REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

REKLAMA

Jaka jest wysokość odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2005 r.? Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników (art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn.zm.). Na środki funduszu składają się ponadto tzw. zwiększenia oraz odpisy dodatkowe.
Anna Martuszewicz
Odpisy podstawowe
Odpisy obliczane są na podstawie wysokości przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” nie później niż do 20 lutego każdego roku.
Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa GUS z 18 lutego 2005 r. przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej wyniosło w 2004 r. 1903,03 zł, a w drugim półroczu 2004 r. – 1955,32 zł. Ponieważ druga z wymienionych kwot jest wyższa – o­na właśnie będzie stanowić podstawę naliczenia odpisu na fundusz w 2005 r.
Słownik terminologiczny
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – tworzony przez pracodawcę fundusz, którego celem jest finansowanie działalności socjalnej, organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z tego funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych. Jako działalność socjalną należy rozumieć usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Układ zbiorowy pracy może postanawiać o tym, że fundusz nie będzie tworzony. Pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 18–20 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn.zm.), tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Środki funduszu zwiększa się m.in. o: wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych korzystających z działalności socjalnej; wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe; inne środki określone w odrębnych przepisach. Środkami funduszu administruje pracodawca.
Ustawa o funduszu określa trzy rodzaje odpisów podstawowych:
• na pracowników zatrudnionych w warunkach „normalnych”,
• na pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych,
• na pracowników młodocianych.
Pierwszy z tych odpisów wynosi na jednego pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach 37,5 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa wyżej – w 2005 r. odpis ten będzie wynosić 733,25 zł.
Drugi odpis podstawowy wynosi 50 proc. wynagrodzenia (w 2005 r. – 977,66 zł). Odpis ten dokonywany jest na każdego pracownika zatrudnionego w warunkach szczególnie uciążliwych. Przez pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych rozumie się osoby wykonujące prace wskazane w wykazie A i B stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego dla pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8, poz. 43 z późn.zm.).
Trzeci odpis podstawowy naliczany jest na pracowników młodocianych i wynosi: w pierwszym roku nauki 5 proc. (97,77 zł), w drugim – 6 proc. (117,32 zł), a w trzecim – 7 proc. (136,87 zł) wyżej wspomnianego wynagrodzenia. Jest więc możliwe, że w tym samym zakładzie będą dokonywane wszystkie trzy rodzaje odpisów podstawowych, jeżeli będą tam zatrudnieni pracownicy pracujący w szczególnie uciążliwych warunkach oraz zatrudnieni w warunkach normalnych, jak również pracownicy młodociani.
„Zbiorczy” odpis na pracowników całego zakładu ustala się mnożąc kwotę odpisów przez przeciętną przewidywaną liczbę zatrudnionych (rozliczając osobno każdy rodzaj odpisu), choć ostatecznie wszystkie odpisy po zsumowaniu składają się u danego pracodawcy na jeden fundusz. Przeciętna przewidywana liczba zatrudnionych obliczana jest na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 168 z późn.zm.).
Przykład
Obliczenie wysokości odpisu podstawowego na wszystkie osoby zatrudnione w spółce X.
1. Przeciętna przewidywana liczba pracowników w przeliczeniu na pełny miesięczny wymiar czasu pracy:
– zatrudnionych w warunkach normalnych       17,3
– zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych       8,5
– młodocianych w I roku nauki       4
– młodocianych w II roku nauki       2
– młodocianych w III roku nauki       3
2. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim       1903,03 zł.
3. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu roku poprzedniego       1955,32 zł.
Ponieważ przeciętne wynagrodzenie miesięczne w drugim półroczu roku poprzedniego było wyższe od wynagrodzenia określonego w pkt 2, właśnie o­no będzie podstawą obliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
4. Obliczenie odpisu na jednego zatrudnionego:
– w warunkach normalnych 1955,32 zł x 37,5% = 733,25 zł
– w warunkach szczególnie uciążliwych 1955,32 zł x 50% = 977,66 zł
– młodocianych w I roku nauki 1955,32 zł x 5% = 97,77 zł
– młodocianych w II roku nauki 1955,32 x 6% = 117,32 zł
– młodocianych w III roku nauki 1955,32 zł x 7% = 136,87 zł
5. Obliczenie odpisu na każdą grupę zatrudnionych:
17,3 x 733,25 = 12 685,23 zł
8,5 x 977,66 = 8310,11 zł
4 x 97,77 = 391,08 zł
2 x 117,32 = 234,64 zł
3 x 136,87 = 410,61 zł.
6. Obliczenie rocznego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych:
12 685,23 + 8310,11 + 391,08 + 234,64 + 410,61 = 22 031,67 zł.
Odpis w tej wysokości zostaje odprowadzony na rachunek funduszu.
Odpis naliczony na początku danego roku podlega skorygowaniu w końcu roku na podstawie faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych. Wówczas konieczne jest ponowne ustalenie jego wysokości i dokonanie dopłaty lub odzyskanie nadpłaty (względnie zaliczenie jej na poczet odpisu należnego w następnym roku).
Odpisy dodatkowe
Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych umożliwia również dokonywanie odpisów zwiększonych (zwanych dodatkowymi). Wysokość odpisu może być zwiększona o 6,25 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa wyżej, na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Pracodawcy, którzy sprawują opiekę nad emerytami i rencistami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów pracy, mogą zwiększać fundusz o 6,25 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki. Zwiększenie odpisu nalicza się na podstawie imiennego wykazu emerytów i rencistów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fundusz tworzony jest nie przez naliczenie odpisu, ale poprzez przekazanie równowartości odpisów na rachunek bankowy funduszu.
Pracodawcy mający, zgodnie z ustawą, obowiązek tworzenia funduszu (z wyłączeniem należących do tzw. sfery budżetowej) mogą dowolnie ustalać (podwyższać, obniżać) wysokość odpisu na fundusz – w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania, jeżeli zakład układem nie jest objęty.
Podstawa prawna:
ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

Zasiłek pielęgnacyjny w 2026 roku dla seniorów i niepełnosprawnych. Sprawdź, kto dostanie 215 zł z MOPS

Choć zasiłek pielęgnacyjny wynosi jedynie 215,84 zł, dla wielu starszych osób to jedyne stałe wsparcie, jakie otrzymują z systemu pomocy społecznej. W 2026 roku świadczenie nie wzrośnie, mimo że koszty opieki i leków rosną z roku na rok. Sprawdzamy, kto może dostać tę pomoc, jak złożyć wniosek i dlaczego rząd nie zdecydował się na waloryzację.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

REKLAMA

Czy szkoły powinny częściej korzystać ze schronisk młodzieżowych? MEN odpowiada na interpelację posłów

Posłowie chcą przywrócić zapis, który promował szkolne schroniska młodzieżowe jako bazę noclegową podczas wycieczek szkolnych. Ministerstwo Edukacji odpowiada: decyzja należy do organizatora, a schroniska nadal mogą być wybierane. W Polsce działa dziś 298 takich obiektów.

Czy uczniowie zrozumieją świat bez islamu i prawosławia? O nieobecnych treściach w nowej podstawie

Wraz z planowaną reformą podstaw programowych na 2026 rok zmienia się zakres treści nauczanych w szkołach. Instytucja odpowiedzialna za przygotowanie nowych dokumentów podkreśla, że nie chodzi o rewolucję, lecz o uporządkowanie materiału. Jednak w projekcie podstawy z historii widać wyraźne ograniczenia — zniknęły m.in. wątki dotyczące takich religii jak prawosławie czy islam. Część nauczycieli zwraca uwagę, że to poważna luka, która może utrudnić późniejsze omawianie niektórych zagadnień.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Ważny komunikat MEN. Ustalono oficjalne daty przerwy świątecznej 2025/2026. Rekordowo duża liczba dni wolnych!

Tegoroczna przerwa świąteczna zapowiada się wyjątkowo korzystnie dla uczniów. Podstawowy czas wolny, wynikający z kalendarza, jest już długi, a dyrektorzy szkół mają możliwość jego dalszego wydłużenia, przyznając dodatkowe dni. W efekcie, odpoczynek może być dłuższy niż tradycyjne dwutygodniowe ferie. Oto szczegóły.

REKLAMA

Rząd wygasi część przepisów pomocowych dla Ukraińców. Co się zmieni w szkołach? [NOWY PROJEKT USTAWY]

Rząd opublikował projekt ustawy dotyczącej wygaszania specjalnych rozwiązań dla obywateli Ukrainy, obowiązujących od wybuchu wojny. Dokument zakłada istotne zmiany w systemie oświaty – w tym utrzymanie wsparcia dla uczniów z Ukrainy do końca roku szkolnego 2025/2026, a także nowe zasady zatrudniania nauczycieli i asystentów międzykulturowych.

Codzienna kawa „na mieście” za 4500 zł. Rocznie. Kalkulator wydatków na espresso, cappuccino, latte: gdzie w Polsce jest najtaniej a gdzie najdrożej

W największych miastach turystycznych w Polsce kawa w kawiarniach jest o 10-11 proc. wyższa od średnich cen krajowych oraz o nawet 110 proc. droższa niż w najtańszych lokalizacjach. Żadnego znaczenia nie mają tu opinie klientów – słabe oceny wcale nie oznaczają niższych cen. Najlepsze przełożenie kosztu kawy względem średnich zarobków widać w Krakowie – przeciętne wynagrodzenie przekłada się na niemal 1,3 tys. filiżanek espresso. W ciągu ostatnich trzech lat kawa w polskich kawiarniach podrożała średnio o ok. 20 proc.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA