REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elastycznie, czyli może być taniej

REKLAMA

Od nowego roku młodzi kierowcy będą płacić w PZU jeszcze wyższe stawki. Za to nawet 50-proc. obniżką będzie premiowane zawarcie ubezpieczenia pakietowego OC, AC i NNW.

Nowe taryfy PZU są bardziej dopasowane do ryzyka kradzieży czy wypadku w różnych regionach Polski. Zmiany są zgodne z trendem panującym na rynku. Drugie co do wielkości towarzystwo – Warta, wprowadziło podobne zmiany w tym roku. Z kolei licząca się na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych Uniqa modyfikowała swoje taryfy w lipcu.
– Każde towarzystwo stara się różnicować swoje taryfy, żeby dać dobrą ofertę klientom, którzy powodują mało szkód – mówi Urszula Stańczak, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Allianz.
Marcin Z. Broda, z firmy Ogma monitorującej rynek ubezpieczeniowy, dodaje, że zmiennych, od których zależna jest stawka za polisę komunikacyjną, jest coraz więcej. Tak jest również w przypadku nowych taryf PZU.
Wśród konkurentów najwięcej emocji budzi fakt, że PZU tak skonstruował taryfy, że przewidują o­ne możliwość wprowadzenia szybkich zmian. Na przykład w ubezpieczeniu kradzieżowym PZU wyróżnia aż 29 klas pojazdów, w których maksymalne zniżki mogą wynieść do 80 proc., a za to zwyżki nawet 500 proc. Na razie jednak mają być wykorzystywane tylko klasy od 5 do 13, przewidujące zniżki i zwyżki maksymalnie do 40 proc.
– To przygotowanie do sprawnej modyfikacji taryf, jeśli w jakimś regionie czy grupie pojazdów firma zaobserwuje wzrost liczby szkód – mówi członek zarządu jednego z konkurencyjnych towarzystw.
Dzięki temu PZU może wprowadzić zaporowe stawki lub dać atrakcyjne zniżki nie modyfikując taryf, po prostu rozsyłając informację o innym zaklasyfikowaniu np. modelu pojazdu.
Już teraz konkurenci przyznają, że po nowym roku zrobią przegląd, jak wyglądają zmiany w PZU w poszczególnych regionach, i będą starali się tak zmodyfikować swoją ofertę, żeby nadal była konkurencyjna. Jak wynika z badania firmy Ogma w dziewięciu przypadkach na dziesięć można w każdym regionie znaleźć polisę tańszą niż PZU.

Tańsze modele

Pośrednicy dostali długie listy klas pojazdów, dla których stawki będą różnicowane. Dotąd zwyżki składek dotyczyły tylko kradzieży i obejmowały 11 marek pojazdów, np. wszystkie volkswageny. W nowych taryfach mamy nie tylko zwyżki, ale też zniżki, a dotyczą o­ne zarówno ryzyka rozbicia, jak i kradzieży samochodu. Zestawienie obejmuje też poszczególne modele. Dzięki temu na przykład posiadacze volkswagenów polo zamiast 50 proc. zwyżki, będą mieli łącznie 15 proc. zniżki (10 proc. w „kradzieży” i 5 proc. w „casco”). Dla konkurentów to istotna informacja, bo do tej pory stawki PZU nie były atrakcyjne dla posiadaczy wielu modeli pojazdów, a teraz mogą takie być.

Również dla firm

Najistotniejszą zmianą jest rozróżnienie w taryfach zarówno klientów indywidualnych, jak i małych i średnich przedsiębiorców. To unikalne na naszym rynku rozwiązanie, niestosowane przez innych ubezpieczycieli. Ma to ułatwić sprzedaż polis komunikacyjnych przez agentów, skierowaną do firm, co jest teraz jednym z priorytetów PZU. Od nowego roku każdy przedsiębiorca mający do 20 samochodów będzie mógł uzyskać nieco korzystniejsze warunki niż klient indywidualny. Na przykład ci ostatni będą musieli zgodzić się na 20-proc. obniżkę odszkodowania, jeśli dwa razy w ciągu ostatnich trzech lat skradziono im samochód. Dla przedsiębiorcy mającego powyżej 5 pojazdów wyniesie o­na 10 proc.

Można zapłacić mniej

Z punktu widzenia klientów indywidualnych najciekawsze są nowości w zniżkach. PZU poszło za innymi firmami z rynku i wprowadziło np. 3-proc. obniżkę składki za AC dla rodziców, którzy mają dziecko w wieku do 16 lat. Dla porównania, w Warcie wynosi o­na 5 proc., ale dziecko nie może mieć więcej niż 12 lat.
Pojawiły się też obniżki składki za AC dla mało jeżdżących kierowców. Możemy zapłacić o 3, 2 lub 1 proc. mniej, jeśli przy zawieraniu umowy zadeklarujemy, że w ciągu roku przejedziemy mniej niż odpowiednio 10, 20 i 30 tys. kilometrów. W warunkach ubezpieczenia nie ma wyraźnie zapisanej sankcji za kłamstwo. Można jednak wpaść w pułapkę, bo zawierają o­ne generalną zasadę, pozwalającą na obniżenie odszkodowania w przypadku podania nieprawdy we wniosku. W praktyce może skończyć się tak, że dostaniemy 3 proc. zniżki, oszczędzając np. 30 zł. Gdy po wypadku okaże się, że przejechaliśmy powyżej 10 tys. km, odszkodowanie zostanie pomniejszone o 3 proc., czyli np. 600 zł.
Firma nagradza też zniżką od 5 do 50 proc. zawieranie ubezpieczeń w pakietach: OC, AC i NNW. Jej wysokość zależy od tego, gdzie mieszkamy i ile samochód ma lat. Najwyższe zniżki są w przypadku samochodów do 3 lat (nawet 50 proc. w małych miejscowościach). Bez względu na miejsce zamieszkania posiadacze samochodów starszych niż 8 lat mogą liczyć na zniżkę nie większą niż 5 proc.
W OC PZU premiuje posiadaczy nowych samochodów: rocznych 20-proc. zniżką, a dwuletnich – 10-proc.
Korzystną zmianą jest zmniejszenie zwyżek za wiek pojazdu, jeśli kupujemy wariant polisy AC dający nam prawo do naprawy w autoryzowanych warsztatach. Obecnie posiadacze samochodów starszych niż 3 lata płacą o 10 proc. więcej. Z każdym rokiem ta stawka rośnie o kolejne 10 pkt proc., aż do 60 proc. powyżej 8 roku życia pojazdu. Od nowego roku posiadacze samochodów 4-letnich zapłacą 5 proc. więcej, a 8-letnich – 25 proc. więcej. Maksymalne zwyżki to 40 proc. dla posiadaczy samochodów starszych niż 11-letnie.

Uwaga na udziały

Podpisując umowę po nowym roku, trzeba bardziej zwracać uwagę na system zwyżek za wiek, staż kierowcy czy potrąceń odszkodowania w tytułu tzw. udziału własnego.
Nowością w PZU jest wprowadzenie zwyżek za krótki czas posiadania prawa jazdy. W AC i OC wyniosą o­ne 10 proc., jeśli mamy prawo jazdy krócej niż 2 lata, a 5 proc., jeśli samochodem będzie jeździła osoba o tak krótkim stażu. Więcej (bo 50 proc., zamiast 30 proc.) zapłacą za OC kierowcy do 23 roku życia. Wzrosły też zwyżki dla młodych kierowców za AC.
Nowością nie tylko w PZU, ale też w skali rynku jest wprowadzenie potrącenia 10 proc. odszkodowania posiadaczom pojazdów starszych niż 9-letnie. O tyle więcej zapłacą też osoby, które mają samochód już dłuższy czas, ale w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie miały na niego polisy AC w PZU lub innym towarzystwie.

Zmień warunki

Nowe warunki i taryfy wchodzą od 1 stycznia 2006 roku. Co mogą zrobić osoby, dla których nowe warunki będą korzystniejsze? W przypadku OC niestety niewiele, bo podpisanej umowy nie można już rozwiązać. W przypadku AC mamy taką możliwość. Warunki przewidują, że w przypadku umów zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy można wypowiedzieć umowę w ciągu 30 dni. Towarzystwo pobierze wtedy składkę za okres udzielonej ochrony. Jeśli zrezygnujemy w tym czasie, PZU nie pobierze 10 proc. tzw. kosztów manipulacyjnych, jak to ma miejsce zwykle w przypadku rozwiązania umowy. Oznacza to, że ci, którzy muszą kupić polisę w grudniu, mogą od razu zorientować się, ile będą musieli zapłacić za nią według nowych warunków. Jeśli oferta będzie korzystna, najlepiej umówić się na rozbicie składki na raty i opłacić pierwszą z nich. Nie warto za to kupować polis krótkoterminowych, bo za 15 dni ochrony płaci się 10 proc. składki rocznej, a za miesiąc – 15 proc.

WAŻNIEJSZE ZMIANY W NOWYCH TARYFACH KOMUNIKACYJNYCH PZU
+ zniżki za ubezpieczenie pakietowe (AC, OC, NNW) – od 5 do 50 proc. w zależności od wieku samochodu i miejsca zamieszkania
+ zniżki dla rodziców dzieci do 16 lat – 3 proc. w AC
+ zniżki w OC dla posiadaczy nowych pojazdów – 10-20 proc.
+ zniżki w AC za mały przebieg roczny – 1-3 proc.
+ zmniejszenie zwyżek za prawo do napraw w autoryzowanych stacjach obsługi ASO
+ zniżka w OC i AC za jednorazową płatność składki – 10 proc.
+ wprowadzenie zapisów dla małych i średnich firm
- zwyżka w OC i AC dla kierowców, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 10 proc.
- zwyżka w AC dla właścicieli samochodu, którzy dają jeździć kierowcom, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata – 5 proc.
- większe zwyżki dla kierowców w wieku do 23 lat – 50 proc. więcej za OC i AC (zamiast 30 proc.). Dopiero po 12 miesiącach bez szkody zwyżka wynosi 30 proc. Osoby w wieku 23-25 lat – nadal 30 proc. zwyżki w OC i 30 proc. (zamiast 20 proc.) w AC.
- mniejsze odszkodowanie dla posiadaczy starszych niż 9 lat pojazdów – 10 proc.
- zwyżka za płatność w 3-4 ratach – 5 proc., a więcej niż 4 ratach – 10 proc.

Kiedy i o ile PZU może zmniejszyć wypłatę odszkodowania:

Te zasady pozostaną w nowych warunkach ubezpieczenia...
• 20 proc. odszkodowania przy drugiej kradzieży części lub wyposażenia pojazdu w ciągu 12 miesięcy i 50 proc. przy trzeciej.
• 25 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy poniżej 23 lat.
• 15 proc. odszkodowania przy rozbiciu i kradzieży pojazdu należącego do kierowcy w wieku 23-25 lat.
• 10 proc. odszkodowania przy rozbiciu samochodu, jeśli właściciel pojazdu i jego posiadacz ma więcej niż 25 lat, ale osoba uprawniona do korzystania z pojazdu poniżej 26 lat.
• 10 proc. odszkodowania po pierwszej kradzieży i 20 proc. odszkodowania po drugiej – w ciągu ostatnich trzech lat (dla klientów indywidualnych).
...a te są całkiem nowe
• 15 proc. odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat, jeśli w ciągu roku nie miały szkody.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży, jeśli nie było dodatkowego zabezpieczenia przed kradzieżą.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu starszego niż 9 lat.
• 10 proc. odszkodowania w przypadku kradzieży i rozbicia samochodu, jeśli w ciągu ostatnich 6 miesięcy posiadacz nie miał na ten lub inny samochód polisy AC.
• 25 proc. (obecnie 15 proc.) odszkodowania w przypadku rozbicia i kradzieży – dla osób poniżej 23 lat lub 15 proc. (obecnie 10 proc.), jeśli kierowca ma poniżej 26 lat.
Marcin Jaworski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA