REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza i ryzyko przy przedsięwzięciach partnerskich

REKLAMA

Na podstawie analizy przedsięwzięć publiczno-prywatnych podejmowana jest decyzja o metodzie wykonania zadania publicznego. Określono 17 rodzajów ryzyk, które trzeba wziąć pod uwagę przy przedsięwzięciach partnerskich. Informacje o umowach o ppp powinny być przekazane ministrowi gospodarki w ciągu 14 dni od dnia jej podpisania.

W Dzienniku Ustaw nr 125 z 13 lipca pojawiły się trzy długo oczekiwane rozporządzenia do obowiązującej już od 7 października 2005 r. ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Rozporządzenia te zaczną obowiązywać od 28 lipca 2006 r. Dotyczą o­ne niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ryzyk związanych z realizacją tego rodzaju przedsięwzięć oraz zakresu, form i zasad sporządzania informacji dotyczących umów.

Analiza porównawcza

Rozporządzenie ministra finansów w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego pozwala na realizację wymogów ustawowych, które muszą być spełnione na etapie przygotowania partnerstwa. Podmiot publiczny przed podjęciem decyzji o realizacji projektu jest zobowiązany do przeprowadzenia analizy tej realizacji w zakresie efektywności, a także związanych z nią zagrożeń. Zgodnie z brzmieniem rozporządzenia analiza ma charakter porównawczy. Polega na zestawieniu wykonania przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z innym sposobem jego realizacji, w tym przez podmiot publiczny. Przeprowadzenie analizy jest obligatoryjne. Na podstawie jej wyników podejmowania jest decyzja o metodzie wykonania zadania publicznego. Kryterium wyboru stanowi określenie, który ze sposobów przynosi większe korzyści dla interesu publicznego. Pojęcie korzyści dla interesu publicznego definiuje ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym, wskazując, iż oznacza o­no w szczególności oszczędność w wydatkach podmiotu publicznego, podniesienie standardu świadczonych usług lub obniżenie uciążliwości dla otoczenia.
Analiza, o której mowa, powinna obejmować:
• określenie zakresu przedsięwzięcia oraz harmonogramu jego realizacji,
• analiza ekonomiczno-finansowa,
• analiza prawna,
• analiza rodzajów ryzyka i wrażliwości przedsięwzięcia na rodzaje ryzyka.
Są to elementy niezbędne, natomiast powyższy katalog nie ma charakteru zamkniętego. Podmiot publiczny może według swojego uznania rozszerzyć zakres analizy.
Analiza ekonomiczno-finansowa powinna zawierać m.in. całkowite nakłady na przedsięwzięcie, źródła jego finansowania oraz rachunek zysków i strat obejmujący cały projekt. W przypadku analizy prawnej konieczne jest określenie stanu prawnego składników majątkowych, w szczególności stanowiących wkład własny podmiotu publicznego w przedsięwzięcie, przekazanych partnerowi prywatnemu lub spółce kapitałowej, zawiązanej w celu wykonania umowy o partnerstwie. Ponadto analiza prawna powinna wskazywać skutki prawne, a także formę przekazania składników majątkowych na początku i po wykonaniu zadania publicznego.
Ostatnim z niezbędnych elementów porównania jest analiza rodzajów ryzyka i wrażliwości na nie każdego ze sposobów realizacji przedsięwzięcia. Tutaj najważniejsza jest kwestia identyfikacji rodzajów ryzyka, które mają wpływ na planowany projekt, a także ocena prawdopodobieństwa ich wystąpienia. Konieczne jest ponadto oszacowanie wartości poszczególnych rodzajów ryzyk i ich wpływu na przedsięwzięcie Należy także określić sposoby i koszty zapobiegania lub choćby minimalizowania skutków wystąpienia zidentyfikowanych ryzyk.

Ryzyko do podziału

Identyfikację rodzajów ryzyka, ich podział pomiędzy partnerów oraz określenie wpływu ryzyka na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych umożliwia rozporządzenie wydane przez ministra gospodarki. Wymienia o­no 17 rodzajów ryzyk, m.in. ryzyko związane z budową, dostępnością, popytem, przygotowaniem przedsięwzięcia, wystąpieniem siły wyższej, lokalizacją przedsięwzięcia, a także ryzyka o charakterze politycznym, legislacyjnym, a nawet związane z brakiem społecznej akceptacji.
Przepisy regulują także sposób podziału ryzyk między partnera prywatnego i podmiot publiczny. Strony obowiązuje w tym zakresie zasada optymalnej alokacji danego ryzyka. Powinna o­na uwzględniać możliwości i umiejętności zarządzania ryzykiem przez partnerów. Odpowiada to samej idei partnerstwa publiczno-prawnego, które w założeniu ma opierać się na wzajemnym uzupełnianiu się wiedzy, umiejętności oraz doświadczeń partnerów. Optymalizacja podziału ryzyka w skrócie polega na tym, że dane ryzyko ponosi ten partner, który lepiej sobie z nim poradzi.

Obowiązek informacyjny

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym nakłada na podmiot publiczny obowiązek przekazania ministrowi gospodarki informacji dotyczących umowy o partnerstwie. Termin realizacji tego obowiązku wynosi 14 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy. W pierwszej kolejności przekazywanie informacji powinno dotyczyć podstawowych danych dotyczących zawartej umowy, tj. celu, przedmiotu oraz czasu jej trwania. Kolejne informacje dotyczą kwestii finansowych związanych z wykonaniem umowy. Obejmują o­ne łączną kwotę wydatków, które mają być poniesione z tego tytułu, a także łączną kwotę wydatków na wykonanie umowy w poszczególnych latach. Ponadto podmiot publiczny sporządza informację dotyczącą jego wkładu własnego. Wymagane są także dane odnośnie do wynagradzania partnera prywatnego oraz określenie charakteru zobowiązań stron wynikających z umowy. Należy szczegółowo określić podział ryzyk związanych z budową, dostępnością i popytem wraz ze stwierdzeniem, czy zobowiązania wynikające z zawartej umowy wpływają na poziom długu publicznego oraz deficytu jednostek sektora finansów publicznych.
Informacje podmiot publiczny sporządza w formie pisemnej lub elektronicznej. W sposób analogiczny przygotowuje się informacje zaktualizowane w przypadku modyfikacji danych w wyniku zmiany umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Powinny być o­ne przekazane ministrowi w ciągu 14 dni od dnia dokonania zmian. Nieprzekazanie powyższych informacji, jak i brak wstępnej analizy przedsięwzięcia dokonywanej przez podmiot publiczny powodują nieważność umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

WAŻNE

Jeżeli większość ryzyk związanych z budową albo większość ryzyk związanych z dostępnością i popytem ponosi podmiot publiczny, wtedy zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie mają wpływ na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych.

WAŻNE

Wstępną analizę przedsięwzięcia podmiot publiczny sporządza, badając jego realizację odrębnie dla każdego ze sposobów wykonania.

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 169, poz. 1420).
• Rozporządzenie ministra finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz.U. nr 125, poz. 866).
• Rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu, form i zasad sporządzania informacji dotyczących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 125, poz. 867).
• Rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz.U. nr 125, poz. 868).

Magdalena Majkowska

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA