REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie przejść z renty na emeryturę

REKLAMA

Renta z tytułu niezdolności do pracy jest zazwyczaj świadczeniem okresowym, dlatego też wielu rencistów, pobierających nawet wysokie świadczenia rentowe, szuka możliwości uzyskania uprawnień emerytalnych, które mają charakter dożywotni. W niektórych przypadkach ZUS sam przenosi takie osoby na emeryturę.

Problem przejścia z renty na emeryturę należy oddzielnie rozpatrywać w stosunku do dwóch grup osób. Pierwszą z nich stanowią renciści, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny, i którym ZUS z urzędu przyznaje emeryturę, zabierając jednocześnie dotychczasową rentę z tytułu niezdolności do pracy. Natomiast druga grupa to renciści, którzy nie ukończyli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, ale spełniają warunki do przyznania wcześniejszej emerytury. W tym przypadku mogą o­ni sami zdecydować, czy chcą pozostać przy dotychczasowym świadczeniu, czy też pobierać emeryturę. Mają również możliwość wyboru sposobu obliczenia podstawy wymiaru tego ostatniego świadczenia.

Kiedy emerytura z urzędu

Od 1 stycznia 2006 r. ZUS w pewnych przypadkach przyznaje z urzędu emeryturę, zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy. Dotyczy to osób, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet lub 65 dla mężczyzn) oraz podlegały na przestrzeni swojej kariery zawodowej (przez jakikolwiek okres) ubezpieczeniu społecznemu (przed 1 stycznia 1999 r.) lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (po 31 grudnia 1998 r.).
Należy zaznaczyć, że emeryturę z urzędu mogą otrzymać tylko osoby uprawnione do renty z tytułu niezdolności do pracy na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS, a także na podstawie przepisów emerytalnych obowiązujących przed wejściem jej w życie.
Emerytura przyznana z urzędu obliczana jest w oparciu o podstawę wymiaru dotychczas pobieranej renty i przy zastosowaniu kwoty bazowej ostatnio przyjętej do obliczenia renty. Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprowadził gwarancję, iż emerytura przyznawana z urzędu nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy. Z ogólnych zasad zawartych w ustawie emerytalnej wynika natomiast gwarancja najniższej emerytury, która jednak – przypomnijmy – nie obowiązuje w stosunku do osób, które udowodniły okres składkowy i nieskładkowy w niższym wymiarze niż 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn (przykład 1).

PRZYKŁAD 1
ZUS nie podwyższy
Była kasjerka była dotychczas uprawniona do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy w kwocie 473,24 zł. Niedługo ukończy powszechny wiek emerytalny przewidziany dla kobiet wynoszący 60 lat. Dotychczas udowodniła jedynie 18 lat składkowych i nieskładkowych. W związku z tym, przyznając emeryturę z urzędu, ZUS nie podwyższy jej do kwoty minimalnej emerytury, ale ustali i będzie ją wypłacał w wysokości dotychczas pobieranej renty.
Przede wszystkim, należy podkreślić, że – co do zasady – warto ubiegać się o emeryturę, która w odróżnieniu od renty jest świadczeniem dożywotnim i zazwyczaj jest wyższa od tego pierwszego. W przypadku, gdyby była mniej korzystna od renty, zawsze można zrezygnować z jej pobierania i wnioskować o jej zawieszenie i kontynuację wypłaty renty z tytułu niezdolności do pracy. Inną sprawą jest odpowiedź na pytanie, czy warto ubiegać się o emeryturę, gdy prawo do renty przysługuje jeszcze przez długi okres. Ze względu na to, że kwota bazowa, od której jest ustalana podstawa wymiaru i tzw. część socjalna świadczenia, jest zmieniana corocznie, być może korzystniej byłoby wstrzymać się ze złożeniem wniosku o nowe świadczenie, aby otrzymać nowszą, zazwyczaj wyższą kwotę bazową. Takie posunięcie wiąże się z ryzykiem, polegającym na tym, że mogą zmienić się przepisy stanowiące podstawę do przyznania wcześniejszej emerytury.

Jaka podstawa wymiaru

Osoba uprawniona do renty, która zdecydowała się ubiegać o emeryturę, ma do wyboru dwie możliwości. Jako podstawę wymiaru tego drugiego świadczenia może wybrać podstawę wymiaru renty (w wysokości uwzględniającej rewaloryzację oraz wszystkie kolejne waloryzacje przypadające w okresie następującym po ustaleniu prawa do renty) albo też wnioskować o ustalenie tej podstawy na nowo – według ogólnych zasad, tj.:
• z 10 kolejnych lat kalendarzowych z ostatnich 20 lat kalendarzowych albo
• z 20 lat kalendarzowych dowolnie wybranych z całego okresu podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
Należy przy tym zaznaczyć, że wszystkie lata podane przez osobę zainteresowaną do obliczenia na nowo podstawy wymiaru emerytury muszą przypadać przed rokiem złożenia wniosku o to świadczenie.
W przypadku gdy rencista ubiegający się o przyznanie emerytury wskazuje jako podstawę jej wymiaru podstawę wymiaru renty, wówczas – co oczywiste – podstawa wymiaru emerytury ustalona jest od tej samej starej kwoty bazowej, którą ZUS zastosował przy obliczaniu pierwszego z tych świadczeń. Od takiej kwoty bazowej ustala się w tej sytuacji również tzw. część socjalną świadczenia, a tak obliczoną emeryturę podwyższa się w ramach waloryzacji przypadających aż do dnia nabycia do niej prawa. Jedynie wówczas, gdy rencista po nabyciu uprawnień do renty z tytułu niezdolności do pracy podlegał co najmniej przez 30 miesięcy ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ZUS oblicza część socjalną emerytury przy zastosowaniu nowej kwoty bazowej, tj. obowiązującej w dacie zgłoszenia wniosku o to świadczenie (lub powstania prawa do emerytury, jeśli ta data jest późniejsza).
Natomiast w przypadku, gdy osoba uprawniona do renty wnioskuje o obliczenie na nowo podstawy wymiaru emerytury, ZUS stosuje nową kwotę bazową zarówno do ustalenia tej podstawy, jak i do obliczenia części socjalnej świadczenia.

Kiedy emerytura jest wyższa

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, kiedy emerytura zawsze jest wyższa od poprzednio ustalonej renty, a kiedy występuje sytuacja odwrotna. Zależy to bowiem od wielu czynników, takich jak m.in. rodzaj stopnia niezdolności do pracy, z tytułu której była przyznana renta, przyjęcie (lub nie) przy jej ustalaniu tzw. okresów hipotetycznych, wysokość zarobków podanych do ustalenia obydwu świadczeń, wykonywanie pracy zarobkowej po przyznaniu renty czy też aktualnie obowiązująca kwota bazowa.
Przykładowo emerytura powinna być zazwyczaj wyższa od renty, jeśli osoba zainteresowana jest uprawniona do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy, która – zgodnie z przepisami – wynosi 75 proc. obliczonego przez ZUS świadczenia. W przypadku emerytury takie ograniczenie nie występuje, a przysługuje o­na w pełnej wysokości, z jedynym zastrzeżeniem, że nie może być wyższa (wraz ze zwiększeniami z tytułu okresów rolnych) niż 100 proc. podstawy jej wymiaru.
Z kolei przykładem, kiedy emerytura może okazać się niższa od renty, jest sytuacja, gdy przy ustalaniu tego pierwszego świadczenia ZUS uwzględnił (obok części socjalnej oraz części należnej za okresy składkowe i nieskładkowe) po 0,7 proc. podstawy jej wymiaru za każdy rok tzw. stażu hipotetycznego. Staż hipotetyczny to okres przypadający od dnia zgłoszenia wniosku o rentę do dnia, w którym rencista ukończyłby 60 lat, uwzględniany w rozmiarze nie większym niż brakujący do pełnych 25 lat okresów składkowych i nieskładkowych. Przy ustalaniu wysokości emerytury nie występuje część należna za tzw. okresy hipotetyczne, co może skutkować niższą jej wysokością od kwoty renty z tytułu niezdolności do pracy, przy ustalaniu której zostały uwzględnione te okresy (przykład 2).

PRZYKŁAD 2
Zatrudnienie w szczególnych warunkach
Była suwnicowa jest obecnie uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy, a niedługo zamierza złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach. Gdy ubiegała się o rentę, miała 52 lata oraz 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych. Przy obliczaniu renty ZUS ustalił jej więc część należną również za 5 lat okresów hipotetycznych, mnożąc każdy rok tych okresów przez 0,7 podstawy wymiaru świadczenia, która wynosiła 1650 zł. Uzyskana w ten sposób kwota (57,75 zł) nie zostanie natomiast uwzględniona przy ustalaniu wysokości emerytury.

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).

Czy można wskazać podstawę wymiaru starej renty
W latach 1995-1999 byłam uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy. Niedługo chciałabym złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę. Czy do ustalenia podstawy wymiaru tego świadczenia mogę podać podstawę wymiaru renty, która była obliczona z bardzo korzystnych wynagrodzeń?
Nie
Możliwość wyboru sposobu ustalania podstawy wymiaru emerytury (na nowo albo w oparciu o podstawę wymiaru renty) dotyczy tylko takiej sytuacji, gdy osoba zainteresowana w dacie przyznawania emerytury jest uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy. Jeśli natomiast warunku tego nie spełnia, ZUS może jej ustalić jedynie na nowo podstawę wymiaru emerytury.


Czy można zamienić podstawę wymiaru
Przechodząc z renty na emeryturę, wskazałam do ustalenia tego drugiego świadczenia nową podstawę wymiaru. Czy obecnie ZUS może obliczyć mi na nowo emeryturę, uwzględniając podstawę wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy?
Tak
Wskutek uchwały Sądu Najwyższego z 15 lutego 2006 r. (sygn. akt II UZP 16/2005), w przypadku gdy podstawa wymiaru emerytury została obliczona nie od podstawy wymiaru renty, lecz na nowo, na wniosek osoby zainteresowanej ZUS może jeszcze raz obliczyć emeryturę, tym razem od podstawy wymiaru renty. Również wówczas, gdy w podstawie wymiaru emerytury została wcześniej uwzględniona podstawa wymiaru renty, emeryt może obecnie zgłosić wniosek o ponowne obliczenie podstawy wymiaru emerytury na nowo. W obydwu sytuacjach ZUS stosuje do ponownego obliczenia świadczenia kwotę bazową obowiązującą w dacie zgłoszenia wniosku o emeryturę lub powstania prawa do tego świadczenia.

Czy ZUS może sam wybrać dla mnie podstawę wymiaru
Chcę przejść z renty na emeryturę, nie wiem, czy zarobki, które chcę wskazać jako podstawę wymiaru emerytury, będą dla mnie korzystniejsze. Czy mogę prosić ZUS, by sam dokonał wyboru najkorzystniejszej dla mnie podstawy wymiaru emerytury?
Tak
Zawsze trzeba rozważyć, czy zarobki, które obecnie chce się wskazać do podstawy wymiaru emerytury, są tak samo korzystne jak te, które zostały wskazane do obliczenia renty. Jeśli nie, wówczas być może korzystniejsze będzie pozostanie przy podstawie wymiaru renty, chyba że zastosowanie nowej kwoty bazowej do obliczenia na nowo podstawy wymiaru emerytury zrekompensuje stratę.
Jeśli nie można wskazać, która podstawa wymiaru świadczenia jest najkorzystniejsza, można wnioskować, by ZUS sam dokonał takiego wyboru.


Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).

Marek Opolski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA