Elastycznie, czyli może być taniej

Od nowego roku młodzi kierowcy będą płacić w PZU jeszcze wyższe stawki. Za to nawet 50-proc. obniżką będzie premiowane zawarcie ubezpieczenia pakietowego OC, AC i NNW.

Nowe taryfy PZU są bardziej dopasowane do ryzyka kradzieży czy wypadku w różnych regionach Polski. Zmiany są zgodne z trendem panującym na rynku. Drugie co do wielkości towarzystwo – Warta, wprowadziło podobne zmiany w tym roku. Z kolei licząca się na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych Uniqa modyfikowała swoje taryfy w lipcu.
– Każde towarzystwo stara się różnicować swoje taryfy, żeby dać dobrą ofertę klientom, którzy powodują mało szkód – mówi Urszula Stańczak, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Allianz.
Marcin Z. Broda, z firmy Ogma monitorującej rynek ubezpieczeniowy, dodaje, że zmiennych, od których zależna jest stawka za polisę komunikacyjną, jest coraz więcej. Tak jest również w przypadku nowych taryf PZU.
Wśród konkurentów najwięcej emocji budzi fakt, że PZU tak skonstruował taryfy, że przewidują o­ne możliwość wprowadzenia szybkich zmian. Na przykład w ubezpieczeniu kradzieżowym PZU wyróżnia aż 29 klas pojazdów, w których maksymalne zniżki mogą wynieść do 80 proc., a za to zwyżki nawet 500 proc. Na razie jednak mają być wykorzystywane tylko klasy od 5 do 13, przewidujące zniżki i zwyżki maksymalnie do 40 proc.
– To przygotowanie do sprawnej modyfikacji taryf, jeśli w jakimś regionie czy grupie pojazdów firma zaobserwuje wzrost liczby szkód – mówi członek zarządu jednego z konkurencyjnych towarzystw.
Dzięki temu PZU może wprowadzić zaporowe stawki lub dać atrakcyjne zniżki nie modyfikując taryf, po prostu rozsyłając informację o innym zaklasyfikowaniu np. modelu pojazdu.
Już teraz konkurenci przyznają, że po nowym roku zrobią przegląd, jak wyglądają zmiany w PZU w poszczególnych regionach, i będą starali się tak zmodyfikować swoją ofertę, żeby nadal była konkurencyjna. Jak wynika z badania firmy Ogma w dziewięciu przypadkach na dziesięć można w każdym regionie znaleźć polisę tańszą niż PZU.

Tańsze modele

Pośrednicy dostali długie listy klas pojazdów, dla których stawki będą różnicowane. Dotąd zwyżki składek dotyczyły tylko kradzieży i obejmowały 11 marek pojazdów, np. wszystkie volkswageny. W nowych taryfach mamy nie tylko zwyżki, ale też zniżki, a dotyczą o­ne zarówno ryzyka rozbicia, jak i kradzieży samochodu. Zestawienie obejmuje też poszczególne modele. Dzięki temu na przykład posiadacze volkswagenów polo zamiast 50 proc. zwyżki, będą mieli łącznie 15 proc. zniżki (10 proc. w „kradzieży” i 5 proc. w „casco”). Dla konkurentów to istotna informacja, bo do tej pory stawki PZU nie były atrakcyjne dla posiadaczy wielu modeli pojazdów, a teraz mogą takie być.

Również dla firm

Najistotniejszą zmianą jest rozróżnienie w taryfach zarówno klientów indywidualnych, jak i małych i średnich przedsiębiorców. To unikalne na naszym rynku rozwiązanie, niestosowane przez innych ubezpieczycieli. Ma to ułatwić sprzedaż polis komunikacyjnych przez agentów, skierowaną do firm, co jest teraz jednym z priorytetów PZU. Od nowego roku każdy przedsiębiorca mający do 20 samochodów będzie mógł uzyskać nieco korzystniejsze warunki niż klient indywidualny. Na przykład ci ostatni będą musieli zgodzić się na 20-proc. obniżkę odszkodowania, jeśli dwa razy w ciągu ostatnich trzech lat skradziono im samochód. Dla przedsiębiorcy mającego powyżej 5 pojazdów wyniesie o­na 10 proc.

Można zapłacić mniej

Z punktu widzenia klientów indywidualnych najciekawsze są nowości w zniżkach. PZU poszło za innymi firmami z rynku i wprowadziło np. 3-proc. obniżkę składki za AC dla rodziców, którzy mają dziecko w wieku do 16 lat. Dla porównania, w Warcie wynosi o­na 5 proc., ale dziecko nie może mieć więcej niż 12 lat.
Pojawiły się też obniżki składki za AC dla mało jeżdżących kierowców. Możemy zapłacić o 3, 2 lub 1 proc. mniej, jeśli przy zawieraniu umowy zadeklarujemy, że w ciągu roku przejedziemy mniej niż odpowiednio 10, 20 i 30 tys. kilometrów. W warunkach ubezpieczenia nie ma wyraźnie zapisanej sankcji za kłamstwo. Można jednak wpaść w pułapkę, bo zawierają o­ne generalną zasadę, pozwalającą na obniżenie odszkodowania w przypadku podania nieprawdy we wniosku. W praktyce może skończyć się tak, że dostaniemy 3 proc. zniżki, oszczędzając np. 30 zł. Gdy po wypadku okaże się, że przejechaliśmy powyżej 10 tys. km, odszkodowanie zostanie pomniejszone o 3 proc., czyli np. 600 zł.
Firma nagradza też zniżką od 5 do 50 proc. zawieranie ubezpieczeń w pakietach: OC, AC i NNW. Jej wysokość zależy od tego, gdzie mieszkamy i ile samochód ma lat. Najwyższe zniżki są w przypadku samochodów do 3 lat (nawet 50 proc. w małych miejscowościach). Bez względu na miejsce zamieszkania posiadacze samochodów starszych niż 8 lat mogą liczyć na zniżkę nie większą niż 5 proc.
W OC PZU premiuje posiadaczy nowych samochodów: rocznych 20-proc. zniżką, a dwuletnich – 10-proc.
Korzystną zmianą jest zmniejszenie zwyżek za wiek pojazdu, jeśli kupujemy wariant polisy AC dający nam prawo do naprawy w autoryzowanych warsztatach. Obecnie posiadacze samochodów starszych niż 3 lata płacą o 10 proc. więcej. Z każdym rokiem ta stawka rośnie o kolejne 10 pkt proc., aż do 60 proc. powyżej 8 roku życia pojazdu. Od nowego roku posiadacze samochodów 4-letnich zapłacą 5 proc. więcej, a 8-letnich – 25 proc. więcej. Maksymalne zwyżki to 40 proc. dla posiadaczy samochodów starszych niż 11-letnie.

Uwaga na udziały

Podpisując umowę po nowym roku, trzeba bardziej zwracać uwagę na system zwyżek za wiek, staż kierowcy czy potrąceń odszkodowania w tytułu tzw. udziału własnego.
Nowością w PZU jest wprowadzenie zwyżek za krótki czas posiadania prawa jazdy. W AC i OC wyniosą o­ne 10 proc., jeśli mamy prawo jazdy krócej niż 2 lata, a 5 proc., jeśli samochodem będzie jeździła osoba o tak krótkim stażu. Więcej (bo 50 proc., zamiast 30 proc.) zapłacą za OC kierowcy do 23 roku życia. Wzrosły też zwyżki dla młodych kierowców za AC.
Nowością nie tylko w PZU, ale też w skali rynku jest wprowadzenie potrącenia 10 proc. odszkodowania posiadaczom pojazdów starszych niż 9-letnie. O tyle więcej zapłacą też osoby, które mają samochód już dłuższy czas, ale w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie miały na niego polisy AC w PZU lub innym towarzystwie.

Zmień warunki

Nowe warunki i taryfy wchodzą od 1 stycznia 2006 roku. Co mogą zrobić osoby, dla których nowe warunki będą korzystniejsze? W przypadku OC niestety niewiele, bo podpisanej umowy nie można już rozwiązać. W przypadku AC mamy taką możliwość. Warunki przewidują, że w przypadku umów zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy można wypowiedzieć umowę w ciągu 30 dni. Towarzystwo pobierze wtedy składkę za okres udzielonej ochrony. Jeśli zrezygnujemy w tym czasie, PZU nie pobierze 10 proc. tzw. kosztów manipulacyjnych, jak to ma miejsce zwykle w przypadku rozwiązania umowy. Oznacza to, że ci, którzy muszą kupić polisę w grudniu, mogą od razu zorientować się, ile będą musieli zapłacić za nią według nowych warunków. Jeśli oferta będzie korzystna, najlepiej umówić się na rozbicie składki na raty i opłacić pierwszą z nich. Nie warto za to kupować polis krótkoterminowych, bo za 15 dni ochrony płaci się 10 proc. składki rocznej, a za miesiąc – 15 proc.

WAŻNIEJSZE ZMIANY W NOWYCH TARYFACH KOMUNIKACYJNYCH PZU
+ zniżki za ubezpieczenie pakietowe (AC, OC, NNW) – od 5 do 50 proc. w zależności od wieku samochodu i miejsca zamieszkania
+ zniżki dla rodziców dzieci do 16 lat – 3 proc. w AC
+ zniżki w OC dla posiadaczy nowych pojazdów – 10-20 proc.
+ zniżki w AC za mały przebieg roczny – 1-3 proc.
+ zmniejszenie zwyżek za prawo do napraw w autoryzowanych stacjach obsługi ASO
+ zniżka w OC i AC za jednorazową płatność składki – 10 proc.
+ wprowadzenie zapisów dla małych i średnich firm
- zwyżka w OC i AC dla kierowców, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 10 proc.
- zwyżka w AC dla właścicieli samochodu, którzy dają jeździć kierowcom, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 5 proc.
- większe zwyżki dla kierowców w wieku do 23 lat – 50 proc. więcej za OC i AC (zamiast 30 proc.). Dopiero po 12 miesiącach bez szkody zwyżka wynosi 30 proc. Osoby w wieku 23-25 lat – nadal 30 proc. zwyżki w OC i 30 proc. (zamiast 20 proc.) w AC.
- mniejsze odszkodowanie dla posiadaczy starszych niż 9 lat pojazdów – 10 proc.
- zwyżka za płatność w 3-4 ratach – 5 proc., a więcej niż 4 ratach – 10 proc.

Kiedy i o ile PZU może zmniejszyć wypłatę odszkodowania:

Te zasady pozostaną w nowych warunkach ubezpieczenia...
• 20 proc. odszkodowania przy drugiej kradzieży części lub wyposażenia pojazdu w ciągu 12 miesięcy i 50 proc. przy trzeciej.
• 25 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy poniżej 23 lat.
• 15 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy w wieku 23-25 lat.
• 10 proc. odszkodowania przy rozbiciu samochodu, jeśli właściciel pojazdu i jego posiadacz ma więcej niż 25 lat, ale osoba uprawniona do korzystania z pojazdu poniżej 26 lat.
• 10 proc. odszkodowania po pierwszej kradzieży i 20 proc. odszkodowania po drugiej – w ciągu ostatnich trzech lat (dla klientów indywidualnych).
...a te są całkiem nowe
• 15 proc. odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat, jeśli w ciągu roku nie miały szkody.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży, jeśli nie było dodatkowego zabezpieczenia przed kradzieżą.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu starszego niż 9 lat.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu, jeśli w ciągu ostatnich 6 miesięcy posiadacz nie miał na ten lub inny samochód polisy AC.
• 25 proc. (obecnie 15 proc.) odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat lub 15 proc. (obecnie 10 proc.), jeśli kierowca ma poniżej 26 lat.
Marcin Jaworski


Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce
16 lip 2024

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

pokaż więcej
Proszę czekać...