REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poszkodowani będą lepiej chronieni

Marcin Jaworski

REKLAMA

Poszkodowani w wypadkach komunikacyjnych będą mieli większą pewność otrzymania odszkodowania z polisy OC komunikacyjnego, bo wzrosną limity odpowiedzialności towarzystw.

 


zmiana prawa


Do 11 czerwca powinniśmy przyjąć nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, która poprawi pozycję poszkodowanych w wypadkach samochodowych. Czasu jest mało, a projekt jest jeszcze we wstępnej fazie legislacji. Ma dopiero trafić na obrady Komitetu Europejskiego Rady Ministrów. Po przyjęciu przez KERM i Radę Ministrów, ma trafić do parlamentu. Sprawa jest poważna, bo zmiany stanowią implementację zapisów tzw. Piątej Dyrektywy Komunikacyjnej.

Z punktu widzenia klientów najważniejszą zmianą jest zwiększenie wysokości sum gwarancyjnych na polisach OC komunikacyjnego. W przypadku szkód na osobie będzie to 2 mln euro, a nie 1,5 mln euro jak obecnie. Limit przy szkodach na mieniu będzie wynosił 400 tys. euro (przy 300 tys. euro obecnie). W ciągu pięciu najbliższych lat kwoty te mają wzrosnąć do odpowiednio 5 mln euro i 1 mln euro, przewidzianych przez wspomnianą dyrektywę. Tyle wynosi bowiem tzw. okres przejściowy.

 


Limit wysoki, ale to za mało

Niestety, tylko na pierwszy rzut oka kwoty te wydają się imponujące. Limity te obowiązują na jedno zdarzenie, a nie w stosunku do każdej poszkodowanej osoby.

- Oznacza to, że w przypadku wielu poszkodowanych, gdy w grę wchodzą wypłaty dożywotnich rent z tytułu niezdolności do pracy, po kilku latach może okazać się to za mało - mówi Janusz Popiel z Alter Ego Stowarzyszenia Poszkodowanych w Wypadkach Drogowych.

Dodaje, że wyższy limit powinien być wprowadzony możliwie szybko, żeby uniknąć problemu wyczerpujących się sum gwarancyjnych, który lada moment może pojawić się szczególnie przy poszkodowanych w latach 2004-2005, gdzie poszkodowany mógł liczyć na nie więcej niż 350 tys. euro.


Gdy sprawca ucieka

Nowością jest też wprowadzenie zasady, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie pokrywał wszystkie szkody wyrządzone przez niezidentyfikowanego kierowcę. Obecnie płaci tylko za tzw. szkody na osobie. Zgodnie z projektem ma też pokrywać szkody na mieniu (np. za rozbite auto), ale tylko wtedy, gdy jednocześnie wypłaci odszkodowanie za znaczącą szkodę na osobie.

- Z istotną szkodą będziemy mieli do czynienia, jeśli poszkodowany przebywał w szpitalu powyżej 14 dni - mówi Elżbieta Turkowska-Tyrluk, prezes UFG.

Dodaje, że w ubiegłym roku fundusz zajmował się 1056 takimi sprawami, co przełożyło się na 23,6 proc. wszystkich wypłat. Jeszcze rok temu było to niecałe 19 proc. wypłat.

- Mamy coraz więcej zgłoszeń, bo poszkodowani są bardziej świadomi swoich praw. To też efekt działania różnego rodzaju firm pomagających w uzyskaniu odszkodowania - mówi Elżbieta Turkowska-Tyrluk.


Poświadczą brak szkód

Pojawią się też zapisy wprowadzające zasady uzyskiwania przez klientów zaświadczeń o bezszkodowym przebiegu ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Z Ministerstwa Finansów dobiegają sprzeczne informacje, kto i w jakim trybie ma to robić. Z materiału z prac Rady Rozwoju Rynku Finansowego zaprezentowanego w ubiegłym tygodniu wynika, że to towarzystwa ubezpieczeniowe będą musiały dostarczyć informację o szkodach lub ich braku w ostatnich pięciu latach w ciągu 15 dni, od zakończenia umowy ubezpieczenia. Z odpowiedzi ministerstwa na pytania GP wynika jednak co innego.

- Obowiązek dostarczenia zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia w terminie 15 dni od złożenia wniosku będzie spoczywał na Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym - informuje Zofia Ogińska, zastępca dyrektora biura ministra finansów.

Ta propozycja ma jednak pewien mankament.

- Informacje o szkodach z OC komunikacyjnego mamy dopiero od połowy 2004 r. - mówi Elżbieta Turkowska-Tyrluk.

Oznacza to, że Fundusz jeszcze przez dwa, trzy lata nie będzie miał potrzebnych danych historycznych, stąd sugestie, żeby zajęły się tym towarzystwa. Zmiany są możliwe, bo to początkowy etap prac nad ustawą.

- W Polsce uzyskanie takiego dokumentu nigdy nie było problemem, ale są kraje, gdzie w ten sposób towarzystwa starały się blokować odchodzenie klientów i wymagały np. dodatkowych opłat - tłumaczy genezę zapisu Mariusz Wichtowski, prezes Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Mariusz Wichtowski sygnalizuje też, że Dyrektywa wprowadza zamieszanie, przez odejście od zasady domniemania, że auto wyposażone w tablice rejestracyjne danego kraju ma polisę OC ubezpieczyciela z tego państwa.

Oznacza to, że na samochód kupiony w Niemczech będzie można kupić polisę OC w Polsce. W praktyce będzie to możliwe tylko w wypadku, gdy będziemy mieli dane potrzebne do polisy, np. numer VIN.


ZE STRONY BIZNESU

Wyższy limit sum gwarancyjnych w OC komunikacyjnym nie oznacza wyższych stawek za takie polisy. Dla ubezpieczycieli najistotniejsze do określenia składek są: średnia wartość szkody i częstość zdarzeń. Prawdopodobieństwo wykorzystania tak wysokiego limitu nawet raz w ciągu roku jest małe. Dlatego na przykład Compensa już od kilku lat oferuje bez dodatkowych opłat polisy z OC z dwukrotnie wyższym niż obowiązujący w danym czasie limitem. Obecnie to 3 mln euro i 600 tys. euro. Teraz zapowiada, że zrobi podobnie, ale tylko w stosunku do wybranych kierowców.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Marcin Jaworski

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA