REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Płatnik" ułatwia prowadzenie korespondencji z ZUS

REKLAMA

Płatnicy składek muszą przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe. Pomocnym narzędziem w wypełnianiu i przesyłaniu tych dokumentów jest program „Płatnik”, którego aktualną wersję wzbogaconą o System Dwustronnej Wymiany Informacji dołączyliśmy dzisiaj do „GP” na płycie CD. Korzystanie z tego programu pozwala osobom rozliczającym się z ZUS zaoszczędzić czas i uniknąć popełnienia wielu błędów.
Generalna zasada jest następująca: płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób przekazują do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe) poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu „Płatnik”. Natomiast płatnicy rozliczający składki za nie więcej niż 5 osób mogą przekazywać dokumenty w wybranej przez siebie formie – poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu „Płatnik” albo w formie papierowej, tj. w postaci formularzy dostępnych w każdej jednostce organizacyjnej ZUS albo wydruków z aktualnej wersji programu „Płatnik”.
Przy ustalaniu, w jakiej formie należy przekazywać dokumenty do ZUS, płatnik musi wziąć pod uwagę liczbę osób, za które był zobowiązany w danym miesiącu kalendarzowym rozliczyć składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne. Zatem płatnik, który przekazywał dokumenty w formie elektronicznej, u którego zmniejszył się stan zatrudnienia i obecnie rozlicza składki za mniej niż 6 osób, ma prawo przekazywać dokumenty w formie papierowej.
Z wnioskiem do dyrektora ZUS
W uzasadnionych przypadkach ZUS może zwolnić płatnika składek rozliczającego składki za więcej niż 5 osób z obowiązku elektronicznego przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych. Decyzja taka jest wydawana przez dyrektora oddziału ZUS właściwego dla siedziby płatnika po złożeniu przez niego szczegółowo uzasadnionego wniosku. Dyrektor może upoważnić płatnika do przekazywania dokumentów w formie papierowej lub na komputerowym nośniku informacji (CD-ROM).
WARTO WIEDZIEĆ
ZUS przedłużył termin przesyłania dokumentów ubezpieczeniowych z wykorzystaniem strony http: //www.dokumenty.wroclaw.zus.pl. Płatnicy mogą zatem także po 1 sierpnia br. korzystać z tej strony internetowej. Wymieniony serwis zostanie zamkniety w późniejszym terminie, który będzie uzależniony od dynamiki przechodzenia jego użytkowników na nowy sposób przekazywania dokumentów poprzez System Dwustronnej Wymiany Informacji.
Osobiście czy pocztą
Dokumenty papierowe mogą być składane w terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS, właściwych dla siedziby płatnika (wykaz tych jednostek zamieszczony jest na stronie internetowej www.zus.pl) osobiście w stanowisku obsługi klientów lub za pośrednictwem poczty. Gdy dokumenty przesyłane są pocztą, należy użyć koperty o formacie A4 (nie można ich bowiem składać), a na kopercie należy umieścić dopisek „Dokumenty ubezpieczeniowe”. Warto pamiętać, że o terminie przekazania dokumentów wysyłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego albo data nadania – w przypadku przesyłki poleconej. Płatnicy, którzy dostarczają dokumenty (wcześniej przygotowane w programie „Płatnik”) na nośniku CD, muszą dostarczyć je do wskazanej przez dyrektora najbliższej jednostki ZUS. Pracownik ZUS wyśle zapisany na płycie zestaw dokumentów na serwer i wyda płatnikowi potwierdzenie.
Zalety elektronicznej wymiany dokumentów
O zaletach elektronicznej wymiany dokumentów między płatnikiem a ZUS wiedzą wszyscy ci, którzy tę formę stosują. Taka korespondencja z ZUS jest wygodna i bezpieczna. Przede wszystkim nie trzeba ręcznie wypisywać dokumentów albo ich drukować, co jest bardzo pracochłonne. Wypełnianie dokumentów w formie elektronicznej eliminuje też popełnianie wielu błędów, a zatem daje większą gwarancję, że na kontach płatnika i ubezpieczonego będą prawidłowe dane. Płatnicy wysyłający dokumenty poprzez teletransmisję oszczędzają też czas, który trzeba poświęcić, aby dostarczyć dokumenty do ZUS. Nie są zatem konieczne wizyty na poczcie czy w oddziałach ZUS. Elektroniczna wymiana dokumentów jest bezpieczna – dokumenty może odczytać jedynie uprawniony odbiorca i nie ma możliwości ich sfałszowania, czy wysłania w imieniu nadawcy bez jego zgody.
Biorąc pod uwagę wymienione zalety, warto, by osoby niezobowiązane do elektronicznej formy przekazywania dokumentów (rozliczające składki za nie więcej niż 5 osób) zastanowiły się nad takim ułatwieniem w pracy. Warunkiem korzystania z takiej formy przekazywania dokumentów jest posiadanie programu „Płatnik”.
Kiedy możliwa tylko forma papierowa
Każdy płatnik musi pamiętać, że dokumenty ZUS ZFA i ZUS ZPA składane w trybie zgłoszenia oraz dokument ZUS ZIPA – zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika składek, może być przekazany do ZUS tylko w formie papierowej – na formularzach według aktualnego wzoru albo na wydruku z aktualnego programu „Płatnik”.
Dokumenty rozliczeniowe
Oprócz dokumentów zgłoszeniowych płatnicy muszą też przekazywać do ZUS dokumenty rozliczeniowe. Komplet dokumentów rozliczeniowych składa się z deklaracji rozliczeniowej (ZUS DRA) i odpowiednich imiennych raportów miesięcznych za dany miesiąc kalendarzowy (ZUS RCA – raport o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach, ZUS RZA – raport o należnych składkach na ubezpieczenie zdrowotne, ZUS RSA – raport o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek).
Płatnik składek, który opłaca składki wyłącznie za siebie, przesyła jedynie deklarację rozliczeniową (ZUS DRA). Dla płatników – osób prowadzących pozarolniczą działalność, opłacających składki wyłącznie za siebie lub osoby z nimi współpracujące – ważna jest informacja, że nie muszą o­ni składać deklaracji rozliczeniowej lub imiennych raportów miesięcznych za kolejny miesiąc, gdy nie nastąpi żadna zmiana w stosunku do miesiąca poprzedniego (zwolnienie to obowiązuje także wówczas, gdy składki opłacane są od minimalnej podstawy wymiaru, a zmiana wynika ze zmiany jej wysokości).
Sankcje dla nierzetelnych płatników
Każdy płatnik składek powinien widzieć, że gdy zastosuje formę przekazania dokumentów inną niż wymagana lub też dokumenty nie będą nadawały się do ich przetworzenia przy użyciu technologii automatycznego odczytu, ZUS ich nie przyjmie, co jest równoznaczne z nieprzekazaniem dokumentów. Za niezgłaszenie wymaganych danych, niedopełnienie obowiązku przesyłania deklaracji rozliczeniowych oraz imiennych raportów miesięcznych w przewidzianym terminie oraz niezastosowanie właściwej formy do przekazywania dokumentów związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym, płatnikowi grozi grzywna do 5 tys. zł.
WARTO WIEDZIEĆ
Aktualnie obowiązującymi wersjami programu „Płatnik” są:
• 6.03.001 – po 1 sierpnia 2005 r. – wyłącznie dla płatników, którzy składają dokumenty ubezpieczeniowe w formie wydruku z programu,
• 6.03.001 B – dla płatników, którzy, korzystając z tej wersji programu, nie stwierdzili nieprawidłowości w wysyłce dokumentów w postaci elektronicznej do ZUS,
• 6.03.001 D – dla płatników, którzy zainstalowali poprawkę do programu „Płatnik” w wersji 6.03.001 B,
• 6.03.001 E – dla wszystkich płatników.
Monika Wojciechowska

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA