REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zakładowym funduszu rehabilitacji

REKLAMA

Zasady udzielania zakładom pracy chronionej pomocy de minimis były przyczyną wielu kontrowersji. Konieczna była więc nowelizacja przepisów dotyczących źródeł finansowania pomocy, katalogu wydatków i pułapów intensywności pomocy. Zmiany te wejdą w życie 15 października 2005 r.
Pracodawcy prowadzący zakłady pracy chronionej mają obowiązek tworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych ze środków uzyskanych z tytułu:
• zwolnień z podatków (rolnego, leśnego, od nieruchomości i od czynności cywilnoprawnych) i opłat uzyskiwanych w związku z prowadzeniem zakładu pracy chronionej – w wysokości 90 proc.,
• zatrzymanych w zakładzie pracy chronionej zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – w wysokości 90 proc.,
• nadwyżek dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nad osiąganym przez nie wynagrodzeniem,
• środków pochodzących ze zbycia środków trwałych zakupionych ze środków ZFRON, w części niezamortyzowanej,
• odsetek od środków zgromadzonych na rachunku ZFRON.
Ponadto na ten rachunek mogą wpływać inne środki, np. z zapisów i darowizn, zatrzymywanych w zakładzie kwot składek na ubezpieczenia społeczne, które zostały sfinansowane ze środków PFRON i budżetu państwa.
Na co można wydać pieniądze
Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. (patrz podstawa prawna), środki funduszu rehabilitacji mogą być przeznaczane wyłącznie na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych, zgodnie z zakładowym regulaminem wykorzystania tych środków.
Szczegółowe zasady wydatkowania tych środków, w tym katalog dopuszczalnych wydatków, przewiduje rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1999 r. nr 3, poz. 22 z późn. zm.). Do dnia akcesji przepisy te regulowały wydatkowanie wszystkich środków ZFRON.
Natomiast po 1 maja 2004 r. wydatkowanie poakcesyjnych środków ZFRON wymaga od pracodawcy dokonania analizy, czy planowany wydatek może być uznany za pomoc publiczną w rozumieniu art. 87 TWE (tj. za przysporzenie ze środków publicznych na rzecz podmiotu angażującego się w przedsięwzięcia rynkowe, które zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji).
Jeżeli wydatek nie może być uznany za pomoc publiczną, np. wydatki na pomoc indywidualną dla osób niepełnosprawnych, niektóre wydatki ponoszone w ramach realizacji indywidualnych programów rehabilitacji oraz z tzw. części ogólnej, pracodawca stosuje dotychczasowe przepisy – art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. oraz rozporządzenie z dnia 31 grudnia 1998 r.
Pomoc de minimis
Jeżeli wydatek stanowi pomoc publiczną, np. większość wydatków na przystosowanie i wyposażenie stanowisk pracy osób niepełnosprawnych, należy również stosować przepisy rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. oraz rozporządzenia KE (WE) nr 69/2001. Określają o­ne dodatkowe warunki dopuszczalności wydatkowania środków ZFRON. Wydatki te uznaje się bowiem za pomoc bagatelną (de minimis).
Rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. określa źródła finansowania programu (tj. które ze środków gromadzonych na rachunku ZFRON mogą być wydatkowane na przysporzenia dla przedsiębiorcy), katalog wydatków (węższy od określonego w rozporządzeniu z dnia 31 grudnia 1998 r.) oraz pułapy intensywności pomocy.
Jednak przepisy te w praktyce były przyczyną wielu wątpliwości i nieporozumień. Spowodowało to konieczność częściowej ich zmiany. Wprowadziła je nowelizacja z dnia 13 września 2005 r. (patrz podstawa prawna).
Po nowemu
Dotychczas jedynym źródłem finansowania programu były zwolnienia, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., tj. przekazywane na ZFRON kwoty z tytułu zwolnień z podatków (rolnego, leśnego, od nieruchomości i od czynności cywilnoprawnych) i opłat (z wyłączeniem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym).
W konsekwencji tylko część środków ZFRON mogła być przeznaczona na pomoc mogącą stanowić przysporzenie dla pracodawcy. Było to problematyczne, gdy zasadniczą część środków wpływających na ZFRON stanowiły środki zatrzymane z zaliczek na podatek dochodowy.
W związku z tym poszerzono katalog źródeł finansowania o kwoty pochodzące z nieodprowadzanych zaliczek na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pozostających w zakładzie – zgodnie z art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy – nadwyżek dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nad ich wynagrodzeniem osiąganym.
Poszerzono również katalog wydatków. Pracodawca będzie mógł sfinansować stanowiące pomoc publiczną wydatki na m.in.: zapewnienie podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej oraz poradnictwa i usług rehabilitacyjnych, szkolenie i przekwalifikowanie w celu nabycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych, dodatkowe wynagrodzenie pracowników za znajomość i posługiwanie się językiem migowym oraz wynagrodzenie lektorów dla pracowników niewidomych, a także wydatki ponoszone w ramach indywidualnych programów rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych.
Ponadto ujednolicono wymogi finansowania ze środków ZFRON robót budowlanych. Odpowiadają obecnie warunkom zawartym w rozporządzeniu z dnia 31 grudnia 1999 r. Utrzymano przy tym warunek, że roboty budowlane muszą być realizowane zgodnie z przepisami i zasadami bhp oraz wymaganiami ergonomii.
Nadal pracodawca będzie mógł pokryć 100 proc. wydatku ze środków ZFRON i nie będzie mógł przekroczyć ogólnego pułapu dla pomocy de minimis (100 000 euro pomocy w okresie 3 lat). Zmieniono jedynie wysokość trzeciego pułapu.
Dotychczas pracodawca mógł wydatkować w sposób stanowiący przysporzenie dla niego nie więcej niż 75 proc. ogólnej poakcesyjnej kwoty zwolnień uzyskanych na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. Obecnie pułap ten wzrośnie do 81 proc. kwot uzyskanych na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. i art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do 100 proc. kwot uzyskanych na podstawie art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. (z tym że kwoty uzyskane z tego tytułu mogą być wydatkowane wyłącznie w ramach realizacji indywidualnych programów rehabilitacji).

Luiza Klimkiewicz
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej (Dz.U. nr 98, poz. 989).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej (Dz.U. nr 189, poz. 1591).


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA