REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ŚWIĄT NIE TRZEBA ODPRACOWYWAĆ

REKLAMA

Ewa Wronikowska
ŚWIĄT NIE TRZEBA ODPRACOWYWAĆ

9 listopada 2006 r. Senat przyjął bez poprawek uchwaloną przez Sejm 18 października 2006 r. ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy. Ustawa ta zmienia przepisy o czasie pracy – w art. 130 § 2 uchyla zdanie drugie.

Ustawa z 18 października 2006 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy w art. 1 wskazuje, że:
„w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 130 w § 2 uchyla się zdanie drugie (...)”
W odniesieniu do zagadnień związanych z czasem pracy jest to jedyna zmiana. Jest ona dość drobna pod względem redakcyjnym jednakże w konsekwencji zmierza do zmiany zasad ustalania obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy, które są uregulowane przepisami wskazanego art. 130 k.p.
Obecnie jeszcze – do czasu wejścia przedmiotowej ustawy w życie – wymiar czasu pracy ustala się:
• mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym, a następnie
• dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.
Ustalony w powyższy sposób wymiar czasu pracy obniża się o 8 godzin z tytułu święta przypadającego w innym dniu niż niedziela. Jeżeli jednak w tygodniu obejmującym 7 dni od poniedziałku do niedzieli wystąpią 2 święta w inne dni niż niedziela, obniżenie wymiaru czasu pracy o 8 godzin następuje z tytułu jednego z tych świąt.
W praktyce w jednym tygodniu kalendarzowym 2 święta mogą wystąpić w maju (1 i 3 maja) oraz w grudniu (25 i 26 grudnia). Jeżeli żadne z nich nie „nałoży się” na niedzielę, to wymiar czasu pracy w każdym z tych miesięcy jest obniżany o 8, nie zaś o 16 godzin, a w roku o 16 godzin, nie zaś o 32 godziny. To zaś powoduje, że pracownik nie ma zapewnionych w niektórych latach kalendarzowych 52 dni wolnych od pracy, które to prawo wynika z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.
Tego rodzaju sytuacja polegająca na wystąpieniu w roku kalendarzowym dwóch tygodni z dwoma świętami w inne dni niż niedziela wystąpiła po raz pierwszy w 2006 r. Będzie miała miejsce także w latach 2007, 2008, 2012, 2013, 2014. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 130 k.p. wymiar czasu pracy w skali roku byłby pomniejszany jedynie o 16 godzin, nie zaś o 32 godziny. W konsekwencji liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 50 dni, co w praktyce oznacza dwie soboty robocze (dla pracowników zwyczajowo korzystających z soboty, jako dnia wolnego z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy).
Jeżeli natomiast w danym roku kalendarzowym wystąpi jeden tydzień z dwoma świętami w inne dni niż niedziela (co nastąpi w 2009 i 2015 roku) – wówczas wymiar czasu pracy w skali roku zostanie pomniejszony o 8 godzin, nie zaś o 16 godzin. W konsekwencji liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 51 dni, co w praktyce oznacza jedną sobotę roboczą (dla pracowników zwyczajowo korzystających z soboty jako dnia wolnego z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy).
A zatem w jeszcze obecnym stanie prawnym liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy waha się w roku kalendarzowym od 50 do 52 takich dni. Jest ona zależna od tego, czy w danym roku kalendarzowym występują tygodnie z dwoma świętami w inne dni niż niedziela, czy też takich tygodni nie ma.
Wskazana nowelizacja Kodeksu pracy uchyla przepis art. 130 § 2 zdanie drugie, w którym uregulowano zasadę pomniejszania wymiaru czasu pracy jedynie o 8 godzin, jeżeli w jednym tygodniu kalendarzowym występują dwa święta i żadne z nich nie przypada w niedzielę. Konsekwencją zmiany będzie zatem pomniejszanie wymiaru czasu pracy o 8 godzin w każdym przypadku wystąpienia w okresie rozliczeniowym święta w innym dniu niż niedziela.
Zmiana przepisów Kodeksu pracy zapewnia zatem korzystanie przez pracowników z 52 dni wolnych od pracy w roku kalendarzowym z tytułu zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, a także usunie wątpliwości powstające na tle obecnie obowiązującego stanu prawnego często wskazujące na obowiązek pracownika odpracowywania jednego lub dwóch świąt w skali roku (takie stanowisko prezentowało MPiPS).
Wejście zmiany w życie
W uchwalonej ustawie w art. 4 wskazano, że ustawa wchodzi w życie 30 listopada 2006 r. (na obecnym etapie legislacyjnym warunkiem jej wejścia w życie jest podpisanie przez prezydenta oraz opublikowanie). Oznacza to, że w roku 2006 liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 51 dni, gdyż wymiar czasu pracy obowiązujący w grudniu trzeba będzie już ustalić z zastosowaniem nowych regulacji prawnych, czyli obniżyć o 16 godzin z tytułu dwóch dni świątecznych, nie zaś o 8 godzin, jak wymagają tego obecnie obowiązujące przepisy. W efekcie liczba dni wolnych z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy za rok 2006 wzrośnie o 1, czyli wyniesie 51 dni, nie zaś 50, jak to wynika z dotychczasowego stanu prawnego.
Warto także zwrócić w tym przypadku uwagę na art. 2 uchwalonej ustawy, który ma charakter przejściowy. Zgodnie z nim zmniejszenie wymiaru czasu pracy w okresie rozliczeniowym obejmującym grudzień 2006 r. nie może spowodować obniżenia wynagrodzenia za pracę wypłacanego pracownikowi za ten okres. Wynagrodzenie takie przysługuje za liczbę godzin pracy ustaloną na podstawie art. 130 k.p. w dotychczasowym brzmieniu.
Oznacza to, że w sytuacji gdy wynagrodzenie pracownika jest kształtowane za pomocą metody czasowej na podstawie stawki godzinowej, obniżenie wymiaru czasu pracy w grudniu w związku z wejściem w życie przedmiotowej ustawy nie może pociągać za sobą proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia.

Przykład
Wynagrodzenie zasadnicze pracownika ustalane jest na podstawie metody czasowej – 30 zł za godz. W grudniu 2006 r. na podstawie niezmienionego brzmienia art. 130 § 2 k.p. miałby pracować 160 godz. (4 tyg. x 40 = 160 godz. + 8 godz. z tytułu 29.12. – 8 godz., z tytułu 25 i 26 XII = 160 godz.), natomiast po wejściu w życie przedmiotowej ustawy – 152 godz. (4 tyg. x 40 = 160 godz. + 8 godz. z tytułu 29.12. – 8 godz. z tytułu 25.12. – 8 godz. z tytułu 26.12. = 152 godz.). Zakładając, że pracownik nie będzie korzystał ze zwolnień w pracy w grudniu 2006 r., jego wynagrodzenie po wymiarze 160 godzin powinno wynieść 4800 zł brutto (160 godz. x 30 zł). Po wejściu w życie ustawy nowelizującej Kodeks pracy w grudniu 2006 r. pracownik musi otrzymać kwotę 4800 zł, mimo że przepracuje tylko 152 godz. Zgodnie z obliczeniami powinien otrzymać 4560 zł brutto (152 godz. x 30 zł). Przytoczony art. 2 ustawy z 18 października zakazuje jednak pracodawcom dokonywania wskazanego obniżenia.
Ten zakaz obniżania wynagrodzenia mimo niższego wymiaru czasu pracy odnosi się wyłącznie do wynagrodzenia wypłacanego w grudniu 2006 r.


Ewa Wronikowska

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA