REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ustala się, czy doszło do przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy?

REKLAMA

Pracownik powinien świadczyć pracę przeciętnie 40 godzin tygodniowo. Godziny pracy przekraczające tę normę stanowią pracę w godzinach nadliczbowych, za którą pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia powiększonego o dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia.
Z praktycznego punktu widzenia bardzo ważne jest ustalenie, kiedy mamy do czynienia z pracą w godzinach nadliczbowych z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy. W tym zakresie można jednak spotkać dwa rozbieżne stanowiska prezentowane przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy oraz Państwową Inspekcję Pracy.
Stanowisko Ministerstwa Gospodarki i Pracy
Według Ministerstwa, godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej wystąpią zawsze po przekroczeniu 40 godzin pracy przypadających na tydzień, niezależnie od tego, ile wynosi wymiar czasu pracy dla danego okresu rozliczeniowego.
W takim przypadku, aby ustalić, czy doszło do przekroczenia normy średniotygodniowej, trzeba dokonać następujących obliczeń:
• od liczby faktycznie przepracowanych godzin w okresie rozliczeniowym należy odjąć liczbę godzin nadliczbowych wynikających z przekroczeń dobowych,
• od uzyskanego wyniku należy odjąć iloczyn 8 godzin i liczby tzw. dni wystających poza pełne tygodnie okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku,
• uzyskaną liczbę godzin należy podzielić przez liczbę pełnych tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym,
• jeżeli uzyskany wynik jest wyższy od 40, to znaczy, że doszło do przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy.
Pracownik powinien więc otrzymać z tego tytułu dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia za liczbę godzin wynikającą z iloczynu liczby tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym przez liczbę godzin, o którą przekroczono 40.

Przykład
Pracownik zatrudniony w miesięcznym okresie rozliczeniowym przepracował w kwietniu 200 godzin, z czego 16 godzin stanowiła praca w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczeń normy dobowej. Normę średniotygodniową przekroczył więc o 16 godzin.
200 godzin – 16 godzin nadliczbowych dobowych = 184 godziny,
następnie należy odjąć 8 godzin z tytułu 29 kwietnia („dzień wystający”), a więc otrzymujemy:
184 godziny – 8 godzin = 176 godzin,
176 godzin : 4 tygodnie = 44 godziny/tydzień,
4 tygodnie × 4 godziny = 16 godzin nadliczbowych wynikających z przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy.

Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy
Natomiast zgodnie z drugim stanowiskiem godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej wystąpią już po przekroczeniu wymiaru czasu pracy dla danego okresu rozliczeniowego ustalonego zgodnie z normą, choćby w praktyce nie doszło do pracy ponad 40 godzin tygodniowo. Przyjmując ten pogląd, aby ustalić, czy została przekroczona przeciętna norma tygodniowa, należy od czasu faktycznie przepracowanego w danym okresie rozliczeniowym odjąć liczbę godzin nadliczbowych wynikających z przekroczenia norm dobowych oraz wymiar czasu pracy dla danego okresu. Pozostałe godziny będą stanowiły godziny nadliczbowe przekraczające normę średniotygodniową.

Przykład
W marcu pracownik zatrudniony w miesięcznym okresie rozliczeniowym przepracował 192 godziny, a w liczbie tej były tylko 2 godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej.
192 godziny – 2 godziny nadliczbowe dobowe – 176 godzin (wymiar) = 14 godzin.
Pracownik ten powinien więc otrzymać za 14 godzin normalne wynagrodzenie z dodatkiem w wysokości 100% wynagrodzenia z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy.

Święto w dniu innym niż niedziela
Różnica między przedstawionymi metodami wystąpi w miesiącach, w których będą święta przypadające w innym dniu niż niedziela, które obniżają wymiar czasu pracy. W takich sytuacjach bowiem norma czasu pracy nie będzie tożsama z wymiarem czasu pracy, gdyż zostanie o­n obniżony o 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w danym okresie rozliczeniowym.

Przykład
W marcu pracownik zatrudniony w miesięcznym okresie rozliczeniowym przepracował 190 godzin, ale w ogóle nie pracował w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczeń dobowych.
Zgodnie z pierwszą metodą dodatek za przekroczenie przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy powinien otrzymać za 6 godzin, gdyż:
190 godzin – 24 godziny („dni wystające” 29, 30 i 31 marca) = 166 godzin.
166 godzin : 4 tygodnie = 41,5 godziny.
4 × 1,5 = 6 godzin.
Zgodnie z drugą metodą pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie z dodatkiem 100% z tytułu przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy za 14 godzin: 190 godzin – 176 godzin (wymiar) = 14 godzin.

Różnica między przedstawionymi sposobami liczenia jest zasadnicza, gdyż w pierwszym przypadku mamy dwie kategorie godzin dodatkowych: ponadwymiarowe oraz nadliczbowe. Pracownik powinien więc otrzymać za 14 godzin pracy ponad jego wymiar normalne wynagrodzenie, a wynagrodzenie z dodatkiem jedynie za 6 godzin, o które została przekroczona przeciętna tygodniowa norma czasu pracy.
W drugim przypadku pracownik otrzymuje wynagrodzenie z dodatkiem za 14 godzin, o które został przekroczony jego wymiar ustalony zgodnie z normą czasu pracy. Różnica dotyczy więc 8 godzin, o które obniżony został wymiar czasu pracy, gdyż w tym okresie rozliczeniowym przypadło święto w innym dniu niż niedziela – 28 marca.
Wnioski
Moim zdaniem, należy przyjąć drugą metodę obliczania, gdyż dzięki temu pracownik za każdą godzinę pracy ponad wymiar czasu pracy dla danego okresu rozliczeniowego otrzyma dodatek z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych. Przy pierwszej metodzie pracownik pracując więcej niż obowiązujący wszystkich pracowników wymiar czasu pracy za część dodatkowych godzin pracy otrzymałby tylko normalne wynagrodzenie.

• art. 129 § 1, art. 130, art. 151 § 1, art. 1511 Kodeksu pracy.

Łukasz Prasołek
prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA