REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgromadzone na koncie środki wracają do pracownika

REKLAMA

Pracodawca oraz reprezentacja pracowników mogą zawrzeć porozumienie o likwidacji pracowniczego programu emerytalnego funkcjonującego w firmie.

Ustawa o pracowniczych programach emerytalnych (PPE) z 2004 r. znacząco rozbudowała katalog przypadków, w których możliwa jest likwidacja programu. Jednym z nich jest likwidacja PPE w konsekwencji zawarcia przez pracodawcę z reprezentacją pracowników porozumienia w tej sprawie.

Porozumienie to początek

Porozumienie to musi zostać zawarte na piśmie przez prawidłowo umocowanych reprezentantów pracodawcy oraz wszystkich związków zawodowych działających w firmie. Dopiero po zawarciu tego porozumienia pracodawca ma prawo wypowiedzieć zakładową umowę emerytalną, za okresem wypowiedzenia ustalonym w umowie zakładowej. Następnie, zgodnie z treścią art. 41 ust. 3 ustawy, ma o­n obowiązek złożyć do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (KNUiFE) wniosek o wydanie decyzji o wykreśleniu PPE z rejestru programów. Wniosek ten rozpoczyna procedurę administracyjną, która może potrwać nawet kilka tygodni.
WARTO WIEDZIEĆ
Od złożenia wypowiedzenia przez pracodawcę do dnia wykreślenia programu z rejestru zasady programu pozostają bez zmian. Oznacza to, że składka podstawowa opłacana obowiązkowo przez pracodawcę w wysokości określonej w umowie zakładowej powinna być opłacana aż do dnia wykreślenia programu z rejestru programów prowadzonego przez KNUiFE.

Informacja o likwidacji

Po uzyskaniu decyzji o wykreśleniu programu z rejestru pracodawca przekazuje uczestnikom, za potwierdzeniem lub przesyłką poleconą, informację o likwidacji programu, powiadamiając ich jednocześnie o terminie, od którego zaprzestał naliczać, pobierać i odprowadzać składki, oraz o przyczynach likwidacji programu i o czynnościach, które podjął. Powyższa informacja powinna zawierać ponadto wezwanie uczestnika do wskazania pracodawcy rachunku, na który ma zostać dokonana wypłata transferowa, oraz pouczenie, że w przypadku niepodania tego rachunku w terminie jednego miesiąca zgromadzone środki zostaną po prostu zwrócone.

Co ze składkami

Od dnia wykreślenia programu z rejestru pracodawca nie nalicza i nie odprowadza nowych składek podstawowych do PPE. Natomiast zgromadzone w PPE środki muszą zostać rozdysponowane (wypłacone z PPE) zgodnie z dyspozycją uczestnika. Ma o­n dwie opcje do wyboru. Może dokonać wypłaty transferowej albo doprowadzić swoją biernością (niepodejmowaniem żadnych działań) do zwrotu zgromadzonych środków. Konsekwencje zarówno podatkowe, jak i ubezpieczeniowe obu tych opcji są różne. W zależności od wyboru jednej z nich inny jest też okres, w którym uczestnik może fi- zycznie wypłacić zgromadzone środki.
Warto podkreślić, iż te same zasady mają zastosowanie w stosunku do uczestników będących pracownikami pracodawcy, jak i uczestników niepozostających już z pracodawcą w stosunku pracy.

Wypłata transferowa

Przypadki, w których możliwe jest dokonanie wypłaty transferowej, określa art. 43 ust. 2 ustawy o PPE. Zgodnie z tym przepisem wypłata transferowa z pracowniczego programu emerytalnego w przypadku likwidacji programu może być dokonana do innego PPE, do którego należy uczestnik likwidowanego programu albo na jego indywidualne konto emerytalne (IKE). Oznacza to, iż aby móc dokonać wypłaty transferowej, uczestnik musi posiadać rachunek IKE (w banku, funduszu inwestycyjnym, domu maklerskim lub zakładzie ubezpieczeń) albo być uczestnikiem PPE prowadzonego u innego pracodawcy.

Bez podatków i składek

Wypłata transferowa nie pociąga za sobą ani dla uczestnika, ani dla pracodawcy, żadnych konsekwencji w zakresie podatkowym czy składek na ubezpieczenia społeczne. Całe 100 proc. kwoty zgromadzonej przez uczestnika na jego koncie w ramach PPE jest przekazywane zgodnie z jego dyspozycją. Uczestnik, dokonując wypłaty transferowej, nie traci więc finansowo. Nie ma jednak możliwości fizycznej wypłaty pieniędzy i skonsumowania zgromadzonych środków. Wypłata transferowa jest w istocie odłożeniem (odroczeniem) w czasie możliwości skorzystania przez uczestnika ze zgromadzonych środków.
W przypadku wypłaty transferowej dokonanej do PPE przekazane środki będą inwestowane w tym nowym PPE aż do czasu uzyskania przez uczestnika uprawnień do wypłaty ich z pracowniczego programu emerytalnego. Natomiast w przypadku wypłaty transferowej do IKE środki, aby nie zaszła konieczność zapłaty podatku oraz składek do ZUS, powinny pozostawać na indywidualnym koncie emerytalnym do 60 roku życia danej osoby.

Wycofanie środków z IKE

Jeśli uczestnik likwidowanego PPE będzie chciał wycofać pieniądze przekazane w ramach wypłaty transferowej do innego PPE czy IKE, będzie mógł to zrobić na zasadach przewidzianych w ustawach: o pracowniczych programach emerytalnych oraz o indywidualnych kontach emerytalnych.
Osoba posiadająca rachunek IKE może w każdej chwili dokonać likwidacji tego rachunku i skonsumować zgromadzone środki (dokonać tzw. zwrotu z IKE). Decydując się na to, musi jednak pamiętać o wiążących się z tym konsekwencjami podatkowymi i „ubezpieczeniowymi” (w zakresie składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne uczestnika) na podobnych zasadach jak w przypadku zwrotu z PPE. Ponadto likwidacja IKE wcześniej niż przed upływem 12 miesięcy od jego utworzenia może się wiązać z koniecznością zapłaty określonej kwoty na rzecz podmiotu prowadzącego IKE.
WARTO WIEDZIEĆ
W przypadku likwidacji PPE, mimo iż obowiązek taki nie wynika z przepisów ustawy, pracodawca powinien pomóc pracownikom w otworzeniu rachunków IKE, na które mogliby dokonać wypłaty transferowej z PPE.

Zwrot środków z PPE

W przypadku braku wskazania przez uczestnika rachunku IKE lub PPE do dokonania wypłaty transferowej pracodawca ma obowiązek zwrócić uczestnikowi zgromadzone przez niego środki inaczej. Zwrot może być dokonany przelewem na rachunek bankowy uczestnika albo w innej formie, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia otrzymania przez uczestnika informacji o likwidacji programu.
Jeśli pracodawca nie może zwrócić uczestnikowi jego pieniędzy, np. z powodu nieposiadania aktualnego adresu uczestnika programu, są o­ne przekazywane do depozytu sądowego. Środki przekazane do depozytu sądowego stają się własnością Skarbu Państwa po upływie 20 lat, chyba że uczestnik przed upływem tego terminu wyda dyspozycję przekazania ich na wskazany przez siebie rachunek bankowy.
Dokonanie zwrotu pociąga za sobą dla uczestnika konsekwencje w zakresie podatkowym oraz składek na ubezpieczenia społeczne. W praktyce są to potrącenia z wypłacanej kwoty.

Marcin Wojewódka
Autor jest radcą prawnym, twórcą komentarza do ustawy o PPE


PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych – Dz.U. nr 116, poz. 1207 z późn. zm.
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych – Dz.U. nr 116, poz. 1205 z późn. zm.


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA