REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększenie szans matek?

Anna Stykowska

REKLAMA

Wydłużenie urlopów macierzyńskich i ochrona przed zwolnieniem kobiet uprawnionych do urlopu wychowawczego to rządowe próby odwrócenia niekorzystnego trendu demograficznego. Próby te mogą spełznąć jednak na niczym, bowiem 7 września 2007 r. Sejm V kadencji przeszedł do historii.
Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił wiele ustaw, wśród których znalazły się m.in. ustawy o:

- zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (przewidująca, że nauczyciele spełniający warunki określone w art. 88 ust. 2a ustawy Karta Nauczyciela, którzy w okresie od 1 stycznia 2007 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, chcąc skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury, rozwiązali na swój wniosek stosunek pracy, mogą w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy, złożyć pracodawcy oświadczenie o woli powrotu na dotychczasowe stanowisko);

- zmianie ustawy Kodeks pracy (wprowadzającej zasadę, w myśl której praca w święta w palcówkach handlowych jest niedozolona).

Wśród wielu projektów ustaw, które nie doczekały się uchwalenia w tej kadencji Sejmu, znalazła się m.in. kontrowersyjna nowelizacja Kodeksu pracy, zawierająca propozycje zmian w polskim systemie prawnym, wynikające z realizacji programu polityki rodzinnej rządu.

Jak wynika z uzasadnienia nowelizacji, celem ustawy ma być wdrożenie rozwiązań, które mają przyczynić się do wzrostu liczby narodzin oraz poprawy jakości życia i kondycji polskich rodzin. Faktem jest, że kobiety coraz później podejmują decyzję o macierzyństwie, a jedną z głównych przyczyn odraczania bądź rezygnacji z rodzicielstwa jest obawa kobiet przed utratą pracy, chęć robienia kariery zawodowej przez kobiety oraz trudności z pogodzeniem obowiązków zawodowych i rodzinnych.

W zamyśle ustawodawcy projekt ustawy zawiera propozycje zmian, które mają sprzyjać łączeniu pracy zawodowej i życia rodzinnego, a także usunąć niektóre bariery dotyczące zatrudniania kobiet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak też zmiana ustawy Kodeks pracy zakłada wydłużenie urlopu macierzyńskiego do 26 tygodni - w przypadku urodzenia jednego dziecka oraz do 39 tygodni - w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka przy jednym porodzie. Zmiana ta będzie następowała stopniowo, wydłużając długość podstawowego urlopu o dwa tygodnie co dwa lata, zgodnie z harmonogramem określonym w art. 9 projektu.

Kolejna proponowana zmiana polega na objęciu ochroną wynikającą z art. 1861 Kodeksu pracy pracownika, który korzysta z uprawnień wynikających z art. 1867 Kodeksu pracy. Pracownik, który nie korzysta z urlopu wychowawczego, ale chce pracować w niepełnym wymiarze, ze względu na opiekę nad dzieckiem, będzie chroniony przed zwolnieniem przez okres odpowiadający okresowi urlopu wychowawczego.

Projekt przewiduje ponadto m.in.:

- umożliwienie wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do tworzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli, jak również finansowania z funduszu opieki nad dziećmi w przedszkolach i żłobkach;

- zwiększenie wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pozostających na urlopach wychowawczych do kwoty osiąganego przed urlopem wychowawczym wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 60% przeciętnego wynagrodzenia;

- wydłużenie maksymalnego okresu otrzymywania świadczenia chorobowego dla kobiet w ciąży ze 182 dni do 270 dni.

Opinie

Jak proponowane zmiany w rzeczywistości wpłyną na sytuację demograficzną i sytuację kobiet na rynku pracy? - o opinię poprosiliśmy pana Krzysztofa Lewandowskiego, zwycięzcę konkursu Kadrowy Roku 2005.

- Proponowane zmiany dotyczące wydłużenia urlopów macierzyńskich z punktu widzenia społecznego należy ocenić pozytywnie. W większości krajów europejskich, takich jak Szwecja czy Francja, urlopy macierzyńskie są dłuższe niż w naszym kraju, co z pewnością jest wyrazem polityki prorodzinnej. Z punktu widzenia pracodawcy nie jest to jednak najbardziej komfortowa sytuacja, ponieważ przy tak długiej nieobecności kobiety zaistnieje konieczność zorganizowania za nią zastępstwa w pracy. Negatywnie należy oceniać proponowaną przez rząd zmianę idącą w kierunku zapewnienia ochrony przed zwolnieniem kobiety uprawnionej do korzystania z urlopu wychowawczego w okresie od dnia złożenia przez nią wniosku o obniżenie wymiaru czasu pracy do dnia powrotu do nieobniżonego wymiaru czasu pracy. Paradoksalnie wszelkie tego typu „ochrony” mogą więcej zaszkodzić niż pomóc pracownikowi, co widać choćby na przykładzie ochrony przedemerytalnej. Praktyka pokazuje, że pracodawcy niechętnie zatrudniają osoby w wieku przedemerytalnym i nie jest to podyktowane brakiem kompetencji takich kandydatów do pracy, ale właśnie z ograniczeniami narzuconymi przez ustawę dotyczącymi możliwości zwolnienia takich osób z pracy. Bardzo często występuje również sytuacja, w której osoby tuż przed osiągnięciem wieku uprawniającego do ochrony przedemerytalnej są zwalniane z pracy. Pracodawcy nie chcą bowiem sobie aż na cztery lata „wiązać rąk”. Niestety przy wprowadzeniu proponowanej ochrony kobiet podobna sytuacja może zaistnieć również przy tej kategorii pracowników. Moim zdaniem zmiany powinny iść w innym kierunku, który motywowałby pracodawców do zatrudniania młodych kobiet, a nie zniechęcał ich do tego. Rozwiązaniem mogłaby się np. okazać propozycja, która zakłada zwolnienie pracodawcy przez okres 3 lat z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za pracownice powracające z urlopów wychowawczych i macierzyńskich. Wszystko leży jednak w gestii naszego ustawodawcy.

Co oznacza samo rozwiązanie Sejmu dla kwestii legislacyjnej, zwłaszcza dla projektu zmian w Kodeksie pracy dotyczących szeroko rozumianej ochrony rodzicielstwa? - o opinię poprosiliśmy radcę prawnego Panią Beatę Skrobisz-Kaczmarek.

- Rozwiązanie się Sejmu skutkuje dyskontynuacją prac Sejmu. Zasada dyskontynuacji oznacza, że Sejm nowej kadencji nie rozstrzyga spraw niedokończonych w trakcie poprzedniej kadencji. Nie jest ona ugruntowana konstytucyjnie, jednak znajduje wyraz w dotychczasowej praktyce konstytucyjnej, przyjętej za prawo.

Dla proponowanych przez rząd zmian w Kodeksie pracy oznacza to, że mogą one być przegłosowane dopiero po wyborach, już przez nowy parlament, po przejściu od nowa całego procesu legislacyjnego, tj. wszystkich czytań sejmowych, ewentualnych poprawek senackich. Do tego czasu nie ma możliwości uchwalenia jakiejkolwiek nowelizacji. Nie oznacza to jednak, że na zmiany będziemy musieli długo czekać. Możliwa jest przecież sytuacja, w której nowo wybrany Sejm na jednym z pierwszych posiedzeń zajmie się nowelizacją Kodeksu pracy. A wtedy zmiany mogą już zacząć obowiązywać od 1 stycznia przyszłego roku, nie obowiązuje tu bowiem zasada, jak przy ustawach podatkowych, w myśl której ustawa musi zostać uchwalona na 30 dni przed początkiem roku kalendarzowego, w którym miałaby zacząć obowiązywać. Jak wskazuje praktyka, historia zna już takie przykłady.


Anna Stykowska

Aplikant adwokacki


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA