REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy tymczasowi - zasiłki chorobowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wysoki poziom bezrobocia w naszym kraju sprawił, że coraz rzadziej zawierane są korzystne dla pracownika umowy na czas nieokreślony. Przeważają umowy na czas określony lub na czas wykonywania określonej pracy. Jedną z powszechniejszych form zatrudnienia stała się tzw. praca tymczasowa.
Andrzej Wars
Podmiotami, które prowadzą usługi w ww. zakresie, są agencje pracy tymczasowej. Zgodnie z art. 18 ust. 7 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU nr 99, poz. 1001 ze zm.) agencje pracy tymczasowej kierują pracowników do pracodawcy użytkownika, tj. jednostki organizacyjnej, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, które zatrudniają lub mają zamiar zatrudnić co najmniej jednego pracownika.
Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją tymczasową oraz zasady kierowania tych pracowników do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracownika użytkownika określa ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.).
Stosownie do art. 7 ww. ustawy agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych na podstawie umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Stąd też najczęściej są to umowy o pracę zawarte na krótki okres, np. od poniedziałku do piątku (lub soboty).
Pracownicy tymczasowi podlegają ubezpieczeniom społecznym, w tym ubezpieczeniu chorobowemu, na zasadach ogólnych określonych w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.) przewidzianych dla pracowników.
Prawo do wynagrodzenia za czas choroby
Na podstawie art. 92 Kodeksu pracy pracownikowi tymczasowemu za czas niezdolności do pracy wskutek choroby przysługuje stosowne wynagrodzenie. Jeżeli niezdolność pracownika tymczasowego do pracy z powodu choroby trwa dłużej niż 33 dni w ciągu roku kalendarzowego, to przysługuje mu zasiłek chorobowy na zasadach określonych w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU nr 60, poz. 636 ze zm.).
Okres wyczekiwania
Pracownik tymczasowy nabywa prawo do zasiłku chorobowego po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego, do którego wlicza się poprzednie okresy ubezpieczenia. Warunkiem jest, aby przerwa między nimi nie przekroczyła 30 dni lub była spowodowana:
• urlopem wychowawczym,
• urlopem bezpłatnym,
• odbywaniem czynnej służby wojskowej przez żołnierza niezawodowego.
Zasiłek chorobowy przysługuje również osobie, która stała się niezdolna do pracy po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego, jeżeli niezdolność do pracy trwała bez przerwy co najmniej 30 dni i powstała:
• nie później niż w ciągu 14 dni od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego;
• nie później niż w ciągu 3 miesięcy od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego – w razie choroby zakaźnej, której okres wylęgania jest dłuższy niż 14 dni, lub innej choroby, której objawy chorobowe ujawniają się po okresie dłuższym niż 14 dni od początku choroby.
przykłady
Pracownica tymczasowa była zatrudniona w agencji pracy tymczasowej w dniach od 25 do 29 października 2004 r., a następnie od 2 do 5 listopada 2004 r. W dniu 4 listopada 2004 r. zachorowała.
Pracownica ta nie będzie uprawniona do zasiłku chorobowego, bowiem zsumowany okres ubezpieczenia chorobowego wyniósł mniej niż 30 dni.
Pracownik tymczasowy w każdym tygodniu sierpnia i września 2004 r. był zatrudniony od poniedziałku do piątku. Ostatnia z tych umów była zawarta na okres od 20 do 25 września 2004 r.
W dniach od 5 do 12 października 2004 r. był o­n niezdolny do pracy z powodu choroby.
Pracownik ten jest uprawniony do zasiłku chorobowego za w.w. okres absencji, gdyż powstała o­na nie później niż w ciągu 14 dni od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego.
Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego
Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego oraz pozostałych świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa mają zastosowanie przepisy rozdziału 8 (art. 36–47) ustawy z 25 czerwca 1999 r.
W myśl art. 36 tejże ustawy podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego pracownikowi tymczasowemu stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone odpowiednio za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy.
Jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem okresu, o którym mowa wyżej, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie za pełne miesiące kalendarzowe ubezpieczenia. Jeśli niezdolność do pracy powstała w pierwszym kalendarzowym miesiącu ubezpieczenia, podstawę wymiaru zasiłku ustala się na podstawie wynagrodzenia za ten miesiąc.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczenia w razie choroby i macierzyństwa przysługującego pracownikowi zatrudnionemu bez przerwy u tego samego pracodawcy na podstawie kolejno po sobie następujących umów o pracę uwzględnia się wynagrodzenie otrzymane z tytułu tych umów.
Nie traktuje się jako przerwy w ubezpieczeniu chorobowym przerwy przypadającej na dzień ustawowo wolny od pracy.
przykład
Pracownica była zatrudniona w agencji pracy tymczasowej w okresach: od 27 września do 2 października 2004 r. (z wynagrodzeniem w wysokości 400 zł, w tym za okres od 1 do 2 października 2004 r. w wysokości 133,34 zł), od 4 do 9 października 2004 r. (400 zł), od 11 do 16 października 2004 r. (400 zł), od 18 do 23 października 2004 r. (400 zł), od 25 do 30 października 2004 r. (400 zł), od 2 do 6 listopada 2004 r. (200 zł), od 8 do 10 listopada 2004 r. (200 zł). 9 listopada 2004 r. stała się o­na niezdolna do pracy z powodu choroby. Jest o­na uprawniona do zasiłku chorobowego od tego dnia, gdyż podlega ubezpieczeniu chorobowemu dłużej niż 30 dni.
Łączne wynagrodzenie za październik miesiąc poprzedzający miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy z powodu choroby, wynosiło 1733,34 zł.
To wynagrodzenie (po pomniejszeniu o 18,71% – 1409,03 zł) stanowi podstawę wymiaru zasiłku.
Pracodawcą pracownika tymczasowego jest agencja pracy tymczasowej. Umowa o pracę zawarta między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym określa między innymi okres wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika oraz warunki zatrudnienia, w szczególności wynagrodzenie za pracę. A zatem przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń przysługujących pracownikowi tymczasowemu, wykonującemu pracę na podstawie kolejno po sobie następujących umów o pracę zawartych z tą samą agencją nawet na rzecz różnych pracodawców użytkowników, wynagrodzenie wypłacone z tytułu tych umów powinno podlegać sumowaniu, jeżeli zatrudnienie było wykonywane bez przerwy lub z przerwą w ubezpieczeniu przypadającą na dni ustawowo wolne od pracy. Jeżeli praca jest wykonywana na rzecz różnych pracodawców użytkowników i zasady wynagradzania z tytułu każdej umowy o pracę są różne (różne mogą być składniki wynagrodzenia, zasady ich wypłaty), w przypadku konieczności uzupełnienia wynagrodzenia, uzupełnieniu podlega odrębnie wynagrodzenie z tytułu każdej z umów.
Uzupełnianie podstawy wymiaru
Jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi wynagrodzenie, które ubezpieczony będący pracownikiem osiągnąłby, gdyby pracował pełny miesiąc kalendarzowy (art. 37 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r.)
W przypadku gdy pracownik tymczasowy zachorował w pierwszym miesiącu pracy, a okres, na jaki została zawarta umowa o pracę, był krótszy niż 1 miesiąc kalendarzowy, to – ze względu na specyfikę pracy w agencji pracy tymczasowej – nie powinno mieć miejsca uzupełnianie wynagrodzenia do pełnego, jakie pracownik otrzymałby, gdyby pracował cały miesiąc kalendarzowy. W tym przypadku wynagrodzenie powinno być uzupełniane do okresu, na który została zawarta umowa, z tytułu której powstało prawo do zasiłku z uwzględnieniem kolejno po sobie następujących umów o pracę.
Jeżeli pracownik tymczasowy został zatrudniony w trakcie miesiąca kalendarzowego i stał się niezdolny do pracy z powodu choroby w drugim miesiącu zatrudnienia, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego należy ustalić na podstawie wynagrodzenia za miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy (drugi miesiąc zatrudnienia), po uzupełnieniu do kwoty, którą pracownik otrzymałby, gdyby nie chorował w tym miesiącu (tj. po uzupełnieniu do kwoty, którą otrzymałby za dni trwania umowy o pracę w tym miesiącu).
Gwarancja najniższej podstawy wymiaru zasiłku
Gwarancja najniższej podstawy wymiaru zasiłku chorobowego zawarta w art. 45 ustawy z 25 czerwca 1999 r. powinna być ustalona odpowiednio do wymiaru czasu pracy pracownika tymczasowego określonego w umowie o pracę oraz odpowiednio do okresu trwania umowy o pracę w danym miesiącu, jeżeli umowa trwała krócej niż miesiąc kalendarzowy.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 9 września 2003 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2004 r. (DzU nr 167, poz. 1623) od 1 stycznia 2005 r. minimalne wynagrodzenie za pracę ustalono w wysokości 849 zł.
W związku z tym podstawa wymiaru zasiłków w razie choroby i macierzyństwa przysługujących pracownikom z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy za okres od 1 stycznia 2005 r. zgodnie z ww. art. 45, w związku z art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.) nie może być niższa niż:
• 552,12 zł – w pierwszym roku ubezpieczenia, tj. 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia (od 1 stycznia 2005 r. – 679,20 zł) po odliczeniu 18,71% tych kwot,
• 621,14 zł – w drugim roku ubezpieczenia, tj. 90% wysokości minimalnego wynagrodzenia (od 1 stycznia 2005 r. – 764,10 zł) po odliczeniu 18,71% tych kwot,
• 690,15 zł – w trzecim roku ubezpieczenia i w latach następnych, tj. 100% wysokości minimalnego wynagrodzenia (od 1 stycznia 2004 r. – 849 zł) po odliczeniu 18,71% tych kwot.
Minimalna podstawa wymiaru zasiłku powinna być ustalona na miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy w następujący sposób:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

gdzie:
Z – minimalna podstawa wymiaru zasiłku,
m – kwota minimalnego wynagrodzenia,
r – liczba dni roboczych w miesiącu, w którym powstała niezdolnośc do pracy,
U – liczba dni roboczych trwania umowy (umów), z tytułu której powstało prawo do zasiłku.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary nawet do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

REKLAMA