REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować brak składek w ZUS

Agnieszka Rosa

REKLAMA

Jeśli ktoś znajdzie błąd w informacji o stanie swojego konta emerytalnego, jego wyjaśnienia powinien szukać najpierw u płatnika składek, a dopiero potem w ZUS.

Osoby, które odkryją braki na koncie w ZUS, powinny podjąć kroki jak najszybciej, bo czas działa na ich niekorzyść. Im zrobią to później, tym trudniej będzie zdobyć kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych, czyli dokumentów potwierdzających opłacenie składek przez płatnika. Ci muszą je przechowywać przez dziesięć lat, więc pierwszy termin ich gromadzenia upływa w następnym roku (za 1999 rok). Ponadto w miarę upływu czasu coraz trudniej będzie też dotrzeć do własnych dokumentów potwierdzających przelewy do ZUS.

 

Wyjaśnienia z płatnikiem

Jeśli dane identyfikacyjne lub adresowe ubezpieczonego albo kwoty składek podane w informacji o stanie konta nie zgadzają się z aktualnymi danymi oraz z kwotami, jakie powinny być zaksięgowane na jego koncie, niezgodności wyjaśnić trzeba najpierw u płatnika składek, a nie w ZUS. Płatnik składek pierwszy sprawdza, czy to on nie popełnił błędu. Wystarczy więc zwrócić się do niego o wyjaśnienie nieprawidłowości, a ten albo poprawi błąd, albo uzupełni dokument ubezpieczeniowy.

Różne terminy korekty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatnik ma kilka terminów na skorygowanie błędu. Zależą one od tego, czego dotyczy nieprawidłowość. Jeśli błąd dotyczy danych identyfikacyjnych albo adresowych ubezpieczonego, płatnik powinien je poprawić w ciągu siedmiu dni. Więcej czasu ma na wyjaśnianie niejasności dotyczących składek. Jeśli przyczyna nieprawidłowości leży po jego stronie, w ciągu 60 dni od otrzymania wniosku o sprostowanie danych powinien poinformować pisemnie ubezpieczonego o sposobie jego rozpatrzenia. Od tej chwili ma 30 dni na dokonanie korekt dokumentów i ewentualną wpłatę lub uzupełnienie składek.

Ważne!

Wskazane jest, aby w reklamacji ubezpieczony podał identyfikator informacji o stanie konta, której reklamacja dotyczy

Wyjaśnienia w ZUS

REKLAMA

Jeśli płatnik stwierdzi, że dokumenty i składki przekazał w prawidłowej wysokości, albo gdy odmówi sprostowania danych lub gdy firma już nie istnieje, wówczas ubezpieczony składa reklamację w ZUS. Dla takich przypadków ZUS przygotował specjalny formularz: ZUS ZRU. Ale to nie jedyny sposób złożenia reklamacji. Ubezpieczony może sporządzić własne pismo z podaniem swoich danych i wysłać je pocztą. Może też reklamację złożyć drogą internetową, za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego.

Od złożenia reklamacji w ZUS toczy się postępowanie wyjaśniające. Powinno trwać najwyżej trzy miesiące, a w wypadkach szczególnie skomplikowanych - nie dłużej niż pół roku od dnia złożenia reklamacji. Może się zakończyć wysłaniem do płatnika zawiadomienia o nieprawidłowościach, decyzją lub protokołem w razie kontroli płatnika przez ZUS.

Podstawa wymiaru

składek nie może być udowadniana zeznaniami świadków

Od dnia otrzymania z ZUS pisma kończącego postępowanie wyjaśniające płatnik ma 30 dni na skorygowanie danych lub nieprawidłowych kwot składek.

Do reklamacji ubezpieczony musi dołączyć dokumenty potwierdzające podstawę wymiaru składek, jeśli wątpliwości dotyczą przelewu, lub jego brak oraz kopię otrzymanej od płatnika informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych. Jeśli płatnik nie istnieje lub odmówi wydania takiej informacji, ubezpieczony musi złożyć w ZUS oświadczenie, że płatnik składek odmówił wydania takich dokumentów lub że płatnik już nie istnieje.

Po zmianie pracodawcy

Więcej problemów czeka pracowników, którzy zmienili firmę. Jeśli jeszcze istnieje, trzeba do niej zwrócić się z pisemnym wnioskiem o wyjaśnienie nieprawidłowości. Gdy okaże się, że to wina firmy, powinna ona skorygować błędny lub uzupełnić brakujący dokument ubezpieczeniowy. Gorzej, gdy pracodawca już nie istnieje. Wówczas ubezpieczony musi szukać dokumentacji ubezpieczeniowej w odpowiednim archiwum. Może się jednak okazać, że jej nie znajdzie. W takiej sytuacji pomocne mogą być raporty potwierdzające opłacenie składek, które co miesiąc pracownicy powinni otrzymywać od pracodawcy, np. ZUS RMUA lub pasek wynagrodzenia. Ten, kto ich nie gromadził i nie ma zaksięgowanych składek, a jego pracodawca już nie istnieje, może mieć spore kłopoty z odtworzeniem brakujących środków na koncie w ZUS. A to dlatego, że wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie może być udowadniana zeznaniami świadków.

Warto wiedzieć, że - jak wyjaśnia ZUS - przepisy nie określają terminu na złożenie reklamacji i nie przewidują przedawnienia w tym zakresie.

Niezaksięgowane składki

Na pewno pełnej informacji o stanie konta nie dostanie około 800 tys. osób, które od stycznia 1999 r. do czerwca 2001 r. korzystały z urlopów macierzyńskich lub wychowawczych. Przez dwa i pół roku od wprowadzenia reformy to one musiały pilnować swoich spraw i zgłaszać się do ubezpieczeń w odpowiednim oddziale ZUS. A ten miał wystawiać raporty i rozliczać za nie składki. Tak jednak nie było. Po pierwsze, nie wszyscy ubezpieczeni wiedzieli o takim obowiązku. Po drugie, ZUS nie miał odpowiedniego programu, więc i tak nie zapisał składek - nawet tych osób, które same zgłosiły się do oddziału. I do tej pory tego nie uczynił. Specjalny program informatyczny dopiero w sierpniu testowano w pięciu wytypowanych oddziałach ZUS. Jeśli pilotaż wypadnie dobrze, od września ZUS rozpocznie sukcesywnie wyjaśnianie zaległości.

Reklamacja przez internet

Płatnicy składek mogą złożyć również reklamację przez internet. Wystarczy wejść na stronę http://eup.zus.pl i złożyć odpowiedni wniosek. Dla reklamacji informacji o stanie konta właściwym jest ZUS-ERU.

Z tej możliwości można jednak skorzystać wyłącznie przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Do niego potrzebny jest czytnik kart kryptograficznych oraz odpowiedni podpis elektroniczny wystawiany przez jedno z trzech polskich centrów certyfikacji: PCC Certum - Unizeto Technologies, PCCE Sigillum - PWPW, Szafir - Krajowa Izba Rozliczeniowa.

KIEDY ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ

Ubezpieczony może wystąpić do ZUS z reklamacją, gdy:

- nie dostał informacji o stanie konta za dany rok,

- otrzymał więcej niż jedną informację o stanie konta za dany rok,

- w informacji są jego nieprawidłowe dane identyfikacyjne lub adresowe,

- brakuje składki w wysokości nominalnej,

- w informacji widnieje nieprawidłowa wysokość składki,

- w informacji brakuje kwot składek przekazanych do OFE lub ich wysokość jest nieprawidłowa,

- w informacji brakuje zwaloryzowanego kapitału początkowego,

- brakuje kwoty zwaloryzowanych składek zgromadzonych na koncie w ZUS lub ich kwota jest nieprawidłowa

CO MUSI ZAWIERAĆ REKLAMACJA

ZUS rozpatrzy reklamację, jeśli ubezpieczony w swoim piśmie poda:

- identyfikator informacji o stanie konta,

- swoje dane: imię, nazwisko, PESEL, NIP, rodzaj, serię i numer dowodu tożsmości, adres,

- przyczynę złożenia informacji, a jeśli jest nią brak lub nieprawidłowa wysokość naliczonej składki - okresy, kiedy nastąpiły nieścisłości,

- dane identyfikacyjne płatnika (lub płatników) składek (nazwa lub imię i nazwisko, NIP, REGON, PESEL).

Wniosek formularz wypełnia się, wstawiając dane w pola wyróżnione kolorem. Po wysłaniu prawidłowo wypełnionego formularza zainteresowany otrzyma na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej wiadomość o przyjęciu dokumentu przez urzędowe poświadczenie odbioru. W tej informacji będzie podany unikalny elektroniczny numer. Dzięki niemu na podstronie EUP można śledzić stan sprawy. Informację, że odpowiedź jest już gotowa, zainteresowany dostanie na swoją skrzynkę elektroniczną. ZUS przekaże odpowiedź zgodnie z życzeniem zainteresowanego: pocztą na wskazany przez niego adres lub elektronicznie na adres e-mailowy. Będzie ona miała dwa podpisy: pracownika komórki merytorycznej ZUS oraz pracownika kancelarii, który ją przesłał do klienta. Ten drugi jest podpisem elektronicznym.

Ważne!

Bez względu na to, czy nieprawidłowości dotyczą tylko jednej, czy kilku danych wykazanych w informacji o stanie konta za dany rok, składa się tylko jedną reklamację

AGNIESZKA ROSA

agnieszka.rosa@infor.pl

 

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sygnalista: 75 spraw skierowanych do Zespołu do spraw Sygnalistów w miesiąc

Jak się ma sygnalista? Czy nowa instytucja spełnia swoją funkcję. Okazuje się, że od końca 2024 r. do zespołu do spraw sygnalistów przy RPO wpłynęło 75 spraw. 19 z nich zakwestionowano jako zgłoszenia zewnętrzne. Kto może być sygnalistą i czego może dotyczyć zgłoszenie?

Świadczenie 800 plus od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Można już składać wnioski

Nowy okres świadczeniowy - świadczenie 800 plus będzie wypłacane za okres od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Można już składać wnioski. Dlaczego nie warto zwlekać z przesłaniem wniosku o 800 plus? Można stracić ciągłość wypłaty świadczenia z ZUS. Do kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Spadkobiercy będą musieli zwracać do pomocy społecznej kilka [lub nawet kilkanaście] tysięcy złotych, za to, że ktoś inny skorzystał z zasiłku pogrzebowego [i to bez regresu względem beneficjenta zasiłku]. Absurd nowego zasiłku pogrzebowego

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4000 zł do 7000 zł. To jednak nie jedyne świadczenie, o którym mowa w projekcie. Na pokrycie kosztów pogrzebu będzie można bowiem uzyskać również tzw. specjalny zasiłek pogrzebowy, który będzie przysługiwał bez ograniczenia kwotowego, bez kryterium dochodowego i to nawet jednocześnie pobierając 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego. Jest jednak jeden „haczyk”, który może stanowić ryzyko dla spadkobierców zmarłego, niebędących beneficjentami tego zasiłku.

Jaka praca w 2025 r. dla osób z niepełnosprawnościami? [199 PRZYKŁADÓW od A do Z]

Gdzie osoby niepełnosprawne mogą szukać pracy? Jaka praca jest najlepsza dla osób z niepełnosprawnością? Gdzie pracować z orzeczeniem o niepełnosprawności? Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać osób niepełnosprawnych?

REKLAMA

Polskie mieszkania lepsze niż europejskie. Eurostat wskazuje 5 powodów

Bezpieczeństwo, odpowiednie ogrzewanie i solidne mury - to poważne atuty polskich domów i mieszkań - sugerują dane Eurostatu. Pod tym względem jesteśmy europejskim liderem. Pomimo tego, że nieruchomości w Polsce brakuje, to i tak przodujemy w Europie pod względem satysfakcji mieszkaniowej – przynajmniej na pierwszy rzut oka.

Ile komornik może zabrać za alimenty z wypłaty w 2025 roku? Ile z pensji na pół etatu?

Od 1 stycznia 2025 roku wzrosła w Polsce płaca minimalna. Najniższa krajowa wynosi obecnie 4666 zł brutto. To ważna informacja dla dłużników alimentacyjnych zarabiających najniższą krajową, również dla pracujących w niepełnym wymiarze godzinowym.

Ci rodzice nie mają prawa do wynagrodzenia za opiekę na dziećmi. Krzywdząca uchwała SN

Przed Sądem Najwyższym zapadła w dniu 10 stycznia 2025 r. (wydaje się, że krzywdząca) uchwała. Chodzi o to, że wynagrodzenie za sprawowanie opieki prawnej nad dzieckiem o określonym stanie - co do zasady - nie przysługuje rodzicom, na których spoczywa obowiązek alimentacyjny wobec tego dziecka.

Jakie uprawnienia ma komornik sądowy 2025?

Jako społeczeństwo nawet nie zdajemy sobie sprawy jak szerokie uprawnienia ma komornik i w jak wielu sprawach może ingerować w nasze nieruchomości, rzeczy ruchome czy dochody. Zatem jakie uprawnienia i obowiązki ma komornik sądowy w 2025 r.?

REKLAMA

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

W jakim terminie wypłacić trzynastkę w 2025 r.? Najpóźniej do 31 marca, ale są sytuacje, gdy wypłata musi być wcześniej

Dodatkowe wynagrodzenie roczne – popularna trzynastka – co do zasady wypłacana jest do końca marca roku kalendarzowego następującego po roku, za który trzynastka przysługuje. Może się zdarzyć sytuacja, gdy wcześniejsza wypłata jest obligatoryjna.

REKLAMA