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek firmom, które figurują w Centralnym Rejestrze Płatników Składek, do którego prowadzenia ZUS jest zobowiązany na mocy art. 33 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej ustawą systemową. Jeżeli zaś firma nie figuruje w Centralnym Rejestrze Płatników Składek, ZUS zamiast zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydaje jej zaświadczenie stwierdzające, że nie jest ona wpisana do tego Rejestru.
Płatnik składek przedkłada wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek w terenowej jednostce organizacyjnej właściwej ze względu na jego siedzibę. We wniosku niezbędne jest podanie danych identyfikacyjnych firmy (tj. nazwy, adresu, NIP, REGON itd.), a także określenie sposobu odebrania zaświadczenia (tj. osobiście lub za pośrednictwem poczty). Jakkolwiek nie jest to formularz obligatoryjny, można posłużyć się w tym zakresie opracowanym przez ZUS wzorem takiego wniosku oznaczonym symbolem ZUS S-72b, który jest dostępny na stronie internetowej ZUS: www.zus.pl. Przedmiotowy wniosek można złożyć osobiście, wysłać listem poleconym, a także złożyć go za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego, uruchomionego przez ZUS na stronie internetowej http://eup.zus.com.pl. Z tej ostatniej drogi złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek mogą jednak skorzystać wyłącznie te firmy, które dysponują bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
REKLAMA