REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adresatem zawsze pracodawca

REKLAMA

Uczestnicy pracowniczych programów emerytalnych wszystkie oświadczenia woli dotyczące tego programu składają pracodawcy prowadzącemu PPE. Zasada ta obowiązuje także po ustaniu zatrudnienia danej osoby u pracodawcy prowadzącego program.

W trakcie funkcjonowania pracowniczego programu emerytalnego (PPE) często zdarzają się sytuacje, gdy uczestnicy składają różnorodne oświadczenia woli w sprawach programu. W zależności od formy PPE dokładna lista możliwych do złożenia przez uczestnika oświadczeń może się nieco różnić, jednakże we wszystkich PPE istnieje pewien katalog standardowych sytuacji wynikających z przepisów ustawy o PPE.
Oświadczenia woli związane z PPE
Składane przez uczestników PPE oświadczenia woli można podzielić na cztery zasadnicze grupy. Pierwsza z nich ma charakter administracyjny i dotyczy przede wszystkim danych osobowych uczestnika programu, czyli przede wszystkim takich informacji na jego temat, jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji, a także numer PESEL oraz NIP uczestnika. Druga grupa to oświadczenia woli, które co do zasady wywołują skutki związane z uczestnictwem w PPE jedynie na poziomie pracodawcy, czyli jest to przykładowo przystąpienie do PPE, wypowiedzenie udziału w programie, zmiana wysokości składki dodatkowej czy zmiana alokacji wpłacanych składek (czyli podziału wpłacanych środków między wybrane fundusze – jeśli w ramach danego PPE możliwe jest oszczędzanie w ramach więcej niż jednego funduszu. Wszystkie te działania zwykle nie wymagają niezwłocznego powiadomienia podmiotu zarządzającego programem. Trzecia grupa to oświadczenia woli, w wyniku których dochodzi do zmian w zakresie środków zgromadzonych w programie, czyli w przypadku konwersji środków z jednego funduszu do innego, sytuacji wypłaty, wypłaty transferowej czy zwrotu. Ostatnia grupa, związana po części z pierwszą, to grupa oświadczeń woli związanych z sytuacją śmierci uczestnika PPE, a więc wskazanie osób uposażonych, którym przypadną środki w wyniku śmierci uczestnika, a także wnioski tych osób o wypłatę lub wypłatę transferową.
Z przedstawionego wyliczenia wynika więc, że lista różnego rodzaju działań, które może podjąć uczestnik PPE na podstawie samych zapisów ustawy, jest już dosyć długa. Praktyka pokazuje jednakże, że możliwe są również inne oświadczenia woli składane przez uczestników w trakcie funkcjonowania PPE. Są to na przykład reklamacje dotyczące zarówno wysokości i terminów naliczenia składek do PPE przez pracodawców, jak i reklamacje związane z zarządzaniem środkami zgromadzonymi w ramach PPE przez podmiot zarządzający.
Oświadczenia są zawsze składane pracodawcy
Zgodnie z treścią art. 20 ustawy o PPE w sprawach dotyczących programu uczestnik składa pisemne oświadczenie woli pracodawcy lub za jego pośrednictwem. Co do zasady dotyczy to wszystkich oświadczeń związanych z uczestnictwem w PPE. Prawie wszystkie oświadczenia złożone przez uczestników pracodawca przekazuje następnie podmiotowi zarządzającemu. Prawie, bo z uwagi na ich treść i charakter pracodawca nie ma obowiązku przekazywania wszystkich oświadczeń podmiotowi zarządzającemu. Przykładowo zmiana wysokości składki dodatkowej jest co do zasady kwestią neutralną dla podmiotu zarządzającego, podobnie zwykle bywa w przypadku zmiany alokacji. Jednakże w większości przypadków, otrzymanie przez podmiot zarządzający oświadczenia woli złożonego przez uczestnika pracodawcy jest kluczowe dla poprawnego funkcjonowania PPE. Na przykład przeniesienie środków między funduszami (konwersja) dokonywane jest przez podmiot zarządzający (np. zakład ubezpieczeń) dopiero po otrzymaniu dyspozycji (oświadczenia woli) uczestnika.
WARTO WIEDZIEĆ
Uczestnik pracowniczego programu emerytalnego obowiązany jest informować pracodawcę o każdorazowej zmianie adresu do korespondencji, a także takich danych jak pierwsze imię, nazwisko, numer NIP i numer PESEL albo w przypadku obcokrajowców numer paszportu. Obowiązek ten dotyczy wszystkich uczestników PPE, a więc zarówno aktualnych, jak i byłych pracowników. Pracodawca nie ma obowiązku prowadzić poszukiwań osoby, która nie dopełniła swoich obowiązków informacyjnych.
Po stronie pracodawcy leży obowiązek przekazania oświadczenia woli złożonego mu przez uczestnika do podmiotu zarządzającego. W przypadku gdy pracodawca nie wywiąże się z tego obowiązku lub też wywiąże się niezgodnie z zapisami umowy zakładowej (np. z opóźnieniem) po stronie uczestnika powstanie roszczenie o naprawienie szkody wynikłej z takiego działania (lub jego braku) pracodawcy. W praktyce niektórzy pracodawcy, prowadząc pracownicze programy emerytalne, wydają się nie dostrzegać potencjalnej odpowiedzialności po ich stronie związanej z niedotrzymaniem swoich zobowiązań związanych z terminowym przekazywaniem oświadczeń woli uczestników podmiotom zarządzającym.
Gdy uczestnik jest już byłym pracownikiem
Wspomniana powyżej, określona w art. 20 ust. 1 ustawy o PPE, zasada składania przez uczestnika wszystkich oświadczeń woli pracodawcy lub za jego pośrednictwem dotyczy wszystkich uczestników PPE. A więc zarówno uczestników będących jednocześnie pracownikami pracodawcy prowadzącego PPE, jak i byłych pracowników. Wynika to wprost z treści art. 20 ust. 3 ustawy o PPE. To bardzo ważny przepis, którego znaczenie będzie doceniane przez pracodawców dopiero po latach funkcjonowania PPE w danej firmie. W pewnym uproszeniu można przyjąć, iż w przypadku pracodawcy, u którego w firmie roczna rotacja pracowników wynosi około 5 proc., po kilkunastu latach funkcjonowania PPE liczba uczestników programu będących jednocześnie pracownikami tego pracodawcy będzie porównywalna z liczbą uczestników będących byłymi już pracownikami. Zasadą wynikającą z ustawy o PPE jest związanie programu z pracodawcą, a nie podmiotem zarządzającym. Tak bowiem forma, jak też podmiot zarządzający danym programem mogą się zmieniać na przestrzeni wielu lat jego funkcjonowania w danej firmie.
Gdy dotychczasowy pracodawca nie istnieje
Od zasady, że uczestnicy PPE co do zasady nie składają żadnych oświadczeń woli bezpośrednio do podmiotu zarządzającego, a ich pośrednikiem jest zawsze pracodawca, są jednak wyjątki związane z upadłością oraz czasami likwidacją pracodawcy. Ustawa o PPE stanowi bowiem, iż w przypadku połączenia, podziału, zbycia zakładu pracy w całości albo jego zorganizowanej części, uczestnik składa oświadczenia woli za pośrednictwem nowego pracodawcy. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku likwidacji zakładu pracy. Wówczas uczestnik składa oświadczenia woli za pośrednictwem likwidatora, a po zakończeniu likwidacji bezpośrednio zarządzającemu.
Natomiast w przypadku upadłości pracodawcy prowadzącego PPE uczestnik składa oświadczenia woli bezpośrednio zarządzającemu. Syndyk masy upadłościowej jest obowiązany do powiadomienia uczestników programu o sposobie składania oświadczenia woli w sprawach dotyczących programu w związku z upadłością pracodawcy w terminie 45 dni od dnia ogłoszenia upadłości. Można przyjąć, iż w praktyce oświadczenia woli byłych pracowników będą dotyczyły zadysponowania środkami zgromadzonymi w PPE.
Marcin Wojewódka
Autor jest radcą prawnym

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2004 r. nr 116, poz. 1207).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA