REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młody kierowca musi płacić wyższą składkę

REKLAMA

Rodzice pożyczający swoim dzieciom samochód muszą zapłacić wyższą składkę. Jeśli tego nie zrobią, a pociecha spowoduje wypadek, mogą nawet nie dostać odszkodowania.

Mimo że osoby w wieku 18-24 lat to zaledwie około 10 proc. populacji, niemal co czwarty wypadek drogowy jest spowodowany przez nich. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zwraca uwagę na zjawisko „wypadków weekendowych” i „dyskotekowych”. Około połowa kraks spowodowanych przez młodych ludzi zdarza się właśnie w weekendy, kiedy dzieci pożyczają samochody od rodziców i szarżują nimi popisując się przed rówieśnikami.
Wbrew obiegowej opinii na liczbę szkód wyrządzanych przez młodych kierowców nie wpłynął import używanych samochodów. Ubezpieczyciele obawiali się, że zasiadający za kierownicą piętnastoletniego Opla Vectry czy BMW 7 z silnikiem o dużej mocy i w nienajlepszym stanie technicznym, młodzi ludzie będą powodowali więcej wypadków. Statystyki Komendy Głównej Policji nie pokazują jednak zbyt dużego wzrostu. Na koniec 2003 roku wypadki z udziałem osób w wieku 18-24 lata stanowiły 17,8 proc., a po 3 kwartałach 2005 roku 18,6 proc. Faktem jest jednak, że w tej grupie wskaźnik wypadków na 10 tys. ludności jest największy, bo wynosi ponad 20 proc. (dla 25-39 lat – 17 proc., 40-59 lat – niecałe 10 proc.).

Skomplikowany system

Nic więc dziwnego, że ubezpieczyciele karzą młodych ludzi zwyżkami nawet w wysokości 50 proc. Wyższe składki płacą też osoby o krótkim doświadczeniu w kierowaniu pojazdem. Kierowcy, którzy uzyskali prawo jazdy 2-3 lata przed zawarciem umowy, muszą się liczyć z 20-30-proc. zwyżką. Ponieważ zwykle są to ludzie młodzi, nie dysponujący większą gotówką, zwyżki są dla nich jeszcze bardziej dotkliwe.
Towarzystwa stosują coraz bardziej złożone systemy zwyżek. Do niedawna standardem była tylko jedna granica wieku. Teraz w Ergo Hestii, PZU, Warcie czy Uniqa mamy dwa przedziały wiekowe. Dodatkowo Warta czy Ergo Hestia różnicują zwyżki ze względu na szkodowość w ostatnim roku. Na przykład w Warcie kierowca w wieku do 22 lat, który miał szkodę w ostatnim roku, zapłaci o 100 proc. wyższą składkę za OC i 75 proc. za AC. W analogicznej sytuacji dla osoby w wieku 22-25 lat zwyżka wyniesie 75 proc. zarówno za OC, jak i AC. Za to osoby w wieku 26-30 lat nie zostaną ukarane 20-proc. zwyżką, jeśli w ostatnich miesiącach nie spowodują wypadku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Szczelne przepisy

Do niedawna dobrym patentem dla młodych ludzi na obejście zwyżek była rejestracja samochodu na rodziców czy wpisanie się jako współwłaściciela pojazdu. Również przezorni rodzice pozwalali swoim pociechom na zostanie współwłaścicielami, żeby uzyskały zniżki za bezszkodowość, które przydadzą się, gdy kupią sobie własny samochód.
Jednak obecnie coraz więcej towarzystw każe w takich przypadkach płacić większą składkę. Na praktykę wpisywania dziecka jako współwłaściciela pojazdu nadal pozwalają np. Uniqa czy PZU oraz Compensa. Przy czym ta ostatnia stosuje 50 proc. zwyżkę tylko wtedy, gdy współwłaściciel jest jednocześnie użytkownikiem pojazdu. To słuszne podejście, bo ostatecznie zwiększone ryzyko wypadku nie wynika przecież z samego posiadania samochodu, ale z jeżdżenia nim.
Trzeba pamiętać, że jeśli we wniosku o ubezpieczenie towarzystwo pyta czy samochodem będzie jeździła młoda osoba, to lepiej nie mijać się z prawdą. Sankcją za kłamstwo jest obniżka ewentualnego odszkodowania w autocasco. Na przykład w PZU czy Warcie jest o­no zmniejszane w takiej samej proporcji, co potencjalna zwyżka – czyli 10 proc. Przy czym w przypadku PZU zwyżka za ustanowienie młodej osoby współwłaścicielem dotyczy tylko ryzyka AC z ruchu i postoju, podczas gdy w przypadku młodych właścicieli zwyżka dotyczy również ryzyka kradzieży. W Compensie w takim przypadku jest stosowany udział własny w wysokości 3 tys. zł. Oznacza to, że przy szkodzie nie przekraczającej tej wartości nie dostaniemy ani złotówki.
Często stosowanym trikiem przez młodych ludzi było „hodowanie” zniżek za bezszkodowość przez zakup motorynki. Posiadacz kupował polisę OC za symboliczną składkę, a ponieważ nią nie jeździł, po kilku latach mógł liczyć na kilkadziesiąt procent zniżki. Tu również towarzystwa uszczelniają system. Na przykład w warunkach AC PZU znajdziemy zapis, że „przy nabywaniu uprawnień do zniżek przy ubezpieczaniu pojazdu samochodowego nie uwzględnia się przebiegu ubezpieczenia innego rodzaju pojazdu (np. przyczepy, roweru)”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Dziurawe prawo

Na szczęście dla kierowców, w przypadku OC komunikacyjnego towarzystwa nie mogą karać za kłamstwo, żądając w ramach tzw. regresu pokrycia szkody w takiej proporcji jak przewidywana zwyżka. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych daje towarzystwom jedynie prawo do żądania dopłaty składki. Nasze prawo jest więc nieco dziurawe, bo w przypadku OC wiele nie ryzykujemy kłamiąc. Najwyżej po wypadku dopłacimy należną składkę. Z punktu widzenia towarzystw to istotny problem, bo ponoszą większe ryzyko (dlatego domagają się wyższej składki), a nie dysponują sankcjami skłaniającymi do mówienia prawdy.

Marcin Jaworski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA