REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy konsultacje związkowe przy wypowiadaniu umów o pracę są konieczne

REKLAMA

Pracodawca, który zamierza wypowiedzieć umowę o pracę na czas nieokreślony, jest obowiązany do przeprowadzenia konsultacji z zakładową organizacją związkową. W ostatnich latach znaczenie przepisu nakładającego na pracodawcę taki obowiązek uległo jednak wyraźnemu osłabieniu.

Konsultacja ze związkami zawodowymi polega na pisemnym zawiadomieniu ich o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy z podaniem przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie. Organizacja związkowa może zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia, które pracodawca obowiązany jest rozpatrzyć przed podjęciem ostatecznej decyzji w sprawie wypowiedzenia.


Przedstawiona wyżej regulacja art. 38 k.p. charakteryzuje się więc następującymi cechami. Po pierwsze, konsultacja ma miejsce w fazie poprzedzającej złożenie oświadczenia woli o wypowiedzeniu, wówczas gdy pracodawca objawia dopiero zamiar wypowiedzenia. Na tym etapie nie podaje o­n jeszcze przyczyny wypowiedzenia do wiadomości samemu pracownikowi, uczyni to dopiero składając wypowiedzenie (art. 30 par. 4 k.p). Po drugie, stanowisko związku zawodowego nie jest dla pracodawcy wiążące. Może je uwzględnić i wycofać się z zamiaru rozwiązania umowy lub zrealizować swój zamiar. Musi jednak poddać konsultacji zamiar wypowiedzenia, gdyż w przeciwnym wypadku pracownik może wystąpić z roszczeniami z tytułu naruszenia przepisów o wypowiadaniu umów o pracę (art. 45 k.p.).


Uważa się, że ewentualne zastrzeżenia organizacji związkowej mają przede wszystkim cel perswazyjny,
stara się o­na nakłonić pracodawcę do zmiany stanowiska. W przypadku sporu ma także znaczenie procesowe.

Cytowane przepisy kodeksu pracy, stanowiące istotny składnik powszechnej ochrony przed wypowiedzeniem umowy o pracę, obowiązują w niewiele zmienionej postaci od chwili wejścia w życie kodeksu pracy, t.j. od 1 stycznia 1975 r. Ówcześnie uznawano je za przełomowe osiągnięcie, wizytówkę nowego prawa pracy. W okresie transformacji znaczenie przepisów przewidujących konsultację związkową zamiaru wypowiedzenia uległo wyraźnemu osłabieniu. Przede wszystkim inaczej ukształtowano rolę związków zawodowych w przypadku zwolnień grupowych, gdy przyczyna zwolnień nie dotyczy pracowników (por. ustawa z 13 marca 2003 r., Dz.U. nr 90, poz. 844 ze zm.).

Po drugie, pracodawca najczęściej nie ma z kim konsultować zamiaru wypowiedzenia, co jest skutkiem drastycznego spadku przynależności związkowej w polskich zakładach pracy.

Obecnie do związków zawodowych należy około 15 proc. pracowników. Nawet jednak w uzwiązkowionych zakładach pracy pracownik niezrzeszony podlega ochronie związkowej tylko warunkowo, jeżeli mianowicie organizacja związkowa, do której się zwróci, wyrazi na to zgodę. Mamy więc do czynienia z nierównym traktowaniem większości pracowników, którym ochrona związkowa nie przysługuje, oraz mniejszości korzystającej z takiej ochrony. Nierówność ta mogłaby być usunięta w razie powołania niezwiązkowych przedstawicielstw, które w zakładach pracy pozbawionych związków zawodowych reprezentowałyby pracowników m.in. w sprawach indywidualnych.

Po trzecie, w orzecznictwie oraz w literaturze obserwuje się ewolucję – na którą niewątpliwie ma wpływ sytuacja na rynku pracy – polegającą na akcentowaniu prawa pracodawców do swobodnego doboru załogi i w związku z tym na traktowaniu wypowiedzeń jako zwykłego, rutynowego sposobu rozwiązywania stosunków pracy; pracodawcy oraz sądy rzadko więc liczą się z zastrzeżeniami związków zawodowych. Jeżeli związki zawodowe cieszą się w danym zakładzie pracy dostatecznie wysokim autorytetem i kierują się racjami obiektywnymi, to mogą w pewnych okolicznościach odegrać rolę perswazyjną. Z reguły jednak poddawanie się pracodawcy kontroli związkowej jest dla niego kłopotliwą formalnością.


W debacie nad projektem nowego kodeksu pracy podnosi się więc, że uchylenie obowiązku zasięgania przez pracodawcę niewiążącej go opinii przed rozwiązaniem umowy o pracę nie spowodowałoby rewolucji.
Dodatkowo wyeliminowałoby zjawisko ucieczki w chorobę pracownika ostrzeżonego przez związek. W zamian można by nałożyć na pracodawców obowiązek zawiadamiania post factum organizacji związkowej o dokonanym wypowiedzeniu i wówczas mogłaby o­na wnosić zastrzeżenia nakłaniając pracodawcę do jego wycofania.

prof. Jerzy Wratny
Uniwersytet Rzeszowski


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
QUIZ Popularne hasła z krzyżówek. 15/15 tylko dla zapalonych szaradzistów
Lubisz rozwiązywać krzyżówki? Sprawdź, czy potrafisz wskazać wszystkie poprawne odpowiedzi w naszym quizie. 15/15 to wielki sukces!
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Zatrudnianie cudzoziemców: Czy cudzoziemcy będą zatrudniani tylko na podstawie umowy o pracę?

Zdaniem MRiT zatrudnianie cudzoziemców wyłącznie na podstawie umowy o pracę może negatywnie wpływać na rynek pracy w Polsce, gdyż obejmuje większą ochroną prawną cudzoziemców niż obywateli polskich. Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP został skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

REKLAMA

Wcześniejsze wypłaty emerytur na święta 2024 – Sprawdź, kto otrzyma pieniądze szybciej!

Grudzień zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim okres świąteczny, który w tym roku przyniesie niespodziankę dla niektórych seniorów. ZUS zaplanował wcześniejsze wypłaty emerytur i świadczeń, jeśli ich standardowy termin przypada na dzień świąteczny. Sprawdź, kto może liczyć na szybsze otrzymanie pieniędzy z ZUS na koniec 2024 roku i na początku 2025 roku.

Od 1 stycznia 2025 roku ważne i duże zmiany. Koniec komisji lekarskich z ZUS to dopiero początek... Co jeszcze się zmieni? [LISTA]

Nadchodzą znaczące zmiany w regulacjach dotyczących procesu orzecznictwa, weryfikacji zwolnień lekarskich oraz wypłat świadczeń chorobowych. Nowe przepisy przewidują m.in. rozszerzenie grona osób uprawnionych do wydawania orzeczeń o fizjoterapeutów i pielęgniarki oraz uproszczenie procedur poprzez likwidację trzyosobowych komisji lekarskich w ZUS.

Zimowe obowiązki zarządców nieruchomości. Czy tylko odśnieżanie?

Wraz z pierwszym śniegiem zwiększa się ilość pracy dla wielu branż, również zarządzających nieruchomościami. Co należy do obowiązków zarządcy? Nie tylko odśnieżanie. 

Drzewo sąsiada zacienia działkę, zagraża budynkowi, zaśmieca liśćmi. Kiedy można żądać przycięcia? Co wynika z przepisów?

Drzewo sąsiada może zacieniać działkę, zagrażać budynkowi, ogrodzeniu czy też zaśmiecać liśćmi podwórko. Co zgodnie z prawem można z tym zrobić? Czy można przyciąć gałęzie przechodzące z działki sąsiada lub żądać przycięcia zbyt wysokich drzew?

REKLAMA

Reforma ministra Bodnara: 10 sposobów na poprawę działalności sądów w Polsce

W dniu 21 listopada 2024 r. na konferencji "Sprawne sądy - 10 filarów" minister sprawiedliwości Adam Bodnar przedstawił 10 filarów programu „Sprawne sądy”. To kluczowe propozycje zmian organizacyjnych, legislacyjnych i kadrowych, które odpowiadają na potrzeby dotyczące tempa prac i efektywności wymiaru sprawiedliwości. Reformy obejmą m.in. obszary mediacji, biegłych sądowych, digitalizacji, spraw frankowych czy kwestię zwiększenia liczby etatów dla asystentów.

Świadczenie przedemerytalne w 2025 roku. Dla kogo? Jaka kwota? Zasady i warunki

Świadczenie przedemerytalne to szczególna forma wsparcia dla osób, które utraciły pracę z przyczyn niezależnych od siebie przed uzyskaniem prawa do emerytury. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać zasiłek przedemerytalny? Ile wynosi w 2025 roku? Oto szczegóły, zasady i wymagania, o których warto wiedzieć. 

REKLAMA