REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Źle sporządzone świadectwo pracy koniecznie trzeba poprawić

REKLAMA

Świadectwo pracy zawiera m.in. informacje o sposobie rozstania z firmą, co dla następnego pracodawcy może mieć niemałe znaczenie. Także o tym, jakich praw pracownik w pełni nie wykorzystał. Dlatego trzeba walczyć o sprostowanie każdego błędnego zapisu.

Niezwłocznie – w takim czasie pracodawca musi wydać świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Nie może nawet powiedzieć pracownikowi, że otrzyma dokument pod warunkiem, że najpierw rozliczy się z zakładem, na przykład z powierzonego mu mienia służbowego.

Ścisła lista informacji

Regulacje dotyczące wydawania świadectwa pracy są bezwzględne także w przypadku innych obowiązków pracodawcy z tym związanych. Przede wszystkim nie może o­n podawać w tym dokumencie dowolnych danych. Są o­ne w przepisach ściśle określone. Dotyczą głównie okresu i rodzaju wykonywanej pracy, trybu zakończenia umowy, wykorzystanych urlopów, danych stanowiących podstawę do uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Nic ponadto, co mówią przepisy, znaleźć się w świadectwie nie może. Co ważne, nie ma w nim w ogóle miejsca na opinię o pracowniku.
Każda z informacji wymaganych na świadectwie pracy ma swoje znaczenie. Tryb rozwiązania umowy o pracę z pewnością będzie analizowany przez kolejnego pracodawcę. Nad rozstaniem za porozumieniem stron raczej przejdzie do porządku dziennego, ale już rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia, i to z winy pracownika, z pewnością da mu wiele do myślenia. W konsekwencji, może oznaczać przekreślenie szansy na zatrudnienie w nowej firmie – nawet jeżeli informacja o takim trybie rozwiązania stosunku pracy nie odpowiada faktom. Słowne zapewnienia, że świadectwo zawiera nieprawdę, na pewno nikogo do tego nie przekonają. Musi być potwierdzenie na piśmie, a więc świadectwo trzeba zmienić. Trzeba to zrobić także wtedy, gdy błędy dotyczą innych danych, na przykład wykorzystanego urlopu. Jeśli według dokumentu pracownik był na urlopie dłużej niż w rzeczywistości, następny pracodawca przyzna mu krótszy urlop niż mu się tak naprawdę należy. Z kolei błędne informacje o okresach nieskładkowych przypadających w okresie zatrudnienia będą miały wpływ na ustalenie w przyszłości prawa do emerytury czy renty.
WAŻNE

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca zawiera kolejną umowę o pracę tuż po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej, pracodawca nie ma obowiązku wydać świadectwa pracy. Musi to zrobić dopiero na żądanie pracownika, które powinno być zgłoszone najpóźniej dzień przed rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.

Prawo do korekty

Przykładów na to, jak ważny jest każdy zapis w świadectwie pracy, można by mnożyć. Prawo daje jednak pracownikowi możliwość domagania się naprawienia błędów. Kodeks pracy mówi, że pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. Należy zrobić to na piśmie. Jeżeli pracodawca uzna swój błąd i postanowi go naprawić, w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku powinien wydać nowe świadectwo pracy, a stare usunąć z akt i zniszczyć. W takim samym terminie i na piśmie pracownik powinien być powiadomiony o negatywnym rozpatrzeniu wniosku. Wtedy w ciągu kolejnych 7 dni (czyli od otrzymania odmowy), ma o­n prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa.
Uwzględnienie przez sąd powództwa o sprostowanie świadectwa pracy jest równoznaczne z obowiązkiem wydania przez pracodawcę – niezwłocznie – nowego dokumentu, ale nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia w tej sprawie. I w takim przypadku błędne świadectwo pracy musi być usunięte z akt osobowych i zniszczone.

Nie takie wypowiedzenie

Nieco inaczej pracodawca musi uwzględnić w świadectwie pracy orzeczenia sądowe związane z wypowiadaniem umów o pracę i zwolnieniami bez wypowiedzenia. W szczegółach wygląda to tak. Jeśli zapadło prawomocne orzeczenie sądu pracy o przywróceniu pracownika do pracy lub przyznaniu mu odszkodowania za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę lub jej rozwiązanie bez wypowiedzenia, to pracownik może zażądać uzupełnienia treści wydanego mu wcześniej świadectwa pracy o dodatkową informację o tym orzeczeniu. Pracodawca ma obowiązek to żądanie spełnić. Jeżeli natomiast wspomniane orzeczenie zapadło w związku z rozwiązaniem przez pracodawcę umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (czyli tzw. zwolnieniem dyscyplinarnym), ale z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów, wówczas pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy (stare zaś zniszczyć). Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym do kodeksu, w tym nowym świadectwie musi znaleźć się informacja o rozwiązaniu umowy o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę, ale z powołaniem art. 97 par. 3 kodeksu pracy. Wskazanie tego przepisu oznacza, że każdy, kto zapozna się z nim i z takim świadectwem, będzie wiedział, że tak naprawdę pracownik został zwolniony z jego winy, a więc dyscyplinarnie, tyle że naruszono przepisy o tym trybie rozwiązywania umów. Przywołany przepis z kodeksu mówi wprost: jeżeli z orzeczenia sądu pracy wynika, że rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy nastąpiło z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów o pracę, pracodawca jest obowiązany zamieścić w świadectwie pracy informację, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę.

Roszczenie o odszkodowanie

Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Ma o­n prawo do rekompensaty w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy niż 6 tygodni. Warto wiedzieć, że orzeczenie o odszkodowaniu za niewłaściwe świadectwo jest podstawą do jego zmiany. Ponadto, jak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 13 października 2004 r., pracownik może na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego w związku z art. 300 k.p., dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody wyrządzonej niewydaniem w terminie lub wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy innej niż utrata zarobków w związku z pozostawaniem bez pracy (II PK 36/04, OSNP 2005/8/106).

CO ZAWIERA ŚWIADECTWO PRACY

W świadectwie pracy należy podać informacje o:
• okresie i rodzaju wykonywanej pracy,
• zajmowanych stanowiskach,
• trybie rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, z podaniem podstawy prawnej,
• zajęciu wynagrodzenia za pracę w związku z postępowaniem egzekucyjnym.

Ponadto zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, dotyczące:
• wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,
• urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku, w którym ustał stosunek pracy,
• wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy,
• należności ze stosunku pracy uznanych i niezaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych,
• okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,
• wykorzystanego urlopu wychowawczego,
• liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy w roku, w którym ustał stosunek pracy,
• wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem do lat 14,
• okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę w związku z ogłoszeniem upadłości lub likwidacją firmy,
• okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
• okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
• okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty,
• danych, które są zamieszczane na żądanie pracownika, czyli informacje o wysokości składników wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Iwona Jackowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA