REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać wynagrodzenie należne za wykonanie dzieła

REKLAMA

Za wykonanie dzieła przyjmującemu zamówienie przysługuje wynagrodzenie. Najczęściej przysługujące wynagrodzenie zostaje zapisane w umowie zawartej między stronami. Jeśli jednak w umowie nie określono wynagrodzenia za wykonanie dzieła (ani podstaw do jego ustalenia), należne jest zwykłe wynagrodzenie za dzieło danego rodzaju.
W przypadku pewnych wyjątkowych (oryginalnych) prac ten sposób ustalenia wynagrodzenia może nie być możliwy do zastosowania. Wtedy za wykonanie dzieła należne będzie wynagrodzenie odpowiadające uzasadnionemu nakładowi pracy oraz innym nakładom wykonawcy.
Zamawiający nie może odmówić zapłaty wynagrodzenia mimo nieukończenia dzieła, jeżeli przyjmujący zamówienie był gotów je wykonać, lecz nie mógł z przyczyn dotyczących zamawiającego. W tym przypadku zamawiający może odliczyć z wypłaconej należności to, co przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu niewykonania dzieła, np. koszty niezakupionych materiałów potrzebnych do ukończenia dzieła czy prac wykończeniowych.


WAŻNE!
Umowa o dzieło ma zawsze odpłatny charakter.

Zamawiający ma obowiązek wypłacić wykonawcy dzieła wynagrodzenie w momencie przekazania wykonanego dzieła przez przyjmującego zamówienie, chyba że w umowie zastrzeżono inny termin wypłaty wynagrodzenia.
W praktyce za wykonanie umowy o dzieło przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe lub kosztorysowe.

Wynagrodzenie ryczałtowe

Wynagrodzenie ryczałtowe z góry określa wysokość należnej zapłaty. Wykonawca dzieła ma do niej prawo niezależnie od rzeczywiście poniesionych kosztów wytworzenia dzieła. W przypadku określenia wynagrodzenia w ten sposób, strony umowy nie muszą przeprowadzać żadnych bardziej skomplikowanych rozliczeń. Ryczałt ustalony na zbyt niskim poziomie może negatywnie wpłynąć na opłacalność wykonywania dzieła. Z drugiej strony zbyt wysoki ryczałt może narazić zamawiającego na zawyżone wydatki. Zasadą jest, że obie strony nie mogą domagać się modyfikacji wynagrodzenia, nawet jeśli w czasie zawierania umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac.

Wyjątkiem jest dopuszczalność podwyższenia ryczałtu lub rozwiązania umowy przez sąd w przypadku, gdy nastąpiła znacząca zmiana sytuacji związanej z realizowaną umową, której nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy, a po wykonaniu dzieła przyjmujący zamówienie mógłby ponieść dużą stratę, np. podwyżce uległy materiały niezbędne do wykonania dzieła. Jak podkreślił Sąd Najwyższy, przyjmujący zamówienie nie może żądać rozwiązania umowy wskutek zmiany stosunków, jeżeli zmiana nastąpiła w okresie, gdy był o­n już w zwłoce z wykonaniem dzieła (wyrok Sądu Najwyższego z 9 marca 1990 r., IV CR 867/89, OSNC 1991/5-6/76).

Wynagrodzenie kosztorysowe

Wynagrodzenie kosztorysowe obejmuje wycenę materiałów niezbędnych do wytworzenia dzieła, a także zestawienie wycenionych jednostkowych prac, które zostaną przeprowadzone przez przyjmującego zamówienie w ramach wykonywania zawartej umowy. Obliczenia należnego wynagrodzenia dokonuje się dopiero po wykonaniu dzieła na podstawie kosztorysu. Ustalenie w ten sposób wynagrodzenia jest więc o wiele bardziej elastyczne. Umożliwia wypłacenie wynagrodzenia w sposób najbardziej zbliżony do wartości poniesionych nakładów, np. mogą zostać uwzględnione zmiany stawek zaistniałe po zatwierdzeniu kosztorysu, a przed wykonaniem umowy.

W trakcie realizacji prac plan i zakres ich wykonania może ulec zmianie na skutek nieprzewidzianych wcześniej okoliczności. W razie zaistnienia konieczności wykonania prac nieobjętych kosztorysem sporządzonym przez zamawiającego przyjmujący zamówienie może żądać odpowiedniego do zmiany podwyższenia umówionego wynagrodzenia. Przyjmujący zamówienie może żądać większego wynagrodzenia także wtedy, gdy sam sporządził zestawienie planowanych prac zaakceptowane przez zamawiającego oraz w sytuacji, gdy mimo zachowania należytej staranności, opierając się na swojej ówczesnej wiedzy, nie mógł przewidzieć konieczności przeprowadzenia dodatkowych prac.

PRZYKŁAD

Firma „H” zawarła z Grzegorzem P. umowę o dzieło, której przedmiotem jest wymiana parkietu w sali konferencyjnej firmy. Przygotowanie zestawienia niezbędnych prac i ich kosztorys powierzono fachowcowi Grzegorzowi P. Sporządzony przez niego plan robót wraz z wyceną został zaakceptowany przez zamawiającego. W trakcie zrywania starej klepki okazało się, że została o­na poprzednio umocowana do desek, które obecnie są zmurszałe, zaś między deskami a wylewką znajduje się 30-centymetrowa pusta przestrzeń poprzecinana jedynie legarami, na których są ułożone deski. Wobec tego niezbędne będzie podniesienie wylewki o ponad 30 centymetrów lub umocowanie na legarach nowych desek. Praca ta nie była uwzględniona w kosztorysie. Wykonawca nie mógł przewidzieć, że przy budowie tej sali zastosowano takie rozwiązanie. Nie poinformował go o tym również zamawiający. Przyjmującemu zamówienie będzie w tej sytuacji przysługiwało dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie nieprzewidzianych w kosztorysie prac, jeżeli zamawiający wyrazi zgodę na ich wykonanie.


WAŻNE!

Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli wykonał dodatkowe prace bez uzyskania zgody zamawiającego.

Gdy w toku wykonywania prac okaże się, że konieczne jest wypłacenie znacznie wyższego wynagrodzenia niż kosztorysowe, zamawiający może odstąpić od umowy, jeżeli został spełniony jeden z następujących warunków:
• niezbędne jest przeprowadzenie prac, których konieczności przeprowadzenia nieprzewidziano przy sporządzaniu umowy kosztorysowej,
• w czasie wykonywania prac, w wyniku zarządzenia właściwego organu państwowego, podwyższeniu uległy obowiązujące dotychczas ceny lub stawki, na których oparto kosztorys (nie dotyczy to należności za materiały lub robociznę uregulowanej przed zmianą cen lub stawek).
W drugim z wymienionych przypadków obu stronom przysługuje żądanie odpowiedniej zmiany ustalonego wynagrodzenia.

W razie odstąpienia od umowy przez zamawiającego, w związku z jedną z wymienionych wyżej przyczyn, ma o­n obowiązek wypłacenia przyjmującemu zamówienie części wynagrodzenia odpowiedniej do zakresu wykonanych prac i poczynionych nakładów.

Opodatkowanie

Przychodami z umowy o dzieło są przekazane lub postawione do dyspozycji przyjmującego pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Umowa o dzieło nie jest samoistnym tytułem do ubezpieczeń. W związku z tym wynagrodzenie przysługujące na jej podstawie nie rodzi obowiązku naliczenia składek na ZUS (z wyjątkiem sytuacji, gdy umowa o dzieło zostaje zawarta z własnym pracownikiem). Podobnie na tej podstawie zatrudnionym nie nalicza się składek od dodatkowo przyznanych świadczeń.

Przedsiębiorcy dokonując wypłat wynagrodzeń z tytułu umowy o dzieło wykonywanej na ich rzecz przez osobę fizyczną są zobowiązani, jako płatnicy, pobrać od tych należności zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wysokość zaliczki została ustalona na poziomie 19% należnego wynagrodzenia pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów.
Koszty uzyskania przychodów od umowy o dzieło są ustalone ryczałtowo, na poziomie 20%. Wyjątkowo, jeżeli przedmiotem umowy o dzieło jest utwór w rozumieniu prawa autorskiego i następuje przekazanie zamawiającemu praw do tego utworu, stosuje się koszty 50%.

PRZYKŁAD

Grafik komputerowy wykonuje dla firmy „Y” projekt witryny internetowej (wraz z przekazaniem praw autorskich). Za wykonanie tego dzieła grafikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 1000 zł brutto.
Podstawa opodatkowania:
1000 zł – (1000 × 50%) = 1000 zł – 500 zł = 500 zł.
Zaliczka na podatek:
500 zł × 19% = 95 zł.
Do wypłaty:
1000 zł – 95 zł = 905 zł.

Działalność socjalna

Wykonawcy umów o dzieło mogą być uprawnieni do korzystania ze świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Aby jednak osoby te mogły korzystać ze środków socjalnych, konieczne jest zawarcie w regulaminie zfśs zapisu dopuszczającego taką możliwość. Po zawarciu stosownego zapisu w regulaminie osoby te będą uprawnione do korzystania z funduszu na zasadach przewidzianych dla pracowników, tj. z zastosowaniem kryteriów socjalnych.

Wypłacane tej grupie zatrudnionych dofinansowanie do wypoczynku, podobnie jak w przypadku pracowników, jest opodatkowane. Wyjątkiem jest dofinansowanie do wypoczynku ich niepełnoletnich dzieci. Wypoczynek ten jest zwolniony z opodatkowania, jeśli jest sfinansowany z zfśs (z innych źródeł tylko do limitu 760 zł rocznie) i zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie: wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych. Zwolnieniu podatkowemu podlegają też przejazdy związane z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu.

Zwolnione z podatku dochodowego, niezależnie od źródła finansowania, do limitu 2280 zł rocznie, będą też zapomogi wypłacane przez zamawiającego w związku z:
• indywidualnym zdarzeniem losowym,
• klęską żywiołową,
• długotrwałą chorobą,
• śmiercią.
Pozostałe świadczenia z zfśs dla tej grupy zatrudnionych podlegają opodatkowaniu.

Podróże

Zasady przyznawania świadczeń osobom zatrudnionym na podstawie umowy o dzieło w związku z odbywaniem podróży w celu załatwienia spraw związanych z wykonywaną umową powinny zostać uregulowane między stronami. Świadczenia te będą zwolnione z opodatkowania do wysokości określonej w przepisach o podróżach służbowych pracowników sfery budżetowej.
Zwolnienie z podatku można zastosować jedynie wtedy, gdy otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ponadto zostały poniesione:
• w celu osiągnięcia przychodów lub
• w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
• przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
• przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, w związku z wykonywaniem tych funkcji.
Inne świadczenia
Należność innych ewentualnych świadczeń dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o dzieło powinna określać taka umowa. Świadczenia te (np.: ryczałt samochodowy, bezpłatne wyżywienie, zakwaterowanie, dofinansowanie kształcenia) nie podlegają wyłączeniom podatkowym.
 
• art. 627–632, art. 642 Kodeksu cywilnego,
• art. 11 ust. 1, art. 13 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 16, pkt 19, pkt 23 b, pkt 26, pkt 67, pkt 78, pkt 90, ust. 13, art. 22 ust. 9 pkt 4, art. 41 ust. 1 i ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
• art. 2 pkt 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnym (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Arkadiusz Mika

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA