REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ustala się, czy doszło do przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownik powinien świadczyć pracę przeciętnie 40 godzin tygodniowo. Godziny pracy przekraczające tę normę stanowią pracę w godzinach nadliczbowych, za którą pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia powiększonego o dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia.
Z praktycznego punktu widzenia bardzo ważne jest ustalenie, kiedy mamy do czynienia z pracą w godzinach nadliczbowych z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy. W tym zakresie można jednak spotkać dwa rozbieżne stanowiska prezentowane przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy oraz Państwową Inspekcję Pracy.
Stanowisko Ministerstwa Gospodarki i Pracy
Według Ministerstwa, godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej wystąpią zawsze po przekroczeniu 40 godzin pracy przypadających na tydzień, niezależnie od tego, ile wynosi wymiar czasu pracy dla danego okresu rozliczeniowego.
W takim przypadku, aby ustalić, czy doszło do przekroczenia normy średniotygodniowej, trzeba dokonać następujących obliczeń:
• od liczby faktycznie przepracowanych godzin w okresie rozliczeniowym należy odjąć liczbę godzin nadliczbowych wynikających z przekroczeń dobowych,
• od uzyskanego wyniku należy odjąć iloczyn 8 godzin i liczby tzw. dni wystających poza pełne tygodnie okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku,
• uzyskaną liczbę godzin należy podzielić przez liczbę pełnych tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym,
• jeżeli uzyskany wynik jest wyższy od 40, to znaczy, że doszło do przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy.
Pracownik powinien więc otrzymać z tego tytułu dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia za liczbę godzin wynikającą z iloczynu liczby tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym przez liczbę godzin, o którą przekroczono 40.

Przykład
Pracownik zatrudniony w miesięcznym okresie rozliczeniowym przepracował w kwietniu 200 godzin, z czego 16 godzin stanowiła praca w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczeń normy dobowej. Normę średniotygodniową przekroczył więc o 16 godzin.
200 godzin – 16 godzin nadliczbowych dobowych = 184 godziny,
następnie należy odjąć 8 godzin z tytułu 29 kwietnia („dzień wystający”), a więc otrzymujemy:
184 godziny – 8 godzin = 176 godzin,
176 godzin : 4 tygodnie = 44 godziny/tydzień,
4 tygodnie × 4 godziny = 16 godzin nadliczbowych wynikających z przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy.

Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy
Natomiast zgodnie z drugim stanowiskiem godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej wystąpią już po przekroczeniu wymiaru czasu pracy dla danego okresu rozliczeniowego ustalonego zgodnie z normą, choćby w praktyce nie doszło do pracy ponad 40 godzin tygodniowo. Przyjmując ten pogląd, aby ustalić, czy została przekroczona przeciętna norma tygodniowa, należy od czasu faktycznie przepracowanego w danym okresie rozliczeniowym odjąć liczbę godzin nadliczbowych wynikających z przekroczenia norm dobowych oraz wymiar czasu pracy dla danego okresu. Pozostałe godziny będą stanowiły godziny nadliczbowe przekraczające normę średniotygodniową.

Przykład
W marcu pracownik zatrudniony w miesięcznym okresie rozliczeniowym przepracował 192 godziny, a w liczbie tej były tylko 2 godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej.
192 godziny – 2 godziny nadliczbowe dobowe – 176 godzin (wymiar) = 14 godzin.
Pracownik ten powinien więc otrzymać za 14 godzin normalne wynagrodzenie z dodatkiem w wysokości 100% wynagrodzenia z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy.

Święto w dniu innym niż niedziela
Różnica między przedstawionymi metodami wystąpi w miesiącach, w których będą święta przypadające w innym dniu niż niedziela, które obniżają wymiar czasu pracy. W takich sytuacjach bowiem norma czasu pracy nie będzie tożsama z wymiarem czasu pracy, gdyż zostanie o­n obniżony o 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w danym okresie rozliczeniowym.

Przykład
W marcu pracownik zatrudniony w miesięcznym okresie rozliczeniowym przepracował 190 godzin, ale w ogóle nie pracował w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczeń dobowych.
Zgodnie z pierwszą metodą dodatek za przekroczenie przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy powinien otrzymać za 6 godzin, gdyż:
190 godzin – 24 godziny („dni wystające” 29, 30 i 31 marca) = 166 godzin.
166 godzin : 4 tygodnie = 41,5 godziny.
4 × 1,5 = 6 godzin.
Zgodnie z drugą metodą pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie z dodatkiem 100% z tytułu przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy za 14 godzin: 190 godzin – 176 godzin (wymiar) = 14 godzin.

Różnica między przedstawionymi sposobami liczenia jest zasadnicza, gdyż w pierwszym przypadku mamy dwie kategorie godzin dodatkowych: ponadwymiarowe oraz nadliczbowe. Pracownik powinien więc otrzymać za 14 godzin pracy ponad jego wymiar normalne wynagrodzenie, a wynagrodzenie z dodatkiem jedynie za 6 godzin, o które została przekroczona przeciętna tygodniowa norma czasu pracy.
W drugim przypadku pracownik otrzymuje wynagrodzenie z dodatkiem za 14 godzin, o które został przekroczony jego wymiar ustalony zgodnie z normą czasu pracy. Różnica dotyczy więc 8 godzin, o które obniżony został wymiar czasu pracy, gdyż w tym okresie rozliczeniowym przypadło święto w innym dniu niż niedziela – 28 marca.
Wnioski
Moim zdaniem, należy przyjąć drugą metodę obliczania, gdyż dzięki temu pracownik za każdą godzinę pracy ponad wymiar czasu pracy dla danego okresu rozliczeniowego otrzyma dodatek z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych. Przy pierwszej metodzie pracownik pracując więcej niż obowiązujący wszystkich pracowników wymiar czasu pracy za część dodatkowych godzin pracy otrzymałby tylko normalne wynagrodzenie.

• art. 129 § 1, art. 130, art. 151 § 1, art. 1511 Kodeksu pracy.

Łukasz Prasołek
prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary nawet do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

REKLAMA