Jakie są kryteria wyboru firmy szkoleniowej przez powiatowe urzędy pracy
REKLAMA
REKLAMA
Paragraf 31 ust. 1. stosuje się w powiązaniu z par. 31 ust. 2, który zobowiązuje starostę do ustalania kryteriów wyboru instytucji szkoleniowych w taki sposób, aby zapewnić najwyższą jakość szkolenia przy konkurencyjnej cenie. A zatem z rozporządzenia wynika, że starosta ustala kryteria wyboru instytucji szkoleniowych po przeprowadzeniu analizy, które z ujętych w katalogu kryteriów mają zdaniem starosty największe znaczenie w przypadku organizacji konkretnego szkolenia i pozwolą na dokonanie optymalnego doboru oferenta. Starosta musi wziąć pod uwagę wszystkie dziewięć kryteriów określonych w par. 31 ust. 1 rozporządzenia, ale może ustalić hierarchię ważności tych kryteriów.
Jeżeli wśród instytucji oferujących szkolenia nie ma takich, które spełniałyby określone kryteria, np. nie ma instytucji szkoleniowych oferujących szkolenia oparte na standardach kwalifikacji, to wówczas wartość tego kryterium wynosić będzie zero, w związku z czym kryterium to nie będzie różnicować oferentów.
Starosta może również w procedurze wyboru instytucji szkoleniowych zastosować dodatkowo inne wybrane przez siebie kryterium/kryteria, które są istotne z uwagi na specyfikę organizowanego szkolenia. Katalog kryteriów określonych w par. 31 ust. 1 rozporządzenia nie jest katalogiem zamkniętym.
REKLAMA
Uprawnienia starosty do ustalania kryteriów wyboru instytucji szkoleniowej wynikają również ze standardu organizacji szkoleń określonego w załączniku do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 2 marca 2007 r. w sprawie standardów usług rynku pracy. Standard organizacji szkoleń w postępowaniu nr 4 określającym zlecanie szkoleń instytucjom szkoleniowym przewiduje m.in. ustalenie kryteriów wyboru instytucji szkoleniowej do przeprowadzenia szkolenia (pkt 4.1.).
Starosta zobowiązany jest do stosowania przy zlecaniu usług szkoleniowych ustawy Prawo zamówień publicznych, gdyż usługi te są finansowane ze środków publicznych. Starosta określa też formę udokumentowania przez instytucje szkoleniowe ubiegające się o pozyskanie zleceń na szkolenie spełnienia ustalonych kryteriów wyboru oferenta.
Wprowadzenie kryterium posiadania certyfikatu jakości do katalogu kryteriów zalecanych w rozporządzeniu ma na celu poprawę jakości szkoleń poprzez promowanie szkoleń certyfikowanych. Kryterium to musi być uwzględniane w każdym przypadku, jednak jego wpływ na wybór instytucji szkoleniowej może być znaczący wówczas, gdy na lokalnym rynku usług szkoleniowych dostępna jest oferta szkoleń certyfikowanych w określonej dziedzinie. Zatem kryterium to będzie różnicować oferentów tylko wówczas, gdy na lokalnym rynku usług szkoleniowych dostępna jest oferta szkoleń certyfikowanych w określonej dziedzinie. Dokumenty poświadczające certyfikację to np. certyfikat systemu zarządzania jakością kształcenia/szkolenia, wydany na podstawie międzynarodowych norm ISO serii 9000, standard HACCP, certyfikat dla szkół językowych PASE, akredytacja kuratora oświaty lub inny znak jakości. Powiatowy urząd pracy może sprawdzić na stronie www.ris.praca.gov.pl, czy na danym terenie działają instytucje szkoleniowe posiadające certyfikat jakości, gdyż taką informację podają instytucje szkoleniowe ubiegające się o wpis do rejestru prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy (na podstawie odpowiedzi na interpelacje nr 104).
KW
PODSTAWA PRAWNA
• Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 2 marca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia przez publiczne służby zatrudnienia usług rynku pracy (Dz.U. nr 47, poz. 315).
JAROSŁAW DUDA
sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej
REKLAMA