REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko rzeczywista przerwa zwalnia z ubezpieczenia

REKLAMA

Wykreślenie pozarolniczej działalności gospodarczej z ewidencji lub odnotowanie przerw w jej prowadzeniu powoduje – na stałe lub okresowo – ustanie obowiązku ubezpieczenia.
Zgłoszenie faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej tylko w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych może prowadzić do ustania obowiązku ubezpieczenia w przypadku rzeczywistego zaistnienia przerwy w prowadzeniu tej działalności.


Taki wyrok wydał Sąd Najwyższy 11 stycznia 2005 r. (sygn. akt I UK 105/04, OSNP 2005/13/198) na podstawie następującego stanu faktycznego. Danuta S. prowadzi nieprzerwanie od 1 listopada 1994 r. (wpisaną do ewidencji prowadzonej przez urząd miejski) działalność gospodarczą, ostatnio w zakresie krawiectwa lekkiego i ciężkiego (usług oraz produkcji), skupu i sprzedaży artykułów przemysłowych, sprzedaży dewocjonaliów, a także handlu obwoźnego. W 2002 r. zgłosiła w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wykreślenie z ubezpieczenia w okresach: od 1 maja, od 1 czerwca, od 8 lipca, od 15 sierpnia, od 16 września, od 5 października, od 20 listopada i od 20 grudnia. Danuta S. przerw w prowadzeniu działalności nie zgłosiła ani w ewidencji, ani w urzędzie skarbowym.
Decyzją z 5 marca 2003 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych stwierdził, że Danuta S. podlegała od 1 maja 2002 r. ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie krawiectwa. Decyzją tą ZUS odmówił wyłączenia z okresu podlegania ubezpieczeniom społecznym ww. okresów, w których nie prowadziła o­na działalności gospodarczej. Danuta S. wniosła odwołanie od decyzji. Nie zostało o­no uwzględnione. Również apelacja i kasacja Danuty S. zostały oddalone.

Ubezpieczenia społeczne prowadzącego działalność

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
• osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,
• twórcę i artystę,
• osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
– w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
– z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,
• wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.
Z art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o s.u.s.) wynika, że osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, a na podstawie art. 12 tej ustawy także ubezpieczeniu wypadkowemu. Dla osób prowadzących pozarolniczą działalność (objętych obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi) dobrowolne jest natomiast ubezpieczenie chorobowe, co wynika z art. 11 ust. 2 ustawy o s.u.s.
Obowiązek ubezpieczenia trwa – w myśl art. 13 pkt 4 ustawy o s.u.s. – od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności. Takie sformułowanie budzi wiele wątpliwości.
Z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i przed nią obowiązującej ustawy – Prawo działalności gospodarczej wynika, że działalnością gospodarczą jest m.in. zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, usługowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Rozpoczęcie tej działalności, jak również jej zaprzestanie, wymaga podjęcia określonych przepisami czynności. Na przedsiębiorcy spoczywa wiele obowiązków względem różnych instytucji i organów.

WARTO WIEDZIEĆ
Zgłoszenie tylko w ZUS zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej i wyrejestrowania z ubezpieczeń nie jest dla tego organu bezwzględnie wiążące. Podlega o­no kontroli ZUS i może być w jej rezultacie podważone.
W analizowanej sytuacji Danu-ta S. zgłosiła rozpoczęcie prowadzenia działalności organowi ewidencyjnemu. W spornym okresie (rok 2002) na podstawie ustawy – Prawo działalności gospodarczej konieczne było informowanie ww. organu o każdej zmianie stanu faktycznego i prawnego odnoszącej się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Zawiadomienie o zaprzestaniu wykonywania działalności powodowało wykreślenie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Danuta S. nie zawiadomiła organu ewidencyjnego o żadnej zmianie ani o zaprzestaniu prowadzenia działalności.
Sąd Najwyższy rozpatrując sprawę Danuty S. podkreślił, że wpis do ewidencji nie tylko legalizuje wykonywanie działalności gospodarczej, ale też wyznacza czasowe granice bycia przedsiębiorcą. To ma z kolei znaczenie dla określenia granic czasowych przymusu ubezpieczenia. Sąd Najwyższy zaznaczył, że należy je, inaczej niż wynikało to z praktyki ukształtowanej na gruncie przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich rodzin, pojmować – w regule – formalnie. Zdaniem sądu przemawiają za tym liczne argumenty, m.in. w myśl art. 37 ust. 2 organy właściwe do wydawania uprawnień na prowadzenie działalności gospodarczej przekazują jednostce organizacyjnej ZUS kopie uprawnień udzielonych osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, jak również kopie decyzji cofających te uprawnienia, jeżeli nie mają o­ne obowiązku uzyskiwania wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.
Na przedsiębiorcę nałożony został obowiązek zgłaszania w ewidencji zmian nie tylko prawnych, ale i faktycznych. Skoro tak, to okresowe zaprzestanie prowadzenia działalności z różnych przyczyn (np. choroby, urlopu, wyjazdu itp.) powinno być do ewidencji zgłoszone i wpisane.

Kiedy nie trzeba płacić składek

Sąd Najwyższy rozpatrując sprawę Danuty S. przypomniał, że czymś innym jest obowiązek ubezpieczenia, a czymś innym – obowiązek opłacania składki na ubezpieczenia. Nie ma tu prostej zależności wyrażającej się w twierdzeniu – kto podlega przymusowi ubezpieczenia z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, ten musi opłacać składki na to ubezpieczenie (por. np. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 grudnia 1997 r., II UKN 392/97, OSNAPiUS 1998 nr 19, poz. 584).
Udokumentowana i usprawiedliwiona przerwa w faktycznym prowadzeniu działalności gospodarczej uzasadnia zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe. Jednakże Danuta S., składając w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wyrejestrowanie z ubezpieczeń z powołaniem się na chorobę, przedłożyła wprawdzie zaświadczenie lekarskie, ale nie stwierdzono w nim jej niezdolności do pracy, lecz tylko odnotowano pozostawanie w leczeniu. Podkreślić zatem trzeba, że samo udzielenie pomocy czy porady lekarskiej nie dowodzi niezdolności do pracy i nie uzasadnia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Sąd Najwyższy stwierdził, że wykreślenie wpisu pozarolniczej działalności gospodarczej z ewidencji lub odnotowanie przerwy w jej prowadzeniu powoduje zawsze ustanie obowiązku ubezpieczenia. Natomiast zgłoszenie faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej tylko w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych może, ale nie musi, prowadzić do ustania przymusu ubezpieczenia (tak jak np. nie uzasadnia zwolnienia z obowiązku ubezpieczenia z tytułu pozostawania w stosunku pracy faktyczna przerwa w wykonywaniu pracy). Zatem zgłoszenie wyrejestrowania z ubezpieczeń nie jest dla ZUS bezwzględnie wiążące. Podlega o­no kontroli ZUS i może być w jej rezultacie podważone (zakwestionowane), tak jak się to stało w sprawie Danuty S. Sąd Najwyższy podkreślił, że o obowiązku ubezpieczenia przesądzają przepisy prawa, a nie wola ubezpieczonego lub organu rentowego.

Co innego ubezpieczenie, a co innego podatek

Z uwagi na to, że rozpatrując apelację Danuty S. sąd stwierdził, że w celu uzyskania wyłączenia z ubezpieczenia społecznego wskazywanych przez nią przerw powinna o­na była wyrejestrować działalność gospodarczą w urzędzie skarbowym przedkładając odpowiednie dokumenty, Sąd Najwyższy odniósł się również do tej kwestii. Podkreślił, że warunkiem wyłączenia z ubezpieczenia społecznego nie jest zgłoszenie „zawieszenia” działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym (por. także wyrok Sądu Najwyższego z dnia 31 marca 2000 r., sygn. akt II UKN 457/99, OSNAPiUS 2001 nr 18, poz. 564).
Z prowadzeniem działalności gospodarczej wiążą się rozmaite obowiązki przedsiębiorcy względem różnych instytucji i organów. Każdy z tych obowiązków ma inną podstawę prawną i cel, inną treść, realizowany jest w odrębny sposób oraz w odmiennym trybie. Nie ma natomiast żadnej zależności, co trzeba bardzo wyraźnie podkreślić, między obowiązkiem ubezpieczenia społecznego i obowiązkiem podatkowym.

Monika Wojciechowska

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. nr 101, poz. 1178 z późn. zm.).


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami [Projekt ustawy]

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami. Już jutro posłowie zajmą się propozycją nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Co zakłada projekt nowelizacji? Jakie przepisy regulują ochronę ptaków w Polsce?

REKLAMA

Rewolucja w kodeksie pracy 2025. Jakie korzystne dla pracowników zmiany: czterodniowy tydzień pracy, dłuższe urlopy. Czy pracodawcy są gotowi na dodatkowe koszty

Rząd ma w perspektywie trzy wielkie reformy kodeksu pracy i kilka pomniejszych. Czy zmiany dokonają się już w 2025 roku. Kto skorzysta na nich najbardziej. Czy firmy i pracodawcy są w stanie udźwignąć ich koszty?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
MSWiA i policjanci: Też chcą mieć odprawę mieszkaniową. W wojsku to 248 000 zł (średnio). W 2023 r. żołnierze dostali tak 1 mld zł

Policja też chce mieć odprawę mieszkaniową: 250 000 zł dla kilku tysięcy policjantów? Jak w 2023 r. średnio 238 000 zł w wojsku dla żołnierzy 

6246,13 zł brutto miesięcznie dla seniorów od 1 stycznia 2025 r. Kto je otrzyma?

W dniu 13 listopada br. Prezydent podpisał ustawę, na podstawie której, seniorom, którzy ukończyli 100 rok życia – przyznawane będzie świadczenie honorowe w wysokości 6246,13 zł brutto miesięcznie, finansowane przez budżet państwa. Przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Piecza zastępcza. Od 15 stycznia 2025 r. szykują się zmiany. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]

Piecza zastępcza od 15 stycznia 2025 r. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]. Co się zmieni 15 stycznia 2025 r. ? Czym jest system pieczy zastępczej oraz Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej?

ZUS ogłasza zmiany w emeryturach od 1 grudnia. Jeden błąd i można stracić świadczenie

Od 1 grudnia 2024 roku obowiązywać będą nowe limity dorabiania do emerytury. Zbyt wysokie zarobki mogą doprowadzić do zmniejszenia lub zawieszenia wypłat z ZUS. Kto musi uważać, a kogo zmiany w tym przypadku nie dotyczą? Oto szczegóły.

REKLAMA