REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawca musi informować

REKLAMA

Ustawa o pracowniczych programach emerytalnych z 2004 r. nałożyła na pracodawców prowadzących pracownicze programy emerytalne nowe obowiązki w zakresie sprawozdawczości dotyczącej prowadzonego programu. Obowiązki te dotyczą nie tylko programów powstałych po 1 czerwca 2004 r., ale także tych utworzonych przed tą datą. Termin złożenia do organu nadzoru informacji za 2004 rok upływa już 1 marca 2005 roku.

Konstrukcja pracowniczych programów emerytalnych (PPE) opiera się na zasadzie dobrowolności. Dobrowolność ma zastosowanie tak w stosunku do pracodawców, którzy nie mają obowiązku oferować swoim podwładnym takiego świadczenia, jak też do pracowników, którzy mogą, ale nie muszą z dobrodziejstwa uczestnictwa w PPE skorzystać. Jednakże utworzenie przez pracodawcę PPE niesie dla niego liczne obowiązki wynikające z ustawy, takie jak m.in. nakaz prowadzenia PPE zgodnie z przepisami ustawy, terminowe i prawidłowe naliczanie i odprowadzenie składek oraz pewną ilość obowiązków administracyjnych. Pracodawcy nie mogą zwolnić się z wypełniania tych obowiązków. Jednym z nich, wynikającym z art. 23 ustawy o PPE, jest składanie do organu nadzoru corocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego u tego pracodawcy PPE.
Kto musi informować
Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o PPE (weszła w życie 1 czerwca 2004 r.) obowiązek składania informacji, o której mowa w art. 23, mają wszyscy pracodawcy prowadzący PPE. Obowiązek dotyczy wszystkich podmiotów bez względu na formę, w jakiej program jest prowadzony czy wielkość danego PPE określaną liczbą uczestników czy też wartością aktywów w zarządzaniu. Pierwszy raz informacje, za rok 2004 powinny zostać złożone już w 2005 roku. Nie ulega wątpliwości, że obowiązek złożenia informacji dotyczy wszystkich pracodawców, którzy utworzyli PPE po 1 czerwca 2004 r., czyli na podstawie przepisów nowej ustawy o PPE.
WARTO WIEDZIEĆ
Do złożenia informacji o funkcjonowaniu PPE w 2004 r. zobowiązani są wszyscy pracodawcy, którzy prowadzili programy w 2004 r.
Powstaje jednakże pytanie, czy obowiązek ten dotyczy także pracodawców, którzy utworzyli PPE na podstawie przepisów ustawy z 1997 r. Przypomnijmy, że tamta ustawa nie przewidywała takich obowiązków informacyjnych. W praktyce organ nadzoru zbierał od pracodawców informacje, wysyłając im odpowiednie kwestionariusze.
Ponadto, zgodnie z art. 59 nowej ustawy o PPE pracodawcy prowadzący w dniu wejścia w życie nowej ustawy PPE mają obowiązek dostosować swoje programy do zasad nowej ustawy do 31 grudnia 2005 r. Czy w tej sytuacji powinni składać informację za rok 2004 do organu nadzoru?
Obowiązek dotyczy wszystkich pracodawców prowadzących PPE
W tym miejscu warto przypomnieć, że na mocy art. 61 nowej ustawy o PPE straciła moc ustawa o PPE z 1997 r. Oznacza to, że jedynym źródłem ustawowym obowiązującym obecnie wszystkie PPE jest ustawa z 2004 r., przewidująca obowiązek złożenia rocznej informacji do organu nadzoru. Postanowienia tej ustawy obowiązują od dnia 1 czerwca 2004 r. także w stosunku do programów do niej niedostosowanych, poza przypadkami, gdy zachodzą ewidentne kolizje z postanowieniami umów o PPE utworzonych na gruncie starej ustawy (np. brak limitu rocznego składki dodatkowej, możliwość dokonania wypłaty na podstawie renty z tytułu niezdolności do pracy). W tej sytuacji należy przyjąć, że art. 23 nowej ustawy o PPE przewidujący obowiązek złożenia informacji za dany rok kalendarzowy ma też zastosowanie do PPE utworzonych na podstawie dotychczasowej ustawy o PPE. W konsekwencji pracodawcy prowadzący w 2004 roku PPE mają obowiązek złożenia do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych odpowiedniej informacji o funkcjonowaniu programu, nawet jeśli ich PPE został utworzony na podstawie przepisów dotychczasowej ustawy, a pracodawca nie rozpoczął jeszcze procedury dostosowania PPE do nowej ustawy.
Treść oraz termin składanej informacji
Szczegółową treść rocznej informacji na temat funkcjonowania PPE określa rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 28 maja 2004 r. Zgodnie z nim informacja o funkcjonowaniu PPE powinna zawierać przede wszystkim dane identyfikujące pracodawcę, dane o liczbie uczestników na koniec każdego kwartału roku kalendarzowego, dane dotyczące składek oraz informacje na temat takich zdarzeń jak wypłaty, wypłaty transferowe czy zawieszenie lub ograniczenie wysokości naliczanych składek.
Informacja roczna powinna zostać sporządzona zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia. Wypełnienie tej dwustronicowej informacji nie powinno zająć pracodawcy dużo czasu, pod warunkiem że posiada o­n wszystkie niezbędne dane. W niektórych przypadkach może być potrzebne uzyskanie jakichś informacji od podmiotu zarządzającego lub też przynajmniej porównanie danych pracodawcy z danymi podmiotu zarządzającego.
WARTO WIEDZIEĆ
Termin złożenia do organu nadzoru informacji o funkcjonowaniu PPE w 2004 r. upływa już 1 marca 2005 r.
Informacja powinna zostać przesłana do organu nadzoru listem poleconym. Zgodnie z treścią art. 23 ust. 2 ustawy o PPE roczna informacja przekazywana jest do 1 marca za rok poprzedni. Rozporządzenie stanowi, że datą przekazania informacji jest data nadania przesyłki poleconej. Termin złożenia do organu nadzoru informacji za 2004 r. upływa już za kilka tygodni – 1 marca 2005 roku.
Marcin Wojewódka
Autor jest radcą prawnym
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. nr 116, poz. 1207).
• Rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie przekazywania przez pracodawcę organowi nadzoru rocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego pracowniczego programu emerytalnego (Dz.U. nr 123, poz. 1297).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

REKLAMA

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA