Największe centra medyczne liczą na wysoki wzrost przychodów
REKLAMA
Na rynku prywatnych usług abonamentowych liczy się około 20 firm. Jednak zdaniem przedstawicieli Polskiej Izby Ubezpieczeniowej ten rynek wciąż potrzebuje nowych graczy. Dzięki temu klienci zyskują tańsze usługi, a jednocześnie ich jakość wciąż pozostaje na wysokim poziomie.
Wyższe przychody
Z danych szacunkowych prywatnych firm medycznych wynika, że w tym roku chcą one podnieść swoje przychody o 20-30 proc. Centrum medyczne LIM po II kwartale 2006 r. uzyskało przychody w wysokości 70 mln zł. W porównaniu z 2005 rokiem firma zanotowała wzrost o 28 proc. To bardzo dobry wynika, biorąc pod uwagę, że w poprzednim roku LIM nie przeprowadził żadnych przejęć ani połączeń z innymi placówkami. W 2005 roku centrum przeznaczyło ponad 2,5 mln zł na inwestycje, rok później - 2 mln zł.
- Zainwestowaliśmy również kilkaset tysięcy złotych w dobry projekt informatyczny, a teraz szukamy nowych lokalizacji na kolejne przychodnie - mówi Iwona Łaszcz, prezes Centrum medycznego LIM.
Prywatne Centra Medyczne Promedis w 2006 roku osiągnęły ponad 15 mln zł przychodów. W tym roku planowany jest wzrost przychodów o kolejne ponad 6 mln zł.
REKLAMA
Sieć Lux Med to 14 klinik w całym kraju. Klienci mogą również korzystać z usług 450 medycznych firm partnerskich w ponad 100 miastach. Obecnie obsługuje pracowników z ponad 1200 firm Lux Med. Szacuje, że skonsolidowane przychody ze sprzedaży usług medycznych w 2006 roku będą na poziomie około 138 mln zł.
Również Enel-Med pod koniec 2006 roku odnotował przychody wyższe niż rok wcześniej. Firma uzyskała sprzedaż na poziomie ponad 46 mln zł. Największy wzrost przychodów odnotował oddział w Blue City, w jednym z większych centrów handlowych w Warszawie. Tylko temu oddziałowi udało się osiągnąć 2,5 mln zł przychodu, czyli o 74 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2005 roku. Do uzyskania takich wyników przyczyniła się m.in. kolejna nowo otwarta w oddziale pracownia USG. Firma również współpracuje z publicznymi szpitalami na zasadzie tzw. outsourcingu.
- Współpraca taka polega np. na przejęciu przez firmę zewnętrzną całego zakładu diagnostyki obrazowej lub wymianie sprzętu i zorganizowaniu na własny koszt całkiem nowych pracowni diagnostycznych w oparciu o własne aparaty - mówi Zbigniew Gniadek, dyrektor Centrum teleradiologii Enel-Med.
Więcej klientów
Wzrost przychodów prywatnych centrów medycznych jest ściśle powiązany ze wzrostem liczby klientów. Szacują one, że w tym roku liczba ta przekroczy 2 mln osób. Z ich usług korzystają zarówno osoby indywidualne, które wykupują jeden z dostępnych pakietów, jak i takie, które jedynie sporadycznie trafiają do prywatnych firm medycznych.
REKLAMA
Zdaniem Adama Kozierkiewcza z Ogólnopolskiego Związku Prywatnych Pracodawców Służby Zdrowia, osoby, które od czasu do czasu korzystają z usług tych firm, trafiają do nich dlatego, że tam, a nie w publicznej przychodni, mogą szybko wykonać badanie czy poradzić się specjalisty.
- Tam nie ma systemu kolejek, nie są nawet wymagane skierowania do lekarzy specjalistów, co bardzo często utrudnia dostęp do lekarzy w publicznych placówkach ochrony zdrowia - dodaje Adam Kozierkiewicz.
Inwestycyjne plany
Wszystkie prywatne centra medyczne mają duże plany związane z inwestycjami. Przede wszystkim są one związane z rozszerzaniem działalności abonamentowej. Firmy planują otwieranie nowych centrów oraz rozwijać współpracę z placówkami partnerskimi. Medicover w najbliższych latach zamierza zbudować własny szpital, który będzie wieloprofilową placówką wykonującą również skomplikowane operacje. Inwestycja ma się rozpocząć w kwietniu. Firma chce na nią przeznaczyć ponad 120 mln zł. Również Lux Med jest zainteresowany budową prywatnego szpitala. Szacunkowy koszt to 100 mln zł.
2 mln osób będzie w tym roku korzystało z usług prywatnych centrów medycznych
OPINIE
Mirosław Żuk
dyrektor działu sprzedaży Prywatnych Centrów Medycznych Promedis
Rozwój przedsiębiorczości oraz migracje pracowników zwiększają popyt na usługi medyczne. Firmy starają się za wszelką cenę utrzymać cennych specjalistów i oferują im m.in. opiekę zdrowotną w ramach zatrudnienia. Dużym potencjałem dla prywatnej branży medycznej byłoby również umożliwienie pracodawcom wydatkowania środków pochodzących z funduszy socjalnych na zakup abonamentów medycznych dla pracowników. Przedsiębiorcy dużo chętniej przeznaczyliby je na opiekę medyczną niż na tzw. wewnętrzną integrację w firmie.
Anna Rulkiewicz
członek zarządu, dyrektor sprzedaży i marketingu Lux Med
Sytuacja finansowa wielu przedsiębiorstw poprawiła się w ostatnim czasie i mogą one pozwolić sobie na wykupienie dodatkowych usług zdrowotnych dla swoich pracowników. Oczywiście podstawowym czynnikiem, który decyduje o wykupie abonamentów przez firmy, jest ustawowy obowiązek zapewnienia pracownikom wstępnych, okresowych i kontrolnych badań medycznych. W ramach stałych umów z pracodawcą opieką Lux Med obecnie objętych jest około 190 tys. osób. Firma świadczy też usługi klientom indywidualnym, którzy płacą za pojedyncze usługi tzw. fee for service oraz wykupują pakiety.
Dominika Sikora
REKLAMA