REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zwrot kosztów za używanie własnego pojazdu do celów służbowych podlega oskładkowaniu?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W praktyce często zdarza się, że pracownicy używają prywatnych samochodów do celów służbowych. Zwracane pracownikowi koszty poniesione z tego tytułu są wyłączone z podstawy wymiaru składek po spełnieniu warunków określonych stosownymi przepisami, odrębnymi dla jazd lokalnych i jazd poza miejscowość, w której jest wykonywana praca. Przepisy wyłączające z podstawy wymiaru składek zwrot kosztów używania do celów służbowych własnego pojazdu regulują zakres zwolnień z oskładkowania podobnie do przepisów podatkowych, jednak zwolnienie z odprowadzenia składek od zwracanych kosztów nie jest ograniczone wyłącznie do przyznanych w drodze ustawy. Oznacza to, że zwrot kosztów jest wyłączony z podstawy wymiaru składek także wówczas, gdy gwarantują ten zwrot przepisy wewnętrzne obowiązujące u pracodawcy, tj. regulamin wynagradzania, układ zbiorowy pracy czy umowa o pracę.

Zwracamy pracownikom koszty poniesione w związku z używaniem do celów służbowych prywatnych samochodów w jazdach lokalnych. Czy skorzystanie ze zwolnienia tych kosztów ze składek wymaga dokumentowania w jakiś sposób ich wysokości?
Sposób udokumentowania poniesionych przez pracownika kosztów z tytułu używania własnego samochodu do jazd lokalnych w celach służbowych zależy od tego, czy ich zwrot następuje przez wyliczony ryczałt czy przez zastosowanie stawek za 1 km przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki).
Możliwość naliczenia kilometrówki wymaga prowadzenia przez pracownika ewidencji przebiegu pojazdu według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewidencja ta powinna zawierać co najmniej: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis pracodawcy i jego dane.
Koszty używania przez pracownika samochodu do celów służbowych w formie ryczałtu są zwracane na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej między pracodawcą a pracownikiem o używanie pojazdu do celów służbowych.
Korzyści
Wypłata ryczałtu nie jest uwarunkowana koniecznością prowadzenia przez pracownika ewidencji przebiegu pojazdu.
Zwrot kosztów w danym miesiącu następuje po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu prywatnego do celów służbowych. Oświadczenie powinno zawierać również dane dotyczące pojemności silnika samochodu, marki i numeru rejestracyjnego. Powinna być podana także liczba dni nieobecności pracownika w pracy w danym miesiącu (np. z powodu choroby, urlopu) i liczba dni, w których pracownik nie dysponował w pracy swoim samochodem. Za każdy taki dzień, jeżeli jest to dzień roboczy, kwota ryczałtu jest pomniejszana o jedną dwudziestą drugą.

Zwracamy pracownikom koszty używania własnych samochodów do celów służbowych w jazdach lokalnych. Jak ustalić, do jakiej wysokości kwota zwrócona z tego tytułu jest zwolniona z oskładkowania?

Zwrot kosztów używania przez pracownika własnego pojazdu do jazd lokalnych do celów służbowych, dokonany zarówno w formie ryczałtu, jak i za pomocą kilometrówki, podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek pracowników tylko do określonej wysokości ustalonej na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury.
Określone rozporządzeniem stawki kosztów używania pojazdów za 1 km przebiegu pojazdów, do wysokości których ograniczone jest wyłączenie z podstawy wymiaru składek ryczałtu lub kilometrówki, od 1 marca 2004 r. wynoszą:
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,4894 zł,
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 0,7846 zł.

Ważne
O wysokości miesięcznego limitu kilometrów na jazdy lokalne decyduje pracodawca.
Limit ten, ustalony w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, w którym pracownik jest zatrudniony, nie może przekroczyć:
• 300 km – w miejscowości do 100 tys. mieszkańców,
• 500 km – w miejscowości od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców,
• 700 km – w miejscowości liczącej ponad 500 tys. mieszkańców.
Gdy pracodawca zwraca koszty używania przez pracownika własnego samochodu w formie ryczałtu, zwolnienie ze składek przysługuje do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów. W konsekwencji maksymalne miesięczne kwoty ryczałtu za używanie samochodu w gminie lub mieście, które nie są oskładkowane, wynoszą:
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3:
– miejscowość do 100 tys. mieszkańców – 146,82 zł,
– miejscowość od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców – 244,70 zł,
– miejscowość licząca powyżej 500 tys. mieszkańców – 342,58 zł,
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika ponad 900 cm3:
– do 100 tys. mieszkańców – 235,38 zł,
– od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców – 392,30 zł,
– ponad 500 tys. mieszkańców – 549,22 zł.

Przykład
Firma z Łodzi zawarła 1 listopada 2004 r. z pracownikiem umowę cywilnoprawną o użyczenie samochodu prywatnego do celów służbowych. Miesięczny limit na jazdy lokalne w granicach administracyjnych miasta określono na 700 kilometrów. Pracownik używał w listopadzie 2004 r. samochodu marki Daewoo Nubira o pojemności silnika 2000 cm3. Ryczałt samochodowy wypłacony mu w listopadzie 2004 r. wyniósł 700 km × 0,7846 zł = 549,22 zł. Zatem kwota 549,22 zł nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika.

Jeżeli koszty są zwracane przy zastosowaniu kilometrówki, z podstawy wymiaru składek wyłączony jest zwrot poniesionych z tego tytułu kosztów wyliczony jako iloczyn faktycznie przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu pojazdu.

Przykład
W październiku 2004 r. pracownik zatrudniony w opolskiej firmie zawarł z tą firmą umowę o użyczenie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych. Z ewidencji przebiegu pojazdu wynika, że pani Jolanta Kamińska, zamieszkała w Opolu przy ul. Odrowąża 1 m 15, używająca samochodu marki Opel Vectra o pojemności silnika 1800 cm3, przejechała w październiku 2004 r. 650 km. Dla tego typu samochodu stawka za 1 kilometr przebiegu pojazdu wynosi 0,7846 zł.
Zatem kwota wynikająca z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 kilometr przebiegu, tj.: 650 km x 0,7846 zł wynosi 509,99 zł i nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tej pracownicy.

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do końca lipca 2004 r. nie było możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek zwrotu kosztów wyliczonych w ten sposób.
Ważne
Kilometrówki przekazywane pracownikom są zwolnione ze składek od sierpnia 2004 r.
Jeśli wypłacony ryczałt lub kilometrówka będzie przewyższać określone stawki lub limity, od kwoty przewyższającej wysokość tych stawek należy naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne.

Na jakich zasadach następuje zwolnienie z oskładkowania zwrotu kosztów wypłaconych pracownikowi z tytułu używania własnego pojazdu do celów służbowych, gdy wyjeżdża o­n poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza swoje stałe miejsce pracy?

Zwolnienie ze składek dotyczy tylko kwot nieprzekraczających stawek podanych w rozporządzeniu określającym wysokość należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu wyjazdu własnym samochodem w sprawach służbowych (na jego wniosek za zgodą pracodawcy) następuje bowiem na podstawie przepisów w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Należności te nie są oskładkowane do wysokości, która z tego tytułu przysługuje pracownikom państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, czyli do kwoty stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż:
• 0,4894 zł – dla samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3,
• 0,7846 zł – dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3.
Przepisy nie określają miesięcznego limitu kilometrów w przypadku podróży służbowej.

Zwracamy koszty poniesione w związku z używaniem do celów służbowych samochodów prywatnych przez zleceniobiorców. Czy zwracaną wysokość tych kosztów należy oskładkować?

Jeśli zleceniobiorcy przysługuje zwrot kosztów poniesionych przez niego z tytułu korzystania z własnego samochodu do celów służbowych, koszty te w całości stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorcy.
Dla osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia przepisy nie przewidują bowiem, tak jak w przypadku pracowników, że niektóre składniki wynagrodzenia zwolnione są ze składek. Tym samym wszystkie kwoty stanowiące przychód zleceniobiorcy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią podstawę wymiaru składek.
Podstawa prawna:
• § 2 ust. 1 pkt 13 i 15 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),
• art. 25 ustawy budżetowej na rok 2004 z 23 stycznia 2004 r. (DzU nr 17, poz. 167),
• rozporządzenie z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.),
• § 5 ust. 3 rozporządzenia z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz. 1990 ze zm.),
• art. 21 ust. 1 pkt 23b i art. 23 ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Elżbieta Kozłowska


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niepełnosprawni się dostosowali. Szkolą się, aby symulować większą niepełnosprawność tak, aby wypełnić wymogi chorych przepisów

Do redakcji Infor.pl stale trafiają listy osób niepełnosprawnych podnoszących problem patologii związanych z coraz większym znaczeniem niesamodzielności w systemie pomocy osobom niepełnosprawnym. Powoduje to uznawanie za samodzielne (np. dlatego, że mają dwie sprawne ręce i mogą sobie zrobić herbatę) osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym. Samo orzeczenie o niepełnosprawności (w tym powołany stopień znaczny) nic nie znaczy (w praktyce) przy świadczeniu wspierającym czy dodatku dopełniającym (i przyszłym dodatku do renty z tytułu niezdolności do pracy, o ile politycy dotrzymają obietnic i go uchwalą). System wspierania niepełnosprawności przesunął się w kierunku testów samodzielności. W efekcie niewidoma, która otworzy samodzielnie drzwi w swoim mieszkaniu jest traktowana jako osoba niepełnosprawna z poważną dysfunkcją ciała (wzrok), ale całkiem samodzielnie sobie radząca w życiu. Na tyle samodzielnie, aby nie dostać 70 punktów dla świadczenia wspierającego albo dodatku dopełniającego. Osoby niepełnosprawne martwią się, że ich wsparciem będzie tylko renta, a ci bardziej pesymistyczni myślą "Jak poradzić sobie na zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł i zasiłkach z MOPS".

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci.

REKLAMA

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

MOPS wypłaci nawet 2066 zł. Zasiłek, którego nikt nie zna – sprawdź, czy Ci przysługuje

Nie każdy wie, że w ramach pomocy społecznej można dostać nawet 2066 zł na start w dorosłość, znalezienie pracy albo otwarcie działalności. MOPS przyznaje jednorazowy zasiłek na ekonomiczne usamodzielnienie. To bezzwrotne wsparcie, które ma pomóc stanąć na nogi. Pieniądze można przeznaczyć na kursy, sprzęt, narzędzia lub szkolenia zawodowe. Sprawdź, kto może dostać to świadczenie i jak złożyć wniosek.

Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Czy możliwe jest wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? Komisja Sejmowa a analizująca petycję w niniejszej sprawie - wskazała na ważne aspekty tego pomysłu. Czy świadczenie mogłoby zawierać aż tak szeroki zakres podmiotowy?

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA