REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okresy rolne a wysokość emerytury

REKLAMA

Okresy pracy w gospodarstwie rolnym mogą zwiększyć wysokość emerytury przyznawanej przez ZUS. Prawo takie przysługuje zarówno osobom, które udowodniły powszechny staż ubezpieczeniowy, jak i osobom, którym uzupełniono staż wymagany do przyznania świadczenia za pomocą okresów rolnych.
Okresy pracy w gospodarstwie rolnym mają wpływ nie tylko na ustalenie uprawnień do emerytury, ale również na jej wysokość. Zasady ich uwzględniania przy ustalaniu wysokości świadczenia zależą od tego, czy uzupełniały o­ne staż ubezpieczeniowy wymagany do uzyskania emerytury. Jeżeli okresy takie zostały zaliczone do stażu ubezpieczeniowego, istotne znaczenie ma również liczba udowodnionych przez zainteresowanego okresów składkowych i nieskładkowych.

Gdy okresy rolne uwzględniono w stażu

Jeżeli ZUS zaliczył do stażu emerytalnego: okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w tym gospodarstwie, sposób obliczenia wysokości emerytury zależy od tego, czy wnioskodawca udowodnił 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych (w przypadku kobiety) lub 25 lat tych okresów (w przypadku mężczyzny). Jeżeli osoba ubiegająca się o emeryturę udowodniła taki staż ubezpieczeniowy, ZUS najpierw ustala wysokość świadczenia na ogólnych zasadach z pominięciem okresów uzupełniających, a następnie oblicza tzw. część składkową emerytury rolniczej.
Wysokość podstawowej emerytury ustala się w następujący sposób: część socjalna świadczenia (24 proc. kwoty bazowej) + część należna za okresy składkowe (po 1,3 proc. podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów składkowych) + część należna za okresy nieskładkowe (po 0,7 proc. podstawy wymiaru emerytury za każdy rok okresów nieskładkowych).
Natomiast tzw. część składkową emerytury rolniczej ZUS oblicza w następujący sposób: mnoży po 1 proc. emerytury najniższej z dnia powstania prawa do emerytury (obecnie jest to kwota 562,58 zł) przez każdy rok podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników przypadający od dnia 1 lipca 1977 r. oraz po 0,5 proc. takiej emerytury przez każdy rok pracy lub prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 lat życia przypadający przed 1 lipca 1977 r. Jeżeli rok jest niepełny, uwzględnia pełne kwartały. Ponadto przy obliczaniu części składkowej emerytury rolniczej okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w tym gospodarstwie przypadające przed 1 lipca 1977 r. (w sytuacji niepodlegania innemu ubezpieczeniu społecznemu) uwzględnia się tylko wtedy, gdy przypadają nie wcześniej niż 25 lat przed ustaleniem prawa do emerytury.
W inny sposób obliczana jest wysokości emerytury, gdy wnioskodawca nie udowodnił stażu ubezpieczeniowego wynoszącego: 20 lat (kobieta) lub 25 lat (mężczyzna), a ZUS przy ustalaniu prawa do świadczenia uwzględnił mu okresy rolne wymienione w ustawie o emeryturach i rentach z FUS. W takim przypadku świadczenie obliczane jest w kilku etapach:
• ustalenie wysokości emerytury na zasadach ogólnych; ZUS uwzględnia w tym przypadku również okresy uzupełniające (rolne); są o­ne traktowane tak samo jak okresy składkowe,
• ustalenie proporcji; ZUS oblicza proporcję uwzględnionych okresów składkowych i nieskładkowych do wszystkich okresów, które zostały wzięte pod uwagę przy ustalaniu prawa do emerytury,
• obliczenie podstawowej wysokości emerytury; uzyskaną proporcję ZUS mnoży przez wysokość emerytury obliczoną na zasadach ogólnych,
• ustalenie części rolniczej; ZUS oblicza tzw. część składkową emerytury rolniczej według zasad określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.
• PRZYKŁADY
Czytelnik w listopadzie 2005 roku ukończył 65 lat i złożył wniosek o emeryturę mając 19 lat okresów składkowych, 2 lata okresów nieskładkowych oraz pełne 5 lat pracy w gospodarstwie rolnym i podlegania z tego tytułu ubezpieczeniu społecznemu jako domownik (lata 1984-1988). Czytelnik udowodnił tylko 21 lat okresów składkowych i nieskładkowych, dlatego ZUS doliczył mu przy ustalaniu prawa do emerytury 4 lata pracy w gospodarstwie rolnym. Podstawa wymiaru świadczenia wyniosła 1764 zł. Emeryturę obliczono w następujący sposób:
24 proc. x 1903,03 zł (aktualna kwota bazowa) = 456,73 zł,
23 lata składkowe (ZUS uwzględnił okresy rolne) x 1,3 proc. x 1764 zł = 527,44 zł,
2 lata nieskładkowe x 0,7 proc. x 1764 zł = 24,70 zł,
wysokość emerytury = 1008,87 zł (456,73 zł + 527,44 zł+ 24,70 zł),
proporcja uwzględnionych okresów składkowych i nieskładkowych w stosunku do wszystkich uwzględnionych okresów = 21/25,
wysokość emerytury po uwzględnieniu proporcji wynosi: 1008,87 zł x 21/25 = 847,45 zł.
Następnie ZUS ustalił część składkową emerytury rolniczej, tj. 28,13 zł (1 proc. x 5 x 562,58 zł).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Gdy okresów rolnych nie zaliczono do stażu

Jeżeli prawo do emerytury danej osoby zostało ustalone jedynie na podstawie okresów składkowych i nieskładkowych (bez okresów uzupełniających), okresów rolnych nie można zaliczyć przy ustalaniu wysokości emerytury. Jednak gdy wnioskodawca miał okresy opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników, przysługuje mu tzw. zwiększenie świadczenia. Oblicza się je mnożąc po 1 proc. najniższej emerytury obowiązującej w dniu powstania prawa do emerytury przez każdy pełny rok podlegania ubezpieczeniu.

Marek Opolski

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA