REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ZUS zapłaci za błędy ustawodawcy

REKLAMA

Do 13 maja br. osoby z 30–35-letnim stażem pracy, które pod koniec 2001 r. utraciły pracę, a liczyły na zasiłki i świadczenia przedemerytalne, mogą wnieść wniosek o wznowienie sprawy przez powiatowy urząd pracy.
Anna Stykowska

17 grudnia 2001 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół (DzU nr 154, poz. 1793), która m.in. znowelizowała ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Do tego momentu w systemie ubezpieczeń społecznych istniały zarówno zasiłki, jak i świadczenia przedemerytalne. Ustawa nowelizująca zniosła zasiłki przedemerytalne i zmieniła podstawy prawne przyznawania świadczeń przedemerytalnych oraz wprowadziła przepisy przejściowe chroniące osoby, które pod rządami starej ustawy nabyły prawo do świadczeń przedemerytalnych (lub spełniły warunki do ich nabycia).
Ponieważ ww. ustawę opublikowano w Dzienniku Ustaw 29 grudnia 2001 r., natomiast weszła o­na w życie 1 stycznia 2002 r., to trzydniowy okres między opublikowaniem ustawy a wejściem jej w życie praktycznie uniemożliwił – do 31 grudnia 2001 r. ustanowiony wtedy wymóg rejestrowania się do końca grudnia 2001 r. w urzędach pracy tych wszystkich, którzy ubiegali się o zasiłki i świadczenia przedemerytalne po spełnieniu innych warunków. Wprowadzone regulacje odebrały możliwość uzyskania świadczeń na dotychczasowych zasadach przez tych bezrobotnych, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy spełniali warunki do nabycia świadczeń, lecz nie zdążyli zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy, jak również osobom, które w momencie wejścia w życie nowej ustawy pozostawały w okresie wypowiedzenia stosunku pracy, w związku z czym nie miały szansy w wymaganym terminie zarejestrować się w urzędzie.
Sejm zlikwidował zasiłki przedemerytalne, obniżył wysokość świadczeń przedemerytalnych z 90 do 80 proc. kwoty naliczonej emerytury i ograniczył je do 200 proc. zasiłku dla bezrobotnych. Dla byłych pracowników PGR ustanowiono ponadto wstecznie graniczny termin rejestracji jako bezrobotnych – 7 listopada 2001 r.
Kogo dotknęły wyłączenia
Zmiany dotknęły zwłaszcza tych bezrobotnych, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy spełniali warunki do nabycia świadczeń, lecz nie zdążyli zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy, odebrały im bowiem możliwość uzyskania świadczeń na dotychczasowych zasadach. Nowelizacja dotknęła również osoby, które w momencie wejścia w życie nowej ustawy pozostawały w okresie wypowiedzenia stosunku pracy, w związku z czym nie miały szansy w wymaganym terminie uzyskać statusu bezrobotnego.
Do końca lipca 2004 r. świadczenia przedemerytalne były przyznawane na zasadach i w wysokości wynikających z ustawy z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (DzU z 2003 r. nr 58, poz. 514 ze zm). Stąd też do dnia przejęcia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznawania i wypłaty świadczeń przedemerytalnych, co nastąpiło 1 sierpnia 2004 r., świadczenia te ustalały i wypłacały osobom zarejestrowanym powiatowe urzędy pracy, jeżeli osoby te spełniały warunki do przyznania tych świadczeń.
Wyrok Trybunału
Grupa posłów na Sejm RP, Komisja Krajowej NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Rada Powiatu Bydgoskiego, Rzecznik Praw Obywatelskich i Rada Gminy Kochanowice zaskarżyły niektóre przepisów dotyczące zasad uzyskiwania świadczeń przedemerytalnych.
W dniu 30 marca 2005 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok (sygn. K 19/02), w którym stwierdził, iż:
• art. 3 pkt 14 lit f) ustawy nowelizującej z 17 grudnia 2001 r., ustalający nowe brzmienie art. 37k ust. 9 ustawy z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w części w jakiej zawiera zwrot „w dniu 7 listopada 2001 r.” uzależniający prawo do świadczenia przedemerytalnego pracowników byłych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej od posiadania w tym dniu statusu bezrobotnego,
• art. 11 ust. 2 tejże ustawy nowelizującej, w części zawierającej zwrot: „zarejestrowały się w powiatowym urzędzie pracy i”, który wyłącza możliwość nabycie prawa do świadczenia na dotychczasowych zasadach przez osoby, które przed dniem wejścia w życie ustawy spełniły warunki do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego, lecz nie zarejestrowały się w powiatowym urzędzie pracy,
są niezgodne z art. 2 konstytucji (zasadą demokratycznego państwa prawa), narusza bowiem zasadę ochrony praw nabytych oraz zasadę lex retro non agit (niedziałania prawa wstecz).
Skutki orzeczenia
W przypadku stwierdzenia przez Trybunał Konstytucyjny niezgodności przepisu z konstytucją poszkodowani mają prawo do wniesienia wniosku o wznowienie sprawy przez ZUS lub inny organ rentowy w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK – tj. od dnia opublikowania go w Dzienniku Ustaw. Nastąpiło to 12 kwietnia 2005 r. – DzU nr 41, poz. 401.
ważne
Tylko do 13 maja osoby, które w końcu 2001 r. utraciły pracę, a w związku ze zmianą przepisów nie mogły uzyskać prawa do zasiłku i świadczenia przedemerytalne, mogą wnieść wniosek o wznowienie sprawy do powiatowego urzędu pracy.
W przypadku bowiem ustalenia po dniu wejścia w życie nowelizacji prawa do świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, na podstawie przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, powiatowe urzędy pracy po dokonaniu wypłaty świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych za okres do dnia przejęcia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznawania i wypłaty świadczeń przedemerytalnych niezwłocznie przekażą ZUS informację i dokumentację, dotyczącą tych świadczeń (art. 30 pkt 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych – DzU nr 120, poz. 1252).
W lepszej sytuacji są poszkodowani, którzy wystąpili w tamtym okresie do sądu w celu dochodzenia swoich racji. Termin na złożenie wniosku w takim wypadku przedłuża się do trzech miesięcy od wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (art. 4011 oraz 407 § 2 k.p.c.).
ważne
W takim przypadku skargę o wznowienie wnosi się w terminie do 13 lipca 2005 r. do sądu, w którym była rozpatrywana sprawa.
Uchybienie terminowi
W sytuacji gdy z uzasadnionych przyczyn zarówno w przypadku pierwszego, jak i drugiego z ww. terminów (tj. 13 maja i 13 lipca) poszkodowany niedotrzymał terminu na wniesienie wniosku, pozostaje jeszcze możliwość wystąpienia o jego przywrócenie.


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA