REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy terminowe też można wypowiedzieć

REKLAMA

Długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny określa art. 34 kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem wynosi o­n: 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni, 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie, i 2 tygodnie, przy okresie próbnym wynoszącym 3 miesiące.

Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny oznaczony w tygodniach (1 tydzień i 2 tygodnie) kończy się w sobotę, zgodnie z art. 30 par. 21 k.p., który poczynając od 2 czerwca 1996 r. reguluje w sposób jednolity kwestię upływu okresów wypowiedzenia oznaczonych w tygodniach dla wszystkich rodzajów umów o pracę. Natomiast okres wypowiedzenia umowy o pracę na okres próbny wynoszący 3 dni robocze należy obliczać z zastosowaniem przepisów art. 110 i następnych kodeksu cywilnego. W konsekwencji oznacza to, że trzydniowy okres wypowiedzenia kończy się z upływem ostatniego dnia, z tym że przy jego obliczaniu nie uwzględnia się dnia, w którym złożono wypowiedzenie.
WARTO WIEDZIEĆ
Długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny jest uzależniona od długości samej próby. Bez znaczenia jest więc, jakim ogólnym stażem pracy dysponuje pracownik, a także czy wykonywał o­n już wcześniej pracę w ramach stosunku pracy na rzecz pracodawcy zatrudniającego go obecnie na podstawie umowy o pracę na okres próbny.
Wcześniejsze zakończenie próby, niż wynikałoby to z upływu okresu wypowiedzenia takiej umowy o pracę, jest możliwe w drodze zmiany przez strony stosunku pracy trybu rozwiązania tej umowy, z wypowiedzenia na porozumienie stron. W okresie wypowiedzenia może także dojść do rozwiązania stosunku pracy w trybie art. 52 lub 55 par. 11 k.p., jak również do wcześniejszego ustania zatrudnienia wskutek jego wygaśnięcia w przypadkach określonych przepisami prawa pracy. Nie jest natomiast możliwe modyfikowanie długości okresu wypowiedzenia umowy na okres próbny z zastosowaniem przepisów art. 36 i 361 k.p., które dotyczą wyłącznie umów o pracę zawartych na czas nieokreślony.
W okresie dwutygodniowego wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny dokonanego przez pracodawcę pracownik może skorzystać z 2 dni zwolnienia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, na poszukiwanie pracy, zgodnie z przepisami art. 37 k.p.; może być także skierowany przez pracodawcę na urlop wypoczynkowy, w myśl art. 1671 k.p. Możliwe jest również skorzystanie przez pracownika zatrudnionego na okresie próbnym, któremu wypowiedziano umowę o pracę, stosując krótszy okres wypowiedzenia niż wymagany – z przepisów art. 49 k.p.
Wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony
Umowa o pracę zawarta na czas określony, co do zasady, nie podlega rozwiązaniu w drodze wypowiedzenia, bowiem zgodnie z art. 30 par. 1 pkt 4 k.p. – rozwiązuje się z upływem czasu, na który została zawarta. Przepisy prawa pracy przewidują jednak trzy przypadki, w których może dojść do wcześniejszego rozwiązania takiej umowy z zastosowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia.
Jeśli jest klauzula
Po pierwsze – art. 33 k.p. uprawnia strony umowy o pracę zawartej na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy do zamieszczenia w takiej umowie klauzuli o dopuszczalności jej wypowiedzenia z zastosowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia. To rozwiązanie prawne zakłada zatem:
• zgodną wolę obu stron umowy o pracę zawartej na czas określony co do możliwości wcześniejszego rozwiązania takiej umowy w drodze wypowiedzenia dokonanego zarówno przez pracownika, jak i przez pracodawcę,
• dopuszczalność wprowadzenia klauzuli o okresie wypowiedzenia jedynie do umowy terminowej zawartej na czas dłuższy niż 6 miesięcy; umowy terminowe zawarte na okres 6 miesięcy lub na czas krótszy niż 6 miesięcy nie podlegają zatem konstrukcji przewidzianej w art. 33 k.p.,
• sztywny 2-tygodniowy okres wypowiedzenia, stosowany niezależnie od stażu pracy danego pracownika, a także od czasu, na jaki strony wiążą się umową terminową dłuższą niż 6 miesięcy.
• dostępność stosowania wypowiedzenia przez każdą ze stron umowy z jakiejkolwiek przyczyny, która nie musi być wskazana w oświadczeniu woli o wypowiedzeniu umowy; kontroli sądowej podlega bowiem legalność, nie zaś zasadność wypowiedzenia umowy bezterminowej.
Zastrzeżenie 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy może mieć miejsce zarówno w momencie zawierania takiej umowy, jak i w czasie jej trwania. Wprowadzenie do zawartej już umowy klauzuli o możliwości jej wcześniejszego rozwiązania za 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia wymagałoby zatem zgodnej woli stron w tej sprawie, czyli tzw. porozumienia. Nie wydaje się możliwe wprowadzenie takiej klauzuli do już obowiązującej umowy w drodze wypowiedzenia zmieniającego.
WARTO WIEDZIEĆ
Skorzystanie przez pracodawcę lub przez pracownika z klauzuli o wypowiedzeniu umowy z zachowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia może doprowadzić do jej rozwiązania jeszcze przed upływem 6 miesięcy trwania umowy. Sześć miesięcy, o których mowa w art. 33 k.p., wyznacza bowiem jedynie czas trwania umowy, dla której można przewidzieć klauzulę o dopuszczalności jej wypowiedzenia.
W przypadku upadłości lub likwidacji pracodawcy
Po drugie – art. 411 par. 2 k.p. przewiduje 2-tygodniowy okres wypowiedzenia możliwy do zastosowania w razie konieczności wcześniejszego rozwiązania takiej umowy z powodu likwidacji lub upadłości pracodawcy. W powołanym przepisie:
• dopuszczalność wypowiedzenia umowy terminowej jest przewidziana z mocy samego prawa, nie zależy zatem od woli stron,
• wcześniejsze rozwiązanie umowy terminowej z zachowaniem ustawowego okresu wypowiedzenia jest przewidziane tylko w dwóch przypadkach, mianowicie w razie likwidacji lub upadłości pracodawcy,
• wcześniejsze rozwiązanie umowy terminowej w drodze wypowiedzenia dotyczy każdej umowy terminowej, niezależnie od tego, na jaki czas została o­na zawarta; powołanym przepisem są zatem także objęte umowy zawarte na czas krótszy niż 6 miesięcy,
• skorzystanie z ustawowego terminu wypowiedzenia jest w jednakowym stopniu dostępne dla obu stron umowy.
Także i w tym przypadku długość ustawowo określonego okresu wypowiedzenia umowy terminowej jest niezależna od stażu pracy pracownika, a także od czasu, na jaki zawarto umowę.
W razie zwolnień grupowych
Po trzecie – art. 5 ust. 7 i art. 10 ust. 1 ustawy o tzw. grupowych zwolnieniach (ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników – Dz.U. nr 90, poz. 844 z późn. zm.) przewidują możliwość zastosowania 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia każdej umowy o pracę zawartej na czas określony, jeżeli zachodzi konieczność jej wcześniejszego rozwiązania z przyczyn nieleżących po stronie pracownika. Także zatem i w tym przypadku o dopuszczalności wcześniejszego rozwiązania umowy terminowej z zastosowaniem okresu wypowiedzenia zadecydował sam ustawodawca, określając zarówno długość okresu wypowiedzenia, jak i wskazując okoliczności, których wystąpienie uprawnia każdą ze stron umowy do skorzystania z możliwości jej wcześniejszego rozwiązania w drodze wypowiedzenia.
W okresie dwutygodniowego wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony dokonanego przez pracodawcę pracownik może skorzystać z 2 dni zwolnienia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, na poszukiwanie pracy, zgodnie z przepisami art. 37 k.p.; może być także skierowany przez pracodawcę na urlop wypoczynkowy, w myśl art. 1671 k.p.
WARTO WIEDZIEĆ
Wcześniejsze zakończenie umowy o pracę zawartej na czas określony, niż wynikałoby to z upływu jej okresu wypowiedzenia, jest możliwe w drodze zmiany przez strony stosunku pracy trybu rozwiązania tej umowy, z wypowiedzenia na porozumienie stron. W okresie wypowiedzenia może także dojść do rozwiązania stosunku pracy w trybie art. 52 lub 55 par. 11 k.p., jak również do wcześniejszego ustania zatrudnienia wskutek jego wygaśnięcia w przypadkach określonych przepisami prawa pracy. Nie jest natomiast możliwe modyfikowanie długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony z zastosowaniem przepisów art. 36 i 361 k.p., które dotyczą wyłącznie umów o pracę zawartych na czas nieokreślony.
Okres wypowiedzenia umowy o pracę pracownika tymczasowego
Przepisy ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm.) regulują szczególne zasady dotyczące świadczenia pracy na rzecz pracodawcy użytkownika przez pracownika tymczasowego zatrudnionego przez agencję pracy tymczasowej. Co do zasady, umowa o pracę zawarta z pracownikiem tymczasowym rozwiązuje się z upływem ustalonego między stronami okresu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy użytkownika. Jednak w umowie o pracę między agencją pracy tymczasowej i pracownikiem tymczasowym można przewidzieć okresy wypowiedzenia takiej umowy. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy, gdy umowa została zawarta na okres nieprzekraczający 2 tygodni – okres wypowiedzenia wynosi 3 dni, natomiast przy dłuższych umowach – okres wypowiedzenia wynosi 1 tydzień.
Umowa zawarta w celu zastępstwa nieobecnego pracownika
Od 1 stycznia 2004 r. obowiązuje art. 331 k.p. określający długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony zawartej w celu zastępstwa nieobecnego pracownika. W takim przypadku, niezależnie od czasu trwania takiej umowy, okres wypowiedzenia wynosi 3 dni robocze.
Janina Suzdorf
Autorka pracuje w Ministerstwie Gospodarki i Pracy


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA