REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odprawa z tytułu zwolnień grupowych - obliczanie

REKLAMA

Odprawę z tytułu zwolnień grupowych wypłacają pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników, gdy wyłączną przyczyną zakończenia stosunku pracy są np. zmiany organizacyjne, restrukturyzacja, czy też upadłość albo likwidacja zakładu pracy.


Obowiązek wypłacenia odprawy wynika wprost z przepisów art. 8 i 10 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.).
W celu obliczenia wysokości odprawy z tytułu zwolnień grupowych pracodawca stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem urlopowym”.
przykład
Pracownik Stefan W. był zatrudniony w firmie Y na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony od 1 września 2004 r. Firma ta zatrudnia obecnie w 2005 roku łącznie 377 pracowników.
Przed nawiązaniem stosunku pracy z firmą Y 1 września 2004 r. Stefan W. był zatrudniany wcześniej u pracodawcy X od 1 września 1996 r. na podstawie umowy na okres próbny, a następnie umowy na czas nieokreślony. Firma X została przejęta przez firmę Y we wrześniu 2004 r.
Pracodawca Y rozwiązał ze Stefanem W. umowę o pracę w drodze porozumienia stron w związku ze zwolnieniami grupowymi. Termin rozwiązania umowy przypadł na sobotę 5 marca 2005 r. W tym dniu (dzień rozwiązania umowy na czas nieokreślony) jego łączny staż pracy u obecnego i poprzedniego pracodawcy wynosił 8 lat 6 miesięcy i 5 dni.
Wynagrodzenie pracownika składało się z:
1) wynagrodzenia zasadniczego określonego stałą stawką miesięczną 2000 zł (stały składnik wynagrodzenia),
2) dodatku stażowego w wysokości 100 zł (stały składnik wynagrodzenia),
3) dodatku kontrolerskiego w wysokości 400 zł (stały składnik wynagrodzenia),
4) premii miesięcznej regulaminowej do 30% wynagrodzenia, liczonego jako suma wynagrodzenia zasadniczego i wymienionych w punktach 2 i 3 dodatków stałych (zmienny składnik wynagrodzenia).
W okresie od 24 stycznia do 17 lutego 2005 r. pracownik ten był chory i przebywał na zwolnieniu lekarskim.
1. Ustalenie kwoty składników stałych
Podstawę wymiaru odprawy stanowią składniki stałe z miesiąca nabycia prawa do tej odprawy, czyli z marca 2005 r. (dokładnie z 5 marca 2005 r. – § 15 rozporządzenia urlopowego).
2000 zł + 100 zł + 400 zł = 2500 zł.
2. Miesięczne premie regulaminowe – składnik wynagrodzenia o zmiennym charakterze
W podstawie wymiaru odprawy pracodawca uwzględnia premie uzyskane przez pracownika w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odprawy (§ 16 ust. 1 rozporządzenia urlopowego). Obowiązek wypłaty odprawy aktualizuje się 5 marca 2005 r., w dniu rozwiązania umowy o pracę (wymagalność świadczenia).
Pracodawca uwzględnia premie z lutego 2005 r., stycznia 2005 r. i grudnia 2004 r.
Ze względu na to, że pracownik w styczniu 2005 r. oraz w lutym 2005 r. nie przepracował pełnych miesięcy, 3-miesięczną podstawę wymiaru pracodawca odpowiednio uzupełnia (zob. § 16 ust. 2 rozporządzenia urlopowego).
Wymiar czasu pracy wynosi:
1) w lutym 2005 r. – 160 godzin,
2) w styczniu 2005 r. – również 160 godzin,
3) w grudniu 2004 r. – 176 godzin.
Wobec powyższego, pracownik Stefan W., który jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, powinien zgodnie z rozkładem czasu pracy przepracować:
1) w lutym 2005 r. – 20 dni pracy = 160 : 8
2) w styczniu 2005 r. – 20 dni pracy = 160 : 8
3) w grudniu 2004 r. – 22 dni pracy = 176 : 8
Pracodawca oblicza wysokość premii:
1) za luty 2005 r.
20% × 2500 zł – [(2500 zł × 20% : 30) x 17 dni zwolnienia lekarskiego]
500 zł – 283,33 zł = 216,67 zł
Premia za 7 dni pracy w lutym 2005 r. wynosi 216,67 zł.
2) za styczeń 2005 r.
20% × 2500 zł – [(2500 zł × 20%) : 30 × 8 dni zwolnienia lekarskiego)]
500 zł – 133,33 zł = 366,67 zł
Premia za 15 dni pracy w styczniu 2005 r. wynosi 366,67 zł.
3) za grudzień 2004 r.
30% × 2500 zł = 750 zł
Premia za 22 dni pracy w grudniu 2004 r. wynosi 750 zł.
Łączna kwota premii wynosi 1333, 34 zł (216,67 + 366,67 zł + 750,00 zł).
Następnie pracodawca dzieli zsumowaną kwotę premii, tj. 1333, 34 zł przez liczbę dni pracy, za które o­na przysługiwała, czyli przez 44 dni (7 dni pracy w lutym 2005 r. + 15 dni pracy w styczniu 2005 r. + 22 dni pracy w grudniu 2004 r.).
1333,34 zł : 44 dni pracy = 30,30 zł.
Kwotę tę należy pomnożyć przez liczbę dni pracy, jakie pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, czyli przez 62 dni (20 dni pracy w lutym 2005 r. + 20 dni pracy w styczniu 2005 r. + 22 dni pracy w grudniu 2004 r.).
30,30 zł x 62 dni = 1878,60 zł
Otrzymaną kwotę, czyli 1878,60 zł, dzieli się przez 3 miesiące, aby uzyskać przeciętną wysokość premii z tego okresu.
Przeciętna premia wynosi 626,20 zł (§ 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia urlopowego).
Aby wyliczyć miesięczne wynagrodzenie stanowiące podstawę do obliczenia odprawy,
pracodawca dodaje miesięczne wynagrodzenia, czyli 2500 zł i 626,20 zł.
2500 zł + 626,20 zł = 3126,20 zł
Kwota 3126,20 zł to 1-miesięczne wynagrodzenie pracownika Stefana W., jednakże nie jest to kwota odprawy z tytułu zwolnień grupowych.
Stefanowi W. przysługuje odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia (a nie 1-miesięcznego wynagrodzenia), gdyż jego łączny okres zatrudnienia u pracodawcy X i pracodawcy Y (który przejął zatrudnionych w trybie art. 231 k.p.) wyniósł ponad 8 lat.
3126,20 zł × 3 = 9378,60 zł
Kwota 9378,60 zł to odprawa należna Stefanowi W. z tytułu zwolnień grupowych.
Należy zwrócić także uwagę na fakt, iż pracodawca nie musiałby wypłacać odprawy, gdyby zatrudniał mniej niż 20 pracowników. Zgodnie z art. 1 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do pracodawców zatrudniających mniej niż 20 pracowników.
Warto też pamiętać, że – choć nie doszło tu do wypowiedzenia umowy o pracę – to jednak pracodawca i tak był zobowiązany do zapłacenia odprawy. Stanowi o tym wyraźnie art. 1 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie z którym przepisy ustawy stosuje się w razie konieczności rozwiązania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, ale także na mocy porozumienia stron.
Marek Wesołowski


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
7000 zł zasiłku pogrzebowego + kolejne 7000 zł (a w zależności od sytuacji – nawet więcej i to bez względu na wysokość dochodu). Kto od 1 stycznia 2026 r. może otrzymać nawet 14 tys. zł świadczenia na pokrycie kosztów pogrzebu?

W dniu 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zwiększa kwotę zasiłku pogrzebowego z obecnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To jednak nie jedyne świadczenie, które wprowadza nowelizacja. Na pokrycie kosztów pogrzebu będzie można bowiem uzyskać również inny zasiłek – bez ograniczenia kwotowego, bez względu na wysokość dochodu i to nawet jednocześnie pobierając 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego. Jest jednak pewien warunek.

Obłożą gigantycznymi podwyżkami przedsiębiorców. Czegoś takiego nie było od lat

Rosnące podatki i składki ZUS coraz mocniej uderzają w firmy, dla których prowadzenie biznesu już dziś jest dużym wyzwaniem. Od nowego roku wzrosną zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa, co bezpośrednio przełoży się na wyższe obciążenia. Miesięczne składki społeczne do ZUS, bez składki zdrowotnej, sięgną 1926,76 zł – to o 8,6 proc. więcej niż obecnie i aż o 93 proc. więcej niż w 2021 roku. Do tego dojdą podwyżki składki zdrowotnej, sięgające nawet 37,4 proc.

Ważna nowelizacja prawa o notariacie - Prezydent właśnie podpisał, ułatwienia w dziedziczeniu stają się faktem. Będzie mniej formalności do załatwienia

Spadkobiercy będą mieli łatwiej - Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o notariacie. Wprowadza ona możliwość złożenia stosownego wniosku jeszcze u notariusza. To znaczne ułatwienie i uproszczenie, bowiem dotychczas z takimi wnioskami trzeba było załatwiać sprawy w sądach.

Zasiłek okresowy z MOPS dla osób z niepełnosprawnością – komu przysługuje, ile wynosi i jak go dostać

Choroba, niepełnosprawność albo nagły brak pracy z nimi związany potrafią zrujnować domowy budżet w kilka tygodni. W takiej sytuacji MOPS może wypłacić osobom z niepełnosprawnością zasiłek okresowy sięgający nawet 823 zł miesięcznie. Sprawdzamy, komu naprawdę przysługuje to wsparcie, jak liczona jest jego wysokość i dlaczego wiele osób rezygnuje z pomocy, choć spełnia warunki.

REKLAMA

Jak komisja przyznaje punkty, gdy ubiegasz się o świadczenie wspierające? Sprawdź, ile możesz dostać 2026 roku

O tym, czy dostaniesz świadczenie wspierające, nie decyduje dochód ani samo orzeczenie, ale punkty przyznane przez komisję. To one przesądzają, czy ZUS wypłaci kilkaset, czy nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. Wyjaśniamy, jak komisja ustala punktację, jakie progi obowiązywać bvędą w 2026 roku oraz ile realnie można dostać po rozszerzeniu programu.

Od 500 do 1750 zł nowego świadczenia dla seniorów (i nie tylko), których miesięczny dochód za 2024 r. nie przekraczał kwoty 3 272,69 zł. Wnioski tylko do 15 grudnia 2025 r.

Seniorzy (i nie tylko), których miesięczny dochód netto za 2024 r. nie przekraczał kwoty 3 272,69 zł (a ci którzy współdzielą gospodarstwo domowe z innymi osobami – których miesięczny dochód netto na osobę w rodzinie za 2024 r., nie przekraczał kwoty 2 454,52 zł) – jeszcze w 2025 r. mogą liczyć na dodatkowe świadczenie w kwocie 500, 1000 lub odpowiednio 1750 zł, jeżeli korzystają z ciepła systemowego i ponoszą koszty ogrzewania na poziomie -– powyżej 170 zł/GJ netto, 200 zł/GJ netto lub odpowiednio 230 zł/GJ netto. Mowa o tzw. bonie ciepłowniczym, wprowadzonym przez rząd ustawą o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej.

Ten wariant wdowiej renty bardziej się opłaca. Ujawnił to ZUS. Jak złożyć wniosek

Odpowiedni wybór wariantu renty wdowiej może oznaczać realnie wyższe miesięczne wpływy. Wielu seniorów nie zdaje sobie z tego sprawy. Jednak decyzja wcale nie jest taka oczywista. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeanalizował dane i wskazał, które rozwiązanie w praktyce przynosi więcej korzyści finansowych.

Ten wariant wdowiej renty bardziej się opłaca. Ujawnił to ZUS. Jak złożyć wniosek

Odpowiedni wybór wariantu renty wdowiej może oznaczać realnie wyższe miesięczne wpływy. Wielu seniorów nie zdaje sobie z tego sprawy. Jednak decyzja wcale nie jest taka oczywista. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeanalizował dane i wskazał, które rozwiązanie w praktyce przynosi więcej korzyści finansowych.

REKLAMA

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA