REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydawanie pracownikom odzieży i obuwia roboczego - jaki jest zakres kontroli PIP?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek dostarczenia pracownikom nieodpłatnie odzieży i obuwia roboczego, jeżeli jest to konieczne ze względu na warunki wykonywania pracy. Wypełnianie tego obowiązku podlega kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do używania na danym stanowisku pracy. Ponadto pracodawca musi dbać o to, aby używane przez pracowników odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe oraz spełniały wymagania określone w odpowiednich Polskich Normach.
Ustalanie zasad przydziału odzieży i obuwia roboczego
Inspektor pracy podczas kontroli sprawdza istniejące w zakładzie pracy dokumenty dotyczące przydziału odzieży i obuwia roboczego. Pracodawcy zazwyczaj ustalają rodzaje odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach pracy jest niezbędne, oraz przewidywane okresy użytkowania odzieży i obuwia roboczego w formie tzw. tabeli przydziału. Jeśli pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników, zasady przydziału powinny być zawarte w regulaminie pracy.
Ustalenia dotyczące przydziału odzieży i obuwia roboczego muszą być uzgodnione z działającymi u danego pracodawcy zakładowymi organizacjami związkowymi. Tam, gdzie nie ma związków zawodowych, pracodawca ustala zasady przydziału odzieży i obuwia roboczego uprzednio konsultując powyższą kwestię z przedstawicielami pracowników.
Inspektor pracy kontroluje, czy powyższe wymagania zostały przez pracodawcę zachowane.
Pracodawca ma obowiązek przydzielić odzież i obuwie robocze, jeżeli:
• odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
• występują określone wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.

WAŻNE!
Dobór odzieży i obuwia roboczego powinien być przeprowadzony na podstawie dokonanej na danym stanowisku pracy oceny ryzyka zawodowego.
Odzież i obuwie robocze są przeznaczone do osobistego użytku pracowników, ale stanowią własność pracodawcy. Często popełnianym przez pracodawców naruszeniem przepisów w zakresie wydawania odzieży i obuwia roboczego stwierdzanym przez inspektorów pracy jest zobowiązywanie pracowników, aby po ustaniu zatrudnienia odkupywali wcześniej użytkowaną odzież i obuwie robocze. Takie praktyki są niedopuszczalne. Natomiast przepisy nie zakazują przydzielenia nowo zatrudnionym pracownikom używanej już wcześniej przez innych pracowników odzieży (z wyjątkiem bielizny osobistej i obuwia roboczego), jeżeli zachowała właściwości użytkowe, jest czysta i zdezynfekowana.
Używanie przez pracowników własnej odzieży i obuwia roboczego
Obowiązek zapewnienia odzieży i obuwia roboczego ciąży na pracodawcy. Jednak może o­n ustalić stanowiska, na których będzie dopuszczalne używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zagrożenie
Pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny.
Wysokość ekwiwalentu ustala sam pracodawca. Ekwiwalent powinien być wypłacany przed upływem przewidywanego okresu używalności odzieży czy obuwia roboczego, tak aby pracownik miał możliwość ich zakupu i zastąpienia tej odzieży (obuwia), która utraciła cechy użytkowe.
W przedstawionym zakresie inspektor pracy sprawdza głównie, czy pracodawca wypłaca pracownikom ekwiwalent pieniężny za użytkowanie własnej odzieży i obuwia roboczego oraz czy jego wysokość odpowiada aktualnym cenom.
Nie jest dopuszczalne korzystanie przez pracownika z własnej odzieży na stanowiskach, na których są wykonywane prace związane z bezpośrednią obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych albo prace powodujące intensywne brudzenie lub skażenie odzieży i obuwia roboczego środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi.
Konserwacja i pranie odzieży oraz obuwia roboczego
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie odzieży i obuwia roboczego. Jeżeli nie może tego zapewnić, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika, pod warunkiem wypłacania przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego. Wysokość ekwiwalentu ustala sam pracodawca mając na uwadze koszt poniesiony przez pracownika. Ustalenie częstotliwości i terminu wypłaty ekwiwalentu też zależy od pracodawcy.

Przykład
Inspektor pracy ustalił, że pracodawca nie zapewnia prania przydzielonej pracownikom odzieży roboczej, zatem poprosił o okazanie potwierdzenia wypłaty ekwiwalentu za pranie. Pracodawca oświadczył, iż wydaje pracownikom co miesiąc opakowanie proszku do prania. Takie postępowanie jest niewystarczające, aby spełnić ciążące na pracodawcy obowiązki, dlatego inspektor pracy uznał je za nieprawidłowe.

Jeżeli odzież i obuwie robocze uległy w pracy skażeniu środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi, muszą być przechowywane wyłącznie w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. W takim przypadku niedopuszczalne jest powierzenie pracownikowi ich prania, konserwacji, odpylania i odkażania.
Dokumentacja dotycząca odzieży i obuwia roboczego
Inspektorzy pracy sprawdzają, czy pracodawca, odrębnie dla każdego pracownika, założył i prowadzi imienną kartę ewidencyjną przydziału odzieży i obuwia roboczego, a także wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację. Nie ma jednego powszechnie obowiązującego wzoru tego dokumentu, jednak do celów dowodowych dobrze jest, kiedy pracownicy kwitują własnoręcznym podpisem i opatrują datą fakt odbioru poszczególnych rodzajów odzieży i obuwia roboczego oraz (lub) wypłaty ekwiwalentu. W przypadku wypłaty ekwiwalentu za pranie i konserwację odzieży często powyższy fakt jest odzwierciedlony na liście płac i wówczas nie ma potrzeby dodatkowego potwierdzania wypłaty w karcie przydziału odzieży i obuwia roboczego.

Przykład
Inspektor pracy ustalił, że pracodawca nie prowadzi kart przydziału odzieży i obuwia roboczego. Pracodawca dysponował tylko fakturami potwierdzającymi zakup poszczególnych rodzajów odzieży i obuwia roboczego. Wobec tego pracodawca nie był w stanie udowodnić, że poszczególni pracownicy otrzymali terminowo określone rodzaje odzieży i obuwia roboczego. Inspektor pracy uznał nieprowadzenie przez pracodawcę kart przydziału za wykroczenie i ukarał pracodawcę karą grzywny.
Przykładowe działania inspektów pracy
Jeśli w zakresie przydzielania pracownikom odzieży i obuwia roboczego wystąpią nieprawidłowości – jako wykroczenia przeciwko prawom pracowników (zagrożone karą grzywny do 5000 zł), inspektorzy dodatkowo stosują środki prawne w formie nakazów lub wystąpień pokontrolnych. Są to:
• w razie dopuszczania do pracy pracowników, którzy nie są wyposażeni w przewidziane do stosowania na ich stanowiskach pracy odzież i obuwie robocze – decyzja nakazowa zobowiązująca pracodawcę do wyposażenia pracowników w należne im odzież i obuwie robocze,
• w sytuacji nieprowadzenia indywidualnych kart przydziału odzieży i obuwia roboczego – polecenie pokontrolne zobowiązujące pracodawcę do założenia i prowadzenia takich dokumentów,
• w przypadku niewypłacenia ekwiwalentu za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego lub ekwiwalentu za pranie i konserwację odzieży i obuwia roboczego – polecenie pokontrolne zobowiązujące pracodawcę do niezwłocznego naliczenia i wypłacenia uprawnionym pracownikom stosownych ekwiwalentów.

•  art. 1041 § 1 pkt 1, art. 1042, art. 2377–10, art. 23711a § 1 pkt 4, art. 281 pkt 6, art. 282 § 1 pkt 1, art. 283 § 1 Kodeksu pracy,
•  § 8 pkt 3 rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).
Patrycja Potocka
prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA