REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie nadpłaty składek ZUS

REKLAMA

Jakie okoliczności mogą wpłynąć na powstanie nadpłaty składek ZUS? Kiedy płatnik może starać się o zwrot nienależnie opłaconych składek?
Płatnik składek uprawniony do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego opłaca składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości różnicy między kwotą należnych składek za dany miesiąc kalendarzowy, wykazanych w deklaracji rozliczeniowej, i kwotą wypłaconych ubezpieczonym zasiłków oraz przysługującego płatnikowi wynagrodzenia z tytułu wykonywania zadań związanych z ustalaniem prawa do tych świadczeń.

Należności z tytułu składek uiszcza się odrębnymi wpłatami na rachunki ZUS w NBP, w podziale na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
W przypadku gdy płatnik opłaci składki w wysokości wyższej, niż jest do tego zobowiązany, mamy do czynienia z nienależnie opłaconymi składkami, czyli tzw. nadpłatą składek. Stwierdzenie nadpłaty następuje w wyniku korekty dokumentu bądź dokumentów rozliczeniowych.

Często spotykanym przypadkiem stwierdzenia nadpłaty składek jest sytuacja, gdy płatnik dokonuje korekty złożonego za ubezpieczonego imiennego raportu miesięcznego, w którym wykazał zbyt wysoką podstawę wymiaru składek, a w konsekwencji zbyt wysokie składki.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w raporcie ZUS RCA składanym za wrzesień 2006 r. za jednego z pracowników spółki w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uwzględniła wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby w wysokości 500 zł, które jest wolne od składek na te ubezpieczenia.
Wykazana w raporcie ZUS RCA podstawa wymiaru składek wyniosła 2000 zł, tj. 1500 zł wynagrodzenie za pracę i 500 zł wynagrodzenie za czas choroby. Od tak ustalonej podstawy wymiaru płatnik naliczył następujące składki:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 195,20 zł (2000 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 195,20 zł (2000 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 130 zł (2000 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 130 zł (2000 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 49 zł (2000 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 40 zł (2000 zł x 2,00%).
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 2000 – 195,20 – 130 – 49 = 1625,80
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 1625,80 x 8,75% = 142,26 zł

W raporcie korygującym spółka wykazała składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości 1500 zł:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 146,40 zł (1500 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 146,40 (1500 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 97,50 zł (1500 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 97,50 zł (1500 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 36,75 zł (1500 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 30 zł (1500 zł x 2,00%).
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 1500 zł – 146,40 zł – 97,50 zł – 36,75 = 1219,35 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 1219,35 zł x 8,75% = 106,69 zł

W wyniku korekty raportu ZUS RCA po stronie płatnika składek powstała nadpłata na ubezpieczenia:
emerytalne 390,40 zł – 292,80 zł = 97,60 zł,
rentowe 260 zł –195 zł = 65 zł,
chorobowe 49 zł – 36,75 zł = 12,25 zł,
wypadkowe 40 zł – 30 zł =10 zł,
zdrowotne 142,26 zł – 106,69 zł = 35,57 zł.

Opłacając składki za październik 2006 r. płatnik pomniejszy dokonywane wpłaty o następujące kwoty:
ubezpieczenia społeczne – 184,85 zł,
ubezpieczenie zdrowotne – 35,57 zł,
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 12,75 (500 zł x (2,45% + 0,10%).
Ponadto płatnik zwrócił ubezpieczonemu sfinansowaną z jego środków część nadpłaty.

Gdy ubezpieczony przekroczy 73 560 zł

Przyczyną powstania nadpłaty składek poza błędnym ustaleniem podstawy wymiaru jest także przekroczenie przez ubezpieczonego, w danym roku kalendarzowym, kwoty trzydziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (w 2006 r. – 73 560 zł) połączone z dalszym opłacaniem składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Płatnik składek po ustaleniu – na podstawie posiadanej dokumentacji płacowej – że ubezpieczony osiągnął tę kwotę, jest bowiem zobowiązany zaprzestać potrącania składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. ZUS nie jest już bowiem zobowiązany do bieżącego monitorowania tej wielkości i ma obowiązek poinformować płatnika o jej przekroczeniu przez ubezpieczonego tylko wówczas, gdy w wyniku własnych działań to ustali (np. w wyniku kontroli).

W przypadku gdy składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe danego ubezpieczonego opłaca więcej niż jeden płatnik składek, na ubezpieczonym ciąży obowiązek zawiadomienia ich o osiągnięciu rocznej podstawy wymiaru składek. W miesiącu, w którym następuje przekroczenie kwoty rocznej podstawy, ubezpieczony ma prawo wskazać, który z płatników opłaci składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty poniżej tego progu. Konsekwencje błędnego zawiadomienia, powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ponosi ubezpieczony, który zobowiązany jest do uregulowania całego zadłużenia.
Za datę stwierdzenia nadpłaty składek w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek uważa się datę otrzymania przez ZUS dokumentów rozliczeniowych korygujących. Jeżeli równocześnie z dokumentami korygującymi płatnik złożył wniosek o zwrot składek, od tej daty biegnie 30-dniowy termin dla ZUS na dokonanie ich zwrotu.

Jeżeli pomimo przekroczenia kwoty trzydziestokrotności płatnik nadal potrącał składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, powinien złożyć dokumenty rozliczeniowe korygujące.

W przypadku gdy ubezpieczony ma dwóch lub więcej płatników i nie poinformował ich o osiągnięciu rocznej podstawy, na skutek czego nadpłacili o­ni składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ZUS dzieli kwotę nadpłaconych składek i zwraca ją płatnikom w takich częściach, w jakich opłacali składkę w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty ograniczenia. Dlatego konieczne jest proporcjonalne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty trzydziestokrotności.

Dla ubezpieczonego osiągającego przychody u płatników A i B w różnej wysokości, prawidłową podstawę wymiaru składki za dany miesiąc ustala się w następujący sposób – od sumy przychodów ubezpieczonego u obydwu pracodawców (tj. od początku roku do miesiąca przekroczenia kwoty trzydziestokrotności) odejmuje się kwotę rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok. Kwota różnicy stanowi kwotę przekroczenia. Następnie kwotę przekroczenia ustala się proporcjonalnie na płatników A i B, przy zastosowaniu następującego wzoru:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


gdzie:
X – kwota przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek w danym miesiącu u pracodawcy A lub B.
Kwotę przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek u pracodawcy B można ustalić także odejmując od kwoty przekroczenia ogółem kwotę przekroczenia u pracodawcy A, czyli bez stosowania poniższego wzoru.

PRZYKŁAD

Od stycznia do lipca 2006 r. pracownik osiągnął przychód stanowiący podstawę wymiaru składek w wysokości 70 000 zł. W sierpniu br. pracownik otrzymał u płatnika A 6000 zł, a u płatnika B 4000 zł. Ponieważ ubezpieczony nie poinformował płatników o osiągnięciu rocznej podstawy wymiaru składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostały opłacone od całego otrzymanego w tym miesiącu przychodu.

Pracodawca A naliczył składki w następującej wysokości:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 585,60 zł (6000 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 585,60 zł (6000 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 390 zł (6000 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 390 zł (6000 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 147 zł (6000 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 120 zł (6000 zł x 2,00%),
ubezpieczenie zdrowotne:
– ubezpieczony – [(6000 zł –585,60 zł – 390 zł – 147 zł) x 8,75%] = 426,77 zł.
Podstawa wymiaru składek za sierpień br. u płatnika A powinna wynosić:
80 000 zł – 73 560 zł = 6440 zł – kwota przekroczenia ogółem w sierpniu br.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa wymiaru składek u płatnika A – 2136 zł (6000 zł – 3864 zł).
Kwota przekroczenia u płatnika B – 2576 zł (6440 zł – 3864 zł).
Podstawa wymiaru składek u płatnika B – 1424 zł (4000 zł – 2576 zł).
Płatnik A dokonał korekty dokumentów rozliczeniowych za sierpień, w których skorygował składki w następującej wysokości:
płatnik A:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 208,47 zł,
– ubezpieczony – 208,47 zł,
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 138,84 zł,
– ubezpieczony – 138,84 zł,
ubezpieczenie zdrowotne:
– ubezpieczony – 481,75 zł.
Nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosiła odpowiednio 754,26 zł i 502,32 zł.
Niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne wyniosła 54,98 zł (481,75 zł – 426,77 zł).
Po odjęciu niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne płatnik A nadpłacił składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w wysokości 1201,60 zł.
O kwotę powstałej nadpłaty płatnik pomniejszył bieżącą wpłatę składek na ubezpieczenia społeczne, a także zwrócił ubezpieczonemu sfinansowaną przez niego część nadpłaty.

Zwrot składek

W myśl art. 24 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nienależnie opłacone składki podlegają z urzędu zaliczeniu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku na poczet przyszłych składek. Jeżeli płatnik nie ma zaległych lub bieżących zobowiązań wobec ZUS, może złożyć wniosek do ZUS o zwrot składek. Wniosek należy złożyć po stwierdzeniu, że składki zostały nienależnie opłacone, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od otrzymania zawiadomienia z ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek. Nienależnie opłacone składki nie podlegają jednak zwrotowi, jeżeli stanowią nie więcej niż 5 proc. najniższego wynagrodzenia. Zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można także dochodzić, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło 5 lat. Zwrotowi podlegają również nienależnie opłacone składki przekazane do otwartego funduszu emerytalnego.

Niezależnie od przyjętego przez płatnika składek sposobu rozliczenia nadpłaty, tj. zaliczenie na poczet przyszłych składek lub ich zwrotu, płatnik zobowiązany jest zwrócić stosowną część nadpłaty ubezpieczonemu.

Podstawa prawna:
• ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

Magdalena Kostrzewa

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA