Ustawa o pracowniczych programach emerytalnych z 2004 r. nałożyła na pracodawców prowadzących pracownicze programy emerytalne nowe obowiązki w zakresie sprawozdawczości dotyczącej prowadzonego programu. Obowiązki te dotyczą nie tylko programów powstałych po 1 czerwca 2004 r., ale także tych utworzonych przed tą datą. Termin złożenia do organu nadzoru informacji za 2004 rok upływa już 1 marca 2005 roku.
Konstrukcja pracowniczych programów emerytalnych (PPE) opiera się na zasadzie dobrowolności. Dobrowolność ma zastosowanie tak w stosunku do pracodawców, którzy nie mają obowiązku oferować swoim podwładnym takiego
świadczenia, jak też do pracowników, którzy mogą, ale nie muszą z dobrodziejstwa uczestnictwa w PPE skorzystać. Jednakże utworzenie przez pracodawcę PPE niesie dla niego liczne obowiązki wynikające z ustawy, takie jak m.in. nakaz prowadzenia PPE zgodnie z przepisami ustawy, terminowe i prawidłowe naliczanie i odprowadzenie składek oraz pewną ilość obowiązków administracyjnych. Pracodawcy nie mogą zwolnić się z wypełniania tych obowiązków. Jednym z nich, wynikającym z art. 23 ustawy o PPE, jest składanie do organu nadzoru corocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego u tego pracodawcy PPE.
Kto musi informować
Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o PPE (weszła w życie 1 czerwca 2004 r.) obowiązek składania informacji, o której mowa w art. 23, mają wszyscy pracodawcy prowadzący PPE. Obowiązek dotyczy wszystkich podmiotów bez względu na formę, w jakiej program jest prowadzony czy wielkość danego PPE określaną liczbą uczestników czy też wartością aktywów w zarządzaniu. Pierwszy raz informacje, za rok 2004 powinny zostać złożone już w 2005 roku. Nie ulega wątpliwości, że obowiązek złożenia informacji dotyczy wszystkich pracodawców, którzy utworzyli PPE po 1 czerwca 2004 r., czyli na podstawie przepisów nowej ustawy o PPE.
WARTO WIEDZIEĆ
Do złożenia informacji o funkcjonowaniu PPE w 2004 r. zobowiązani są wszyscy pracodawcy, którzy prowadzili programy w 2004 r.
Powstaje jednakże pytanie, czy obowiązek ten dotyczy także pracodawców, którzy utworzyli PPE na podstawie przepisów ustawy z 1997 r. Przypomnijmy, że tamta ustawa nie przewidywała takich obowiązków informacyjnych. W praktyce organ nadzoru zbierał od pracodawców informacje, wysyłając im odpowiednie kwestionariusze.
Ponadto, zgodnie z art. 59 nowej ustawy o PPE pracodawcy prowadzący w dniu wejścia w życie nowej ustawy PPE mają obowiązek dostosować swoje programy do zasad nowej ustawy do 31 grudnia 2005 r. Czy w tej sytuacji powinni składać informację za rok 2004 do organu nadzoru?
Obowiązek dotyczy wszystkich pracodawców prowadzących PPE
W tym miejscu warto przypomnieć, że na mocy art. 61 nowej ustawy o PPE straciła moc ustawa o PPE z 1997 r. Oznacza to, że jedynym źródłem ustawowym obowiązującym obecnie wszystkie PPE jest ustawa z 2004 r., przewidująca obowiązek złożenia rocznej informacji do organu nadzoru. Postanowienia tej ustawy obowiązują od dnia 1 czerwca 2004 r. także w stosunku do programów do niej niedostosowanych, poza przypadkami, gdy zachodzą ewidentne kolizje z postanowieniami umów o PPE utworzonych na gruncie starej ustawy (np. brak limitu rocznego
składki dodatkowej, możliwość dokonania wypłaty na podstawie renty z tytułu niezdolności do pracy). W tej sytuacji należy przyjąć, że art. 23 nowej ustawy o PPE przewidujący obowiązek złożenia informacji za dany rok kalendarzowy ma też zastosowanie do PPE utworzonych na podstawie dotychczasowej ustawy o PPE. W konsekwencji pracodawcy prowadzący w 2004 roku PPE mają obowiązek złożenia do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych odpowiedniej informacji o funkcjonowaniu programu, nawet jeśli ich PPE został utworzony na podstawie przepisów dotychczasowej ustawy, a
pracodawca nie rozpoczął jeszcze procedury dostosowania PPE do nowej ustawy.
Treść oraz termin składanej informacji
Szczegółową treść rocznej informacji na temat funkcjonowania PPE określa rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 28 maja 2004 r. Zgodnie z nim informacja o funkcjonowaniu PPE powinna zawierać przede wszystkim dane identyfikujące pracodawcę, dane o liczbie uczestników na koniec każdego kwartału roku kalendarzowego, dane dotyczące składek oraz informacje na temat takich zdarzeń jak wypłaty, wypłaty transferowe czy
zawieszenie lub ograniczenie wysokości naliczanych składek.
Informacja roczna powinna zostać sporządzona zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia. Wypełnienie tej dwustronicowej informacji nie powinno zająć pracodawcy dużo czasu, pod warunkiem że posiada on wszystkie niezbędne dane. W niektórych przypadkach może być potrzebne uzyskanie jakichś informacji od podmiotu zarządzającego lub też przynajmniej porównanie danych pracodawcy z danymi podmiotu zarządzającego.
WARTO WIEDZIEĆ
Termin złożenia do organu nadzoru informacji o funkcjonowaniu PPE w 2004 r. upływa już 1 marca 2005 r.
Informacja powinna zostać przesłana do organu nadzoru listem poleconym. Zgodnie z treścią art. 23 ust. 2 ustawy o PPE roczna informacja przekazywana jest do 1 marca za rok poprzedni. Rozporządzenie stanowi, że datą przekazania informacji jest data nadania przesyłki poleconej. Termin złożenia do organu nadzoru informacji za 2004 r. upływa już za kilka tygodni – 1 marca 2005 roku.
Marcin Wojewódka
Autor jest radcą prawnym
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. nr 116, poz. 1207).
• Rozporządzenie ministra polityki społecznej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie przekazywania przez pracodawcę organowi nadzoru rocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego pracowniczego programu emerytalnego (Dz.U. nr 123, poz. 1297).