Zgromadzone na koncie środki wracają do pracownika
REKLAMA
Porozumienie to początek
Porozumienie to musi zostać zawarte na piśmie przez prawidłowo umocowanych reprezentantów pracodawcy oraz wszystkich związków zawodowych działających w firmie. Dopiero po zawarciu tego porozumienia pracodawca ma prawo wypowiedzieć zakładową umowę emerytalną, za okresem wypowiedzenia ustalonym w umowie zakładowej. Następnie, zgodnie z treścią art. 41 ust. 3 ustawy, ma on obowiązek złożyć do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (KNUiFE) wniosek o wydanie decyzji o wykreśleniu PPE z rejestru programów. Wniosek ten rozpoczyna procedurę administracyjną, która może potrwać nawet kilka tygodni.
Informacja o likwidacji
Po uzyskaniu decyzji o wykreśleniu programu z rejestru pracodawca przekazuje uczestnikom, za potwierdzeniem lub przesyłką poleconą, informację o likwidacji programu, powiadamiając ich jednocześnie o terminie, od którego zaprzestał naliczać, pobierać i odprowadzać składki, oraz o przyczynach likwidacji programu i o czynnościach, które podjął. Powyższa informacja powinna zawierać ponadto wezwanie uczestnika do wskazania pracodawcy rachunku, na który ma zostać dokonana wypłata transferowa, oraz pouczenie, że w przypadku niepodania tego rachunku w terminie jednego miesiąca zgromadzone środki zostaną po prostu zwrócone.
Co ze składkami
Od dnia wykreślenia programu z rejestru pracodawca nie nalicza i nie odprowadza nowych składek podstawowych do PPE. Natomiast zgromadzone w PPE środki muszą zostać rozdysponowane (wypłacone z PPE) zgodnie z dyspozycją uczestnika. Ma on dwie opcje do wyboru. Może dokonać wypłaty transferowej albo doprowadzić swoją biernością (niepodejmowaniem żadnych działań) do zwrotu zgromadzonych środków. Konsekwencje zarówno podatkowe, jak i ubezpieczeniowe obu tych opcji są różne. W zależności od wyboru jednej z nich inny jest też okres, w którym uczestnik może fi- zycznie wypłacić zgromadzone środki.
Wypłata transferowa
Przypadki, w których możliwe jest dokonanie wypłaty transferowej, określa art. 43 ust. 2 ustawy o PPE. Zgodnie z tym przepisem wypłata transferowa z pracowniczego programu emerytalnego w przypadku likwidacji programu może być dokonana do innego PPE, do którego należy uczestnik likwidowanego programu albo na jego indywidualne konto emerytalne (IKE). Oznacza to, iż aby móc dokonać wypłaty transferowej, uczestnik musi posiadać rachunek IKE (w banku, funduszu inwestycyjnym, domu maklerskim lub zakładzie ubezpieczeń) albo być uczestnikiem PPE prowadzonego u innego pracodawcy.
Bez podatków i składek
Wypłata transferowa nie pociąga za sobą ani dla uczestnika, ani dla pracodawcy, żadnych konsekwencji w zakresie podatkowym czy składek na ubezpieczenia społeczne. Całe 100 proc. kwoty zgromadzonej przez uczestnika na jego koncie w ramach PPE jest przekazywane zgodnie z jego dyspozycją. Uczestnik, dokonując wypłaty transferowej, nie traci więc finansowo. Nie ma jednak możliwości fizycznej wypłaty pieniędzy i skonsumowania zgromadzonych środków. Wypłata transferowa jest w istocie odłożeniem (odroczeniem) w czasie możliwości skorzystania przez uczestnika ze zgromadzonych środków.
Wycofanie środków z IKE
Jeśli uczestnik likwidowanego PPE będzie chciał wycofać pieniądze przekazane w ramach wypłaty transferowej do innego PPE czy IKE, będzie mógł to zrobić na zasadach przewidzianych w ustawach: o pracowniczych programach emerytalnych oraz o indywidualnych kontach emerytalnych.
Zwrot środków z PPE
W przypadku braku wskazania przez uczestnika rachunku IKE lub PPE do dokonania wypłaty transferowej pracodawca ma obowiązek zwrócić uczestnikowi zgromadzone przez niego środki inaczej. Zwrot może być dokonany przelewem na rachunek bankowy uczestnika albo w innej formie, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia otrzymania przez uczestnika informacji o likwidacji programu.
Marcin Wojewódka
PODSTAWA PRAWNA
REKLAMA