REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę w ubezpieczeniu cargo

REKLAMA

Istotą ubezpieczenia cargo jest kompensata strat powstałych w majątku ubezpieczającego w wyniku uszkodzenia towaru, jego ubytku lub utraty, będąca następstwem zdarzenia o charakterze losowym związanego z transportem towaru.

Przedmiot ubezpieczenia cargo może przy tym obejmować wszelkiego rodzaju towary podczas ich przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia. Warto podkreślić, iż co do zasady ubezpieczenie cargo nie pokrywa innych rodzajów szkód, jak chociażby strat będących wynikiem opóźnień transportowych.

Zdefiniowanie ryzyk

Przed przystąpieniem do ubezpieczenia należy w pierwszej kolejności zdefiniować ryzyka, na jakie są lub mogą być narażone transportowane przez nas towary.
Zdefiniowane ryzyka powinny być następnie przeniesione do zakresu ubezpieczenia w treści umowy ubezpieczenia. Brak precyzji w tej kwestii może się okazać poważnym problemem przy późniejszym dochodzeniu należności od zakładu ubezpieczeniowego.
Dokładnego określenia wymaga również początek i koniec odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego. Strony ubezpieczenia cargo mogą te terminy ustalić dowolnie, w zależności od potrzeb. Początkiem ubezpieczenia będzie z reguły chwila rozpoczęcia załadunku towaru na środek transportu, zaś końcem – chwila dostarczenia ładunku odbiorcy.

Ograniczenia i wyłączenia

Przy zawieraniu umowy ubezpieczenia należy również zwracać uwagę na klauzule dotyczące franszyzy (ograniczenie sumy odszkodowania w określonych warunkach) oraz udziału własnego, jako że są to narzędzia stosowane przy ubezpieczeniach cargo w szerokim zakresie.
Kolejną istotną kwestią są ograniczenia lub wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Jako przykład można podać wyłączenie odpowiedzialności za szkody będące wynikiem niewłaściwego opakowania towaru lub jego załadunku czy też skażeń radioaktywnych. Należy pamiętać, aby lista tych ograniczeń nie obejmowała takich zdarzeń, na których ubezpieczeniu szczególnie nam zależy (do ich zdefiniowania posłuży, wspomniana wcześniej, lista naszych potrzeb). To dotyczy zarówno transportu krajowego, jak i międzynarodowego. Dodatkowo w przypadku międzynarodowych ubezpieczeń cargo powszechnie przyjęte jest stosowanie tzw. klauzul instytutowych, wypracowanych przez Instytut Ubezpieczycieli Londyńskich, jak również innych standardów uregulowanych w różnego rodzaju konwencjach lub międzynarodowych formułach.

Pomocni brokerzy

Przedstawione problemy są coraz częściej regulowane postanowieniami ogólnych warunków ubezpieczeń wydawanych przez zakłady ubezpieczeń i dołączanych do polis ubezpieczeniowych, przy ograniczonych możliwościach ingerowania w ich treść. Wskazane jest jednak, szczególnie w przypadku ubezpieczania dużych flot transportowych (dla wielu towarzystw będzie to już kilkanaście samochodów), negocjowanie indywidualnych umów ubezpieczenia, które wyłączą stosowanie ogólnych warunków ubezpieczeń.
Różnorodność ofert ubezpieczeniowych oraz z reguły brak odpowiedniego personelu powoduje, iż przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują wyboru zakładu ubezpieczeń bez szczegółowej analizy swoich potrzeb. Dlatego zachęcam do korzystania z pomocy brokerów ubezpieczeniowych, którzy po szczegółowych poznaniu potrzeb klienta są w stanie wybrać taki produkt, który te potrzeby będzie najlepiej zabezpieczał, zwłaszcza że za ich usługi zapłaci zakład ubezpieczeń.

Piotr Czublun, CMS Cameron McKenna


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA