REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie świadectwa pracy

REKLAMA

Pracodawca obowiązany jest wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jednak niejednokrotnie pracodawca odmawia wydania świadectwa lub wydaje niewłaściwy dokument. W takiej sytuacji pracownik może żądać sprostowania świadectwa pracy oraz stosownego odszkodowania.
Pracodawca nie może uzależnić wydania świadectwa pracy od spełnienia przez pracownika jakichkolwiek warunków, np. uprzedniego rozliczenia z delegacji służbowej, zwrotu pożyczki udzielonej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wypełnienia karty obiegowej, zwrotu samochodu czy telefonu służbowego. Pracodawca, który wbrew obowiązkowi nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, popełnia wykroczenie i podlega karze grzywny (art. 282 par. 1 pkt 3 k.p.).

Doręczenie świadectwa

Pracodawca powinien wydać świadectwo pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy, czyli w ostatnim dniu pracy. Jeżeli wydanie świadectwa w tym terminie nie jest możliwe (np. pracownik jest nieobecny w pracy z powodu choroby, osoba upoważniona nie zgłosiła się po odbiór świadectwa pracy); pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób, np. poprzez gońca, firmę kurierską.
PRZYKŁAD
Pracodawca wysłał świadectwo pracy na adres wskazany przez pracownika. Okazało się, że jest o­n nieaktualny. Pracownik zmienił bowiem miejsce zamieszkania i nie zawiadamiał o tym pracodawcy. W takim przypadku świadectwo pracy uznaje się za doręczone, a dokument pozostawia się w aktach osobowych pracownika z odpowiednią adnotacją, np. „świadectwo pracy nie zostało doręczone pracownikowi ze względu na zmianę jego miejsca zamieszkania, o której nie poinformował pracodawcy”.

Kiedy na wniosek

Obowiązek wydania świadectwa pracy nie jest uzależniony od żądania pracownika. Pracownik nie musi składać wniosku o wydanie świadectwa pracy. Obowiązek ten powstaje bowiem z mocy prawa. W jednym tylko przypadku wydanie świadectwa pracy zależy od wniosku pracownika – gdy dotychczasowy pracodawca nawiązuje z pracownikiem kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy.
PRZYKŁAD
Pracodawca po umowie na okres próbny nawiązuje z pracownikiem umowę na czas nieokreślony. W takiej sytuacji wydanie świadectwa pracy następuje na żądanie pracownika. Pracownik powinien zgłosić pracodawcy żądanie wydania świadectwa pracy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracownika, pracodawca sporządza świadectwo pracy i włącza je do akt osobowych zmarłego pracownika. Na wniosek członka rodziny lub innej osoby będącej spadkobiercą zmarłego pracownika, pracodawca może wydać im świadectwo pracy.

Wydawanie odpisów

Pracodawca sporządza kopię świadectwa pracy, którą przechowuje w części C akt osobowych pracownika. W uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje odpis świadectwa pracownikowi, osobie upoważnionej przez pracownika lub członkowi rodziny (spadkobiercy) zmarłego pracownika, np. gdy świadectwo pracy uległo zniszczeniu wskutek pożaru w domu pracownika lub zostało ukradzione.

Treść świadectwa pracy

Świadectwo pracy ma charakter informacyjny. Dane w nim zawarte kształtują sytuację prawną pracownika w nowym miejscu pracy oraz mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych u kolejnego pracodawcy i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Szczegółową treść świadectwa pracy określa rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. nr 60, poz. 282 z późn. zm.). W związku z tym w świadectwie pracy nie można podawać innych informacji niż wskazane w przepisach prawa, w szczególności niedopuszczalne jest zamieszczanie jakichkolwiek elementów ocennych pracownika.
Pracownik może domagać się sprostowania świadectwa pracy, czyli zmiany jego treści niezgodnej z przepisami prawa pracy. Jeżeli pracodawca zamieścił informacje nieprawdziwe, niepełne lub nieprzewidziane przepisami prawa (zbędne), pracownik ma prawo w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa (postępowanie wewnątrzzakładowe). Pouczenie o możliwości wystąpienia z takim żądaniem pracodawca zamieszcza na końcu świadectwa pracy.
Pracodawca ma obowiązek rozpatrzyć wniosek pracownika i zawiadomić o podjętej decyzji w ciągu 7 dni od jego otrzymania. W razie uwzględnienia wniosku, pracodawca wydaje pracownikowi w tym terminie nowe świadectwo pracy. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie o swojej negatywnej decyzji. Pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy w terminie 7 dni od daty zawiadomienia o odmowie.

Prawo do odszkodowania

Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie (czyli w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy) lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy (tj. nieprawdziwego, niekompletnego lub zawierającego zbędne informacje). Jeżeli pracodawca dobrowolnie nie zaspokoi roszczenia, pracownik może wystąpić do sądu pracy. Przed wystąpieniem do sądu pracy pracownik musi wyczerpać tryb postępowania wewnątrzzakładowego. Szkoda pracownika w takim przypadku może polegać na pozostawaniu przez pewien czas bez pracy. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
PRZYKŁAD
Pracodawca zrezygnował z zatrudnienia pracownika z powodu niemożliwości wykazania przez niego posiadania doświadczenia zawodowego na określonym stanowisku pracy. Informacje te wynikałyby ze świadectwa pracy wydanego przez ostatniego pracodawcę. Niestety nie sporządził o­n świadectwa pracy. Z tego powodu pracownik stracił szansę na zatrudnienie i pozostaje bez pracy. Poniósł więc szkodę i może wystąpić z roszczeniem o odszkodowanie na podstawie art. 99 k.p.

Ewa Wronikowska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

REKLAMA

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów (lub zerowym podatkiem dla seniorów) i obowiązuje również w 2025 r. (w ramach rozliczenia roku 2024). Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł jednak zostać objęty ww. zwolnieniem z podatku dochodowego – musi zostać spełniony jeden istotny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

REKLAMA