REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ŚWIĄT NIE TRZEBA ODPRACOWYWAĆ

REKLAMA

Ewa Wronikowska
ŚWIĄT NIE TRZEBA ODPRACOWYWAĆ

9 listopada 2006 r. Senat przyjął bez poprawek uchwaloną przez Sejm 18 października 2006 r. ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy. Ustawa ta zmienia przepisy o czasie pracy – w art. 130 § 2 uchyla zdanie drugie.

Ustawa z 18 października 2006 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy w art. 1 wskazuje, że:
„w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 130 w § 2 uchyla się zdanie drugie (...)”
W odniesieniu do zagadnień związanych z czasem pracy jest to jedyna zmiana. Jest ona dość drobna pod względem redakcyjnym jednakże w konsekwencji zmierza do zmiany zasad ustalania obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy, które są uregulowane przepisami wskazanego art. 130 k.p.
Obecnie jeszcze – do czasu wejścia przedmiotowej ustawy w życie – wymiar czasu pracy ustala się:
• mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym, a następnie
• dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.
Ustalony w powyższy sposób wymiar czasu pracy obniża się o 8 godzin z tytułu święta przypadającego w innym dniu niż niedziela. Jeżeli jednak w tygodniu obejmującym 7 dni od poniedziałku do niedzieli wystąpią 2 święta w inne dni niż niedziela, obniżenie wymiaru czasu pracy o 8 godzin następuje z tytułu jednego z tych świąt.
W praktyce w jednym tygodniu kalendarzowym 2 święta mogą wystąpić w maju (1 i 3 maja) oraz w grudniu (25 i 26 grudnia). Jeżeli żadne z nich nie „nałoży się” na niedzielę, to wymiar czasu pracy w każdym z tych miesięcy jest obniżany o 8, nie zaś o 16 godzin, a w roku o 16 godzin, nie zaś o 32 godziny. To zaś powoduje, że pracownik nie ma zapewnionych w niektórych latach kalendarzowych 52 dni wolnych od pracy, które to prawo wynika z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.
Tego rodzaju sytuacja polegająca na wystąpieniu w roku kalendarzowym dwóch tygodni z dwoma świętami w inne dni niż niedziela wystąpiła po raz pierwszy w 2006 r. Będzie miała miejsce także w latach 2007, 2008, 2012, 2013, 2014. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 130 k.p. wymiar czasu pracy w skali roku byłby pomniejszany jedynie o 16 godzin, nie zaś o 32 godziny. W konsekwencji liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 50 dni, co w praktyce oznacza dwie soboty robocze (dla pracowników zwyczajowo korzystających z soboty, jako dnia wolnego z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy).
Jeżeli natomiast w danym roku kalendarzowym wystąpi jeden tydzień z dwoma świętami w inne dni niż niedziela (co nastąpi w 2009 i 2015 roku) – wówczas wymiar czasu pracy w skali roku zostanie pomniejszony o 8 godzin, nie zaś o 16 godzin. W konsekwencji liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 51 dni, co w praktyce oznacza jedną sobotę roboczą (dla pracowników zwyczajowo korzystających z soboty jako dnia wolnego z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy).
A zatem w jeszcze obecnym stanie prawnym liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy waha się w roku kalendarzowym od 50 do 52 takich dni. Jest ona zależna od tego, czy w danym roku kalendarzowym występują tygodnie z dwoma świętami w inne dni niż niedziela, czy też takich tygodni nie ma.
Wskazana nowelizacja Kodeksu pracy uchyla przepis art. 130 § 2 zdanie drugie, w którym uregulowano zasadę pomniejszania wymiaru czasu pracy jedynie o 8 godzin, jeżeli w jednym tygodniu kalendarzowym występują dwa święta i żadne z nich nie przypada w niedzielę. Konsekwencją zmiany będzie zatem pomniejszanie wymiaru czasu pracy o 8 godzin w każdym przypadku wystąpienia w okresie rozliczeniowym święta w innym dniu niż niedziela.
Zmiana przepisów Kodeksu pracy zapewnia zatem korzystanie przez pracowników z 52 dni wolnych od pracy w roku kalendarzowym z tytułu zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, a także usunie wątpliwości powstające na tle obecnie obowiązującego stanu prawnego często wskazujące na obowiązek pracownika odpracowywania jednego lub dwóch świąt w skali roku (takie stanowisko prezentowało MPiPS).
Wejście zmiany w życie
W uchwalonej ustawie w art. 4 wskazano, że ustawa wchodzi w życie 30 listopada 2006 r. (na obecnym etapie legislacyjnym warunkiem jej wejścia w życie jest podpisanie przez prezydenta oraz opublikowanie). Oznacza to, że w roku 2006 liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 51 dni, gdyż wymiar czasu pracy obowiązujący w grudniu trzeba będzie już ustalić z zastosowaniem nowych regulacji prawnych, czyli obniżyć o 16 godzin z tytułu dwóch dni świątecznych, nie zaś o 8 godzin, jak wymagają tego obecnie obowiązujące przepisy. W efekcie liczba dni wolnych z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy za rok 2006 wzrośnie o 1, czyli wyniesie 51 dni, nie zaś 50, jak to wynika z dotychczasowego stanu prawnego.
Warto także zwrócić w tym przypadku uwagę na art. 2 uchwalonej ustawy, który ma charakter przejściowy. Zgodnie z nim zmniejszenie wymiaru czasu pracy w okresie rozliczeniowym obejmującym grudzień 2006 r. nie może spowodować obniżenia wynagrodzenia za pracę wypłacanego pracownikowi za ten okres. Wynagrodzenie takie przysługuje za liczbę godzin pracy ustaloną na podstawie art. 130 k.p. w dotychczasowym brzmieniu.
Oznacza to, że w sytuacji gdy wynagrodzenie pracownika jest kształtowane za pomocą metody czasowej na podstawie stawki godzinowej, obniżenie wymiaru czasu pracy w grudniu w związku z wejściem w życie przedmiotowej ustawy nie może pociągać za sobą proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia.

Przykład
Wynagrodzenie zasadnicze pracownika ustalane jest na podstawie metody czasowej – 30 zł za godz. W grudniu 2006 r. na podstawie niezmienionego brzmienia art. 130 § 2 k.p. miałby pracować 160 godz. (4 tyg. x 40 = 160 godz. + 8 godz. z tytułu 29.12. – 8 godz., z tytułu 25 i 26 XII = 160 godz.), natomiast po wejściu w życie przedmiotowej ustawy – 152 godz. (4 tyg. x 40 = 160 godz. + 8 godz. z tytułu 29.12. – 8 godz. z tytułu 25.12. – 8 godz. z tytułu 26.12. = 152 godz.). Zakładając, że pracownik nie będzie korzystał ze zwolnień w pracy w grudniu 2006 r., jego wynagrodzenie po wymiarze 160 godzin powinno wynieść 4800 zł brutto (160 godz. x 30 zł). Po wejściu w życie ustawy nowelizującej Kodeks pracy w grudniu 2006 r. pracownik musi otrzymać kwotę 4800 zł, mimo że przepracuje tylko 152 godz. Zgodnie z obliczeniami powinien otrzymać 4560 zł brutto (152 godz. x 30 zł). Przytoczony art. 2 ustawy z 18 października zakazuje jednak pracodawcom dokonywania wskazanego obniżenia.
Ten zakaz obniżania wynagrodzenia mimo niższego wymiaru czasu pracy odnosi się wyłącznie do wynagrodzenia wypłacanego w grudniu 2006 r.


Ewa Wronikowska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sygnalista: 75 spraw skierowanych do Zespołu do spraw Sygnalistów w miesiąc

Jak się ma sygnalista? Czy nowa instytucja spełnia swoją funkcję. Okazuje się, że od końca 2024 r. do zespołu do spraw sygnalistów przy RPO wpłynęło 75 spraw. 19 z nich zakwestionowano jako zgłoszenia zewnętrzne. Kto może być sygnalistą i czego może dotyczyć zgłoszenie?

Świadczenie 800 plus od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Można już składać wnioski

Nowy okres świadczeniowy - świadczenie 800 plus będzie wypłacane za okres od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Można już składać wnioski. Dlaczego nie warto zwlekać z przesłaniem wniosku o 800 plus? Można stracić ciągłość wypłaty świadczenia z ZUS. Do kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Spadkobiercy będą musieli zwracać do pomocy społecznej kilka [lub nawet kilkanaście] tysięcy złotych, za to, że ktoś inny skorzystał z zasiłku pogrzebowego [i to bez regresu względem beneficjenta zasiłku]. Absurd nowego zasiłku pogrzebowego

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4000 zł do 7000 zł. To jednak nie jedyne świadczenie, o którym mowa w projekcie. Na pokrycie kosztów pogrzebu będzie można bowiem uzyskać również tzw. specjalny zasiłek pogrzebowy, który będzie przysługiwał bez ograniczenia kwotowego, bez kryterium dochodowego i to nawet jednocześnie pobierając 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego. Jest jednak jeden „haczyk”, który może stanowić ryzyko dla spadkobierców zmarłego, niebędących beneficjentami tego zasiłku.

Jaka praca w 2025 r. dla osób z niepełnosprawnościami? [199 PRZYKŁADÓW od A do Z]

Gdzie osoby niepełnosprawne mogą szukać pracy? Jaka praca jest najlepsza dla osób z niepełnosprawnością? Gdzie pracować z orzeczeniem o niepełnosprawności? Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać osób niepełnosprawnych?

REKLAMA

Polskie mieszkania lepsze niż europejskie. Eurostat wskazuje 5 powodów

Bezpieczeństwo, odpowiednie ogrzewanie i solidne mury - to poważne atuty polskich domów i mieszkań - sugerują dane Eurostatu. Pod tym względem jesteśmy europejskim liderem. Pomimo tego, że nieruchomości w Polsce brakuje, to i tak przodujemy w Europie pod względem satysfakcji mieszkaniowej – przynajmniej na pierwszy rzut oka.

Ile komornik może zabrać za alimenty z wypłaty w 2025 roku? Ile z pensji na pół etatu?

Od 1 stycznia 2025 roku wzrosła w Polsce płaca minimalna. Najniższa krajowa wynosi obecnie 4666 zł brutto. To ważna informacja dla dłużników alimentacyjnych zarabiających najniższą krajową, również dla pracujących w niepełnym wymiarze godzinowym.

Ci rodzice nie mają prawa do wynagrodzenia za opiekę na dziećmi. Krzywdząca uchwała SN

Przed Sądem Najwyższym zapadła w dniu 10 stycznia 2025 r. (wydaje się, że krzywdząca) uchwała. Chodzi o to, że wynagrodzenie za sprawowanie opieki prawnej nad dzieckiem o określonym stanie - co do zasady - nie przysługuje rodzicom, na których spoczywa obowiązek alimentacyjny wobec tego dziecka.

Jakie uprawnienia ma komornik sądowy 2025?

Jako społeczeństwo nawet nie zdajemy sobie sprawy jak szerokie uprawnienia ma komornik i w jak wielu sprawach może ingerować w nasze nieruchomości, rzeczy ruchome czy dochody. Zatem jakie uprawnienia i obowiązki ma komornik sądowy w 2025 r.?

REKLAMA

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

W jakim terminie wypłacić trzynastkę w 2025 r.? Najpóźniej do 31 marca, ale są sytuacje, gdy wypłata musi być wcześniej

Dodatkowe wynagrodzenie roczne – popularna trzynastka – co do zasady wypłacana jest do końca marca roku kalendarzowego następującego po roku, za który trzynastka przysługuje. Może się zdarzyć sytuacja, gdy wcześniejsza wypłata jest obligatoryjna.

REKLAMA