Zakres obowiązków a opis stanowiska pracy

Opis stanowiska pracy może być wykorzystany nie tylko do tworzenia zakresów czynności, ale także do procesu wartościowania pracy, tzn. wyceny poszczególnych stanowisk i zbudowania obowiązującego w firmie taryfikatora wynagrodzeń
Beata Naróg

Sprecyzowanie obowiązków, które będą należały do pracownika, w formie pisemnej nie jest obligatoryjnym elementem stosunku pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest zaznajomienie pracowników podejmujących pracę na danym stanowisku z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt 1 k.p.). Przepis ten nie precyzuje, iż musi w tym celu być zachowana forma pisemna.
Czym jest zakres czynności
Zakres czynności, które ma wykonywać pracownik, wyznaczony jest rodzajem pracy, określonym w umowie o pracę (art. 29
Opis stanowiska pracy może być wykorzystany nie tylko do tworzenia zakresów czynności, ale także do procesu wartościowania pracy, tzn. wyceny poszczególnych stanowisk i zbudowania obowiązującego w firmie taryfikatora wynagrodzeń.
§ 1 pkt 1 k.p.). W umowach o pracę często spotyka się zapisy: specjalista ds. sprzedaży, księgowa, referent ds. marketingu, sprzedawca itp. Konkretne czynności, które ma wykonywać pracownik na danym stanowisku pracy, mogą zostać pracownikowi przekazane w formie ustnej. Jednakże pisemne określenie obowiązków pracownika może przynieść korzyści zarówno dla pracodawcy (bezpośredniego przełożonego), jak i dla pracownika. Przełożony będzie miał jasną sytuację, czego może wymagać, a pracownik wiedział, jakich czynności będzie od niego oczekiwał pracodawca.
Przy sporządzaniu zakresu czynności należy pamiętać, że stanowi o­n doprecyzowanie oznaczonego w umowie rodzaju pracy. Nie może zatem wykraczać poza jego ramy.
Pracodawca nie musi się bać, że zmiana zakresu czynności będzie się wiązać ze zmianą umowy. Wszelkie zmiany zakresu czynności, jeżeli pozostają w zgodzie z umówionym rodzajem pracy, nie wymagają zmiany treści umowy o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z 7 listopada 1974 r., I PR 332/74, OSNC 1975/6/103). Jednak gdy czynności, które ma wykonywać pracownik, wykraczają poza granice umówionej pracy, wówczas zmianę zakresu czynności należałoby wprowadzić w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Wypowiedzenie takie dokonane jest, gdy na piśmie zaproponowano pracownikowi nowe warunki pracy. Jeżeli pracownik do połowy okresu wypowiedzenia złoży pracodawcy oświadczenie, iż nie przyjmuje proponowanych warunków – wówczas wraz z upływem okresu wypowiedzenia umowa rozwiąże się. Natomiast gdy zaproponowane warunki przyjmie – zaczną o­ne obowiązywać po upływie okresu wypowiedzenia. Należy pamiętać, że do wypowiedzenia zmieniającego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące definitywnego wypowiedzenia umowy o pracę, m.in. podanie uzasadnienia, a także obowiązek konsultacji wypowiedzenia ze związkami zawodowymi w przypadku umów na czas nieokreślony.
W razie konieczności powierzenia pracownikowi pracy innego rodzaju niż ta, która została ustalona w umowie, pracodawca może zastosować polecenie służbowe. Takie powierzenie innej pracy może nastąpić na okres nie dłuższy niż trzy miesiące w roku kalendarzowym, a ponadto praca ta musi odpowiadać kwalifikacjom pracownika. Zarówno zmiana warunków umowy (w tym zakresu czynności), jak i powierzenie pracownikowi innej pracy dopuszczalne jest za porozumieniem stron.
Jak sporządzić zakres czynności?
Najprostszym sposobem sporządzenia zakresu czynności będzie wypunktowanie zadań i czynności, które będą należały do pracownika. Ponadto w zakresach czynności można zaznaczyć podległość służbową pracownika, określić, za co będzie ponosił odpowiedzialność oraz jakie są jego uprawnienia. Zakres czynności może być opracowany np. przez bezpośredniego przełożonego we współpracy z komórką zajmującą się sprawami personalnymi, a następnie zatwierdzony przez pracodawcę. Pod zakresem czynności powinien także podpisać się pracownik. Jeżeli pracownik nie będzie chciał podpisać zakresu czynności, to taka sytuacja nie skutkuje tym, że pracodawca nie będzie mógł żądać wykonania zamieszczonych w zakresie czynności zadań. Ważne jest jednak, aby pracodawca przedłożył pracownikowi do zapoznania się obowiązujący go zakres czynności.
Często w sporządzanym przez pracodawcę zakresie czynności zamieszczany jest punkt zobowiązujący pracownika do wykonywania „innych poleceń przełożonego”. Taki zapis będzie upoważniał jednak pracodawcę do wydawania poleceń w granicach określonych rodzajem umówionej pracy.
Opis stanowiska pracy
Pomocny przy sporządzaniu zakresu czynności może być opis stanowiska pracy, czyli wykaz, w którym zawarte są zadania i obowiązki wymagane na danym stanowisku. Ponadto w opisie wskazuje się zależności służbowe z innymi komórkami czy stanowiskami występującymi w firmie (tzn. opis taki powinien wskazywać, jakie miejsce w strukturze organizacyjnej zajmuje dane stanowisko, określać tytuł służbowy bezpośredniego przełożonego), a także dane stanowisko pracy w oderwaniu od osoby, która go zajmuje.
Opis stanowiska oprócz wyżej wymienionych danych powinien konkretnie, zwięźle określać nazwę stanowiska i jego cel, zasadnicze i pomniejsze obowiązki pracownika oraz szczegółowe zadania, jakie wiążą się z pracą wykonywaną na tym stanowisku, a także wskazywać wymagania co do niezbędnych i pożądanych kwalifikacji pracownika.
To, jak szczegółowo zostanie sporządzony opis stanowiska pracy, uzależnione jest m.in. od celu, w jakim jest sporządzany, może to być zatem opis całościowy, jak i cząstkowy. Ponadto opis taki powinien z jednej strony być dokładny (podobnie jak zakres czynności), jak też jednocześnie nie powinien być zbyt szczegółowy.
Jednakże w praktyce opisy stanowisk nie są jedynie wykorzystywane do przygotowania zakresu czynności danego pracownika i stanowią punkt wyjścia do dalszych działań pracodawcy, takich jak np.:
• wartościowanie pracy,
• budowa systemu ocen pracowniczych,
• opracowanie polityki szkoleniowej,
• procesu rekrutacji pracowników i systemu ich awansowania,
• budowania ścieżek rozwoju pracowników itp.
przykład
Pracodawca zamierza zdiagnozować potrzeby firmy m.in. pod kątem szkoleniowym. W tym celu przystąpiono do opisu stanowisk pracy, powołane zostały zespoły opracowujące takie opisy; zespoły obejmowały pracowników danego działu, na czele zespołu stał kierownik danej komórki organizacyjnej, który pełnił jedynie rolę moderatora. Pracownicy mieli za zadanie wypełnić przygotowane w formie pisemnej opisy swoich stanowisk. Jednym z punktów były wymagane kwalifikacje. Poszczególne osoby wpisywały w tym miejscu nie rzeczywiste wymagania związane z wykonywaniem pracy na danym stanowisku, lecz posiadane przez siebie kwalifikacje. Tak przygotowane niezweryfikowane obiektywnie kwestionariusze nie zdały egzaminu. Pracodawca zaś nie uzyskał celu, jaki zamierzał osiągnąć.
Opis może także być pomocny przy budowie systemu ocen obowiązującego w firmie, inaczej bowiem będą oceniani pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze, inaczej system ocen należy budować dla pracowników administracyjno-biurowych, a jeszcze inaczej będą oceniani sprzedawcy. Aktualizując opisy stanowisk, należy równolegle analizować treść umów o pracę danych pracowników, ponieważ zmiany w opisie i w zakresie czynności mogą powodować konieczność modyfikacji treści umowy o pracę.


Infor.pl
Standardy z USA w polskich DPS-ach. Samorządy już wdrażają nową jakość opieki nad seniorami
18 wrz 2024

Zwiększenie kompetencji farmaceutów i dołączenie ich do zespołów terapeutycznych, dokładniejsza kontrola jakości oraz ilości przyjmowanych leków, prowadzące między innymi do zmniejszenia liczby hospitalizacji, a zatem kosztów dla systemu powszechnej opieki zdrowotnej. Takie zmiany w systemie opieki senioralnej, wzorowane na rozwiązaniach ze Stanów Zjednoczonych, wdrażają już teraz wybrane samorządy w Polsce. 

Bezrobotni mogą otrzymać dodatkowe pieniądze. I nie chodzi o zasiłek dla bezrobotnych [LISTA]
17 wrz 2024

Osoby bezrobotne, czy to z własnej woli, czy w wyniku zwolnienia, mogą liczyć na wsparcie państwa. Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy uprawnia do pobierania zasiłku dla bezrobotnych, a także innych świadczeń. Jakich?  Oto szczegóły. 

Emerytura Plus. Emeryci będą mogli zyskać nawet 30 tys. zł i to bez straty 13. emerytury
18 wrz 2024

Minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zaproponowała wprowadzenie nowej zasady obliczania emerytur. Zgodnie z nią, nawet jeśli wysokość składek emerytalnych nie jest wysoka, to dłuższy okres pracy zawodowej powinien gwarantować emeryturę wyższą niż minimalna. Oto szczegóły. 

Czy konsument może pozwać firmę przed sąd swojego miejsca zamieszkania? Wyrok TSUE
18 wrz 2024

Konsument może pozwać przedsiębiorcę przed sąd swojego miejsca zamieszkania, jeśli tylko w sprawie występuje tzw. „element zagraniczny” - tak uznał Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE). Zasadniczo swojego kontrahenta pozywa się przed sąd, w którym to on ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Zawody męskie i kobiecie. Jak kobiety i mężczyźni odnajdują się w nietypowych pracach?
18 wrz 2024

Zawody męskie i kobiece. Pomimo, że w zawodach zmaskulinizowanych jest coraz więcej mężczyzn, a w sfeminizowanych coraz częściej można znaleźć mężczyzn to wciąż obie płcie uważają, że łączy się to ze specyficznymi zadaniami, związanymi z treścią pracy jak i charakterem społecznym. Badania na ten temat przeprowadziła socjolożka z Uniwersytetu SWPS dr Olga Czeranowska. 

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.
18 wrz 2024

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025.
18 wrz 2024

500 złotych, 1000 złotych, 1540 złotych. Maksymalnie 2540 złotych na dziecko. Ta pomoc jest dostępna również w roku szkolnym 2024/2025. Co z terminem na złożenie wniosków? Turnusy wyjazdowe, zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne mają zapewnić dzieciom bezpieczeństwo.

Składki ZUS można opłacić w późniejszym terminie. ZUS nie naliczy odsetek za zwłokę
18 wrz 2024

Składki ZUS za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. będzie można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Ulga dotyczy przedsiębiorców z terenów objętych powodzią.

Rejestracja w przychodni nie odbiera telefonów albo odmawia przyjęcia chorego do lekarza ze względu na brak wolnych terminów? To łamanie praw pacjenta. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
18 wrz 2024

Sezon chorobowy w pełni, a próbując dodzwonić się do przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nierzadko trzeba odczekać dobrych kilkanaście do kilkudziesięciu minut w długiej kolejce oczekujących osób, które również chcą zarejestrować się do lekarza. Jak już wreszcie uda się dodzwonić do rejestracji – często można usłyszeć w słuchawce, że w tym dniu lekarz nie ma już wolnych terminów i należy ponownie zgłosić się w dniu jutrzejszym. Takie postępowanie przychodni jest niezgodne z przepisami prawa. Co zrobić, jeżeli doświadczymy go na „własnej skórze”?

Renta wdowia: dlaczego wdowa lub wdowiec dostanie maksymalnie tylko 5705,13 zł. Kiedy i gdzie złożyć wniosek
18 wrz 2024

Wdowia renta to świadczenie wyczekiwane. Uchwalanie przepisów trwało i choć są już one opublikowane w Dzienniku Ustaw, to świadczenie wdowom i wdowcom ZUS zacznie wypłacać dopiero w połowie 2025 roku. A ponieważ spełnić trzeba określone w przepisach warunki - niektóre nie do końca sprawiedliwe - by nie spotkał zawód po złożeniu wniosku, warto czas wykorzystać na zaznajomienie się z przepisami.

pokaż więcej
Proszę czekać...