REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady ustalania prawa do świadczenia rehabilitacyjnego po zmianie przepisów?

REKLAMA

Zmiany w ustawie zasiłkowej, które weszły w życie 8 lutego 2005 r., w sposób znaczący zmieniły zasady ustalania wysokości świadczenia rehabilitacyjnego. Do celów obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego przyjmuje się podstawę wymiaru zasiłku chorobowego po waloryzacji według zasad określonych w ustawie. Natomiast podstawa wymiaru zasiłku chorobowego nie podlega waloryzacji w przypadku, gdy niezdolność do pracy jest spowodowana gruźlicą i okres zasiłkowy wynosi 270 dni.
W grudniu 2004 r. decyzją ZUS przyznano naszemu pracownikowi prawo do świadczenia rehabilitacyjnego na okres 12 miesięcy. Na podstawie tej decyzji wypłacamy mu to świadczenie w wysokości 75% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. Czy w związku ze zmianą przepisów zmieniają się nasze obowiązki w stosunku do tego pracownika?
W opisanym przypadku nie zmieniają się obowiązki pracodawcy wobec pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne. Pracodawca nadal powinien wypłacać pracownikowi świadczenie w wysokości 75% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.
Świadczenie rehabilitacyjne, do którego prawo powstało przed wejściem w życie przepisów nowej ustawy, tzn. przed 8 lutego 2005 r., przysługuje w dotychczasowej wysokości, tj. 75%.

WAŻNE!
Wysokość świadczenia nie zostanie podwyższona z 75% do 90% podstawy wymiaru w okresie pierwszych trzech miesięcy.
W tej sytuacji wobec pracownika ma zastosowanie zasada praw nabytych, ponieważ prawo do świadczenia nabył w grudniu 2004 r., tj. gdy obowiązywały inne uregulowania.
Świadczenie rehabilitacyjne ustala się na okres niezbędny do przywrócenia zdolności do pracy, nie dłużej jednak niż na 12 miesięcy.
WAŻNE!
Świadczenie rehabilitacyjne nie przysługuje osobie uprawnionej do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, zasiłku dla bezrobotnych, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego oraz do urlopu dla poratowania zdrowia, udzielonego na podstawie odrębnych przepisów.
Nasz zakład pracy będzie wypłacał pracownikowi świadczenie rehabilitacyjne. Pracownik ma przyznane prawo do niego od 10 lutego do 10 maja 2005 r., tj. na okres 3 miesięcy. W jakiej wysokości należy wypłacać to świadczenie, jeżeli niezdolność pracownika do pracy powstała w wyniku wypadku w drodze do pracy?
Pracownikowi temu przysługuje świadczenie rehabilitacyjne w wysokości 90% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. W takiej wysokości wypłacane jest przez okres pierwszych 3 miesięcy pobierania świadczenia rehabilitacyjnego.
Nowelizacja zmieniła wysokość świadczenia rehabilitacyjnego, które od 8 lutego 2005 r. wynosi:
• 90% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przez okres pierwszych trzech miesięcy,
• 75% tej podstawy przez pozostały okres,
• 100% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, jeżeli niezdolność do pracy przypada w okresie ciąży.
Gdy niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy, świadczenie rehabilitacyjne, do którego prawo powstało po 7 lutego 2005 r., będzie wypłacane w wysokości 90% za pierwsze trzy miesiące i 75% podstawy wymiaru za kolejne.

WAŻNE!
Nie zmieniła się wysokość świadczenia rehabilitacyjnego z tytułu niezdolności do pracy powstałej w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Okoliczności te nadal uprawniają do pobierania świadczenia w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.
W jakiej wysokości należy wypłacać świadczenie rehabilitacyjne pracownikowi, który do 7 lutego 2005 r. pobierał to świadczenie przez 2 miesiące, a od 8 lutego 2005 r. przyznano mu je na kolejny okres, tym razem 4-miesięczny?
W opisanym przypadku należy wypłacać pracownikowi świadczenie rehabilitacyjne w wysokości 75% podstawy wymiaru chorobowego.
Jeśli prawo do świadczenia rehabilitacyjnego powstało przed wejściem w życie nowych przepisów, a po wejściu w życie ustawy przyznano świadczenie na kolejny okres, świadczenie rehabilitacyjne przysługuje w dotychczasowej wysokości za cały nieprzerwany okres.
Pracownik z powodu wypadku w drodze do pracy pobierał do 10 lutego 2005 r. zasiłek chorobowy w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego. Na okres od 11 lutego do 11 czerwca 2005 r. uzyskał prawo do świadczenia rehabilitacyjnego. W jakiej wysokości należy mu wypłacać to świadczenie?
Pracownikowi przysługuje świadczenie rehabilitacyjne wysokości 90% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego za okres trzech pierwszych miesięcy, natomiast za pozostały okres 75% podstawy wymiaru.
Jeżeli prawo do świadczenia rehabilitacyjnego powstało po wejściu w życie nowelizacji ustawy, bezpośrednio po zasiłku chorobowym, do którego prawo powstało przed dniem wejścia w życie nowelizacji, i zasiłek był wypłacany w wysokości 100%, gdyż niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy, świadczenie rehabilitacyjne przysługuje w wysokości określonej znowelizowanymi przepisami, tj. 90% za okres pierwszych trzech miesięcy oraz 75% za pozostały okres. Jedynie w sytuacji, gdy niezdolność do pracy przypada w okresie ciąży, świadczenie rehabilitacyjne jest wypłacane w wysokości 100% podstawy wymiaru.
Czy należy zwaloryzować podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, wypłacanego pracownikowi, któremu podstawowy okres zasiłkowy upływa 15 lutego 2005 r., a od 16 lutego 2005 r. ma ustalone prawo do świadczenia rehabilitacyjnego na okres 6 miesięcy?
Jeżeli podstawa wymiaru zasiłku chorobowego nie podlegała waloryzacji, gdyż zasiłek chorobowy był wypłacany przez okres nie dłuższy niż 180 dni, jako podstawę wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego należy przyjąć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego po waloryzacji.
Oznacza to, że podstawę wymiaru zasiłku chorobowego waloryzuje się wskaźnikiem waloryzacji obowiązującym w kwartale, w którym przypada pierwszy dzień okresu, na który przyznano świadczenie rehabilitacyjne. Powołana wyżej zasada waloryzacji ma zastosowanie także w przypadku, gdy niezdolność do pracy jest spowodowana gruźlicą i okres zasiłkowy wynosi 270 dni.

Od 18 lutego 2005 r. pracownik uzyskał prawo do świadczenia rehabilitacyjnego. Wcześniej wykorzystał 180 dni zasiłku chorobowego, który został przedłużony na kolejne 3 miesiące. Po upływie 180 dni zasiłku podstawę wymiaru zwaloryzowaliśmy według obowiązujących wtedy przepisów. Czy przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego należy ponownie go zwaloryzować, ponieważ prawo do niego powstało po wejściu w życie zmienionych przepisów?
Do celów wypłacenia świadczenia rehabilitacyjnego nie należy ponownie waloryzować podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.
Świadczenie rehabilitacyjne, do którego prawo powstało po 7 lutego 2005 r., przyznane po zakończeniu pobierania zasiłku chorobowego, do którego prawo powstało przed tym dniem, ustala się z uwzględnieniem podstawy wymiaru zasiłku chorobowego według dotychczasowych zasad. Jeżeli podstawa wymiaru zasiłku chorobowego podlegała waloryzacji, podstawę wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego stanowi zwaloryzowana podstawa wymiaru zasiłku chorobowego.

Jestem właścicielem zakładu, w którym zatrudniam 40 pracowników. 15 marca 2005 r. jednemu z pracowników upłynie przedłużony termin wypłaty zasiłku chorobowego (łącznie 270 dni). Po wykorzystaniu okresu zasiłkowego będzie starł się o przyznanie mu świadczenia rehabilitacyjnego. Kto powinien wystąpić do ZUS z wnioskiem o ustalenie prawa do świadczenia rehabilitacyjnego, ja czy pracownik i jakie dokumenty należy złożyć?
Pracownik sam występuje z wnioskiem o przyznanie prawa do świadczenia rehabilitacyjnego na druku ZUS Np-7.
Pracownik, który stara się o świadczenie rehabilitacyjne, powinien jak najwcześniej zwrócić się do pracodawcy o wypełnienie II części wniosku o świadczenie rehabilitacyjne, dotyczącej okresu niezdolności do pracy. Do wypełnionego wniosku o świadczenie rehabilitacyjne powinien dołączyć:
• zaświadczenie o stanie zdrowia wypełnione przez lekarza leczącego – druk ZUS N-9,
protokół powypadkowy w razie niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy,
• kartę wypadku w drodze do lub z pracy w razie niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy,
• decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej wydaną przez inspektora sanitarnego w razie choroby zawodowej.
• art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU nr 60, poz. 636 ze zm.),
• § 6 rozporządzenia z 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU nr 65, poz. 742 ze zm.),
• art. 1 pkt 5, 6, art. 2 pkt 1, art. 12 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz innych ustaw (DzU nr 10, poz. 71).
Urszula Juszczyk
Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA