REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawca musi informować

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ustawa o pracowniczych programach emerytalnych z 2004 r. nałożyła na pracodawców prowadzących pracownicze programy emerytalne nowe obowiązki w zakresie sprawozdawczości dotyczącej prowadzonego programu. Obowiązki te dotyczą nie tylko programów powstałych po 1 czerwca 2004 r., ale także tych utworzonych przed tą datą. Termin złożenia do organu nadzoru informacji za 2004 rok upływa już 1 marca 2005 roku.

Konstrukcja pracowniczych programów emerytalnych (PPE) opiera się na zasadzie dobrowolności. Dobrowolność ma zastosowanie tak w stosunku do pracodawców, którzy nie mają obowiązku oferować swoim podwładnym takiego świadczenia, jak też do pracowników, którzy mogą, ale nie muszą z dobrodziejstwa uczestnictwa w PPE skorzystać. Jednakże utworzenie przez pracodawcę PPE niesie dla niego liczne obowiązki wynikające z ustawy, takie jak m.in. nakaz prowadzenia PPE zgodnie z przepisami ustawy, terminowe i prawidłowe naliczanie i odprowadzenie składek oraz pewną ilość obowiązków administracyjnych. Pracodawcy nie mogą zwolnić się z wypełniania tych obowiązków. Jednym z nich, wynikającym z art. 23 ustawy o PPE, jest składanie do organu nadzoru corocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego u tego pracodawcy PPE.
Kto musi informować
Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o PPE (weszła w życie 1 czerwca 2004 r.) obowiązek składania informacji, o której mowa w art. 23, mają wszyscy pracodawcy prowadzący PPE. Obowiązek dotyczy wszystkich podmiotów bez względu na formę, w jakiej program jest prowadzony czy wielkość danego PPE określaną liczbą uczestników czy też wartością aktywów w zarządzaniu. Pierwszy raz informacje, za rok 2004 powinny zostać złożone już w 2005 roku. Nie ulega wątpliwości, że obowiązek złożenia informacji dotyczy wszystkich pracodawców, którzy utworzyli PPE po 1 czerwca 2004 r., czyli na podstawie przepisów nowej ustawy o PPE.
WARTO WIEDZIEĆ
Do złożenia informacji o funkcjonowaniu PPE w 2004 r. zobowiązani są wszyscy pracodawcy, którzy prowadzili programy w 2004 r.
Powstaje jednakże pytanie, czy obowiązek ten dotyczy także pracodawców, którzy utworzyli PPE na podstawie przepisów ustawy z 1997 r. Przypomnijmy, że tamta ustawa nie przewidywała takich obowiązków informacyjnych. W praktyce organ nadzoru zbierał od pracodawców informacje, wysyłając im odpowiednie kwestionariusze.
Ponadto, zgodnie z art. 59 nowej ustawy o PPE pracodawcy prowadzący w dniu wejścia w życie nowej ustawy PPE mają obowiązek dostosować swoje programy do zasad nowej ustawy do 31 grudnia 2005 r. Czy w tej sytuacji powinni składać informację za rok 2004 do organu nadzoru?
Obowiązek dotyczy wszystkich pracodawców prowadzących PPE
W tym miejscu warto przypomnieć, że na mocy art. 61 nowej ustawy o PPE straciła moc ustawa o PPE z 1997 r. Oznacza to, że jedynym źródłem ustawowym obowiązującym obecnie wszystkie PPE jest ustawa z 2004 r., przewidująca obowiązek złożenia rocznej informacji do organu nadzoru. Postanowienia tej ustawy obowiązują od dnia 1 czerwca 2004 r. także w stosunku do programów do niej niedostosowanych, poza przypadkami, gdy zachodzą ewidentne kolizje z postanowieniami umów o PPE utworzonych na gruncie starej ustawy (np. brak limitu rocznego składki dodatkowej, możliwość dokonania wypłaty na podstawie renty z tytułu niezdolności do pracy). W tej sytuacji należy przyjąć, że art. 23 nowej ustawy o PPE przewidujący obowiązek złożenia informacji za dany rok kalendarzowy ma też zastosowanie do PPE utworzonych na podstawie dotychczasowej ustawy o PPE. W konsekwencji pracodawcy prowadzący w 2004 roku PPE mają obowiązek złożenia do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych odpowiedniej informacji o funkcjonowaniu programu, nawet jeśli ich PPE został utworzony na podstawie przepisów dotychczasowej ustawy, a pracodawca nie rozpoczął jeszcze procedury dostosowania PPE do nowej ustawy.
Treść oraz termin składanej informacji
Szczegółową treść rocznej informacji na temat funkcjonowania PPE określa rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 28 maja 2004 r. Zgodnie z nim informacja o funkcjonowaniu PPE powinna zawierać przede wszystkim dane identyfikujące pracodawcę, dane o liczbie uczestników na koniec każdego kwartału roku kalendarzowego, dane dotyczące składek oraz informacje na temat takich zdarzeń jak wypłaty, wypłaty transferowe czy zawieszenie lub ograniczenie wysokości naliczanych składek.
Informacja roczna powinna zostać sporządzona zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia. Wypełnienie tej dwustronicowej informacji nie powinno zająć pracodawcy dużo czasu, pod warunkiem że posiada o­n wszystkie niezbędne dane. W niektórych przypadkach może być potrzebne uzyskanie jakichś informacji od podmiotu zarządzającego lub też przynajmniej porównanie danych pracodawcy z danymi podmiotu zarządzającego.
WARTO WIEDZIEĆ
Termin złożenia do organu nadzoru informacji o funkcjonowaniu PPE w 2004 r. upływa już 1 marca 2005 r.
Informacja powinna zostać przesłana do organu nadzoru listem poleconym. Zgodnie z treścią art. 23 ust. 2 ustawy o PPE roczna informacja przekazywana jest do 1 marca za rok poprzedni. Rozporządzenie stanowi, że datą przekazania informacji jest data nadania przesyłki poleconej. Termin złożenia do organu nadzoru informacji za 2004 r. upływa już za kilka tygodni – 1 marca 2005 roku.
Marcin Wojewódka
Autor jest radcą prawnym
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. nr 116, poz. 1207).
• Rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie przekazywania przez pracodawcę organowi nadzoru rocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego pracowniczego programu emerytalnego (Dz.U. nr 123, poz. 1297).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co z orzeczeniem? [LISTA]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności często zastanawiają się nad tym, z jakiego rodzaju form wsparcia mogą korzystać. Na jakie przywileje w pracy można liczyć? Ile wynosi dofinansowanie z PFRON w 2025 r.? Jakie zasiłki z MOPS przysługują z orzeczeniem? Oto najważniejsze świadczenia i aktualne kwoty!

Dłużnik nie płaci? Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze i zacząć działać

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, może napotkać problemy płatnicze, dotykające go bezpośrednio lub pojawiające się w wyniku współpracy z kontrahentem, którego stabilność finansowa uległa zachwianiu. Czy istnieją sygnały, które wysyła nasz partner biznesowy, mówiące o tym, że oczekiwana wpłata nigdy nie nastąpi?

REKLAMA