REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nierzetelni płatnicy muszą zapłacić

REKLAMA

Reforma emerytalna spowodowała, że wysokość przyszłych świadczeń emerytalnych osób ubezpieczonych zależy od kwoty składek zgromadzonych na koncie. Z tego powodu pracownicy powinni sprawdzać, czy płatnicy terminowo płacą składki na ubezpieczenie. Ustawodawca wyposażył również ZUS w odpowiednie narzędzia kontroli płatników.
Proces poboru należności z tytułu składek stanowi przedmiot szczególnej uwagi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. ZUS na podstawie art. 68 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.) jest uprawniony do przeprowadzania kontroli płatników składek. Zgodnie z art. 86 tej ustawy kontrola obejmuje:
• zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych,
• prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek oraz innych składek i wpłat, do których pobierania zobowiązany jest Zakład,
• ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu,
• prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe,
• wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych,
• dokonywanie oględzin składników majątku płatników składek zalegających z opłatą należności z tytułu składek.
Natomiast na podstawie odrębnych ustaw ZUS kontroluje:
• składki na ubezpieczenia zdrowotne (art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; Dz.U. nr 210, poz. 2135, w związku z art. 32 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych),
• świadczenia rodzinne (art. 54 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych; Dz.U. nr 228, poz. 2255 z późn. zm.).
Najpierw upomnienie
W przypadku nieuregulowania przez płatnika należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Zakład zobligowany jest do niezwłocznego podejmowania działań zmierzających do przymusowego wyegzekwowania tych należności. Zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wszystkie należności z tytułu składek, tj. składki, odsetki za zwłokę, koszty upomnienia i opłata dodatkowa, podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub egzekucji sądowej.
Jednak wszczęcie postępowania egzekucyjnego, którego celem jest doprowadzenie do realizacji przez zobowiązanego jego ustawowego obowiązku, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 110, poz. 986 z późn. zm.), musi być poprzedzone doręczeniem dłużnikowi upomnienia wzywającego go do bezzwłocznego uregulowania przedmiotowego zadłużenia. Upomnienie to zawiera pouczenie, że nieuregulowanie należności spowoduje skierowanie należności na drogę postępowania egzekucyjnego.
Organy egzekucyjne
Jeżeli dłużnik nie ureguluje zadłużenia, ZUS wdraża postępowanie egzekucyjne na podstawie wystawionego przez siebie administracyjnego tytułu wykonawczego. Prowadzącym postępowanie egzekucyjne na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, administracyjnym organem egzekucyjnym jest dyrektor oddziału ZUS (ma o­n status organu egzekucyjnego, a tym samym uprawnienia do stosowania środków egzekucyjnych, ale w ograniczonym zakresie) oraz właściwy miejscowo naczelnik urzędu skarbowego.
Dyrektor oddziału ZUS działający jako organ egzekucyjny ma uprawnienia do prowadzenia egzekucji wyłącznie z następujących środków:
• wynagrodzenia za pracę,
• świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
• renty socjalnej,
• wierzytelności pieniężnych,
• rachunków bankowych.
Na podstawie par. 6 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. nr 137, poz. 1541 z późn. zm.), wierzyciel będący jednocześnie organem egzekucyjnym bezzwłocznie stosuje środek egzekucyjny we własnym zakresie. Zatem dyrektor oddziału w ramach egzekucji własnej w pierwszej kolejności dochodzi należności w tym trybie.
Jednak gdy wierzycielowi będącemu jednocześnie organem egzekucyjnym nie jest znany znajdujący się na terenie jego działania majątek zobowiązanego, z którego można prowadzić egzekucję, wierzyciel ten kieruje tytuł wykonawczy do naczelnika urzędu skarbowego będącego organem egzekucyjnym uprawnionym do dochodzenia tego samego rodzaju należności pieniężnych, na którego terenie znajduje się majątek zobowiązanego. W takim przypadku wierzyciel nie podejmuje działań egzekucyjnych we własnym zakresie i przekazuje do naczelnika urzędu skarbowego tytuł wykonawczy na analogicznych zasadach jak wierzyciel niebędący jednocześnie organem egzekucyjnym.
Ponadto, gdy dojdzie do całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji własnej prowadzonej przez Zakład lub zbiegu egzekucji administracyjnej do tej samej rzeczy lub prawa majątkowego, prowadzonej przez dyrektora oddziału ZUS i naczelnika urzędu skarbowego, egzekucję własną prowadzoną przez dyrektora oddziału łącznie przejmuje naczelnik urzędu skarbowego. Natomiast w przypadku zbiegu egzekucji administracyjnej i sądowej, postępowanie egzekucyjne zostaje wstrzymane do czasu wyznaczenia przez sąd wspólnego organu egzekucyjnego, który będzie zobowiązany do łącznego prowadzenia egzekucji.
Efekty kontroli
ZUS sukcesywnie i w coraz szerszym zakresie podejmuje działania egzekucyjne i dyscyplinujące wobec płatników składek uchylających się od obowiązku uregulowania należnych składek. Egzekucja własna jest bowiem najbardziej efektywnym i skutecznym narzędziem przymusowego dochodzenia należności z tytułu składek.
Kontrola płatników składek w końcowym efekcie pełni funkcje wspomagające w zakresie ustalania stanu należności i zobowiązań poszczególnych funduszy oraz rozliczeń w zakresie składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz chroni słuszny interes ubezpieczonego.
Innym efektem działań kon-trolnych jest porządkowanie danych w zakresie identyfikacji płatników i ubezpieczonych bezpośrednio u płatnika składek, co w konsekwencji porządkuje i przyspiesza stan przetwarzania zasobów KSI.
Bożena Wiktorowska
MPS WYJAŚNIA
Kontrola płatników
Kontrole płatników składek zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli płatników składek (Dz.U. nr 164, poz. 1165) powinny być przeprowadzane z częstotliwością umożliwiającą dochodzenie należności z tytułu składek i wypłaconych świadczeń. Do 31 grudnia 2002 r. okres przedawnienia w dochodzeniu należnych składek na ubezpieczenia społeczne wynosił 5 lat, a od 1 stycznia 2003 r. w związku ze zmianą ustawy wynosi 10 lat. Bez zmiany pozostał 3-letni okres, za który można żądać zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.
Powyższe unormowania prawne wskazują, iż działania kontrolne Zakładu powinny być prowadzone w sposób planowy. Kontrole planowe zwane również okresowymi obejmują z reguły pełny zakres obowiązków płatnika. Poza planowanymi pełnozakresowymi kontrolami okresowymi prowadzone są, w miarę bieżących potrzeb Zakładu, pozaplanowe kontrole doraźne dotyczące określonych spraw, w tym dokonywania oględzin składników majątku lub wynikające ze skarg i wniosków płatników składek, ubezpieczonych bądź z urzędu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, kontrolę wykonywania zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych przez płatników składek przeprowadzają inspektorzy kontroli Zakładu.
Ustalenia kontroli opisywane są w protokole kontroli, w którym ujęte są wyniki kontroli. Wyniki kontroli możemy podzielić na wyniki rodzące skutki finansowe oraz niepowodujące skutków finansowych. Wyniki rodzące skutki finansowe obejmują:
• zaniżanie składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne w stosunku do składki należnej (tzw. przypis składek),
• zawyżanie składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne w stosunku do składki należnej (tzw. odpis składek),
• nadpłaty i niedopłaty świadczeń finansowanych z FUS i budżetu państwa,
• różnice w rozliczaniu świadczeń dotyczące kwot wypłacanych zasiłków oraz zasiłków finansowanych z budżetu państwa, podlegających rozliczeniu w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne oraz kwot wynagrodzeń z tytułu niezdolności do pracy,
• kwoty ściągnięte w drodze egzekucji będące następstwem oględzin składników majątku płatników składek będących dłużnikami,
• odsetki za zwłokę od nieopłaconych w terminie składek,
• dodatkowe opłaty od nieopłaconych składek lub opłaconych w zaniżonej wysokości.
Natomiast wyniki niepowodujące skutków finansowych mogą dotyczyć:
• zgłaszania lub wyłączania osób z ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego,
• błędów w dokumentach zgłoszeniowych ubezpieczonych i płatników składek,
• błędów w dokumentach rozliczeniowych w zakresie identyfikacji.
Ustalenia kontrolne ujęte w protokole kontroli dają podstawę do oceny działalności płatnika składek i w konsekwencji mogą stanowić podstawę do wydania decyzji w zakresie i trybie określonym w art. 83 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Decyzje wydaje się w przypadkach, gdy płatnik składek nie zgadza się z ustaleniami kontroli zawartymi w protokole kontroli lub nie składa dokumentów korygujących po kontroli.
BW
Na podstawie materiałów informacyjnych przygotowanych przez MPS dla Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw 2025 [LUTY]

GUS podał dane na luty 2025 r. Ile wynosi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw? Jakie było zatrudnienie w lutym? O ile wzrosło od ubiegłego roku?

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Bezpłatna konferencja: Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości - korzyści i wyzwania dla wierzycieli

Już 26 marca w Warszawie odbędzie się bezpłatna konferencja Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości - korzyści i wyzwania dla wierzycieli, której inicjatorem i opiekunem merytorycznym jest Kancelaria Maciej Panfil i Partnerzy. Wydarzenie zgromadzi około 100 uczestników, w tym przedstawicieli biznesu, ekspertów ze środowiska prawniczego, sektora technologicznego oraz reprezentantów instytucji publicznych.

Koszt pracodawcy 2025 – 5000 zł netto [Wyliczenia]

Jaki jest koszt pracodawcy przy zatrudnieniu na 5000 zł netto? Od umowy o pracę odprowadza się składki ZUS, składkę zdrowotną i podatek dochodowy. Część z nich odprowadzana jest z wynagrodzenia brutto pracownika, a część dodatkowo płaci pracodawca. Jak to obliczyć?

REKLAMA

88-latek oszukany na blisko 1,2 mln zł

Kolejna ofiara oszustwa, tym razem na Podlasiu. 88-latek stracił łącznie blisko 1,2 mln zł, bo uwierzył w szybki zysk z inwestycji. Pieniądze przekazywał w reklamówkach.

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Kolejna uchwała SN w sprawie nauczycieli. Po raz kolejny korzystna - nie ma wątpliwości, że należą się pieniądze

Skoro nauczyciel został uniewinniony, to trzeba wypłacić mu należne wynagrodzenie za okres zawieszenia. To wynagrodzenie to nie tylko wynagrodzenie zasadnicze. Sąd Najwyższy w krótkim czasie podjął kolejną uchwałę w sprawie nauczycieli i podkreślił jej wagę i doniosłość.

Tracą 1000 zł miesiąc w miesiąc na emeryturze. Tak to jest jak ZUS nie poinformował o przepisach [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. daje prawo do dużych pieniędzy emerytom, którym ZUS nawet przez 12 lat (w okresie od 2013 r. w zależności od daty przejścia na emeryturę) pomniejszał miesiąc w miesiąc. Niestety daje wyrok daje prawo do podwyżki emerytury o 1000 zł (średnio) i wyrównania około 60 000 zł (średnio). Za co? Za pomniejszenie emerytury powszechnej o środki wypłacone na emeryturze powszechnej (65 lat i 60 lat). TK wziął pod swoją ochronę tylko osoby, które były na wcześniejszej emeryturze przed 2013 r. Jeżeli ktoś znalazł się na wcześniejszej emeryturze np. w 2013 r. w 2014 r., to nie podlega ochronie TK. Gdzie jest więc problem? Gdzie jest temat? Emeryci powinni otrzymać informację, że przejście na wcześniejszą emeryturę np. w 2014 r. nie opłaca się emerytowi. W artykule dwie historie, gdzie strata wynosi 1000 zł miesięcznie. Miesiąc w miesiąc.

Osoby, które znalazły się

REKLAMA

8613,14 zł miesięcznie! Pensje rosną, ale rynek pracy zaczyna hamować

Średnia pensja w firmach wzrosła o 7,9% i wyniosła w lutym 8613,13 zł brutto. To dobra wiadomość, ale jednocześnie zatrudnienie spada, a presja na podwyżki słabnie. Czy to koniec ery szybkiego wzrostu wynagrodzeń? Eksperci ostrzegają: rynek pracy może czekać trudny zwrot!

Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

REKLAMA