REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia zdrowotne a prawo autorskie

REKLAMA

Działalność w zakresie ochrony zdrowia z reguły nie ma charakteru twórczego. Jednak niekiedy realizacji świadczeń zdrowotnych towarzyszą działania twórcze, owocujące powstawaniem utworów w rozumieniu prawa autorskiego.
Niniejszy artykuł sygnalizuje powiązania między świadczeniami zdrowotnymi a prawem autorskim, co w praktyce stanowi kwestię istotną z punktu widzenia zarówno zakładów opieki zdrowotnej, jak i personelu medycznego, a zwłaszcza lekarzy.

Żeby był utwór, musi być dzieło

Utwór, mimo jego niematerialnego charakteru, stanowi odrębne dobro prawne. Jest to o tyle istotne, że utwór, niezależnie od jego oceny w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, powinien być postrzegany jako dzieło w rozumieniu prawa cywilnego (por. art. 627 k.c.). Ten ogólny status prawny utworu jako dzieła powinien być nałożony na definicję świadczeń zdrowotnych z art. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Podstawowy wniosek, jaki w związku z tym zestawieniem się nasuwa, to eliminacja ze sfery prawa autorskiego tych wszystkich świadczeń zdrowotnych, które realizowane są w oparciu o umowy zlecenia (o świadczenie usług – por. art. 750 k.c.), nie zaś umowy o dzieło.
Co do zasady, umowy zlecenia, jako umowy starannego działania, nie skutkują powstawaniem odrębnych dzieł, wobec czego efektem ich realizacji nie mogą być utwory w rozumieniu prawa autorskiego. Dotyczy to np. takich podstawowych, zleceniowych świadczeń zdrowotnych, jak leczenie, rehabilitacja czy opieka lub pielęgnacja.

Nie każde dzieło jest dziełem twórczym

To, że dane świadczenie zdrowotne realizowane jest w oparciu o umowę o dzieło, nie oznacza jeszcze, że jego realizacja skutkuje powstaniem utworu w rozumieniu prawa autorskiego. Realizowane na podstawie umowy o dzieło świadczenia zdrowotne mogą być podzielone na dwa rodzaje:
1) świadczenia nieistotne z punktu widzenia przepisów prawa autorskiego oraz
2) świadczenia skutkujące powstawaniem utworów.

Pierwsza grupa stanowi zdecydowaną większość. Wynika to z celu wykonywania świadczeń zdrowotnych. Jest nim fachowa pomoc medyczna dla wymagających jej pacjentów, nie zaś kreacja nowych dzieł, mających twórczy charakter.
W niektórych zresztą przypadkach twórcze działanie personelu medycznego jest wręcz nieosiągalne. Dotyczy to np. świadczeń zabiegowych, w przypadku których czynności lekarza muszą być w pierwszej kolejności zgodne z zasadami fachowej sztuki lekarskiej, co nie pozostawia miejsca na dążenie do twórczych, indywidualnych efektów (pożądanym efektem jest powrót pacjenta do zdrowia, co nie zawsze okazuje się możliwe). Nie stoi to jednak na przeszkodzie temu, aby w sytuacji, gdy skutek świadczenia jest twórczy, uznać go za utwór w rozumieniu prawa autorskiego, czyli przejaw działalności ludzkiej o twórczym, indywidualnym charakterze.

Twórczość to kreacja, nie fachowość

Często popełnianym błędem przy ocenie twórczego charakteru poszczególnych dzieł (co dotyczy także aktywności w sferze ochrony zdrowia) jest przywiązywanie zbyt dużej wagi do kwalifikacji zawodowych osoby wykonującej określone dzieło – według zasady: im wyższe kwalifikacje wykonawcy, tym większe prawdopodobieństwo wykonywania przez niego określonych czynności w twórczy sposób. W prawie autorskim o twórczym charakterze dzieła decyduje jednak jego rzeczywisty, twórczy charakter, nie zaś to, jakie kwalifikacje ma autor dzieła.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
O nadaniu danej czynności twórczego charakteru nie decyduje to, czy czynność ta wykonywana jest przez osobę posiadającą np. tytuł naukowy lub długoletnią praktykę, ale to, czy w czynności tej dopatrzyć się można elementu indywidualnej kreacji, czyli stworzenia dzieła, którego powstanie (co do treści lub formy) nie jest zdeterminowane okolicznościami, w jakim czynność ta jest wykonywana.

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że twórczego charakteru nie mają wszelkiego rodzaju czynności techniczne wykonywane np. przez personel techniczny (jako przykład posłużyć mogą tutaj choćby wyraźnie określone przez ustawodawcę czynności techniczne z zakresu protetyki i ortodoncji – por. art. 3 pkt 13 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).

Dwa rodzaje utworów istotnych w służbie zdrowia

Zakładając pewne uproszczenie, należy stwierdzić, że wszystkie istotne dla służby zdrowia dzieła, którym trzeba przypisać status utworów w rozumieniu prawa autorskiego, można podzielić na dwa rodzaje:
1) dzieła będące efektem realizacji świadczeń zdrowotnych oraz
2) dzieła, które okazują się przydatne nie tylko w sferze służby zdrowia, ale również przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, wobec czego ich ochrona na podstawie przepisów prawa autorskiego ma siłą rzeczy praktyczne znaczenie również dla placówek służby zdrowia i personelu medycznego.

Jeżeli chodzi o pierwszy rodzaj, to najlepszym ich przykładem są różnego rodzaju opinie i ekspertyzy medyczne, oczywiście przy założeniu, że mają o­ne charakter twórczy, czyli spełniają ustawowe przesłanki utworu, wskazane w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
I tak np. utworami nie są ustne konsultacje, udzielane przez lekarzy poszczególnym pacjentom w trakcie przyjęć w placówkach służby zdrowia. Twórcze mogą być natomiast wykonywane w formie pisemnej ekspertyzy medyczne, w przypadku których o posiadaniu przez nie statusu utworu decyduje nie tyle merytoryczna treść (wnioski autora), ile ich indywidualnie opracowana forma (np. uporządkowanie analizowanego materiału, wzbogacenie ekspertyzy o odpowiednie elementy graficzne – tabele, wykresy itp.).

Drugi rodzaj utworów, o pomocniczym, towarzyszącym świadczeniu usług zdrowotnych znaczeniu, jest bardzo zróżnicowany. Utworami, z którymi personel medyczny styka się w swojej praktyce stosunkowo często, są:
1) utwory o charakterze technicznym, wśród których na uwagę zasługują przede wszystkim dwie kategorie:
a) programy komputerowe, chronione w sposób szczególny na podstawie przepisów rozdziału 7 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
b) twórcze bazy danych, niezależnie od ich elektronicznej lub tradycyjnej postaci ustalenia (stanowiące utwory ze względu na indywidualny, twórczy dobór, zestawienie lub układ zgromadzonego w danej bazie materiału, który sam nie musi korzystać z ochrony na podstawie przepisów prawa autorskiego, co dotyczy np. wszelkiego rodzaju danych statystycznych),
2) utwory o charakterze dokumentacyjnym, np. utwory fotograficzne lub audiowizualne, będące często efektem np. różnego rodzaju technik terapeutycznych,
3) utwory fachowe, wśród których wymienić należy trzy ich kategorie:
a) utwory naukowe z zakresu medycyny – są szczególnie istotne w przypadku działalności zakładów opieki zdrowotnej tworzonych w celu prowadzenia badań naukowych (art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej),
b) utwory publicystyczne z zakresu medycyny, czyli z reguły fachowe artykuły, publikowane w branżowych czasopismach medycznych, które co do swojej publicystycznej istoty nie różnią się od analogicznych utworów z innych dziedzin,
c) utwory literackie z zakresu medycyny, publikowane w wersji książkowej, w szczególności przez specjalistyczne wydawnictwa medyczne, które mogą być jednocześnie utworami naukowymi, ale niekoniecznie (w grę wchodzą także książkowe publikacje edukacyjne z zakresu medycyny, np. podręczniki dla studentów akademii medycznych czy też publikacje popularyzujące wiedzę medyczną).

Skutki twórczości w działalności medycznej

To, że pewne działania w sferze opieki zdrowotnej owocują powstawaniem utworów, powoduje, że w tym zakresie niezbędne jest branie pod uwagę skutków prawnych wynikających z prawa autorskiego (ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Są to zasadniczo (pomijając szczegóły unormowań prawnych) skutki trojakiego rodzaju:
1) związane z powstawaniem na rzecz określonych podmiotów praw autorskich do twórczych dzieł (uprawnionymi są z reguły twórcy, np. kreujący utwory lekarze, choć z art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że w zakresie wynikającym z obowiązków pracowniczych majątkowe prawa autorskie do twórczego dzieła nabywa z chwilą przyjęcia utworu pracodawca twórcy, czyli w rozpatrywanym kontekście najczęściej określony zakład opieki zdrowotnej),
2) związane ze szczególnymi uwarunkowaniami obrotu umownego utworami, odbywającego się w drodze zawierania umów o przeniesienie majątkowych praw autorskich lub umów licencyjnych (por. rozdział 5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych),
3) związane z ochroną podmiotów praw autorskich do twórczych dzieł, która jest ochroną dwutorową, czyli ochroną cywilnoprawną lub karnoprawną (por. odpowiednio rozdziały 8 i 9 oraz rozdział 14 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

PODSTAWY PRAWNE
ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2020)
ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365)

RAFAŁ GOLAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA