REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Płatnik" ułatwia prowadzenie korespondencji z ZUS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Płatnicy składek muszą przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe. Pomocnym narzędziem w wypełnianiu i przesyłaniu tych dokumentów jest program „Płatnik”, którego aktualną wersję wzbogaconą o System Dwustronnej Wymiany Informacji dołączyliśmy dzisiaj do „GP” na płycie CD. Korzystanie z tego programu pozwala osobom rozliczającym się z ZUS zaoszczędzić czas i uniknąć popełnienia wielu błędów.
Generalna zasada jest następująca: płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób przekazują do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe) poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu „Płatnik”. Natomiast płatnicy rozliczający składki za nie więcej niż 5 osób mogą przekazywać dokumenty w wybranej przez siebie formie – poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu „Płatnik” albo w formie papierowej, tj. w postaci formularzy dostępnych w każdej jednostce organizacyjnej ZUS albo wydruków z aktualnej wersji programu „Płatnik”.
Przy ustalaniu, w jakiej formie należy przekazywać dokumenty do ZUS, płatnik musi wziąć pod uwagę liczbę osób, za które był zobowiązany w danym miesiącu kalendarzowym rozliczyć składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne. Zatem płatnik, który przekazywał dokumenty w formie elektronicznej, u którego zmniejszył się stan zatrudnienia i obecnie rozlicza składki za mniej niż 6 osób, ma prawo przekazywać dokumenty w formie papierowej.
Z wnioskiem do dyrektora ZUS
W uzasadnionych przypadkach ZUS może zwolnić płatnika składek rozliczającego składki za więcej niż 5 osób z obowiązku elektronicznego przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych. Decyzja taka jest wydawana przez dyrektora oddziału ZUS właściwego dla siedziby płatnika po złożeniu przez niego szczegółowo uzasadnionego wniosku. Dyrektor może upoważnić płatnika do przekazywania dokumentów w formie papierowej lub na komputerowym nośniku informacji (CD-ROM).
WARTO WIEDZIEĆ
ZUS przedłużył termin przesyłania dokumentów ubezpieczeniowych z wykorzystaniem strony http: //www.dokumenty.wroclaw.zus.pl. Płatnicy mogą zatem także po 1 sierpnia br. korzystać z tej strony internetowej. Wymieniony serwis zostanie zamkniety w późniejszym terminie, który będzie uzależniony od dynamiki przechodzenia jego użytkowników na nowy sposób przekazywania dokumentów poprzez System Dwustronnej Wymiany Informacji.
Osobiście czy pocztą
Dokumenty papierowe mogą być składane w terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS, właściwych dla siedziby płatnika (wykaz tych jednostek zamieszczony jest na stronie internetowej www.zus.pl) osobiście w stanowisku obsługi klientów lub za pośrednictwem poczty. Gdy dokumenty przesyłane są pocztą, należy użyć koperty o formacie A4 (nie można ich bowiem składać), a na kopercie należy umieścić dopisek „Dokumenty ubezpieczeniowe”. Warto pamiętać, że o terminie przekazania dokumentów wysyłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego albo data nadania – w przypadku przesyłki poleconej. Płatnicy, którzy dostarczają dokumenty (wcześniej przygotowane w programie „Płatnik”) na nośniku CD, muszą dostarczyć je do wskazanej przez dyrektora najbliższej jednostki ZUS. Pracownik ZUS wyśle zapisany na płycie zestaw dokumentów na serwer i wyda płatnikowi potwierdzenie.
Zalety elektronicznej wymiany dokumentów
O zaletach elektronicznej wymiany dokumentów między płatnikiem a ZUS wiedzą wszyscy ci, którzy tę formę stosują. Taka korespondencja z ZUS jest wygodna i bezpieczna. Przede wszystkim nie trzeba ręcznie wypisywać dokumentów albo ich drukować, co jest bardzo pracochłonne. Wypełnianie dokumentów w formie elektronicznej eliminuje też popełnianie wielu błędów, a zatem daje większą gwarancję, że na kontach płatnika i ubezpieczonego będą prawidłowe dane. Płatnicy wysyłający dokumenty poprzez teletransmisję oszczędzają też czas, który trzeba poświęcić, aby dostarczyć dokumenty do ZUS. Nie są zatem konieczne wizyty na poczcie czy w oddziałach ZUS. Elektroniczna wymiana dokumentów jest bezpieczna – dokumenty może odczytać jedynie uprawniony odbiorca i nie ma możliwości ich sfałszowania, czy wysłania w imieniu nadawcy bez jego zgody.
Biorąc pod uwagę wymienione zalety, warto, by osoby niezobowiązane do elektronicznej formy przekazywania dokumentów (rozliczające składki za nie więcej niż 5 osób) zastanowiły się nad takim ułatwieniem w pracy. Warunkiem korzystania z takiej formy przekazywania dokumentów jest posiadanie programu „Płatnik”.
Kiedy możliwa tylko forma papierowa
Każdy płatnik musi pamiętać, że dokumenty ZUS ZFA i ZUS ZPA składane w trybie zgłoszenia oraz dokument ZUS ZIPA – zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika składek, może być przekazany do ZUS tylko w formie papierowej – na formularzach według aktualnego wzoru albo na wydruku z aktualnego programu „Płatnik”.
Dokumenty rozliczeniowe
Oprócz dokumentów zgłoszeniowych płatnicy muszą też przekazywać do ZUS dokumenty rozliczeniowe. Komplet dokumentów rozliczeniowych składa się z deklaracji rozliczeniowej (ZUS DRA) i odpowiednich imiennych raportów miesięcznych za dany miesiąc kalendarzowy (ZUS RCA – raport o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach, ZUS RZA – raport o należnych składkach na ubezpieczenie zdrowotne, ZUS RSA – raport o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek).
Płatnik składek, który opłaca składki wyłącznie za siebie, przesyła jedynie deklarację rozliczeniową (ZUS DRA). Dla płatników – osób prowadzących pozarolniczą działalność, opłacających składki wyłącznie za siebie lub osoby z nimi współpracujące – ważna jest informacja, że nie muszą o­ni składać deklaracji rozliczeniowej lub imiennych raportów miesięcznych za kolejny miesiąc, gdy nie nastąpi żadna zmiana w stosunku do miesiąca poprzedniego (zwolnienie to obowiązuje także wówczas, gdy składki opłacane są od minimalnej podstawy wymiaru, a zmiana wynika ze zmiany jej wysokości).
Sankcje dla nierzetelnych płatników
Każdy płatnik składek powinien widzieć, że gdy zastosuje formę przekazania dokumentów inną niż wymagana lub też dokumenty nie będą nadawały się do ich przetworzenia przy użyciu technologii automatycznego odczytu, ZUS ich nie przyjmie, co jest równoznaczne z nieprzekazaniem dokumentów. Za niezgłaszenie wymaganych danych, niedopełnienie obowiązku przesyłania deklaracji rozliczeniowych oraz imiennych raportów miesięcznych w przewidzianym terminie oraz niezastosowanie właściwej formy do przekazywania dokumentów związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym, płatnikowi grozi grzywna do 5 tys. zł.
WARTO WIEDZIEĆ
Aktualnie obowiązującymi wersjami programu „Płatnik” są:
• 6.03.001 – po 1 sierpnia 2005 r. – wyłącznie dla płatników, którzy składają dokumenty ubezpieczeniowe w formie wydruku z programu,
• 6.03.001 B – dla płatników, którzy, korzystając z tej wersji programu, nie stwierdzili nieprawidłowości w wysyłce dokumentów w postaci elektronicznej do ZUS,
• 6.03.001 D – dla płatników, którzy zainstalowali poprawkę do programu „Płatnik” w wersji 6.03.001 B,
• 6.03.001 E – dla wszystkich płatników.
Monika Wojciechowska

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Maj 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz maja 2025 do druku z miejscem na notatki. Maj 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Matki. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz swoje notatki.

Zmiany w ustawie o trzeźwości w 2025 r. Producenci alkoholu będą mieli trudniej [UWAGI]

Szykują się zmiany dla producentów alkoholu. Co przewiduje rządowy projekt zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a także w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych? W obronie przedsiębiorców Rzecznik MŚP zgłasza kilka ważnych uwag do projektu.

Niedziele handlowe - maj 2025

Najbliższa niedziela handlowa wypada 27 kwietnia 2025 r. Czy w maju i czerwcu również będą niedziele handlowe? Sprawdź kalendarz niedziel handlowych i niehandlowych.

Kamizelka kuloodporna i hełm dla każdego obywatela. Już wkrótce będzie można uzupełnić swój plecak ewakuacyjny. Trwają prace w sejmie

Do sejmu trafił poselski projekt zmiany ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Projekt ten, ma na celu umożliwienie dostępu do pasywnych środków ochrony osobistej, takich jak kamizelki kuloodporne oraz nowoczesne hełmy wojskowe. Zmiana ma podnieść poziom bezpieczeństwa obywateli ze względu na trwający konflikt na Ukrainie. Wnioskodawcą jest grupa posłów Konfederacji.

REKLAMA

Przy braku aktywności na rachunku bank sprawdzi w bazie PESEL, czy klient jeszcze żyje [projekt]

Rząd chce wprowadzić do Prawa bankowego obowiązek pozyskiwania przez banki informacji, czy posiadacz rachunku nadal żyje, jeśli na rachunku nie odnotowano aktywności w ciągu pięciu lat. Tak wynika z założeń projektu nowelizacji Prawa bankowego, opublikowanego 22 kwietnia w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Zakup nieruchomości w Hiszpanii: przewodnik dla kupującego [krok po kroku]. Kupować na firmę, czy prywatnie – zalety i wady obu wariantów

Hiszpania od lat swoim słonecznym klimatem, atrakcyjnymi cenami i stabilnym rynkiem nieruchomości przyciąga inwestorów z całego świata, w tym z Polski. Proces zakupu nieruchomości w Hiszpanii różni się jednak od procedur znanych w naszym kraju.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

REKLAMA

Żałoba narodowa 26 kwietnia 2025 r. a imprezy masowe, koncerty, rozgrywki sportowe i wesela. Czy można je organizować?

Żałoba narodowa 26 kwietnia 2025 r. a organizacja imprez masowych, koncertów, rozgrywek sportowych i wesel. Czy można je organizować w czasie żałoby narodowej? Co na to przepisy? Jaka jest podstawa prawna żałoby narodowej?

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

REKLAMA