Gmina powinna zadbać o ubezpieczenie budowy i montażu

Standardowe warunki ubezpieczenia ryzyk budowy i montażu zawierają wiele ograniczeń zakresu ochrony. Trzeba je niwelować, dokładając do polisy kolejne klauzule, których dobór zależy od tego, czego dotyczy inwestycja i kto ją będzie wykonywał. Lepiej nie zdawać się na polisy zawierane przez wykonawców, bez analizy ich warunków.
Gminy coraz częściej występują w charakterze inwestora budowlanego. W znacznej mierze to zasługa napływu środków unijnych. W warunkach udzielania wsparcia zawarte jest jednak zwykle zastrzeżenie, że budowa przeprowadzana przy pomocy UE musi być ubezpieczona. Przy czym zwykle nie są określone wymogi, jakie musi spełniać polisa. Efekt jest taki, że samorządy, nie chcąc zajmować się tą kwestią, cedują ją na wykonawców inwestycji. Pozwalają na uwzględnienie wysokości składki w cenie robót i problem z głowy. Tak rzeczywiście jest, przynajmniej do czasu, gdy nie zdarzy się szkoda. Dopiero wtedy można przekonać się, ile warta była zawarta polisa. Jeśli okaże się, że nie obejmowała akurat tego zdarzenia, trzeba będzie pokryć szkodę z budżetu. Mało tego, jeśli okaże się, że w wyniku szkody i problemów z pokryciem wyrównania strat budowa opóźni się, może grozić nawet ograniczenie czy cofnięcie dotacji. Dlatego lepiej samemu kupić potrzebną polisę, a jej kosztami obciążyć wykonawcę. Alternatywnym rozwiązaniem jest dokładne określenie, jak taka umowa powinna wyglądać, a w szczególności, jakie dodatkowe klauzule zawierać (patrz Ekspert Radzi), tym bardziej że więksi przedsiębiorcy budowlani mają tzw. polisy obrotowe. Przewidują o­ne objęcie ubezpieczeniem wszystkich wykonywanych kontraktów. Problem w tym, że warunki takiej polisy są uśrednione i mogą nie uwzględniać specyfiki czy wymogów takiego inwestora, jak samorząd. Dlatego trzeba się zapoznać z jej zakresem i poprosić wykonawcę o ewentualne rozszerzenie. Oczywiście osoba zajmująca się w gminie sprawami ubezpieczeniowymi powinna zażądać certyfikatu potwierdzającego objęcie ochroną ubezpieczeniową tej konkretnej budowy.

Dwa rodzaje polis

Jest to o tyle istotne, że na rynku funkcjonują dwa główne typy umów: na bazie ryzyk nazwanych i na bazie wszystkich ryzyk (tzw. all risk). Zdecydowanie lepsza jest ta druga opcja. Po pierwsze, dlatego, że jest to standard opracowany przez światowego reasekuratora Munich RE (stąd ubezpieczyciele mówią o warunkach monachijskich) i stosowany w całej Europie. Po drugie, przy tej opcji łatwiejsze jest dochodzenie roszczeń. Tu zasadą jest, że towarzystwo odpowiada za wszystkie szkody, które wynikły ze zdarzeń nie wyłączonych wyraźnie w ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). W spornych sytuacjach oznacza to przerzucenie ciężaru dowodu na ubezpieczyciela – klient zgłasza tylko roszczenie, a ubezpieczyciel musi udowodnić, że zdarzenie nie było objęte ochroną. (szczegóły patrz ramka).
Istotne jest też, że warunki monachijskie przewidują objęcie ochroną nie tylko budynków, które są wznoszone czy przebudowywane, i wszelkie mienie znajdujące się na placu budowy (co jest standardem w zwykłych warunkach budowy montażu), ale też odpowiedzialność cywilną za wszelkie szkody związane z prowadzeniem działalności. Firmy z zagranicznym kapitałem, np. Allianz czy Ergo Hestia, stosują tylko warunki monachijskie, ale już np. w PZU można znaleźć oba rodzaje polis. Oczywiście taka polisa na warunkach Munich Re jest droższa.
WAŻNE
Przy udzielaniu wsparcia z funduszy unijnych zawarte jest zwykle zastrzeżenie, że realizacja określonej inwestycji budowlanej przy wykorzystaniu pomocy UE musi być ubezpieczona

Ostrożnie z obniżkami

Stawki za ubezpieczenia ryzyk budowy i montażu wynoszą od 0,1 promila do nawet 2-3 proc. Wszystko zależy od zakresu polisy, sum ubezpieczenia oraz tego, co będzie budowane lub montowane, w jakim miejscu i przez kogo. Taka wielość zmiennych daje też pole do negocjacji stawek – trzeba tylko uważać, żeby obniżając cenę nie zmniejszyć zakresu. Zdecydowanie lepiej dostosować się do zaleceń ubezpieczyciela, który może rekomendować wdrożenie określonych procedur mających doprowadzić do zmniejszenia prawdopodobieństwa wypłaty odszkodowania. ubezpieczyciele chętnie proponują wprowadzenie do warunków umowy tzw. franszyz. To określona procentowo (w stosunku do sumy ubezpieczenia) lub kwotowo wysokość szkody, którą klient musi pokrywać we własnym zakresie. W przypadku ubezpieczeń procesu budowlanego, gdzie wykonawcy mogą mieć polisy OC, można się o takie rozwiązanie pokusić – ewentualne szkody przez nich wyrządzone będą pokryte właśnie z takich umów. Należy jednak zachować ostrożność, bo nie zawsze te polisy są na odpowiednio wysoką sumę ubezpieczenia, a poza tym nie zawsze obejmują szkody wyrządzone podmiotowi, z którym wiąże sprawcę kontrakt.

Terminowość wymagana

Zwykle składka za polisę płacona jest w ratach. W takim przypadku pracownik samorządu odpowiedzialny za ubezpieczenia musi pamiętać o terminowym opłacaniu składki. W większości warunków ubezpieczenia można znaleźć bowiem zapis, że w przypadku braku płatności kolejnej raty składki umowa rozwiązuje się. Oznacza to, że już kolejnego dnia od daty płatności nie mamy ochrony. Mało tego, opłacenie składki z opóźnieniem nie powoduje, że umowa ponownie zaczyna obowiązywać. Dodatkowo standardem jest, że za datę opłacenia składki przyjmuje się nie czas wysłania pieniędzy, czyli np. zlecenie przelewu w banku, ale datę ich uznania na koncie ubezpieczyciela. Może się zdarzyć, że składka będzie opłacona z jednodniowym opóźnieniem i nastąpi rozwiązanie umowy, ale ubezpieczyciel nie poinformuje o tym klienta. Niewiele towarzystw ma bowiem takie systemy informatyczne pozwalające na wyłapanie tego opóźnienia na bieżąco. Sprawa wychodzi na jaw po szkodzie, kiedy towarzystwo przegląda dokumenty. I niestety klient spotyka się z odmową wypłaty odszkodowania. Oczywiście towarzystwo zwraca zapłaconą z opóźnieniem składkę, ale dla klienta to marne pocieszenie. Z punktu widzenia władz samorządu to problem, bo pracownika, który temu zawinił, można obciążyć kosztami pomyłki do wysokości trzech jego pensji. Dlatego w uprzywilejowanej pozycji są samorządy obsługiwane przez brokerów ubezpieczeniowych, które w umowie z nimi przerzuciły obowiązek pilnowania terminowego dokonywania płatności na tego pośrednika.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Jaworski
Infor.pl
Zawody męskie i kobiecie. Jak kobiety i mężczyźni odnajdują się w nietypowych pracach?
18 wrz 2024

Zawody męskie i kobiece. Pomimo, że w zawodach zmaskulinizowanych jest coraz więcej mężczyzn, a w sfeminizowanych coraz częściej można znaleźć mężczyzn to wciąż obie płcie uważają, że łączy się to ze specyficznymi zadaniami, związanymi z treścią pracy jak i charakterem społecznym. Badania na ten temat przeprowadziła socjolożka z Uniwersytetu SWPS dr Olga Czeranowska. 

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.
18 wrz 2024

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025.
18 wrz 2024

500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025. Co z terminem na złożenie wniosków? Turnusy wyjazdowe, zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne mają zapewnić dzieciom bezpieczeństwo.

Składki ZUS można opłacić w późniejszym terminie. ZUS nie naliczy odsetek za zwłokę
18 wrz 2024

Składki ZUS za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. będzie można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Ulga dotyczy przedsiębiorców z terenów objętych powodzią.

Rejestracja w przychodni nie odbiera telefonów albo odmawia przyjęcia chorego do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
18 wrz 2024

Sezon chorobowy w pełni, a próbując dodzwonić się do przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nierzadko trzeba odczekać dobrych kilkanaście do kilkudziesięciu minut w długiej kolejce oczekujących osób, które również chcą zarejestrować się do lekarza. Jak już wreszcie uda się dodzwonić do rejestracji – często można usłyszeć w słuchawce, że w tym dniu lekarz nie ma już wolnych terminów i należy ponownie zgłosić się w dniu jutrzejszym. Takie postępowanie przychodni jest niezgodne z przepisami prawa. Co zrobić, jeżeli doświadczymy go na „własnej skórze”?

Renta wdowia: dlaczego wdowa lub wdowiec dostanie maksymalnie tylko 5705,13 zł. Kiedy i gdzie złożyć wniosek
18 wrz 2024

Wdowia renta to świadczenie wyczekiwane. Uchwalanie przepisów trwało i choć są już one opublikowane w Dzienniku Ustaw, to świadczenie wdowom i wdowcom ZUS zacznie wypłacać dopiero w połowie 2025 roku. A ponieważ spełnić trzeba określone w przepisach warunki - niektóre nie do końca sprawiedliwe - by nie spotkał zawód po złożeniu wniosku, warto czas wykorzystać na zaznajomienie się z przepisami.

Dopłata do najmu: komu się należy 477 zł a komu 1090 zł, na jak długo, gdzie złożyć wniosek
18 wrz 2024

Czynsze za najem po wybuchu wojny w Ukrainie poszybowały w górę i nic nie wskazuje by miało być znów taniej. Nie wszystkich stać tymczasem nie tylko na kupno własnego mieszkania, ale i na najem. Liczy się każde wsparcie, tym bardziej warto wiedzieć - i skorzystać gdy to możliwe - z dopłat do czynszu. Komu przysługują, gdzie złożyć wniosek?

Dyrektywę UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych trzeba wdrożyć w Polsce jeszcze w 2024 roku. Co się zmieni w płacy minimalnej? Od kiedy?
17 wrz 2024

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stawka 0% VAT do końca 2024 r. na darowizny towarów i usług dla powodzian. Konieczna pisemna umowa z OPP, JST, podmiotem leczniczym lub RARS
17 wrz 2024

Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Pieniądze dla partii politycznych: czy zbiórki są legalne a wpłaty nielimitowane. Czy partie polityczne płacą podatek dochodowy
17 wrz 2024

Partie polityczne finansowane są na kilka różnych sposobów. Mogą one uzyskiwać dochody z wykorzystaniem własnego majątku, jak również być finansowane przez Skarb Państwa. Mogą też liczyć na darowizny od prywatnych osób, ale na ściśle określonych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...