Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy
REKLAMA
REKLAMA
Świadectwo pracy jest swoistym „paszportem” pracownika. Dlatego obowiązek wydania świadectwa o odpowiedniej treści jest zabezpieczane w szczególny sposób przepisami prawa pracy. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą (art. 97 § 1 k.p.). Świadectwo powinno ponadto zawierać określone informacje, w szczególności dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach (art. 97 § 2 k.p.).
Jeżeli pracodawca wyda świadectwo pracy o treści niezgodnej ze stanem faktycznym, pracownikowi przysługuje roszczenie o jego sprostowanie – najpierw do pracodawcy, później do sądu (art. 97 § 21 k.p.).
Jeżeli pracodawca nie wyda w terminie lub wyda niewłaściwe świadectwo pracy, a pracownik poniesie z tego powodu szkodę, wówczas pracownikowi będzie przysługiwało roszczenie o naprawienie szkody (art. 99 § 1 k.p.).
REKLAMA