REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie regulaminu wynagradzania

REKLAMA

Obowiązek ustalenia regulaminu wynagradzania spoczywa na pracodawcy. Jeżeli u danego pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania. Musi więc uzyskać jej zgodę na przedstawione propozycje.

Aby pracodawca mógł uzgodnić z zakładową organizacją związkową regulamin wynagradzania, powinien przekazać jej niezbędne informacje umożliwiające wypracowanie przez związek stanowiska w tym zakresie. Zgodnie z art. 28 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.) pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie związku zawodowego informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej, w szczególności informacji dotyczących warunków pracy i zasad wynagradzania.

Przykład
Pracodawca zatrudnia 45 pracowników. Działa u niego jedna organizacja związkowa. Stosownie do art. 772 k.p. pracodawca jest obowiązany do ustalenia warunków wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. W związku z tym związek zawodowy wystąpił do pracodawcy o udzielenie informacji o wynagrodzeniach poszczególnych wymienionych imiennie pracowników.
Pracodawca nie jest zobowiązany do przekazania takich informacji zakładowej organizacji związkowej. W kontekście ustalenia regulaminu wynagradzania informacjami niezbędnymi są informacje o sytuacji ekonomicznej pracodawcy w zakresie koniecznym do prowadzenia rokowań, gdyż związek zawodowy musi poznać możliwości pracodawcy, by nie wysuwać nierealnych żądań.
Poza tym, stosownie do uchwały Sądu Najwyższego z 16 lipca 1993 r. (I PZP 28/93, OSNC 1994/1/2), wysokość indywidualnego wynagrodzenia pracownika stanowi informację związaną z jego sferą prywatności. Toteż ujawnienie przez pracodawcę, bez zgody
pracownika, wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 k.c. A zatem pracodawca może przekazywać związkom zawodowym informacje o wynagrodzeniach poszczególnych pracowników jedynie za ich zgodą.


Na tle art. 772 § 4 k.p. powstaje wątpliwość, czy w sytuacji gdy pracodawca nie może uzgodnić ze związkiem zawodowym treści regulaminu wynagradzania, może o­n sam jednostronnie wydać regulamin? Zarysowały się tutaj dwa poglądy:
• według pierwszego, jeżeli u pracodawcy działa organizacja związkowa – nie może o­n sam wydać regulaminu wynagradzania,
• według drugiego – pracodawca ma prawo wydania regulaminu wynagradzania niezależnie od stanowiska związku zawodowego.
Należy jednak opowiedzieć się raczej za poglądem pierwszym. Przepis Kodeksu pracy mówi bowiem wyraźnie o „uzgodnieniu” z działającą organizacją związkową, nie przewidując wyjątków, w przypadku gdy treści regulaminu nie da się uzgodnić. A zatem, w przypadku gdy pracodawca nie ustali regulaminu wynagradzania z powodu niemożliwości uzgodnienia jego treści ze związkiem zawodowym – stosowne postanowienia powinny znajdować się w indywidualnych umowach o pracę.
Pracodawca jest zwolniony z obowiązku dokonywania uzgodnień, jeżeli:
• u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa (art. 772 § 4 k.p.),
• u danego pracodawcy działa kilka organizacji związkowych, które nie potrafią wypracować wspólnego stanowiska.
W tym drugim przypadku, stosownie do art. 30 ustawy o związkach zawodowych, organizacje związkowe przedstawiają wspólnie uzgodnione stanowisko. Natomiast jeżeli organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 24125a k.p. nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 12 lutego 2004 r. (I PK 349/03, OSNP 2005/1/4) oznacza to, że jeśli organizacje związkowe mają wspólne, ale negatywne stanowisko, to taki regulamin nie może być przez pracodawcę ustalony. Natomiast jeżeli związki zawodowe w ogóle nie mogą uzgodnić wspólnego stanowiska, pracodawca może wydać regulamin, rozpatrując uprzednio odrębne stanowiska organizacji związkowych, które jednak nie są dla niego wiążące.
Wejście w życie regulaminu
Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 k.p.). Może to nastąpić np. przez przesłanie obiegiem informacji o ustaleniu regulaminu czy też wywieszenie na tablicy ogłoszeń. Z wyroku Sądu Najwyższego z 21 lipca 1999 r. (I PKN 165/99, OSNAP 2000/20/745) wynika, że wejście w życie regulaminu wynagradzania nie zależy od tego, czy pracownikowi personalnie udostępniono tekst tego regulaminu. Podobnie wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z 4 sierpnia 2005 r. (II PK 5/05, o wyroku czytaj w „Serwisie PP” nr 28/2005), gdzie stwierdził, iż nie jest konieczne odbieranie od każdego pracownika indywidualnego potwierdzenia zapoznania się ze zmianami.
Na podstawie art. 772 § 5 k.p. do regulaminu wynagradzania ma odpowiednie zastosowanie przepis art. 24112 § 2 k.p.
Pracodawca jest więc obowiązany:
• zawiadomić pracowników o wejściu regulaminu w życie, o zmianach dotyczących regulaminu,
• dostarczyć zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy regulaminu,
• na żądanie pracownika udostępnić do wglądu tekst regulaminu i wyjaśnić jego treść.
Należy jednak podkreślić, że to, czy pracodawca spełnił te obowiązki – nie ma wpływu na wejście regulaminu w życie.
Korzystniejsze postanowienia regulaminu, z dniem jego wejścia w życie, zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.
Natomiast postanowienia regulaminu mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Przy wypowiedzeniu dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy nie mają zastosowania przepisy ograniczające dopuszczalność wypowiadania warunków takiej umowy lub aktu (art. 24113 w zw. z art. 772 § 5 k.p.).
Należy pamiętać, że zgodnie z art. 9 § 1 k.p. regulamin wynagradzania jest zaliczany do źródeł prawa pracy. Postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż postanowienia aktów wyższego rzędu, takich jak przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, a także układów zbiorowych pracy oraz porozumień zbiorowych. Z kolei w art. 18 k.p. jest wyrażona zasada uprzywilejowania pracownika, zgodnie z którą postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy (a więc także regulaminu wynagradzania).
Agnieszka Bolesta-Borkowska


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

Czyste Powietrze w nowej odsłonie, już z początkiem kwietnia. Co się zmieni w programie? Jest sporo nowości

Nowa odsłona programu "Czyste Powietrze" rusza z początkiem kwietnia – zapowiedziała dzisiaj minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie jest sporo nowości, m.in. obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, wyższe progi dochodowe czy brak dotacji do kotłów gazowych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA