REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klientom biur potrzebna jest lepsza ochrona

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy rozporządzenia ministra finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych określają minimalne sumy gwarancyjne ubezpieczeń.

Jeśli więc biuro prowadzi wyłącznie działalność w zakresie rachunkowości, jest zobowiązane wykupić polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku błędów biura maksymalna kwota odszkodowania to równowartość w złotych 10 tys. euro. To jednak – zarówno zdaniem ekspertów ubezpieczeniowych, jak i klientów biur – kwota zbyt mała jak na ewentualne konsekwencje pomyłek i błędów. Jeśli bowiem dojdzie do nieprawidłowości, kwota odszkodowania nie pokryje strat i firma korzystająca z usług biura może zbankrutować. Widać to jeszcze wyraźniej, gdy porównamy sumy gwarancyjne OC w innych zawodach. Są o­ne znacznie wyższe, a tym samym lepsza jest ochrona interesów ich klientów.
– W środowisku księgowych pojawiają się czasem takie opinie, że suma gwarancyjna jest zbyt niska. Jej zwiększenie powodowałoby jednak zwiększenie kosztów, co z kolei podwyższałoby koszty świadczonych usług – twierdzi prof. Zbigniew Luty, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski.
Aby właściwie ocenić zjawisko, trzeba jednak dokonać podziału na biura małe i duże.

OC w małych biurach
Małe biura księgowe są w gorszej sytuacji niż duże. Mając mniejsze dochody, nie mają pieniędzy na wykupienie dodatkowej polisy. Z drugiej strony, jak twierdzą eksperci, jeśli biuro stać na prowadzenie działalności, to dlaczego nie miałoby posiadać środków na ubezpieczenie. Przy podwyższeniu kwoty gwarancyjnej składka roczna wzrosłaby nieznacznie, a interesy klientów byłyby lepiej chronione. Eksperci zwracają jednak uwagę, że jeśli podwyższone zostaną składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC, to zwiększy się szara strefa usług księgowych oraz zmniejszy się liczba biur. To korzystne dla rynku, dlatego nie należy podwyższać kwoty gwarancyjnej. W ten sposób rośnie przewaga dużych firm rachunkowych nad małymi.
– Jeśli będą istniały duże biura rachunkowe, które wykupią dodatkowe polisy ubezpieczeniowe, to staną się bardziej wiarygodne dla klienta. A zatem rynek sam będzie regulował zarówno ilość, jak i wielkość biur rachunkowych – uważa prof. Zbigniew Luty.
Klienci chcący powierzyć rachunkowość dużym biurom coraz częściej wymagają dodatkowej, dobrowolnej polisy. W razie nieprawidłowości pozwoli na właściwą ochronę ich firmy. Od kwoty ewentualnego odszkodowania uzależniają więc skorzystanie z usług tego, a nie innego biura.
Takich wymagań nie mogą postawić drobni klienci niewielkich firm księgowych. To jednak nie koniec problemów

Odszkodowania nie będzie
Wielkość firmy i ubezpieczenia nie ma znaczenia, gdy doradca podatkowy prowadzący księgi firmy lub biegły rewident zostaną skreśleni z listy doradców, biegłych rewidentów lub gdy biuro straci uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg. Ubezpieczenia OC nie obejmują szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego po wygaśnięciu uprawnień. Jest to niekorzystne dla klientów. W trakcie świadczenia usług nikt nie pyta, czy firma ciągle posiada ważną polisę.
– W moim przekonaniu, jeżeli doszło do błędu biura rachunkowego lub firmy świadczącej usługi outsourcingowe z zakresu księgowości w czasie obowiązywania ubezpieczenia, to towarzystwo ubezpieczeniowe powinno wypłacić odszkodowanie klientowi biura. Natomiast, gdy usługodawca stracił uprawnienia do prowadzenia swojej działalności, ubezpieczyciel nie ma podstaw do wypłacenia odszkodowania – powiedział Radosław Osmólski, prezes FPA Group.
W większości krajów Unii Europejskiej nawet cofnięcie pozwolenia na prowadzenie działalności przez doradców nie wpływa na ochronę ubezpieczeniową ich klientów. Takie rozwiązanie, jak twierdzą eksperci, należałoby wprowadzić również w Polsce. Obecnie klient biura ma jedynie możliwość pytania co jakiś czas, czy biuro nadal ma ważną polisę ubezpieczeniową. Jeśli okaże się, że polisa wygasła, a biuro jej nie przedłużyło, klient może albo zawiesić korzystanie z usług biura, albo przenieść się do innego. Taka operacja jest jednak czasochłonna i uciążliwa.

POSTULUJEMY
Konieczne jest precyzyjne określenie sankcji prawnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC biur księgowych, a także wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym ubezpieczenie OC będzie obowiązywało po odebraniu uprawnień doradcy. Niezbędne jest również podwyższenie sumy gwarancyjnej odszkodowania, po to, by zwiększyć ochronę interesów klientów.

Brak sankcji
Każde biuro powinno posiadać polisę OC i w każdej chwili pokazać ją klientowi. Problem jednak w tym, że biura często nie przedłużają ubezpieczenia albo w ogóle go nie wykupują. Co więcej, przepisy nie przewidują w takiej sytuacji żadnych sankcji. Oznacza to, że za brak polisy biuru nic nie grozi. W żadnym z aktów prawnych nie ma ani słowa o ukaraniu za brak ubezpieczenia ani tym bardziej o rodzajach sankcji, takich jak np. mandat czy kara grzywny. Taki stan powoduje w praktyce bezkarność biur, które nie wykupią ubezpieczenia i bezradność klientów, którzy doznają szkody.
– Moim zdaniem, skoro jest wymóg prawny, to przepisy powinny szczegółowo określać sankcje za niedopełnienie tego wymogu. To należy zmienić – podsumował prof. Zbigniew Luty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ ZALEWSKI
lukasz.zalewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA