REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne atesty kluczem do odszkodowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ubezpieczając mieszkanie zadeklarowałeś, że drzwi i zamek są atestowane? Sprawdź więc, czy certyfikat potwierdzający ich antywłamaniowe właściwości jest ważny. Jeśli nie, ubezpieczyciel może obniżyć odszkodowanie. Na szczęście jest szansa, że w przypadku sporu sąd przyzna nam rację.

Zmorą klientów firm ubezpieczeniowych jest odmowa wypłaty odszkodowania czy jego ograniczenie ze względu na nieodpowiednie zabezpieczenie mieszkania czy domu.
– Jeśli trafia do nas sprawa z zakresu ubezpieczeń mieszkań, to zwykle dotyczy właśnie kwestii posiadania odpowiednich zabezpieczeń czy braku śladów włamania przez okno – mówi Krystyna Krawczyk, dyrektor w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych.
Winę za problemy z wypłatą po włamaniu do mieszkania ponoszą też agenci, którzy nie uprzedzają klientów o konieczności posiadania odpowiednich zabezpieczeń. To klient deklaruje ich posiadanie i jakość, podpisując wniosek o ubezpieczenie. I to już jego problem, jeśli po szkodzie okazuje się, że nie miały o­ne wymaganych atestów.

Uwaga na atesty

– Atest powinien być ważny w dniu szkody – precyzuje Katarzyna Dudzin, rzecznik Ergo Hestii.
Podobne stanowisko zajmują również przedstawiciele innych towarzystw. Z jednej strony, jest to zrozumiałe, bo złodzieje doskonalą swoją technikę i stąd zamek stary, na który atest nie został odnowiony, może stanowić gorsze zabezpieczenie. Tymczasem firmy, które zaprzestały produkcji lub sprzedaży określonych modeli zamków czy drzwi, nie przedłużają na nie już atestów ze względu na koszty. Z drugiej strony, klienci nie mają świadomości, że atesty są wydawane na 2-4 lata. Dlatego po szkodzie mogą wpaść w pułapkę. Można się z niej jednak wyplątać, bo żadne z towarzystw, których warunki przejrzeliśmy, nie precyzuje, czy atest powinien być ważny w dniu zakładania np. drzwi, w dniu podpisania umowy ubezpieczenia czy też może w dniu szkody.
– Sąd, rozpatrując taki spór, będzie tłumaczył wszelkie niejasności na korzyść klienta towarzystwa ubezpieczeniowego, jest więc szansa, że uda się obronić przed obniżeniem wypłaty odszkodowania – uważa Krystyna Krawczyk.
Pocieszające jest, że ubezpieczyciele nie wymagają trzymania wszystkich certyfikatów potwierdzających właściwości okien, drzwi czy zamków, czy rachunków zakupu.
– Jeśli nie ma tych dokumentów, trzeba poszukać na wyrobie nazwy producenta, oznaczeń charakteryzujących wyrób i sprawdzić, czy dla danego wyrobu był wydany certyfikat i co o­n potwierdza – doradza Ewa Dołowy, ekspert w biurze ubezpieczeń indywidualnych i samochodowych Warty.

W grę wchodzą trzy opcje

Można to zrobić na przykład na stronach internetowych ośrodków certyfikujących. Jeśli atesty wygasły, albo wygasają w trakcie trwania umowy ubezpieczenia, mamy kilka wyjść. Można wymienić zabezpieczenie, co kosztuje, ale jest o tyle korzystne, o ile nowe z certyfikatem, na pewno będzie trudne do sforsowania. Można też zadeklarować, że nie ma o­no atestów i pogodzić się z wyższą składką. Standardem jest bowiem, że za tego typu zabezpieczenia przyznaje się dodatkowe zniżki. Pokusa jest duża, bo za posiadanie atestowanych zamków czy drzwi można dostać nawet 20–30 proc. zniżki. Problem w tym, że po szkodzie odszkodowanie może być obniżone o taki sam procent, jeśli okaże się, że certyfikaty straciły ważność.
Trzecią opcją jest poszukiwanie innego towarzystwa, które stosuje łagodniejsze wymogi. Będzie to jednak trudne, bo jak widać z naszego zestawienia (patrz ramka) standardem jest posiadanie przynajmniej dwóch zamków. Ciekawostką jest, że Allianz wymaga tylko jednego zamka przy ubezpieczeniu w wariancie minimum, który jednak nie obejmuje wcale ryzyka kradzieży z włamaniem. Problem może też powstać, gdy drzwi są wyposażone w dwa zamki, ale otwierane jednym kluczem, co zdarza się coraz częściej. Nie ulega wątpliwości, że wymóg został spełniony, ale cel jego wprowadzenia został ominięty. Chodzi o to, żeby złodziej musiał pokonać dwa rodzaje zamków czy dorobić dwa różne klucze, a tak ma łatwiejsze zadanie. Z tym problemem poradziły sobie tylko Allianz i Compensa, które doprecyzowały, że wymagają dwóch różnych zamków.
Jeżeli chcesz dostać pełne odszkodowanie po włamaniu do mieszkania, pamiętaj, że:
• drzwi i okna muszą spełniać wymogi warunków ubezpieczenia. Jeśli po włamaniu okaże się, że atesty nie były ważne, trzeba się liczyć z próbą obniżenia odszkodowania i ewentualnym sporem z towarzystwem;
• wychodząc z domu, trzeba zamykać okna – pamiętać o tym powinni posiadacze plastikowych okien. Gdy nie są o­ne dokładnie zamknięte łatwo je otworzyć bez pozostawienia śladów;
• trzeba mieć komplet kluczy wydawanych do danego modelu zamków;
• nie można samodzielnie usuwać śladów włamania (np. sforsowanych zamków, zbierać szkła z rozbitej szyby) – trzeba poczekać do przybycia policji.

Marcin Jaworski


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

REKLAMA

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

REKLAMA

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA