Wydawanie pracownikom odzieży i obuwia roboczego - jaki jest zakres kontroli PIP?

Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek dostarczenia pracownikom nieodpłatnie odzieży i obuwia roboczego, jeżeli jest to konieczne ze względu na warunki wykonywania pracy. Wypełnianie tego obowiązku podlega kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do używania na danym stanowisku pracy. Ponadto pracodawca musi dbać o to, aby używane przez pracowników odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe oraz spełniały wymagania określone w odpowiednich Polskich Normach.
Ustalanie zasad przydziału odzieży i obuwia roboczego
Inspektor pracy podczas kontroli sprawdza istniejące w zakładzie pracy dokumenty dotyczące przydziału odzieży i obuwia roboczego. Pracodawcy zazwyczaj ustalają rodzaje odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach pracy jest niezbędne, oraz przewidywane okresy użytkowania odzieży i obuwia roboczego w formie tzw. tabeli przydziału. Jeśli pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników, zasady przydziału powinny być zawarte w regulaminie pracy.
Ustalenia dotyczące przydziału odzieży i obuwia roboczego muszą być uzgodnione z działającymi u danego pracodawcy zakładowymi organizacjami związkowymi. Tam, gdzie nie ma związków zawodowych, pracodawca ustala zasady przydziału odzieży i obuwia roboczego uprzednio konsultując powyższą kwestię z przedstawicielami pracowników.
Inspektor pracy kontroluje, czy powyższe wymagania zostały przez pracodawcę zachowane.
Pracodawca ma obowiązek przydzielić odzież i obuwie robocze, jeżeli:
• odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
• występują określone wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.

WAŻNE!
Dobór odzieży i obuwia roboczego powinien być przeprowadzony na podstawie dokonanej na danym stanowisku pracy oceny ryzyka zawodowego.
Odzież i obuwie robocze są przeznaczone do osobistego użytku pracowników, ale stanowią własność pracodawcy. Często popełnianym przez pracodawców naruszeniem przepisów w zakresie wydawania odzieży i obuwia roboczego stwierdzanym przez inspektorów pracy jest zobowiązywanie pracowników, aby po ustaniu zatrudnienia odkupywali wcześniej użytkowaną odzież i obuwie robocze. Takie praktyki są niedopuszczalne. Natomiast przepisy nie zakazują przydzielenia nowo zatrudnionym pracownikom używanej już wcześniej przez innych pracowników odzieży (z wyjątkiem bielizny osobistej i obuwia roboczego), jeżeli zachowała właściwości użytkowe, jest czysta i zdezynfekowana.
Używanie przez pracowników własnej odzieży i obuwia roboczego
Obowiązek zapewnienia odzieży i obuwia roboczego ciąży na pracodawcy. Jednak może o­n ustalić stanowiska, na których będzie dopuszczalne używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zagrożenie
Pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny.
Wysokość ekwiwalentu ustala sam pracodawca. Ekwiwalent powinien być wypłacany przed upływem przewidywanego okresu używalności odzieży czy obuwia roboczego, tak aby pracownik miał możliwość ich zakupu i zastąpienia tej odzieży (obuwia), która utraciła cechy użytkowe.
W przedstawionym zakresie inspektor pracy sprawdza głównie, czy pracodawca wypłaca pracownikom ekwiwalent pieniężny za użytkowanie własnej odzieży i obuwia roboczego oraz czy jego wysokość odpowiada aktualnym cenom.
Nie jest dopuszczalne korzystanie przez pracownika z własnej odzieży na stanowiskach, na których są wykonywane prace związane z bezpośrednią obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych albo prace powodujące intensywne brudzenie lub skażenie odzieży i obuwia roboczego środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi.
Konserwacja i pranie odzieży oraz obuwia roboczego
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie odzieży i obuwia roboczego. Jeżeli nie może tego zapewnić, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika, pod warunkiem wypłacania przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego. Wysokość ekwiwalentu ustala sam pracodawca mając na uwadze koszt poniesiony przez pracownika. Ustalenie częstotliwości i terminu wypłaty ekwiwalentu też zależy od pracodawcy.

Przykład
Inspektor pracy ustalił, że pracodawca nie zapewnia prania przydzielonej pracownikom odzieży roboczej, zatem poprosił o okazanie potwierdzenia wypłaty ekwiwalentu za pranie. Pracodawca oświadczył, iż wydaje pracownikom co miesiąc opakowanie proszku do prania. Takie postępowanie jest niewystarczające, aby spełnić ciążące na pracodawcy obowiązki, dlatego inspektor pracy uznał je za nieprawidłowe.

Jeżeli odzież i obuwie robocze uległy w pracy skażeniu środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi, muszą być przechowywane wyłącznie w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. W takim przypadku niedopuszczalne jest powierzenie pracownikowi ich prania, konserwacji, odpylania i odkażania.
Dokumentacja dotycząca odzieży i obuwia roboczego
Inspektorzy pracy sprawdzają, czy pracodawca, odrębnie dla każdego pracownika, założył i prowadzi imienną kartę ewidencyjną przydziału odzieży i obuwia roboczego, a także wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację. Nie ma jednego powszechnie obowiązującego wzoru tego dokumentu, jednak do celów dowodowych dobrze jest, kiedy pracownicy kwitują własnoręcznym podpisem i opatrują datą fakt odbioru poszczególnych rodzajów odzieży i obuwia roboczego oraz (lub) wypłaty ekwiwalentu. W przypadku wypłaty ekwiwalentu za pranie i konserwację odzieży często powyższy fakt jest odzwierciedlony na liście płac i wówczas nie ma potrzeby dodatkowego potwierdzania wypłaty w karcie przydziału odzieży i obuwia roboczego.

Przykład
Inspektor pracy ustalił, że pracodawca nie prowadzi kart przydziału odzieży i obuwia roboczego. Pracodawca dysponował tylko fakturami potwierdzającymi zakup poszczególnych rodzajów odzieży i obuwia roboczego. Wobec tego pracodawca nie był w stanie udowodnić, że poszczególni pracownicy otrzymali terminowo określone rodzaje odzieży i obuwia roboczego. Inspektor pracy uznał nieprowadzenie przez pracodawcę kart przydziału za wykroczenie i ukarał pracodawcę karą grzywny.
Przykładowe działania inspektów pracy
Jeśli w zakresie przydzielania pracownikom odzieży i obuwia roboczego wystąpią nieprawidłowości – jako wykroczenia przeciwko prawom pracowników (zagrożone karą grzywny do 5000 zł), inspektorzy dodatkowo stosują środki prawne w formie nakazów lub wystąpień pokontrolnych. Są to:
• w razie dopuszczania do pracy pracowników, którzy nie są wyposażeni w przewidziane do stosowania na ich stanowiskach pracy odzież i obuwie robocze – decyzja nakazowa zobowiązująca pracodawcę do wyposażenia pracowników w należne im odzież i obuwie robocze,
• w sytuacji nieprowadzenia indywidualnych kart przydziału odzieży i obuwia roboczego – polecenie pokontrolne zobowiązujące pracodawcę do założenia i prowadzenia takich dokumentów,
• w przypadku niewypłacenia ekwiwalentu za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego lub ekwiwalentu za pranie i konserwację odzieży i obuwia roboczego – polecenie pokontrolne zobowiązujące pracodawcę do niezwłocznego naliczenia i wypłacenia uprawnionym pracownikom stosownych ekwiwalentów.

•  art. 1041 § 1 pkt 1, art. 1042, art. 2377–10, art. 23711a § 1 pkt 4, art. 281 pkt 6, art. 282 § 1 pkt 1, art. 283 § 1 Kodeksu pracy,
•  § 8 pkt 3 rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).
Patrycja Potocka
prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy


Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...