REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepsze jest szybkie zawarcie ugody

REKLAMA

Spór zbiorowy pracowników z pracodawcą lub pracodawcami może dotyczyć warunków pracy, płacy lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych.
Właśnie takie podstawowe elementy definiujące istotę sporu zbiorowego zawiera art. 1 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
Przez pojęcie warunków pracy, jako możliwego przedmiotu sporu zbiorowego, należy rozumieć wszelkie kwestie o charakterze zarówno technicznym, organizacyjnym, jak i socjalnym wiążące się z miejscem, w którym pracownicy świadczą pracę. Warunki pracy mogą być regulowane zarówno przez przepisy prawa pracy, jak i ustalone u danego pracodawcy zwyczaje i praktykę. Wszystkich tak określonych warunków pracy może dotyczyć spór zbiorowy.
Natomiast pojęcie warunków płacowych obejmuje szeroki katalog zagadnień. Dotyczy o­no wysokości wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą, form wynagradzania i jego składników (premie, nagrody, wszelkiego typu dodatki).
Świadczenia socjalne to wszelkiego rodzaju zapomogi, pożyczki, dopłaty, ulgi za korzystanie z pomieszczeń, lokali (np. domków letniskowych).

Także wolności związkowe

Przedmiotem sporu zbiorowego mogą być także prawa i wolności związków zawodowych określone przede wszystkim w ustawie o związkach zawodowych. Należą do nich wszelkie kwestie związane z niezależnością i samorządnością związków zawodowych oraz prawem do tworzenia i wstępowania do związków zawodowych.
Przedmiotem sporu zbiorowego może być więc odmowa podjęcia przez pracodawcę rokowań w sprawie zawarcia układu zbiorowego pracy jako aktu określającego warunki wynagradzania i innych świadczeń związanych z pracą. Na pewno nie powinny nim być sprawy dotyczące reorganizacji przedsiębiorstwa, jego rozwoju czy strategii, przekształceń własnościowych, a także kwestii związanych z zarządzaniem zakładem, chyba że wywołałoby o­no ewidentne konsekwencje w zakresie warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych.
Trzeba pamiętać, że jeżeli spór dotyczy treści obowiązującego już układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia, którego stroną jest organizacja związkowa, wszczęcie i prowadzenie sporu o zmianę układu lub porozumienia może nastąpić nie wcześniej niż z dniem ich wypowiedzenia
Nie jest dopuszczalne prowadzenie sporu zbiorowego w celu poparcia indywidualnych żądań pracowniczych, jeżeli ich rozstrzygnięcie jest możliwe w postępowaniu przed organem rozstrzygającym spory o roszczenia pracowników. Na przykład Sąd Najwyższy w wyroku z 5 czerwca 1996 r. (I PRN 37/96 OSNP 1997/3/36) uznał, że spór na tle przewidzianego w art. 31 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych prawa do zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej jest sporem z zakresu prawa pracy (art. 476 par. 1 k.p.c.). Na podstawie tego przepisu pracownik może domagać się przed sądem zobowiązania pracodawcy do zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy. Tak więc taki spór ma charakter indywidualny, a odmowa zwolnienia pracownika ze świadczenia pracy nie powinna być przedmiotem sporu zbiorowego.
WAŻNE

W zgłoszeniu sporu zbiorowego określa się przedmiot żądań objętych sporem. Podmiot zgłaszający spór może uprzedzić, że w razie nieuwzględnienia wysuniętych żądań zostanie ogłoszony strajk. Dzień zapowiedzianego strajku nie może jednak przypadać przed upływem 14 dni od dnia zgłoszenia sporu.

Gdy jest kilka związków

Prawa i interesy zbiorowe pracowników reprezentowane są przez związki zawodowe. Należy jednak zaznaczyć, że ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych ma także odpowiednie zastosowanie do zrzeszonych w związku zawodowym grup niepracowniczych, a mianowicie członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej (jeżeli nie są pracodawcami), osób wykonujących pracę nakładczą, byłych pracowników – emerytów i rencistów, bezrobotnych, osób odbywających w zakładach pracy służbę zastępczą. Grupy te mogą inicjować spory zbiorowe w ograniczonym zakresie przedmiotowym – tylko dla obrony praw i wolności związkowych.
W zakładzie pracy, w którym działa więcej niż jedna organizacja związkowa, każda z nich może reprezentować w sporze zbiorowym interesy stanowiące przedmiot sporu. W sporze zbiorowym może wystąpić także wspólna reprezentacja związkowa, jeżeli działające w firmie organizacje związkowe tak postanowią. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do reprezentacji interesów zbiorowych w sporach wielozakładowych. Ustawa nie reguluje natomiast sytuacji, gdy dwie lub więcej organizacji związkowych zainicjują jednocześnie spór zbiorowy, wysuwając różne żądania o takim samym lub różnym charakterze. W takiej sytuacji może powstać wątpliwość, czy mamy do czynienia jednocześnie z kilkoma sporami i czy pracodawca ma obowiązek podjąć negocjacje ze wszystkimi organizacjami związkowymi odrębnie, czy też podjąć rokowania wspólne lub tylko z jedną z organizacji. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że każda z organizacji związkowych może być samodzielnie stroną sporu zbiorowego, należy stanąć na stanowisku, że pracodawca nie może odmówić podjęcia rokowań z każdą z organizacji związkowych (Z. Salwa, Nowa regulacja rozwiązywania sporów zbiorowych, PiZS 1991/8 – 9/50).
W imieniu pracowników zakładu, w którym nie działa związek zawodowy, spór zbiorowy może prowadzić organizacja związkowa, do której pracownicy zwrócili się o reprezentowanie ich interesów zbiorowych.

Pracodawcy albo ich organizacje

Drugą stroną sporu zbiorowego jest pracodawca – jeden lub kilku. Pracodawcą w rozumieniu ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych jest podmiot wymieniony w art. 3 k.p. (jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają pracowników). Poszczególni pracodawcy, jako strony sporu zbiorowego, mogą występować sami we własnym imieniu albo mogą być reprezentowani przez organizacje pracodawców, do których należą. Zgodnie z ustawą o organizacjach pracodawców pracodawcy mają prawo tworzyć, bez uzyskania uprzedniego zezwolenia, związki według swego uznania, jak też przystępować do tych organizacji, z zastrzeżeniem stosowania się do ich statutów. Podstawowym zadaniem związków pracodawców (ich federacji i konfederacji) jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego. Związki pracodawców uczestniczą w prowadzeniu rokowań zbiorowych, w zawieraniu układów zbiorowych pracy oraz innych porozumień w zakresie objętym ich zadaniami statutowymi (art. 1, 5 i 17 ustawy).
ROSZCZENIA PRACOWNICZE

Nie jest dopuszczalne prowadzenie sporu zbiorowego w celu poparcia indywidualnych żądań pracowniczych, jeżeli ich rozstrzygnięcie jest możliwe w postępowaniu przed organem rozstrzygającym spory o roszczenia pracowników.

Czasowe granice sporu

Spór zbiorowy pod względem prawnym istnieje od dnia wystąpienia przez podmiot reprezentujący interesy pracownicze do pracodawcy z żądaniami w sprawach warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych, o ile pracodawca nie uwzględnił wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż 3 dni. Istnieje o­n zatem od dnia wystąpienia przez związek zawodowy z określonymi żądaniami, mimo że pracodawcy zapewnia się okres nie krótszy niż 3 dni na zajęcie stanowiska wobec wszystkich zgłoszonych żądań. Żądania takie stają się sporne, jeżeli nie zostaną uwzględnione przez pracodawcę lub po formalnym uwzględnieniu nie będą w rzeczywistości realizowane. W zgłoszeniu sporu określa się przedmiot żądań objętych sporem. Podmiot zgłaszający spór może uprzedzić, że w razie nieuwzględnienia wysuniętych żądań zostanie ogłoszony strajk. Dzień zapowiedzianego strajku nie może jednak przypadać przed upływem 14 dni od dnia zgłoszenia sporu.

Rokowania, mediacje, arbitraż

Ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych nie określa terminu, w którym spór uznaje się za zakończony. Zależy to do samych stron. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest zakończenie sporu już na jego wstępie – w wyniku uwzględnienia przez pracodawcę zgłoszonych żądań strony pracowniczej. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe. W takiej sytuacji ustawa przewiduje poszczególne etapy sporu, czyli rokowania, mediacje, arbitraż społeczny, które mają doprowadzić do pożądanego zakończenia konfliktu.

Andrzej Marek
Autor jest sędzią Sądu Okręgowego w Legnicy.

Podstawa prawna
• Ustawa z 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz.U. nr 55, poz. 236 ze zm.).
• Ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. nr 79, poz. 854 ze zm.).
• Ustawa z 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz.U. nr 55, poz. 235 ze zm.).

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA