REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy trzeba zwrócić świadczenie

REKLAMA

Osoba, która po utracie statusu bezrobotnego nadal otrzymywała świadczenia z Funduszu Pracy, będzie musiała je zwrócić.
Za nienależnie pobrane świadczenie uważa się świadczenie wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do jego pobierania, pod warunkiem jednak, że pobierający to świadczenie był pouczony o tych okolicznościach (zainteresowana osoba powinna otrzymać w powiatowym urzędzie pracy (PUP) pisemną informację o sytuacjach, w których ustaje prawo do pobieranego przez nią świadczenia). Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 grudnia 1998 r. (II SA 1606/98, LEX nr 41902), zgodnie z którym warunkiem do domagania się przez urząd pracy zwrotu nienależnego świadczenia jest konieczność pouczenia osoby otrzymującej to świadczenie o okolicznościach powodujących ustanie prawa do niego.

Co to znaczy nienależne

Nienależnie pobranym świadczeniem według ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jest również:
• świadczenie wypłacone na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych okolicznościach świadomego wprowadzenia w błąd powiatowego urzędu pracy przez osobę pobierającą to świadczenie,
zasiłek, dodatek szkoleniowy, stypendium lub inne świadczenie pieniężne finansowane z Funduszu Pracy, wypłacone za okres, za który nabyła o­na prawo do emerytury, świadczenia przedemerytalnego, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty rodzinnej, renty socjalnej, zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego, chyba że organ, który świadczenie przyznał, dokonał jego pomniejszenia o kwotę pobraną z Funduszu Pracy (zasady pomniejszania zawarte zostały w art. 78 ustawy),
• koszty szkolenia, jeśli osoba na nie skierowana nie ukończyła go z własnej winy (nie dotyczy to sytuacji, w których przerwanie szkolenia spowodowane zostało podjęciem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej),
• zasiłek wypłacony za okres, za który na podstawie orzeczenia sądu wypłacono wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy lub odszkodowanie z tytułu wadliwego wypowiedzenia umowy o pracę,
• świadczenie pieniężne wypłacone z Funduszu Pracy za okres po śmierci uprawnionej do jego otrzymania osoby,
• świadczenie przedemerytalne wypłacone w kwocie zaliczkowej, jeżeli organ rentowy odmówił wydania decyzji ustalającej wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego.

PRZYKŁAD
Monika S. po zwolnieniu z pracy zarejestrowała się w PUP i otrzymała zasiłek. Nie poinformowała jednak urzędu pracy, iż w toczącym się sporze o zasadność wręczonego jej wypowiedzenia uzyskała odszkodowanie na podstawie przepisów kodeksu pracy (sąd uznał wypowiedzenie za nieuzasadnione). Wyrok zapadł po dwóch tygodniach od rejestracji, pani Monice przyznano odszkodowanie w wysokości miesięcznych zarobków. Pobierany w tym okresie zasiłek dla bezrobotnych jest nienależnym świadczeniem.

Kiedy zwrot

Osoba, która pobrała nienależne świadczenie, zobowiązana jest do jego zwrotu w terminie 14 dni od doręczenia stosownej decyzji. Zwrot obejmuje kwotę otrzymanego świadczenia wraz z przekazaną od niego zaliczką na podatek dochodowy i składką na ubezpieczenie zdrowotne.
Roszczenia powiatowego urzędu pracy o zwrot tych kwot przedawniają się z upływem 3 lat od dnia ich wypłaty. Podlegają o­ne ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy daje staroście (albo działającemu z jego upoważnienia dyrektorowi PUP) możliwość odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty nienależnie pobranych świadczeń albo nawet (po obligatoryjnym zasięgnięciu opinii powiatowej rady zatrudnienia) umorzenia tych należności w całości albo w części. Dotyczy to także zwrotu refundacji oraz jednorazowo przyznanych środków, w przypadkach gdy podmiot je otrzymujący nie wypełnił wymogu zatrudniania przez określony czas skierowanego bezrobotnego lub prowadzenia działalności gospodarczej (odnosi się to do formy wsparcia unormowanej w art. 46 ustawy).
Decyzje w tej sprawie (pozytywne dla dłużnika) mogą jednak zostać wydane tylko wtedy, gdy:
• w postępowaniu egzekucyjnym lub na podstawie innych okoliczności lub dokumentów stwierdzono, że osoba lub inny podmiot, które pobrały nienależne świadczenie, refundację lub otrzymały jednorazowo środki na wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego lub na podjęcie działalności gospodarczej nie posiadają majątku, z którego można dochodzić należności;
• dochodzenie należności mogłoby pozbawić osobę, która pobrała nienależne świadczenie lub otrzymała jednorazowo środki podlegające zwrotowi z powodu niewywiązania się z wymogu prowadzenia działalności przez określony czas (nie dotyczy to więc podmiotów, które otrzymały dofinansowanie na utworzenie miejsca pracy dla bezrobotnego) albo osobę pozostającą na jej utrzymaniu, niezbędnych środków utrzymania;
• osoba, która pobrała nienależne świadczenie lub otrzymała jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, zmarła, nie pozostawiając majątku, z którego można dochodzić należności;
• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty nienależnie pobranego świadczenia, refundacji lub jednorazowo przyznanych środków, o których mowa w art. 46 ust. 1, przewyższającej wydatki egzekucyjne.

Opinie rady zatrudnienia

Powiatowa rada zatrudnienia wyraża swoją opinię w sprawach należących do zakresu jej kompetencji w formie uchwały lub odpowiedniego zapisu w protokole posiedzenia rady. Uchwały w sprawach opinii rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady zatrudnienia (par. 7 rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia – Dz.U. nr 224, poz. 2281). W konsekwencji brak podczas posiedzenia, na którym przedstawiany jest do zaopiniowania wniosek o umorzenie nienależnie pobranego świadczenia, przynajmniej połowy jej składu powoduje nieważność ewentualnej uchwały powiatowej rady zatrudnienia, która by w tej kwestii zapadła.

Jakie odsetki

Od należności, której termin zapłaty odroczono lub którą rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę za okres od wydania decyzji do dnia upływu terminu zapłaty określonego w tej decyzji. Odsetki będą jednak naliczane od kwot pozostałych do spłaty od pierwotnego terminu płatności (czyli 14 dni od dnia otrzymania decyzji w sprawie obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia), jeżeli w terminie określonym w decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty świadczenia nie zostanie dokonana zapłata odroczonej należności lub należności rozłożonej na raty.

Marek Rotkiewicz


PODSTAWA PRAWNA
• Artykuł 76 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA