REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza i ryzyko przy przedsięwzięciach partnerskich

REKLAMA

Na podstawie analizy przedsięwzięć publiczno-prywatnych podejmowana jest decyzja o metodzie wykonania zadania publicznego. Określono 17 rodzajów ryzyk, które trzeba wziąć pod uwagę przy przedsięwzięciach partnerskich. Informacje o umowach o ppp powinny być przekazane ministrowi gospodarki w ciągu 14 dni od dnia jej podpisania.

W Dzienniku Ustaw nr 125 z 13 lipca pojawiły się trzy długo oczekiwane rozporządzenia do obowiązującej już od 7 października 2005 r. ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Rozporządzenia te zaczną obowiązywać od 28 lipca 2006 r. Dotyczą o­ne niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ryzyk związanych z realizacją tego rodzaju przedsięwzięć oraz zakresu, form i zasad sporządzania informacji dotyczących umów.

Analiza porównawcza

Rozporządzenie ministra finansów w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego pozwala na realizację wymogów ustawowych, które muszą być spełnione na etapie przygotowania partnerstwa. Podmiot publiczny przed podjęciem decyzji o realizacji projektu jest zobowiązany do przeprowadzenia analizy tej realizacji w zakresie efektywności, a także związanych z nią zagrożeń. Zgodnie z brzmieniem rozporządzenia analiza ma charakter porównawczy. Polega na zestawieniu wykonania przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z innym sposobem jego realizacji, w tym przez podmiot publiczny. Przeprowadzenie analizy jest obligatoryjne. Na podstawie jej wyników podejmowania jest decyzja o metodzie wykonania zadania publicznego. Kryterium wyboru stanowi określenie, który ze sposobów przynosi większe korzyści dla interesu publicznego. Pojęcie korzyści dla interesu publicznego definiuje ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym, wskazując, iż oznacza o­no w szczególności oszczędność w wydatkach podmiotu publicznego, podniesienie standardu świadczonych usług lub obniżenie uciążliwości dla otoczenia.
Analiza, o której mowa, powinna obejmować:
• określenie zakresu przedsięwzięcia oraz harmonogramu jego realizacji,
• analiza ekonomiczno-finansowa,
• analiza prawna,
• analiza rodzajów ryzyka i wrażliwości przedsięwzięcia na rodzaje ryzyka.
Są to elementy niezbędne, natomiast powyższy katalog nie ma charakteru zamkniętego. Podmiot publiczny może według swojego uznania rozszerzyć zakres analizy.
Analiza ekonomiczno-finansowa powinna zawierać m.in. całkowite nakłady na przedsięwzięcie, źródła jego finansowania oraz rachunek zysków i strat obejmujący cały projekt. W przypadku analizy prawnej konieczne jest określenie stanu prawnego składników majątkowych, w szczególności stanowiących wkład własny podmiotu publicznego w przedsięwzięcie, przekazanych partnerowi prywatnemu lub spółce kapitałowej, zawiązanej w celu wykonania umowy o partnerstwie. Ponadto analiza prawna powinna wskazywać skutki prawne, a także formę przekazania składników majątkowych na początku i po wykonaniu zadania publicznego.
Ostatnim z niezbędnych elementów porównania jest analiza rodzajów ryzyka i wrażliwości na nie każdego ze sposobów realizacji przedsięwzięcia. Tutaj najważniejsza jest kwestia identyfikacji rodzajów ryzyka, które mają wpływ na planowany projekt, a także ocena prawdopodobieństwa ich wystąpienia. Konieczne jest ponadto oszacowanie wartości poszczególnych rodzajów ryzyk i ich wpływu na przedsięwzięcie Należy także określić sposoby i koszty zapobiegania lub choćby minimalizowania skutków wystąpienia zidentyfikowanych ryzyk.

Ryzyko do podziału

Identyfikację rodzajów ryzyka, ich podział pomiędzy partnerów oraz określenie wpływu ryzyka na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych umożliwia rozporządzenie wydane przez ministra gospodarki. Wymienia o­no 17 rodzajów ryzyk, m.in. ryzyko związane z budową, dostępnością, popytem, przygotowaniem przedsięwzięcia, wystąpieniem siły wyższej, lokalizacją przedsięwzięcia, a także ryzyka o charakterze politycznym, legislacyjnym, a nawet związane z brakiem społecznej akceptacji.
Przepisy regulują także sposób podziału ryzyk między partnera prywatnego i podmiot publiczny. Strony obowiązuje w tym zakresie zasada optymalnej alokacji danego ryzyka. Powinna o­na uwzględniać możliwości i umiejętności zarządzania ryzykiem przez partnerów. Odpowiada to samej idei partnerstwa publiczno-prawnego, które w założeniu ma opierać się na wzajemnym uzupełnianiu się wiedzy, umiejętności oraz doświadczeń partnerów. Optymalizacja podziału ryzyka w skrócie polega na tym, że dane ryzyko ponosi ten partner, który lepiej sobie z nim poradzi.

Obowiązek informacyjny

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym nakłada na podmiot publiczny obowiązek przekazania ministrowi gospodarki informacji dotyczących umowy o partnerstwie. Termin realizacji tego obowiązku wynosi 14 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy. W pierwszej kolejności przekazywanie informacji powinno dotyczyć podstawowych danych dotyczących zawartej umowy, tj. celu, przedmiotu oraz czasu jej trwania. Kolejne informacje dotyczą kwestii finansowych związanych z wykonaniem umowy. Obejmują o­ne łączną kwotę wydatków, które mają być poniesione z tego tytułu, a także łączną kwotę wydatków na wykonanie umowy w poszczególnych latach. Ponadto podmiot publiczny sporządza informację dotyczącą jego wkładu własnego. Wymagane są także dane odnośnie do wynagradzania partnera prywatnego oraz określenie charakteru zobowiązań stron wynikających z umowy. Należy szczegółowo określić podział ryzyk związanych z budową, dostępnością i popytem wraz ze stwierdzeniem, czy zobowiązania wynikające z zawartej umowy wpływają na poziom długu publicznego oraz deficytu jednostek sektora finansów publicznych.
Informacje podmiot publiczny sporządza w formie pisemnej lub elektronicznej. W sposób analogiczny przygotowuje się informacje zaktualizowane w przypadku modyfikacji danych w wyniku zmiany umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Powinny być o­ne przekazane ministrowi w ciągu 14 dni od dnia dokonania zmian. Nieprzekazanie powyższych informacji, jak i brak wstępnej analizy przedsięwzięcia dokonywanej przez podmiot publiczny powodują nieważność umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

WAŻNE

Jeżeli większość ryzyk związanych z budową albo większość ryzyk związanych z dostępnością i popytem ponosi podmiot publiczny, wtedy zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie mają wpływ na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych.

WAŻNE

Wstępną analizę przedsięwzięcia podmiot publiczny sporządza, badając jego realizację odrębnie dla każdego ze sposobów wykonania.

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 169, poz. 1420).
• Rozporządzenie ministra finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz.U. nr 125, poz. 866).
• Rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu, form i zasad sporządzania informacji dotyczących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 125, poz. 867).
• Rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz.U. nr 125, poz. 868).

Magdalena Majkowska

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej osób poszukuje pracy. Jak to możliwe skoro bezrobocie jest najniższe w historii

Miarą ożywienia na rynku ofert pracy jest liczba odpowiedzi na anonse pracodawców poszukujących pracowników. A branże, które budzą największe zainteresowanie mogą wskazywać, że w ostatnim czasie odbywały się tam spore ruchy płacowe. Teraz płacą lepiej niż wcześniej, ale nie wszystkie firmy w porę dostosowały się do nowego trendu.

Wypalenie zawodowe to problem już ośmiu na dziesięciu pracowników. A pracodawcy w większości bagatelizują problem

Badania nie pozostawiają wątpliwość: stres wywołany przekonaniem o zbyt niskich zarobkach względem kompetencji oraz przepracowanie to dwie kluczowe przyczyny zjawiska wypalenia zawodowego pracowników. Nie wszyscy pracodawcy są świadomi zagrożeń jakie się z nim wiążą.

Do tych żłobków nie zapisuj dziecka, ponieważ nie otrzymasz 1500 zł dofinansowania. Świadczenie „aktywnie w żłobku” 2024 i 2025

Od 1 października 2024 r. rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobka – będą mogli ubiegać się o przyznanie świadczenia „aktywnie w żłobku”, którego kwota przewyższa dotychczasowe dofinansowanie na ten cel o 1100 zł. Ze świadczenia nie skorzystają jednak rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobków, w których miesięczna opłata przekracza 2200 zł. Jest dla nich inne rozwiązanie.

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

REKLAMA

Rząd: Renta wdowia może być i 1500 zł miesięcznie. Ale średnio będzie niżej. Znacznie

Renta wdowia około 300 zł przez 18 miesięcy (dodatkowe świadczenie do pierwotnej emerytury wdowy). Potem już na stałe 600 zł według wskaźnika 25%. To prognoza rządowa dla wartości średnich. Przekazał ją mediom wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski.

Sąsiad rozpala ognisko na swoim ogródku lub grilla na balkonie, a do naszego domu lub mieszkania trafia uciążliwy dym – czy to legalne i co można z tym zrobić?

Właśnie rozpoczynamy długi sierpniowy weekend, a wraz z nim – na wielu ogródkach mogą zapłonąć ogniska. Co niektórzy mieszkańcy bloków, którzy ogródków nie posiadają – mogą natomiast zdecydować się na rozpalenie, na swoich balkonach lub tarasach, grilla. Czy takie działania są legalne i co – jako właściciele sąsiednich nieruchomości – możemy z tym zrobić, jeżeli są dla nas uciążliwe?

Koniec zarobku z lokat, co oznacza powrót wysokiej inflacji dla trzymających oszczędności na kontach w banku

Przez cały 2024 rok trwa dobra passa dla osób, które trzymają oszczędności w bankach. Od początku roku lokaty bankowe i konta oszczędnościowe przynoszą niewielkie, stabilne zyski, chroniące pieniądze przed inflacją. Ta dobra sytuacja dobiega jednak końca bo wróciła inflacja?

Co się bardziej opłaci: najem czy kupno małego mieszkania. Teraz rachunek nie pozostawia wątpliwości

Kupno małego mieszkania na rynku pierwotnym lub wtórnym to rozwiązanie, który daje wiele korzyści. Najem – tylko jedną. Jedyna bariera przy wyborze pierwszego rozwiązania to zdolność kredytowa – raty kredytu hipotecznego są porównywalne z czynszem najmu. A własne mieszkanie to bonus w postaci kapitału.

REKLAMA

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech?

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech? Niemcy mają różne listy świąt wolnych od pracy w zależności od landu. Czy 15 sierpnia jest wolny w Berlinie? Sprawdź, gdzie w Niemczech jest to dzień wolny od pracy.

Wybór najemcy mieszkania na castingu. Czy to zgodne z prawem? Na czym polegać może dyskryminacja przy wynajmie?

Dziś, w II połowie 2024 roku rynek najmu nieco ochłonął. Jednak nadal można się spotkać z "castingami" na najemcę w przypadku szczególnie atrakcyjnych mieszkań, czy lokalizacji. W ten sposób wynajmujący mieszkania starają się znaleźć najemcę najmniej potencjalnie "kłopotliwego" (cokolwiek miałoby to znaczyć) w przyszłości. W Polsce casting na najemcę jest - co do zasady - zgodny z prawem ale pod warunkiem, że dyskryminuje się w ten sposób określonych grup lokatorów (np. ze względu na płeć, rasę, czy pochodzenie).

REKLAMA