REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kary porządkowe grożą pracownikowi

Kamil Kaczmarek

REKLAMA

Pracownik ponosi odpowiedzialność za naruszenie obowiązków pracowniczych, zaś pracodawcy przysługuje prawo wymierzania kar. Kodeks pracy dokładnie określa, jakie czyny pociągają za sobą odpowiedzialność porządkową pracownika i jakie kary mogą być zastosowane.

Zgodnie z przepisami art. 108 k.p. pracodawca może ukarać pracownika trzema rodzajami kar: upomnienia, nagany i karą pieniężną. Stosowanie kar porządkowych jest uprawnieniem pracodawcy, a nie jego obowiązkiem. O tym, czy w ogóle nałożyć na pracownika sankcje porządkowe i jakie, decyduje bowiem pracodawca. Decyzję o ukaraniu podejmuje sam, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek konsultacji, choć jego swoboda w tym zakresie ma pewne granice.

Upomnienie i nagana

Przepisy kodeksu pracy zawierają katalog naruszeń, za które pracodawca może nałożyć na pracownika kary upomnienia i nagany. Kary te mogą być nałożone tylko za następujące naruszenia:

- nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy;

- nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

- nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy;

- nieprzestrzeganie przyjętego sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Pracodawca nie ma obowiązku gradacji kar porządkowych w ten sposób, że najpierw upomni pracownika, a dopiero przy innej okazji udzieli mu nagany, jeżeli w jego ocenie przewinienie pracownicze nie zasługuje na łagodniejszą formę kary. Oznacza to, że pracownik może być od razu ukarany naganą, mimo że poprzednio w ogóle nie był karany.

Przepisy nie określają, jaki jest wpływ stopnia winy pracownika na wymiar kary. Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 1 lipca 1999 r., sygn. akt I PKN 86/99, stwierdził, że wymierzenie kary upomnienia uzasadnione jest nawet w przypadku niewielkiego stopnia winy (art. 108 § 1 k.p.).

Kara pieniężna

Dopuszczalność zastosowania kary pieniężnej jest bardziej ograniczona niż w przypadku kar upomnienia i nagany. Kara pieniężna może być stosowana wobec pracownika wyłącznie w następujących przypadkach:

- nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

- nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;

- opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia;

- stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub

- spożywanie alkoholu w czasie pracy.

Również w przypadku kary pieniężnej nie obowiązuje gradacja kar. W efekcie pracodawca może od razu zastosować karę najsurowszą, czyli karę pieniężną, nawet jeżeli pracownik po raz pierwszy popełnił przekroczenie.

Kodeks pracy wprowadza ograniczenie w wysokości kary pieniężnej. Kara za jedno przekroczenie, jak też za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 87 § 1 pkt 1-3 k.p., tj.: sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych, sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne oraz zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi.

Należy zwrócić uwagę na sposób określenia maksymalnej wysokości kary pieniężnej. Otóż zasadą jest, że za jedno przekroczenie nie może ona być wyższa niż jednodniowe wynagrodzenie pracownika. Również za opuszczenie bez usprawiedliwienia dnia pracy kara nie może przekraczać jednodniowego wynagrodzenia pracownika. W przypadku nieobecności w pracy trwającej kilka kolejnych dni, nieobecność pracownika traktowana jest jako jeden czyn o charakterze ciągłym, za który nakładana jest jedna kara pieniężna. Mimo to za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności na pracownika może być nałożona kara w wysokości jednodniowego wynagrodzenia - tak jakby każdy dzień stanowił odrębne przekroczenie.

Karę pieniężną w wysokości nie wyższej od jednodniowego wynagrodzenia pracownika można stosować w razie opuszczenia bez usprawiedliwienia całego dnia pracy. Natomiast w przypadku opuszczenia części dnia stosuje się karę pieniężną do wysokości wynagrodzenia przypadającego za tę część dnia, którą pracownik opuścił.

Wpływy z kar pieniężnych powinny być przeznaczone na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Tak więc pracodawca nie ma całkowitej swobody dysponowania tymi wpływami, może jednak sam określić, na jakie konkretne przedsięwzięcia służące poprawie bezpieczeństwa i higieny pracy należy wykorzystać środki uzyskane z kar pieniężnych.

Kary pieniężne - zgodnie z art. 87 § 1 pkt 4 k.p. - mogą być potrącane przez pracodawcę z wynagrodzenia pracownika bez jego zgody, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Przepisy dotyczące odpowiedzialności porządkowej mają charakter bezwzględnie obowiązujący i nie można ich ograniczyć, wyłączyć czy rozszerzyć w drodze umownej. Jednak oprócz kar porządkowych określonych w art. 108 k.p. mogą być stosowane inne środki przewidziane w odrębnych przepisach. W uchwale z 11 sierpnia 1988 r., sygn. akt III PZP 30/88, Sąd Najwyższy podkreślił, że kodeks pracy nie ogranicza środków dyscyplinujących wymienionych w art. 108 k.p., lecz do tej kategorii środków stosowanych wobec pracowników naruszających powierzone im obowiązki należy najsurowszy środek, jakim jest rozwiązanie umowy o pracę z winy pracownika (art. 52 k.p.). W innym wyroku z 26 lipca 1979 r., sygn. akt I PR 64/79, Sąd Najwyższy wyjaśnił też, że w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy wypowiedzenie warunków płacy wprawdzie nie jest karą porządkową, ale może być środkiem dyscyplinującym.

Wina pracownika

Pracodawca samodzielnie decyduje o tym, jaką karę należy zastosować w konkretnym przypadku. Kieruje się przy tym wskazaniami zawartymi w art. 111 k.p. Przepis ten stanowi, iż przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy. Zamieszczone w tym przepisie wskazania, jakimi powinien kierować się pracodawca przy stosowaniu kary porządkowej, nie są wymienione w sposób wyczerpujący i dlatego pracodawca może brać pod uwagę także inne okoliczności związane z wykonywaną przez pracownika pracą i popełnionym przez niego wykroczeniem pracowniczym.

Wina pracownika i bezprawność jego zachowania są przesłankami odpowiedzialności porządkowej pracownika. Z reguły wina pracownika występuje w formie winy umyślnej, chociaż nie można wykluczyć także winy nieumyślnej. Bezprawność z kolei należy oceniać nie tylko poprzez obowiązujące przepisy, ale także przez prawnie skuteczne polecenia przełożonych. Jednak tylko niewykonanie przez pracownika polecenia służbowego dotyczącego pracy może być zakwalifikowane jako naruszenie ustalonego porządku, o którym mowa w art. 108 k.p. i które może stanowić podstawę do wymierzenia kary pracownikowi.

W pewnych okolicznościach pracownikowi nie można przypisać winy i zastosować wobec niego kary porządkowej. Przykładem może być sytuacja rozpatrywana przez Sąd Najwyższy. W wyroku z 23 stycznia 1998 r., sygn. akt I PKN 500/97, sąd ten stwierdził, że pozostanie pracownika w sądzie jako świadka po złożeniu zeznań na żądanie pełnomocnika procesowego w celu złożenia uzupełniających zeznań lub konfrontacji z innymi świadkami jest okolicznością usprawiedliwiającą jego nieobecność w zakładzie pracy w związku z wezwaniem do sądu, a tym samym wyłączającą przypisanie mu winy i stosowanie wobec niego kary porządkowej (art. 108 i 111 k.p.).

Podstawa prawna:

ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

Słownik terminologiczny

Stosowanie kary porządkowej - kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od naruszenia. Kara może być zastosowana tylko po wysłuchaniu pracownika; w razie jego nieobecności bieg 2-tygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy. O karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie. Odpis składa się do akt osobowych. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu. W ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu sprzeciwu pracownik może wystąpić do sądu pracy o uchylenie kary.

Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy pracodawca może stosować karę upomnienia lub karę nagany. Pracodawca może również stosować karę pieniężną za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.

Kamil Kaczmarek

 


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA