REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elastycznie, czyli może być taniej

REKLAMA

Od nowego roku młodzi kierowcy będą płacić w PZU jeszcze wyższe stawki. Za to nawet 50-proc. obniżką będzie premiowane zawarcie ubezpieczenia pakietowego OC, AC i NNW.

Nowe taryfy PZU są bardziej dopasowane do ryzyka kradzieży czy wypadku w różnych regionach Polski. Zmiany są zgodne z trendem panującym na rynku. Drugie co do wielkości towarzystwo – Warta, wprowadziło podobne zmiany w tym roku. Z kolei licząca się na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych Uniqa modyfikowała swoje taryfy w lipcu.
– Każde towarzystwo stara się różnicować swoje taryfy, żeby dać dobrą ofertę klientom, którzy powodują mało szkód – mówi Urszula Stańczak, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Allianz.
Marcin Z. Broda, z firmy Ogma monitorującej rynek ubezpieczeniowy, dodaje, że zmiennych, od których zależna jest stawka za polisę komunikacyjną, jest coraz więcej. Tak jest również w przypadku nowych taryf PZU.
Wśród konkurentów najwięcej emocji budzi fakt, że PZU tak skonstruował taryfy, że przewidują o­ne możliwość wprowadzenia szybkich zmian. Na przykład w ubezpieczeniu kradzieżowym PZU wyróżnia aż 29 klas pojazdów, w których maksymalne zniżki mogą wynieść do 80 proc., a za to zwyżki nawet 500 proc. Na razie jednak mają być wykorzystywane tylko klasy od 5 do 13, przewidujące zniżki i zwyżki maksymalnie do 40 proc.
– To przygotowanie do sprawnej modyfikacji taryf, jeśli w jakimś regionie czy grupie pojazdów firma zaobserwuje wzrost liczby szkód – mówi członek zarządu jednego z konkurencyjnych towarzystw.
Dzięki temu PZU może wprowadzić zaporowe stawki lub dać atrakcyjne zniżki nie modyfikując taryf, po prostu rozsyłając informację o innym zaklasyfikowaniu np. modelu pojazdu.
Już teraz konkurenci przyznają, że po nowym roku zrobią przegląd, jak wyglądają zmiany w PZU w poszczególnych regionach, i będą starali się tak zmodyfikować swoją ofertę, żeby nadal była konkurencyjna. Jak wynika z badania firmy Ogma w dziewięciu przypadkach na dziesięć można w każdym regionie znaleźć polisę tańszą niż PZU.

Tańsze modele

Pośrednicy dostali długie listy klas pojazdów, dla których stawki będą różnicowane. Dotąd zwyżki składek dotyczyły tylko kradzieży i obejmowały 11 marek pojazdów, np. wszystkie volkswageny. W nowych taryfach mamy nie tylko zwyżki, ale też zniżki, a dotyczą o­ne zarówno ryzyka rozbicia, jak i kradzieży samochodu. Zestawienie obejmuje też poszczególne modele. Dzięki temu na przykład posiadacze volkswagenów polo zamiast 50 proc. zwyżki, będą mieli łącznie 15 proc. zniżki (10 proc. w „kradzieży” i 5 proc. w „casco”). Dla konkurentów to istotna informacja, bo do tej pory stawki PZU nie były atrakcyjne dla posiadaczy wielu modeli pojazdów, a teraz mogą takie być.

Również dla firm

Najistotniejszą zmianą jest rozróżnienie w taryfach zarówno klientów indywidualnych, jak i małych i średnich przedsiębiorców. To unikalne na naszym rynku rozwiązanie, niestosowane przez innych ubezpieczycieli. Ma to ułatwić sprzedaż polis komunikacyjnych przez agentów, skierowaną do firm, co jest teraz jednym z priorytetów PZU. Od nowego roku każdy przedsiębiorca mający do 20 samochodów będzie mógł uzyskać nieco korzystniejsze warunki niż klient indywidualny. Na przykład ci ostatni będą musieli zgodzić się na 20-proc. obniżkę odszkodowania, jeśli dwa razy w ciągu ostatnich trzech lat skradziono im samochód. Dla przedsiębiorcy mającego powyżej 5 pojazdów wyniesie o­na 10 proc.

Można zapłacić mniej

Z punktu widzenia klientów indywidualnych najciekawsze są nowości w zniżkach. PZU poszło za innymi firmami z rynku i wprowadziło np. 3-proc. obniżkę składki za AC dla rodziców, którzy mają dziecko w wieku do 16 lat. Dla porównania, w Warcie wynosi o­na 5 proc., ale dziecko nie może mieć więcej niż 12 lat.
Pojawiły się też obniżki składki za AC dla mało jeżdżących kierowców. Możemy zapłacić o 3, 2 lub 1 proc. mniej, jeśli przy zawieraniu umowy zadeklarujemy, że w ciągu roku przejedziemy mniej niż odpowiednio 10, 20 i 30 tys. kilometrów. W warunkach ubezpieczenia nie ma wyraźnie zapisanej sankcji za kłamstwo. Można jednak wpaść w pułapkę, bo zawierają o­ne generalną zasadę, pozwalającą na obniżenie odszkodowania w przypadku podania nieprawdy we wniosku. W praktyce może skończyć się tak, że dostaniemy 3 proc. zniżki, oszczędzając np. 30 zł. Gdy po wypadku okaże się, że przejechaliśmy powyżej 10 tys. km, odszkodowanie zostanie pomniejszone o 3 proc., czyli np. 600 zł.
Firma nagradza też zniżką od 5 do 50 proc. zawieranie ubezpieczeń w pakietach: OC, AC i NNW. Jej wysokość zależy od tego, gdzie mieszkamy i ile samochód ma lat. Najwyższe zniżki są w przypadku samochodów do 3 lat (nawet 50 proc. w małych miejscowościach). Bez względu na miejsce zamieszkania posiadacze samochodów starszych niż 8 lat mogą liczyć na zniżkę nie większą niż 5 proc.
W OC PZU premiuje posiadaczy nowych samochodów: rocznych 20-proc. zniżką, a dwuletnich – 10-proc.
Korzystną zmianą jest zmniejszenie zwyżek za wiek pojazdu, jeśli kupujemy wariant polisy AC dający nam prawo do naprawy w autoryzowanych warsztatach. Obecnie posiadacze samochodów starszych niż 3 lata płacą o 10 proc. więcej. Z każdym rokiem ta stawka rośnie o kolejne 10 pkt proc., aż do 60 proc. powyżej 8 roku życia pojazdu. Od nowego roku posiadacze samochodów 4-letnich zapłacą 5 proc. więcej, a 8-letnich – 25 proc. więcej. Maksymalne zwyżki to 40 proc. dla posiadaczy samochodów starszych niż 11-letnie.

Uwaga na udziały

Podpisując umowę po nowym roku, trzeba bardziej zwracać uwagę na system zwyżek za wiek, staż kierowcy czy potrąceń odszkodowania w tytułu tzw. udziału własnego.
Nowością w PZU jest wprowadzenie zwyżek za krótki czas posiadania prawa jazdy. W AC i OC wyniosą o­ne 10 proc., jeśli mamy prawo jazdy krócej niż 2 lata, a 5 proc., jeśli samochodem będzie jeździła osoba o tak krótkim stażu. Więcej (bo 50 proc., zamiast 30 proc.) zapłacą za OC kierowcy do 23 roku życia. Wzrosły też zwyżki dla młodych kierowców za AC.
Nowością nie tylko w PZU, ale też w skali rynku jest wprowadzenie potrącenia 10 proc. odszkodowania posiadaczom pojazdów starszych niż 9-letnie. O tyle więcej zapłacą też osoby, które mają samochód już dłuższy czas, ale w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie miały na niego polisy AC w PZU lub innym towarzystwie.

Zmień warunki

Nowe warunki i taryfy wchodzą od 1 stycznia 2006 roku. Co mogą zrobić osoby, dla których nowe warunki będą korzystniejsze? W przypadku OC niestety niewiele, bo podpisanej umowy nie można już rozwiązać. W przypadku AC mamy taką możliwość. Warunki przewidują, że w przypadku umów zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy można wypowiedzieć umowę w ciągu 30 dni. Towarzystwo pobierze wtedy składkę za okres udzielonej ochrony. Jeśli zrezygnujemy w tym czasie, PZU nie pobierze 10 proc. tzw. kosztów manipulacyjnych, jak to ma miejsce zwykle w przypadku rozwiązania umowy. Oznacza to, że ci, którzy muszą kupić polisę w grudniu, mogą od razu zorientować się, ile będą musieli zapłacić za nią według nowych warunków. Jeśli oferta będzie korzystna, najlepiej umówić się na rozbicie składki na raty i opłacić pierwszą z nich. Nie warto za to kupować polis krótkoterminowych, bo za 15 dni ochrony płaci się 10 proc. składki rocznej, a za miesiąc – 15 proc.

WAŻNIEJSZE ZMIANY W NOWYCH TARYFACH KOMUNIKACYJNYCH PZU
+ zniżki za ubezpieczenie pakietowe (AC, OC, NNW) – od 5 do 50 proc. w zależności od wieku samochodu i miejsca zamieszkania
+ zniżki dla rodziców dzieci do 16 lat – 3 proc. w AC
+ zniżki w OC dla posiadaczy nowych pojazdów – 10-20 proc.
+ zniżki w AC za mały przebieg roczny – 1-3 proc.
+ zmniejszenie zwyżek za prawo do napraw w autoryzowanych stacjach obsługi ASO
+ zniżka w OC i AC za jednorazową płatność składki – 10 proc.
+ wprowadzenie zapisów dla małych i średnich firm
- zwyżka w OC i AC dla kierowców, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 10 proc.
- zwyżka w AC dla właścicieli samochodu, którzy dają jeździć kierowcom, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 5 proc.
- większe zwyżki dla kierowców w wieku do 23 lat – 50 proc. więcej za OC i AC (zamiast 30 proc.). Dopiero po 12 miesiącach bez szkody zwyżka wynosi 30 proc. Osoby w wieku 23-25 lat – nadal 30 proc. zwyżki w OC i 30 proc. (zamiast 20 proc.) w AC.
- mniejsze odszkodowanie dla posiadaczy starszych niż 9 lat pojazdów – 10 proc.
- zwyżka za płatność w 3-4 ratach – 5 proc., a więcej niż 4 ratach – 10 proc.

Kiedy i o ile PZU może zmniejszyć wypłatę odszkodowania:

Te zasady pozostaną w nowych warunkach ubezpieczenia...
• 20 proc. odszkodowania przy drugiej kradzieży części lub wyposażenia pojazdu w ciągu 12 miesięcy i 50 proc. przy trzeciej.
• 25 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy poniżej 23 lat.
• 15 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy w wieku 23-25 lat.
• 10 proc. odszkodowania przy rozbiciu samochodu, jeśli właściciel pojazdu i jego posiadacz ma więcej niż 25 lat, ale osoba uprawniona do korzystania z pojazdu poniżej 26 lat.
• 10 proc. odszkodowania po pierwszej kradzieży i 20 proc. odszkodowania po drugiej – w ciągu ostatnich trzech lat (dla klientów indywidualnych).
...a te są całkiem nowe
• 15 proc. odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat, jeśli w ciągu roku nie miały szkody.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży, jeśli nie było dodatkowego zabezpieczenia przed kradzieżą.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu starszego niż 9 lat.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu, jeśli w ciągu ostatnich 6 miesięcy posiadacz nie miał na ten lub inny samochód polisy AC.
• 25 proc. (obecnie 15 proc.) odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat lub 15 proc. (obecnie 10 proc.), jeśli kierowca ma poniżej 26 lat.
Marcin Jaworski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA