REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

REKLAMA

Jaka jest wysokość odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2005 r.? Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników (art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn.zm.). Na środki funduszu składają się ponadto tzw. zwiększenia oraz odpisy dodatkowe.
Anna Martuszewicz
Odpisy podstawowe
Odpisy obliczane są na podstawie wysokości przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” nie później niż do 20 lutego każdego roku.
Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa GUS z 18 lutego 2005 r. przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej wyniosło w 2004 r. 1903,03 zł, a w drugim półroczu 2004 r. – 1955,32 zł. Ponieważ druga z wymienionych kwot jest wyższa – o­na właśnie będzie stanowić podstawę naliczenia odpisu na fundusz w 2005 r.
Słownik terminologiczny
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – tworzony przez pracodawcę fundusz, którego celem jest finansowanie działalności socjalnej, organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z tego funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych. Jako działalność socjalną należy rozumieć usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Układ zbiorowy pracy może postanawiać o tym, że fundusz nie będzie tworzony. Pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 18–20 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn.zm.), tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Środki funduszu zwiększa się m.in. o: wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych korzystających z działalności socjalnej; wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe; inne środki określone w odrębnych przepisach. Środkami funduszu administruje pracodawca.
Ustawa o funduszu określa trzy rodzaje odpisów podstawowych:
• na pracowników zatrudnionych w warunkach „normalnych”,
• na pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych,
• na pracowników młodocianych.
Pierwszy z tych odpisów wynosi na jednego pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach 37,5 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa wyżej – w 2005 r. odpis ten będzie wynosić 733,25 zł.
Drugi odpis podstawowy wynosi 50 proc. wynagrodzenia (w 2005 r. – 977,66 zł). Odpis ten dokonywany jest na każdego pracownika zatrudnionego w warunkach szczególnie uciążliwych. Przez pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych rozumie się osoby wykonujące prace wskazane w wykazie A i B stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego dla pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8, poz. 43 z późn.zm.).
Trzeci odpis podstawowy naliczany jest na pracowników młodocianych i wynosi: w pierwszym roku nauki 5 proc. (97,77 zł), w drugim – 6 proc. (117,32 zł), a w trzecim – 7 proc. (136,87 zł) wyżej wspomnianego wynagrodzenia. Jest więc możliwe, że w tym samym zakładzie będą dokonywane wszystkie trzy rodzaje odpisów podstawowych, jeżeli będą tam zatrudnieni pracownicy pracujący w szczególnie uciążliwych warunkach oraz zatrudnieni w warunkach normalnych, jak również pracownicy młodociani.
„Zbiorczy” odpis na pracowników całego zakładu ustala się mnożąc kwotę odpisów przez przeciętną przewidywaną liczbę zatrudnionych (rozliczając osobno każdy rodzaj odpisu), choć ostatecznie wszystkie odpisy po zsumowaniu składają się u danego pracodawcy na jeden fundusz. Przeciętna przewidywana liczba zatrudnionych obliczana jest na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 168 z późn.zm.).
Przykład
Obliczenie wysokości odpisu podstawowego na wszystkie osoby zatrudnione w spółce X.
1. Przeciętna przewidywana liczba pracowników w przeliczeniu na pełny miesięczny wymiar czasu pracy:
– zatrudnionych w warunkach normalnych       17,3
– zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych       8,5
– młodocianych w I roku nauki       4
– młodocianych w II roku nauki       2
– młodocianych w III roku nauki       3
2. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim       1903,03 zł.
3. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu roku poprzedniego       1955,32 zł.
Ponieważ przeciętne wynagrodzenie miesięczne w drugim półroczu roku poprzedniego było wyższe od wynagrodzenia określonego w pkt 2, właśnie o­no będzie podstawą obliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
4. Obliczenie odpisu na jednego zatrudnionego:
– w warunkach normalnych 1955,32 zł x 37,5% = 733,25 zł
– w warunkach szczególnie uciążliwych 1955,32 zł x 50% = 977,66 zł
– młodocianych w I roku nauki 1955,32 zł x 5% = 97,77 zł
– młodocianych w II roku nauki 1955,32 x 6% = 117,32 zł
– młodocianych w III roku nauki 1955,32 zł x 7% = 136,87 zł
5. Obliczenie odpisu na każdą grupę zatrudnionych:
17,3 x 733,25 = 12 685,23 zł
8,5 x 977,66 = 8310,11 zł
4 x 97,77 = 391,08 zł
2 x 117,32 = 234,64 zł
3 x 136,87 = 410,61 zł.
6. Obliczenie rocznego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych:
12 685,23 + 8310,11 + 391,08 + 234,64 + 410,61 = 22 031,67 zł.
Odpis w tej wysokości zostaje odprowadzony na rachunek funduszu.
Odpis naliczony na początku danego roku podlega skorygowaniu w końcu roku na podstawie faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych. Wówczas konieczne jest ponowne ustalenie jego wysokości i dokonanie dopłaty lub odzyskanie nadpłaty (względnie zaliczenie jej na poczet odpisu należnego w następnym roku).
Odpisy dodatkowe
Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych umożliwia również dokonywanie odpisów zwiększonych (zwanych dodatkowymi). Wysokość odpisu może być zwiększona o 6,25 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa wyżej, na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Pracodawcy, którzy sprawują opiekę nad emerytami i rencistami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów pracy, mogą zwiększać fundusz o 6,25 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki. Zwiększenie odpisu nalicza się na podstawie imiennego wykazu emerytów i rencistów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fundusz tworzony jest nie przez naliczenie odpisu, ale poprzez przekazanie równowartości odpisów na rachunek bankowy funduszu.
Pracodawcy mający, zgodnie z ustawą, obowiązek tworzenia funduszu (z wyłączeniem należących do tzw. sfery budżetowej) mogą dowolnie ustalać (podwyższać, obniżać) wysokość odpisu na fundusz – w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania, jeżeli zakład układem nie jest objęty.
Podstawa prawna:
ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn.zm.).
Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Laptop dla nauczyciela. Bon ważny do 31 grudnia 2025 r.

Kończy się program „Laptop dla nauczyciela”. Tylko do końca grudnia 2025 r. można realizować bony na zakup sprzętu. Od 1 stycznia 2026 r. niewykorzystane środki wygasną.

Szczecin: Mieszkańcy wybrali 26 inwestycji. Tak zmieni się miasto w 2026 r.

W poniedziałek ogłoszono zwycięzców Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2026. Wśród projektów ogólnomiejskich najwięcej głosów uzyskały: defibrylatory AED w tramwajach i autobusach, miejski szlak Gryfów Szczecińskich i warsztaty redukcji stresu.

MRiT: Upraszczamy procedury budowlane (komunikat)
MRiT: Zasady zawierania umów urbanistycznych w gestii gmin. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

W dniu 4 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, te nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie określać zasady tworzenia umów urbanistycznych, zawieranych z inwestorami w ramach zintegrowanych planów inwestycyjnych.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Lubuskie planuje 1,2 mld zł wydatków w 2026 r. Inwestycje spadną, zadłużenie wzrośnie

Projekt budżetu Województwa Lubuskiego na 2026 r. uwzględnia podstawowe założenia polityki rozwoju gospodarczego regionu; to budżet bardzo proinwestycyjny, w którym zapisano na inwestycje prawie 416 mln zł – przekazał PAP marszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

REKLAMA

Rząd przywraca zapomogi dla doktorantów. Nowe wsparcie już wkrótce w szkołach doktorskich

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który umożliwi doktorantom ponowne ubieganie się o zapomogi w trudnych sytuacjach życiowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw i nie obciążą budżetu państwa.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA