Wykonywanie zobowiązań gwarancyjnych a rozliczenia VAT
REKLAMA
Ze względu na nieodpłatny charakter świadczonych usług gwarancyjnych, korzystanie z podwykonawców przy wykonywaniu tych usług oraz rozmaite możliwości wywiązywania się z zobowiązań gwarancyjnych podatnicy mają często wątpliwości co do zasad opodatkowania tych świadczeń. Poniżej przedstawiamy regulacje prawne normujące zasady udzielania gwarancji oraz rozwiązania najczęściej występujących w tym zakresie problemów.
Gwarancja jakości – regulacje prawne
W przypadku stwierdzenia wady nabytego produktu gwarancja stanowi dobrowolne zobowiązanie gwaranta (producenta lub sprzedawcy) wobec nabywcy produktu, które:
1) wynika z umowy (np. z umowy sprzedaży lub dodatkowej umowy gwarancyjnej),
2) zostało podjęte bez dodatkowej opłaty w ciągu okresu wskazanego w dokumencie gwarancyjnym,
3) polega na przywróceniu możliwości normalnego korzystania z produktu objętego gwarancją, niezakłóconego przez jego wadliwość.
Gwarancję jakości regulują art. 577–582 kodeksu cywilnego. Z art. 577 § 1 k.c. wynika, że w przypadku, gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, uznaje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
Do powstania zobowiązania z tytułu gwarancji konieczne jest zatem:
1) otrzymanie przez nabywcę dokumentu gwarancyjnego,
2) ujawnienie wady produktu w ciągu okresu, na jaki została udzielona gwarancja.
Zakres uprawnień gwarancyjnych, które przysługują nabywcy w przypadku wystąpienia wady produktu, zależy od treści otrzymanej gwarancji. W zależności od umownych postanowień gwarant (producent lub sprzedawca) jest zobowiązany:
1) usunąć wadę fizyczną rzeczy lub
2) dostarczyć rzecz wolną od wad.
Więcej: Wykonywanie zobowiązań gwarancyjnych a rozliczenia VAT
REKLAMA