REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach ZUS wymierza opłatę dodatkową

REKLAMA

Płatników, którzy nie wywiązują się należycie ze swoich obowiązków – nie opłacają składek terminowo oraz składają błędne dokumenty ubezpieczeniowe – Zakład Ubezpieczeń Społecznych może ukarać, wymierzając opłatę dodatkową.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych może wymierzyć opłatę dodatkową w dwóch przypadkach:
• płatnikowi w razie nieopłacenia składek lub opłacenia ich w zaniżonej wysokości (art. 24 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych),
• płatnikowi składek lub instytucji obsługującej wpłaty składek, jeżeli w terminie nie był w stanie przekazać składki do otwartego funduszu emerytalnego z powodu nieprzekazania lub przekazania błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek, imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego (art. 47 ust. 10c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Wymierzenie opłaty na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych zależy od uznania ZUS. Natomiast w drugim przypadku ZUS jest obowiązany wymierzyć taką opłatę w każdej sytuacji, gdy nieprzekazanie składek było wynikiem błędu płatnika lub instytucji obsługującej wpłaty składek.

Za nieopłacenie składek w terminie

ZUS może wymierzyć płatnikowi dodatkową opłatę w wysokości do 100 proc. nieopłaconych składek (art. 24 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Nie może być więc o­na wyższa niż wysokość nieopłaconej należności głównej z tytułu składek.
W tym przypadku wymierzenie dodatkowej opłaty z tytułu nieopłacenia składek pozostawiono uznaniu ZUS. Jednak nie oznacza to dowolności w tym zakresie. ZUS na podstawie całokształtu okoliczności danej sprawy powinien ustalić, czy w danym przypadku uzasadnione jest ukaranie płatnika dodatkową opłatą za nieopłacenie składek w terminie. W takiej sytuacji ZUS ocenia zachowanie płatnika, które spowodowało nieopłacenie składek lub opłacenie ich w zaniżonej wysokości, a w szczególności czy było spowodowane okolicznościami zależnymi od płatnika oraz zawinionymi przez niego. W inny sposób powinien być bowiem potraktowany płatnik, który opóźnia się z wykonaniem obowiązku opłacania składek, mimo dobrej kondycji ekonomicznej, a inaczej płatnik borykający się z trudnościami finansowymi, a szczególnie tymi, które powstały na skutek zdarzeń od niego niezależnych.
Ponadto przy stosowaniu opłaty dodatkowej ZUS uwzględnia dotychczasowy stosunek płatnika do obowiązku opłacania składek – czy jest to stałe czy incydentalne opóźnienie. Dotychczasowy stosunek do wypełnienia obowiązku to istotne wskazanie dla ZUS, czy płatnik jest zainteresowany jego należytym wykonaniem i podejmuje czynności zmierzające do prawidłowej jego realizacji.
WAŻNE
Wymierzenie dodatkowej opłaty następuje w drodze decyzji. Od tej decyzji płatnik może się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych (art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Za nieprzekazanie składki do OFE

ZUS wymierzana opłatę dodatkową na podstawie art. 47 ust. 10c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, jeżeli nie mógł przekazać składek do otwartego funduszu emerytalnego w terminie z powodu nieprzekazania lub przekazania błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek, imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego. W takiej sytuacji opłatą dodatkową karany jest płatnik składek lub instytucja obsługująca wpłaty składek.
Składkę do wybranego przez ubezpieczonego otwartego funduszu emerytalnego ZUS zobowiązany jest przekazać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 15 dni roboczych, licząc od otrzymania składki opłaconej przy użyciu dokumentów płatniczych, raportów miesięcznych i deklaracji (art. 47 ust. 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Jeżeli w tym terminie ZUS nie będzie w stanie przekazać składki z tych przyczyn, powinien wymierzyć opłatę dodatkową płatnikowi lub instytucji obsługującej wpłaty (bank, poczta) w zależności od tego, który z tych podmiotów spowodował powstanie błędu.
Po stwierdzeniu błędu ZUS przesyła płatnikowi składek lub instytucji obsługującej wpłaty składek zawiadomienie o nieprzekazaniu lub przekazaniu błędnego dokumentu nie później niż w ciągu 30 dni, licząc od następnego dnia po dniu, w którym upływał termin przekazania składki do otwartego funduszu emerytalnego.
Opata dodatkowa wymierzana jest wysokości odsetek liczonych według zmiennej stopy procentowej, obowiązującej dla kolejnych trzymiesięcznych okresów, rozpoczynających się pierwszego dnia każdego kwartału kalendarzowego. Wysokość zmiennej stopy procentowej jest obliczana jako średnia arytmetyczna średnich ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach, które odbyły się do końca miesiąca poprzedzającego ostatni miesiąc przed rozpoczęciem danego kwartału, i jest zaokrąglana do dwóch miejsc po przecinku. Do obliczania tych odsetek przyjmuje się, że rok wynosi 365 dni.
WAŻNE
Opłaconą lub ściągniętą w drodze postępowania egzekucyjnego dodatkową opłatę ZUS przekazuje w całości na rachunek ubezpieczonego w otwartym funduszu emerytalnym.
Odsetki obliczone są od kwoty nieprzekazanej w terminie składki na otwarte fundusze emerytalne (tzn. od 7,3 proc. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne ubezpieczonego – taka kwota jest przekazywana do otwartego funduszu emerytalnego), za okres od następnego dnia po upływie terminu przekazania składek przez ZUS do otwartego funduszu emerytalnego do dnia otrzymania prawidłowych dokumentów, które były przyczyną nieprzekazania składek do funduszu.

Sposób wniesienia opłaty dodatkowej

Dodatkowa opłata wymierzana jest w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych (art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Instytucje obsługujące wpłaty składek i płatnicy składek zobowiązani są wpłacić dodatkową opłatę w najbliższym terminie opłacania składek po uprawomocnieniu się decyzji o jej wymierzeniu. Jeżeli opłata nie zostanie uregulowana dobrowolnie, podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Opłaconą lub ściągniętą w drodze postępowania egzekucyjnego dodatkową opłatę ZUS przekazuje w całości na rachunek ubezpieczonego w otwartym funduszu emerytalnym.
4,30 proc. wynosi wysokość odsetek należnych z tytułu nieprzekazanych w terminie składek do otwartego funduszu emerytalnego od 1 stycznia 2006 r. do 31 marca 2006 r.

Iwona Wielgopolanin
gp@infor.pl

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.).
Komunikat Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 2 grudnia 2005 r. w sprawie wysokości odsetek należnych z tytułu nieprzekazanych w terminie składek do otwartego funduszu emerytalnego (MP nr 80, poz. 1146).


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA