REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres obowiązków a opis stanowiska pracy

REKLAMA

Opis stanowiska pracy może być wykorzystany nie tylko do tworzenia zakresów czynności, ale także do procesu wartościowania pracy, tzn. wyceny poszczególnych stanowisk i zbudowania obowiązującego w firmie taryfikatora wynagrodzeń
Beata Naróg

Sprecyzowanie obowiązków, które będą należały do pracownika, w formie pisemnej nie jest obligatoryjnym elementem stosunku pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest zaznajomienie pracowników podejmujących pracę na danym stanowisku z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt 1 k.p.). Przepis ten nie precyzuje, iż musi w tym celu być zachowana forma pisemna.
Czym jest zakres czynności
Zakres czynności, które ma wykonywać pracownik, wyznaczony jest rodzajem pracy, określonym w umowie o pracę (art. 29
Opis stanowiska pracy może być wykorzystany nie tylko do tworzenia zakresów czynności, ale także do procesu wartościowania pracy, tzn. wyceny poszczególnych stanowisk i zbudowania obowiązującego w firmie taryfikatora wynagrodzeń.
§ 1 pkt 1 k.p.). W umowach o pracę często spotyka się zapisy: specjalista ds. sprzedaży, księgowa, referent ds. marketingu, sprzedawca itp. Konkretne czynności, które ma wykonywać pracownik na danym stanowisku pracy, mogą zostać pracownikowi przekazane w formie ustnej. Jednakże pisemne określenie obowiązków pracownika może przynieść korzyści zarówno dla pracodawcy (bezpośredniego przełożonego), jak i dla pracownika. Przełożony będzie miał jasną sytuację, czego może wymagać, a pracownik wiedział, jakich czynności będzie od niego oczekiwał pracodawca.
Przy sporządzaniu zakresu czynności należy pamiętać, że stanowi o­n doprecyzowanie oznaczonego w umowie rodzaju pracy. Nie może zatem wykraczać poza jego ramy.
Pracodawca nie musi się bać, że zmiana zakresu czynności będzie się wiązać ze zmianą umowy. Wszelkie zmiany zakresu czynności, jeżeli pozostają w zgodzie z umówionym rodzajem pracy, nie wymagają zmiany treści umowy o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z 7 listopada 1974 r., I PR 332/74, OSNC 1975/6/103). Jednak gdy czynności, które ma wykonywać pracownik, wykraczają poza granice umówionej pracy, wówczas zmianę zakresu czynności należałoby wprowadzić w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Wypowiedzenie takie dokonane jest, gdy na piśmie zaproponowano pracownikowi nowe warunki pracy. Jeżeli pracownik do połowy okresu wypowiedzenia złoży pracodawcy oświadczenie, iż nie przyjmuje proponowanych warunków – wówczas wraz z upływem okresu wypowiedzenia umowa rozwiąże się. Natomiast gdy zaproponowane warunki przyjmie – zaczną o­ne obowiązywać po upływie okresu wypowiedzenia. Należy pamiętać, że do wypowiedzenia zmieniającego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące definitywnego wypowiedzenia umowy o pracę, m.in. podanie uzasadnienia, a także obowiązek konsultacji wypowiedzenia ze związkami zawodowymi w przypadku umów na czas nieokreślony.
W razie konieczności powierzenia pracownikowi pracy innego rodzaju niż ta, która została ustalona w umowie, pracodawca może zastosować polecenie służbowe. Takie powierzenie innej pracy może nastąpić na okres nie dłuższy niż trzy miesiące w roku kalendarzowym, a ponadto praca ta musi odpowiadać kwalifikacjom pracownika. Zarówno zmiana warunków umowy (w tym zakresu czynności), jak i powierzenie pracownikowi innej pracy dopuszczalne jest za porozumieniem stron.
Jak sporządzić zakres czynności?
Najprostszym sposobem sporządzenia zakresu czynności będzie wypunktowanie zadań i czynności, które będą należały do pracownika. Ponadto w zakresach czynności można zaznaczyć podległość służbową pracownika, określić, za co będzie ponosił odpowiedzialność oraz jakie są jego uprawnienia. Zakres czynności może być opracowany np. przez bezpośredniego przełożonego we współpracy z komórką zajmującą się sprawami personalnymi, a następnie zatwierdzony przez pracodawcę. Pod zakresem czynności powinien także podpisać się pracownik. Jeżeli pracownik nie będzie chciał podpisać zakresu czynności, to taka sytuacja nie skutkuje tym, że pracodawca nie będzie mógł żądać wykonania zamieszczonych w zakresie czynności zadań. Ważne jest jednak, aby pracodawca przedłożył pracownikowi do zapoznania się obowiązujący go zakres czynności.
Często w sporządzanym przez pracodawcę zakresie czynności zamieszczany jest punkt zobowiązujący pracownika do wykonywania „innych poleceń przełożonego”. Taki zapis będzie upoważniał jednak pracodawcę do wydawania poleceń w granicach określonych rodzajem umówionej pracy.
Opis stanowiska pracy
Pomocny przy sporządzaniu zakresu czynności może być opis stanowiska pracy, czyli wykaz, w którym zawarte są zadania i obowiązki wymagane na danym stanowisku. Ponadto w opisie wskazuje się zależności służbowe z innymi komórkami czy stanowiskami występującymi w firmie (tzn. opis taki powinien wskazywać, jakie miejsce w strukturze organizacyjnej zajmuje dane stanowisko, określać tytuł służbowy bezpośredniego przełożonego), a także dane stanowisko pracy w oderwaniu od osoby, która go zajmuje.
Opis stanowiska oprócz wyżej wymienionych danych powinien konkretnie, zwięźle określać nazwę stanowiska i jego cel, zasadnicze i pomniejsze obowiązki pracownika oraz szczegółowe zadania, jakie wiążą się z pracą wykonywaną na tym stanowisku, a także wskazywać wymagania co do niezbędnych i pożądanych kwalifikacji pracownika.
To, jak szczegółowo zostanie sporządzony opis stanowiska pracy, uzależnione jest m.in. od celu, w jakim jest sporządzany, może to być zatem opis całościowy, jak i cząstkowy. Ponadto opis taki powinien z jednej strony być dokładny (podobnie jak zakres czynności), jak też jednocześnie nie powinien być zbyt szczegółowy.
Jednakże w praktyce opisy stanowisk nie są jedynie wykorzystywane do przygotowania zakresu czynności danego pracownika i stanowią punkt wyjścia do dalszych działań pracodawcy, takich jak np.:
• wartościowanie pracy,
• budowa systemu ocen pracowniczych,
• opracowanie polityki szkoleniowej,
• procesu rekrutacji pracowników i systemu ich awansowania,
• budowania ścieżek rozwoju pracowników itp.
przykład
Pracodawca zamierza zdiagnozować potrzeby firmy m.in. pod kątem szkoleniowym. W tym celu przystąpiono do opisu stanowisk pracy, powołane zostały zespoły opracowujące takie opisy; zespoły obejmowały pracowników danego działu, na czele zespołu stał kierownik danej komórki organizacyjnej, który pełnił jedynie rolę moderatora. Pracownicy mieli za zadanie wypełnić przygotowane w formie pisemnej opisy swoich stanowisk. Jednym z punktów były wymagane kwalifikacje. Poszczególne osoby wpisywały w tym miejscu nie rzeczywiste wymagania związane z wykonywaniem pracy na danym stanowisku, lecz posiadane przez siebie kwalifikacje. Tak przygotowane niezweryfikowane obiektywnie kwestionariusze nie zdały egzaminu. Pracodawca zaś nie uzyskał celu, jaki zamierzał osiągnąć.
Opis może także być pomocny przy budowie systemu ocen obowiązującego w firmie, inaczej bowiem będą oceniani pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze, inaczej system ocen należy budować dla pracowników administracyjno-biurowych, a jeszcze inaczej będą oceniani sprzedawcy. Aktualizując opisy stanowisk, należy równolegle analizować treść umów o pracę danych pracowników, ponieważ zmiany w opisie i w zakresie czynności mogą powodować konieczność modyfikacji treści umowy o pracę.


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Sąd: ZUS odmówił zasiłku chorobowego przez podwyżkę pensji księgowej o 157% do 4500 zł brutto

Interwencja ZUS miała na celu odmowę wypłaty zasiłku chorobowego. Kobieta z uwagi na rozpoczęcie pracy księgowej otrzymała podwyżkę z około 1750 zł (1/2 etatu) do 4500 zł (3/5 etatu). ZUS kwestionował 4500 zł jako podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz wypadkowe zgodnie z art. 20 ustawy, (podstawa składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe).

Nowości w kodeksie pracy 2025, czterodniowy tydzień pracy, 35 dni urlopu w roku, rewolucja w stażu pracy, prawo pracy do zmiany czy rewolucja odłożona w czasie

Prawo pracy do wymiany w kilku przynajmniej punktach: tydzień pracy, urlop wypoczynkowy, staże. Na razie jednak tylko pomysły, zapowiedzi i obietnice. Kiedy będą konkrety i reformy Kodeksu pracy wejdą w życie?

Osoba ubezwłasnowolniona w DPS. Zasady finansowania do zmiany?

Samorządowcy proponują zmianę przepisów dotyczących finansowania kosztów pobytu osób ubezwłasnowolnionych całkowicie w domach pomocy społecznej. Chodzi o to, by ponosiła je gmina faktycznego miejsca jej zamieszkania, a nie opiekuna prawnego.

REKLAMA

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Do 1 mln zł kary dla pracodawcy za niedokonywanie wpłat do PPK w terminie

Niedokonywanie wpłat do PPK w terminie stanowi wykroczenie z art. 107 pkt 2 ustawy o PPK. Pracodawcy grozi za to nawet do 1 mln zł kary. Ściganiem niedopełniania obowiązków w tym zakresie zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy.

Kara dla pracodawcy za nieudzielenie urlopu w 2025 i 2026

Nieudzielenie urlopu przez pracodawcę stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Jak wysoka kara grozi pracodawcy za naruszenie przepisów o udzielaniu urlopów wypoczynkowych w 2025 i 2026 roku? Artykuł zawiera aktualne kwoty.

REKLAMA

Propozycja: Do 1000 zł dodatku motywacyjnego z Funduszu Pracy [Interpelacja]

Trwają prace nad nowym systemem działania urzędów pracy. Wiąże się z tym także nowy system wynagradzania i dodatków.

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA